Toon posts:

E6600 + Zalman 9500 led wordt veel te warm

Pagina: 1
Acties:
  • 935 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman 9500 led op mijn E6600 zitten. Maar ik krijg mijn temps niet beneden de 40°c cpu gebruik ligt hier rond de 0-10%. In de bios geeft hij aan 35°c en stressed komt die boven de 50°c. Ik heb gekeken of de koelpasta er niet goed onder zat. Maar dat was niet het geval. Intel Stock cooler geprobeerd, maar die geeft nog hogere temps aan.

Ik heb dus een E6600 stepping e6. De Airflow zou goed moeten zijn. Daar kan het niet aan liggen.

Ik wil namelijk gaan proberen te OC-n maar met de standaard temps zoals ze nu zijn lijkt het me niet verstandig. Mijn broertje heeft een paar settings in de bios veranderd nl.: vdimm naar 2.1v, vcore naar 1.35, geheugen timings 4-4-4-12, fsb naar 293mhz en alle fans ingesteld op full-speed. Met deze settings zijn de temps zelfs tot 10°c warmer. En met gamen valt hij uit en reboot me pc. windows draait ook heel erg traag.

Kan iemand mij helpen deze temps een graad of tien naar beneden te brengen? Misschien heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Is de koeler niet compatible met de rest van mijn systeem? Ik heb al van alles geporbeerd en weet niet waar het aan kan liggen

Verwijderd

misschien teveel koelpasta erop? wel eens gelezen, zo geen bron, sorry :p

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Lijkt me niet dat die reboots door je processor komen. 50º graden lijkt me niet te hoog.
Ik zou eens mem-test een nachtje laten draaien. Kijken wat dat opleverd.

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Dun maar dekkend laagje koelpasta erop gedaan? En gezorgd dat het "kleeft"?

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
wat gebeurd er als je de vcore weer op standaard zet?

End of Transmission

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de CPU lijkt mij niets mis, maar als je reboots krijgt op een FSB van 293 dan zal daar het probleem zitten. De hoge CPU temp kan ook komen door slechte of geen airflow.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De Zalman CNPS9500 LED heeft een warmteweerstand van 0,12°C/W.
De E6600 heeft een TDP (Thermal Design Power) van 65Watt.

Aan de hand van de formule voor het berekenen van theoretische temperatuur komen we op:

T - Temperature
R - Thermal Resistance (in jouw geval dus 0,12°C/W)
W - Wattage van de betreffende processor (65W)
A - Ambient temperature (temperatuur rondom de CPU, bijv. 30°C)

T=(RxW)+A

T=(0,12×65)+30= 37,8°C

De praktijk wijkt dusdanig ver van de theoretische waarde af dat we niet anders kunnen concluderen dan dat je iets fout hebt gedaan. Zie de reacties hierboven voor een aantal tips :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rone op 31-08-2006 19:07 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 15:50

TheNephilim

Wtfuzzle

Nou ik heb ook een E6600 met zo'n Zalman CPNS9500 LED

Maar hijs meestal tussen de 27 en 29 graden celcius. Een paar minuten Primew95 komt ie niet hoger dan 34 graden celcius.

Verwijderd

welke stepping?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 19:17

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

H2O is de oplossing, of anders moet je eens gaan praten met Waus, of Rol-Co, maar ik weet niet of je daar naartoe wil!

En daarbij, je E6600 is pas kaputt als ie het echt niet meer doet (als in geen beeld geven enzo) een paar graadjes in temp is geen reden om je CPU af te schrijven, lijkt me :)

Powered By C8H10N4O2

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
Bernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:32:
Nou ik heb ook een E6600 met zo'n Zalman CPNS9500 LED

Maar hijs meestal tussen de 27 en 29 graden celcius. Een paar minuten Primew95 komt ie niet hoger dan 34 graden celcius.
dan klopt het wat roon zegt hij heeft het over 30 graden omgevings tempratuur nu is het zo een 20-22 graden ...

