Toon posts:

Processor zelf plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.112 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik deze keer in het juiste board heb gepost met een goede topictitel. :)

Ik ben van plan om een kleine upgrade te verrichten. De processor in kwestie is een Athlon64 3000+ op een socket 754.
Gezien socket 754 aan het 'uitsterven' is (Semprons vind je nog wel, maar Athlons zijn verdorie zo zeldzaam geworden!) moet ik er toch wel snel bij zijn, anders is deze processor ook weer weg. Ik heb er 25 dagen achter liggen Google'n, om nog een winkel te vinden die Athlon S754 processors verkoopt.

Het betreft dit:
http://www.computerstunt....-ghz-socket-754-tray.html

Nu mijn vraagje is... Ik ken wel wat van pc's af (in zoverre dat ik wel weet hoe ik RAM moet plaatsen) maar ik heb nog nooit met m'n processor geprutst. Ik heb er nog nooit eentje uitgehaald, laat staan terug ingeplaatst.

Je ziet op die pagina dat er geen koeler wordt bijgeleverd... Is dit nodig? Of heb ik zelf al een cooler (ik ken er niet veel van)
De processor die ik nu heb, is een Sempron'ke. :P

Ik vraag me dus bij deze af: moet ik een cooler hebben? En: is een processor vervangen redelijk gemakkelijk, of niet? Of is er misschien bij de levering van die Athlon een kleine handleiding inbegrepen?

Dank u vriendelijk... En nog is dubbel zo dik bedankt mocht er wat 'snelheid' in de replies zitten... Ik zou deze processor echt graag willen kopen. :+

Groeten, Titan Q

Verwijderd

Koeler, ja. CPU zelf plaatsen is makkelijk mits je de handleiding volgt. Weet je het niet zeker laat het dan iemand anders doen.
Snel genoeg zo? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 16:31 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
S754 worden nog wel degelijk verkocht, ik had dit binnen 1 minuut op me scherm.

En dit is namelijk de boxen versie, dus de versie MET koeler.
Koelers zijn nodig anders brand ie door ;)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

Uhh genoeg winkels mett S754 hoor... dus 25 dagen googlen lijkt me wat overdreven

Verwijderd

[/quote]
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:28:
Ik hoop dat ik deze keer in het juiste board heb gepost met een goede topictitel. :)

Ik ben van plan om een kleine upgrade te verrichten. De processor in kwestie is een Athlon64 3000+ op een socket 754.
Gezien socket 754 aan het 'uitsterven' is (Semprons vind je nog wel, maar Athlons zijn verdorie zo zeldzaam geworden!) moet ik er toch wel snel bij zijn, anders is deze processor ook weer weg. Ik heb er 25 dagen achter liggen Google'n, om nog een winkel te vinden die Athlon S754 processors verkoopt.

Het betreft dit:
http://www.computerstunt....-ghz-socket-754-tray.html

Nu mijn vraagje is... Ik ken wel wat van pc's af (in zoverre dat ik wel weet hoe ik RAM moet plaatsen) maar ik heb nog nooit met m'n processor geprutst. Ik heb er nog nooit eentje uitgehaald, laat staan terug ingeplaatst.

Je ziet op die pagina dat er geen koeler wordt bijgeleverd... Is dit nodig?
Ja!
Of heb ik zelf al een cooler (ik ken er niet veel van)
De processor die ik nu heb, is een Sempron'ke. :P
Ook dat denk ik wel ja.
Ik vraag me dus bij deze af: moet ik een cooler hebben?

En: is een processor vervangen redelijk gemakkelijk, of niet?
S754 is vrij makkelijk om de processor te vervangen, je moet alleen wel je cooler overzetten en daarvoor is koelpasta nodig.
Of is er misschien bij de levering van die Athlon een kleine handleiding inbegrepen?
Ik dacht het wel. Maar goed, het is vrij simpel, cooler losschroeven, hendeltje omhoog, Sempron eruit, cooler eraf, cooler aan de onderkant schoonmaken, Athlon erin (kan maar op 1 manier), hendeltje omlaag, koelpasta aanbrengen (niet teveel) en goed verdelen, cooler aanbrengen, cooler vastschroeven.
Dank u vriendelijk... En nog is dubbel zo dik bedankt mocht er wat 'snelheid' in de replies zitten... Ik zou deze processor echt graag willen kopen. :+

Groeten, Titan Q

Verwijderd

Het vervangen is relatief eenvoudig, je moet wel de volgende dingen in acht nemen:

- Controleer of je huidige BIOS de CPU die je erin wilt plaatsen ondersteunt
- Verwijder de koeler met zorg en let erop dat je onder teveel druk geen socket klemme afbreekt
- Wanneer je de processor verwijderd door de hefboom te openen en de upgrade terug plaatst je let op de plaatsing van de processor, dit wordt gemarkeerd met een pijltje op het socket en op de processor die je plaatst, deze moeten naar elkaar wijzen.
- Zorg ervoor dat je voldoende, dus niet te weinig of te veel, koelpasta aanbrengt voor een koele processor en een goede levensduur.
- Plaats de koeler terug weer met de zelfde voorzichtigheid

Wanneer alles klopt zou je nu je upgrade uitgevoerd moeten hebben, misschien is het wel raadzaam een herinstallatie te doen van Windows.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:36:
Het vervangen is relatief eenvoudig, je moet wel de volgende dingen in acht nemen:

- Controleer of je huidige BIOS de CPU die je erin wilt plaatsen ondersteunt
- Verwijder de koeler met zorg en let erop dat je onder teveel druk geen socket klemme afbreekt
- Wanneer je de processor verwijderd door de hefboom te openen en de upgrade terug plaatst je let op de plaatsing van de processor, dit wordt gemarkeerd met een pijltje op het socket en op de processor die je plaatst, deze moeten naar elkaar wijzen.
- Zorg ervoor dat je voldoende, dus niet te weinig of te veel, koelpasta aanbrengt voor een koele processor en een goede levensduur.
- Plaats de koeler terug weer met de zelfde voorzichtigheid

Wanneer alles klopt zou je nu je upgrade uitgevoerd moeten hebben, misschien is het wel raadzaam een herinstallatie te doen van Windows.
Windows opnieuw installeren is overbodig. Enige wat nog zou kunnen zijn is het opnieuw installeren van de C&Q driver

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
pricewatch: AMD Sempron 64 3400+ (S754, 2,0 GHz, 256KB, Boxed) scheelt toch wat tientjes, prestaties zijn vrijwel identiek.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn opmerkelijk.Ik had niet zo snel reacties verwacht, fantastisch!

Dus met het vervangen zal ik me wel redden. Zoals het hier staat, is het een kwestie van voorzichtig zijn dat je niks afbreekt...

Koelpasta... Kan je geloven dat ik daar nog nooit van heb gehoord? :? Kan je waarschijnlijk wel kopen in de gewone computerzaak, dus hier zal ik me ook wel redden.

En dat van die winkels: ik had beter hier even komen vragen voor zo'n winkel! Ik lieg niet, ik heb er echt 25 dagen op liggen Google'n! (nu wel niet non-stop tuurlijk.)

Bedankt voor die winkels! En bedankt voor de snelle reacties!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
AMD turion inprikken,

kan namelijk ook als je moederbord (chipset) het ondersteunt. 9 van de 10 gevallen is dat wel zo. Wel goed inlezen, want het kan zijn dat je in het BIOS het een en ander handmatig moet invoeren.

Kost wel een stuk duurder, maar daartegenover staat dat hij minder energie verbruikt dus de extra kosten zijn relatief.

nieuws: AMD Turion 64 getest als desktopchip

[ Voor 10% gewijzigd door Iblies op 31-08-2006 17:07 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Hmz een vriend van mij had daar ooit eens een pc gekocht bij die computerstunt, met de rare garantie dat ie dr af ging als ie de case openmaakte.

Nu was dat nodig om een videokaart te plaatsen, maar als gevolg kon ie het geheugen dat na een week brak was niet meer omruilen.

Niet echt geweldige service lijkt me zo..

Maargoed op een proc valt weinig aan te merken ivm garantie he :)

Verwijderd

Ik denk dat je BIOS de nieuwe proc wel automatisch oppakt (zo mijn ervaring). Aangezien je nog nooit van koelpasta gehoord heb ga ik er ook maar van uit dat je niet gaat overclocken, dus dan is in principe een basic goed geleidende pasta wel voldoende.

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Oude koelpasta (vaak een beetje hard) kan je weghalen met brandspiritus en een doekje. Als je je huidige koeler zou willen blijven gebruiken is schoonmaken geen luxe.

Op een nieuwe koeler zit vaak al pasta voorgesmeerd, maar als je het nodig hebt kan je ook een tubetje kopen bij de winkel voor een paar euro. Als je zelf pasta gaat aanbrengen, doe dan ongeveer een hoeveelheid ter grootte van een luciferkop op de processor, en smeer die met iets vlaks (videotheekpasje :)) helemaal uit. Het maakt niet uit of het overal zit, als het maar overal geweest is en de miniscule groefjes heeft gevuld. Ik doe dat altijd al voordat ik de processor in het bord heb geplaatst, zodat ik overal makkelijk bijkan.

En als je het zekere voor het onzekere wil nemen kan je je bios resetten voordat je de nieuwe processor erin zet. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat er nog een hoog voltage staat ingesteld voor een zuinige processor (oops, eigen ervaring) of een handmatig ingestelde frontsidebus of zo. Nadeel is dan wel dat je daarna je bios opnieuw moet instellen. Maar daar wordt je sterk en gezond van :)

[ Voor 35% gewijzigd door _fool op 31-08-2006 17:55 ]

specs

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
Voor het installeren van je processor:

http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/31684.pdf

kant en klare handleiding met foto's (onder kopje heatsink installation).

succes!

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de snelle reacties. Ook bedankt voor jullie uitstekende hulp en natuurlijk (niet onbelangrijk) de winkels. :P

MVG,
TQ

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je een boxed versie koopt zou ik niet onnodig gaan zeulen met koelpasta. Bij een boxed versie zit immers een koeler bij en die hebben altijd zo'n stickertje aan de onderkant, ik noem het altijd een koelpleister. Dat spul smelt een beetje als het warm wordt en dient zo als koelprut tussen de koeler en de processor.
Dan kun je dus precies de instructies volgen door gewoon enkel gebruik te maken van je boxed setje.
En vergeet niet voordat je hem gaat plaatsen het plasticje wat op die koelpleister zit er af te halen, dat wordt door sommige wel eens vergeten met alle gevolgen van dien :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:31
hier heb je een handige link met filpjes hoe je een processor en koeler instaleerd:
http://www.amd.com/us-en/...2_869_4348%5E6678,00.html

Verwijderd

Topicstarter
Interessante filmpjes...

Ik was inderdaad van plan Boxed te kopen, dat lijkt me het beste. Dus bij Boxed heb ik geen koelpasta nodig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is allemaal gewoon direct danwel indirect in de PMG FAQ te vinden. Neem deze eens op je gemak door :)

Basic / FAQ-gevalletje, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.