Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

lcd probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okeej ik heb een 20x2 lcd liggen
merk is EDT
type nr is EW20200GLY
controller KS0066U(volgens mij(is niet zeker))
dit is een pdfje van de datasheet alleen niet van het model nr dat ik heb maar wel vergelijkbare(EW20220BMY)
http://www.edtc.com/EDT/Products/Specs/273.pdf
ik heb het lcd aangesloten met dit schema(http://users.servicios.re...ospr/fotos/venta/lcd2.gif)

nu doet hij het wel want ik krijg backlight en!! 1 regel die maar gevuld wordt met blokjes :(
ik heb vanalles geprobeert wat heir in het forum staat

ik heb al meerdere keren het gesoldeert(mocht niet baten)
verschillende programma's geprobeert(mocht ook niks baten)

wat meot ik nu doen zodat hij werkend te zien is :?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Denk dat dat blokjes scherm een init display is.
Als je niet snel genoeg na powerup dat ding uit init mode haalt (binnen 500ms ofzo?) blijftie daar in steken.
Iig, dat werkt zo met de HD14nogwattes compatible displays.
Dus ik denk dat je op de init pin van het displaytje geen contact hebt of iets niet goed aangesloten oid, zodat hij niet uit init komt (geloof dat je die pin laag moet trekken direct na power-on, of juist hoog gooien)

edit: owjah het kan ook nog in de aarding van het ding zitten geloof ik.
Iig zoiets heb ik ooit eens gelezen.
Als je een andere voeding voor het ding gebruikt, moet je beide massa's (die van de datakabel en de voeding) aan elkaar knopen. Tenminste dat is wat ik me herinner, maar pin me er niet op vast.
Als je hem dus in je PC gebruikt, op de voeding van diezelfde PC, moet het wel gaan.
Met een externe adapter moest je er iets mee doen iig.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 31-08-2006 00:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Aan de datasheet te zien is hij compitable met de HD44780 controller van Hitatchi. Dat de bovenste rij aan gaat is een goed teken, dit betekent dat je LCD initialiseert. Welk programma heb je gebruikt? Als hij initialiseert is de kans groot dat je er gewoon txt op kunt zetten.

Ik heb 2 LCDs met dezelfde KS controller, HD44780 compitable, die het goed doen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

McKaamos schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:19:
Denk dat dat blokjes scherm een init display is.
Als je niet snel genoeg na powerup dat ding uit init mode haalt (binnen 500ms ofzo?) blijftie daar in steken.
Iig, dat werkt zo met de HD14nogwattes compatible displays.
Dus ik denk dat je op de init pin van het displaytje geen contact hebt of iets niet goed aangesloten oid, zodat hij niet uit init komt (geloof dat je die pin laag moet trekken direct na power-on, of juist hoog gooien)
Excuzez le mot, maar je praat poep. Dat soort displays hebben niet zoiets als een 'init-pinnetje' en zijn verder statisch: zolang je de data er niet al te snel heenschrijft (wat met een parallele poort geen punt is) mag je verder elke snelheid en/of vertraging gebruiken om commando's naar het LCD te sturen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dan haal ik vast grafische en char displays door elkaar...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Wat voor een programma gebruik je om hem aantesturen. Tip: lcdsmartie. Het kan dus ook zijn dat je het aansturingsprogramma op de compu voor de lcd niet goed hebt ingesteld. Of nog een driver moet installeren voor bepaalde programma's want xp geeft de adressen niet vrij.

Ps. Zou zeker de display niet op een andere voeding dan eigen pc voeding aansluiten. Lijkt me niet zo goed voor de parrallele poort, die is al zo gevoelling.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Het lijkt mij ook dat je Port95nt of een dergelijk programmaatje bent vergeten te installeren ;)

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Heb je je lpt poort in de bios wel op de goede modus gezet? En zoals brinkdinges al zegt je moet ook Port95nt ff installerten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb meerdere malen dat dlportIO geinstaleert.
ik heb de volgende programma's gebruikt om hem werkend te krijgen:
jalcds
lcdhype
lcd smartie
en nog wat meer die ik nietmeer bij naam weet
ook heb ik een soort test programma waarvan ik niet weet hoe het werkt of wat de bedoeling ervan is het heet: CFAH_WinTest.exe

en me bios staat op ecp+epp
heb het ook op alleen epp en alleen op ecp getest maar dit werkte ook niet

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 13:41 ]

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

peeter123 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:37:
....
Ps. Zou zeker de display niet op een andere voeding dan eigen pc voeding aansluiten. Lijkt me niet zo goed voor de parrallele poort, die is al zo gevoelling.
Hier werkt m´n displaytje al een jaar op externe voeding. Nog nooit problemen mee gehad !

www.elecdev.nl

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Inderdaad, dit kan je parallele poort best hebben hoor..

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 119% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Engineer schreef op zondag 03 september 2006 @ 03:37:
De wiring die je gebruikt hebt is de winamp wiring. Vaak vind je die optie (winamp wiring dus) in de aanstuur programma's van die lcd's. Ook zou je de winamp plugin kunnen proberen, te vinden op http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin/download.php .

Als die niet werkt zou ik toch maar es je draadjes nachecken, en of je geen kortsluitingen hebt gemaakt met soldeer tin (ff met punt van een schaar o.i.d. tussen de contactjes van het lcd krassen en de lpt stekker, voorzichting!)

Zo hightech zijn die displays ook weer niet.. die kun je bij wijze van spreken met een batterij en 2 draadjes aansturen. Ik heb zo'n lcd een keer met een uC werkent gehad, met m'n eigen code B-).
welke wire schema meot ik dan wel gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
***schopje!!***
Pagina: 1