1337

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

[off-topic]
Wat zou er gebeuren als je een E6600 tot 75 graden duwt? Gaat de CPU dan dood?
[/off-topic]

Powered By C8H10N4O2

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Kluk-Kluk schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:54:
[off-topic]
Wat zou er gebeuren als je een E6600 tot 75 graden duwt? Gaat de CPU dan dood?
[/off-topic]
offtopic:
Net als bij de P4 zal de CPU zichzelf dan terugklokken of uitschakelen. Kapot gaan ze niet zo snel :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
Er is gewoon veel te weinig info!
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:37:
Ik heb een Zalman 9500 led op mijn E6600 zitten.
Maak je gebruik van een fancontroller?
De Airflow zou goed moeten zijn. Daar kan het niet aan liggen.
Ben je zeker? Wat is jouw casetemp?
Ik wil namelijk gaan proberen te OC-n maar met de standaard temps zoals ze nu zijn lijkt het me niet verstandig. Mijn broertje heeft een paar settings in de bios veranderd nl.: vdimm naar 2.1v, vcore naar 1.35, geheugen timings 4-4-4-12, fsb naar 293mhz en alle fans ingesteld op full-speed.
Overclocken moet in stapjes gebeuren. Indien je wil gaan overclocken, raad ik je aan wat FAQ's en dergelijke te lezen.
Met deze settings zijn de temps zelfs tot 10°c warmer.
Je draait nu de CPU buiten zijn specs... Wat dacht je? Dat ie koeler zou zijn? Welkom in de wereld van het overclocken ;)

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

r00n schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Net als bij de P4 zal de CPU zichzelf dan terugklokken of uitschakelen. Kapot gaan ze niet zo snel :)
En dat was nu net mijn punt :)

Heb overigens net zelf een E6600 besteld om eea te testen :)

Powered By C8H10N4O2

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik denk eerder dat je HS van cpu hol staat, dit is een bekend probleem bij dual core² processors. daardoor is er geen of niet goed contact met het midden van je heatsink en heatspreader van je cpu.
enige wat daar aan te doen is je cpu lappen (ben je wel garantie kwijt en dergelijke) of je cpu inwisselen.

Xtreme system forum staat vol van mensen met hoge temps

Kan natuurlijk ook foute lezing zijn van je moederbord...

Ik heb zelf een E6600 met een Tuniq Tower 120 en draait met alles op default in bios op 21°c idle

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 23:54

Chop2000

Vroem

Soul_ schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:25:
Ik denk eerder dat je HS van cpu hol staat, dit is een bekend probleem bij dual core² processors. daardoor is er geen of niet goed contact met het midden van je heatsink en heatspreader van je cpu.
enige wat daar aan te doen is je cpu lappen (ben je wel garantie kwijt en dergelijke) of je cpu inwisselen.

Ik heb zelf een E6600 met een Tuniq Tower 120 en draait met alles op default in bios op 21°c idle
hehe hetzelfde hier, cpu blijft @ alles default @ bios ook 21 graden..

vraag me alleen wel af hoe dat zit met die cpu's, want met mijn vorige systemen zag je langzaam de temp oplopen, maar als ik m'n conroe stress vliegt in 1 sec de temp gelijk 10 graden omhoog.. stop je met stressed valt ie ook gelijk weer weg.

niks

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, jah dat heb ik ook. Van de 27 Graden meteen naar de 32-34 graden.

Verder bevalt het wel goed. Alleen nog een keer dat ijzeren flapje van de chipset koeler afhalen. Alleen hoe :O

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
dremel _/-\o_

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Mijn e6400 wordt idle rond de 42 graden en stressed gaat die naar de 56 graden.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik heb geen dremel :P maar dat moet er toch ook gewoon af te halen zijn met je handen. ALleen zit die CPU koeler wel in de weg. Maarja,

@TS Overclocken zou ik trouwens met die temps idd niet doen. Lijkt me nou weer niet goed.

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-01 21:21
mijn E6400 @ 3.2ghz zit idle rond de 40-45 graden en stressed (na 3 uur flink gamen) op 60 graden. Draai wel alles met waterkoeling maar ja.. fans op lowest speed.

Ik heb wel gemerkt dat ie wel warm kan worden, niet zulke mooie verhalen als je hier en daar leest. Maar zoals hier ook al vermeld wordt heb je best kans dat de verbindingen tussen de core en de his te snel zijn gedaan ofzo.... en dus niet goed zijn.

Specs

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Chop2000 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 03:47:
[...]

hehe hetzelfde hier, cpu blijft @ alles default @ bios ook 21 graden..

vraag me alleen wel af hoe dat zit met die cpu's, want met mijn vorige systemen zag je langzaam de temp oplopen, maar als ik m'n conroe stress vliegt in 1 sec de temp gelijk 10 graden omhoog.. stop je met stressed valt ie ook gelijk weer weg.
Ik weet niet welke processoren jij gehad hebt, maar alle processoren waar ik mee heb gewerkt en gestress-test heb vloog de temp. in een paar seconden omhoog met programma's als Prime95.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben DCFC's broer. Ik antwoordt even op jullie vragen sinds hij dat niet doet.
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:39:
misschien teveel koelpasta erop? wel eens gelezen, zo geen bron, sorry :p
Tw34jer schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:43:
Dun maar dekkend laagje koelpasta erop gedaan? En gezorgd dat het "kleeft"?
Nope, gewoon in goeie mate en goed verdeeld.
crijn schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:42:
Lijkt me niet dat die reboots door je processor komen. 50º graden lijkt me niet te hoog.
Ik zou eens mem-test een nachtje laten draaien. Kijken wat dat opleverd.
50°C is erg hoog voor een Core 2 Duo, en al helemaal in Idle en met een CNPS9500.
Chesta schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:46:
wat gebeurd er als je de vcore weer op standaard zet?
Hetzelfde, alleen 2-3 graden koeler.
r00n schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:47:
De Zalman CNPS9500 LED heeft een
[...Warmte theorie...]
De praktijk wijkt dusdanig ver van de theoretische waarde af dat we niet anders kunnen concluderen dan dat je iets fout hebt gedaan. Zie de reacties hierboven voor een aantal tips :)
Daar zoeken we ook een antwoord op.
E6
Kluk-Kluk schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:51:
H2O is de oplossing, of anders moet je eens gaan praten met Waus, of Rol-Co, maar ik weet niet of je daar naartoe wil!

En daarbij, je E6600 is pas kaputt als ie het echt niet meer doet (als in geen beeld geven enzo) een paar graadjes in temp is geen reden om je CPU af te schrijven, lijkt me :)
Binnen enkele weken, Thermaltake Resorator 1 Plus V2
[b][message=26405605,noline]Maak je gebruik van een fancontroller?
Ja, op z'n hoogst.
[b][message=26405605,noline]Ben je zeker? Wat is jouw casetemp?
29°C
[b][message=26405605,noline] Overclocken moet in stapjes gebeuren. Indien je wil gaan overclocken, raad ik je aan wat FAQ's en dergelijke te lezen.
Ik heb hem voor hem overklokt en in stapjes gedaan, ik weet hoe ik moet overclocken.
[b][message=26405605,noline]Je draait nu de CPU buiten zijn specs... Wat dacht je? Dat ie koeler zou zijn? Welkom in de wereld van het overclocken ;)
Voor het overclocken was hij al zo verschrikkelijk warm :O
Soul_ schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:25:

Dit dacht ik dus zelf ook al, de koelpasta verschuift ook altijd van het midden weg als hij de koeler er op zet.
Renumeration schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:13:
mijn E6400 @ 3.2ghz zit idle rond de 40-45 graden en stressed (na 3 uur flink gamen) op 60 graden. Draai wel alles met waterkoeling maar ja.. fans op lowest speed.

Ik heb wel gemerkt dat ie wel warm kan worden, niet zulke mooie verhalen als je hier en daar leest. Maar zoals hier ook al vermeld wordt heb je best kans dat de verbindingen tussen de core en de his te snel zijn gedaan ofzo.... en dus niet goed zijn.
Deze CPU hoort gewoon niet zo warm te zijn, far from that. Al helemaal niet met een CNPS9500 @ high er op.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Ik heb hetzelfde gelazer qua temps, idle zit ik met 3GHz op 50+ en full load op 57. Op 2.4 heb ik 5 a 10 minder. Ik weet zeker dat het niet aan mijn zalman 7000 ligt of het contact ertussen. Meerdere coolers etc geprobeerd, ook meer, minder of type pasta, het mag allemaal niet baten.
Mijn 4200+ hield ik veel cooler qua temps, eerder in de 30 mac 40 graden reeks idle en full load. En dit dus met dezelfde cooler ondanks dat deze qua wattage van die cpu nog hoger zou moeten liggen.

Persoonlijk heb ik wel het vermoeden dat mijn cpu idle veel watt trekt, iig duidelijk meer dan mijn 4200+ (zonder c&c) met dezelfde setup. EIST etc. staat ook aan, maar qua temp/wattage maakte dit niks uit.

Of wellicht is misschien het contact tussen de core en heatspreader niet ideaal?

Edit;
Iemand die ik ken heeft overigens torenhoge temps met waterkoeling en ook een 6600/p5b... Ik kan niet garanderen dat deeze persoon alles 100% goed heeft gedaan, maar ik vind het wel toevallig gezien deze ook deze proc/mobo heeft als ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Carel op 01-09-2006 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Mijn broertje heeft al reacties voor mij gegeven. Ik ben vandaag naar de winkel gegaan voor een extra 80mm en 120mm fan en koelpasta. Ik heb dus een 80mm en 120mm aan de voorkant die lucht erin zuigen en achter een 120mm die er uit blaast en aan de zijkant nog een 80mm die ook er uit blaast daarnaast heb ik me voeding die met zijn fan alle warme lucht van boven eruit zuigt.
Nieuwe koelpasta erop en goed verdeeld.

Ik heb met deze nieuwe onderdelen een temp winst van een paar graden sinds me voorlaatste settings. Nu geeft hij 47°C aan met een CPU gebruik van 4%. Heb ik gewoon een slechte productie chip gekocht misschien? Ik weet echt niet waar het anders aan zou kunnen liggen.

Ik heb de temps getest met speedfan en aida32 en krijg CPU=47°C, MoBo=30°C en Aux=38°C

Wat wel raar is dat als ik kijk in de bios is de temp lager nl. CPU=35°C, System geeft hij aan 38°C en de North bridge is 52°C.
Zou windows hier misschien iets mee te maken kunnen hebben? Een virus ofzo? Windows zelf geeft ook heel erg veel problemen en errors en wil prog's niet opstarten zelfs windows niet. Moet ik steeds via de taakbeheer->taak uitvoerne opstarten etc. Geen virusscanner op me pc.
Of ligt het aan me systeem samenstelling? Dat bepaalde merken niet samen kunnen?
Alle hulp is welkom. Maar ik moet die temps echt naar beneden krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 19:04 ]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:45
virusscanner: installeren! (eventueel daarna eraf gooien ;) )

Mixed Reality dev

Verwijderd

dus je wilt zeggen dat de temperaturen at first niet door de BIOS waren uitgelezen?

dan schiet het natuurlijk niet echt op, al die programma's hebben het vaak mis, volgens speedfan bv is mijn HD koeler dan de omgeving.

altijd op BIOS vertrouwen, programma's lezen regelmatig verkeerd uit...
Pagina: 1