[Ati 9800xt] defect?

Pagina: 1
Acties:

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:38
Tijdje terug een ati 9800xt kaartje gekregen met de melding dat hij een schaakbord patroon gaf.
Nu ja even gekeken en inderdaad veel artefacts bij het opstarten in lilo en bij het XP opstartscherm.
Echter wel allemaal op een gelijkmatige afstand van elkaar (vandaar schaakbord)

Dacht meteen aan een hitte probleempje, dus Zalman koeler gekocht en geinstalleerd.
Helaas nog steeds het schaakbord patroon bij het opstarten.

Vreemd genoeg is er van artefacts niets te zien als je XP met de standaard drivers gebruikt. De performance is dan om te huilen, maar het beeld is goed. Let wel: binnen XP, bij het opstarten is het nog steeds mis.

Installeer ik echter de drivers van ATI of de Omega drivers dan krijg ik wat blur om mijn mousepointer, sommige knoppen worden wazig , video's krijgen het dambord patroon en games zijn niet meer normaal te spelen.

De temperatuur lijkt me met zo'n 50 graden redelijk normaal.
Geheugenchips zijn allemaal voorzien van een koelelementje (zaten bij koeler).

Het terugklokken van de GPU en mem met rivatuner hebben geen effect.
Iemand nog tips?

I’m not like the OTTERS

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geheugen of de core kapot, ik denk geheugen.

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik denk dat de kaart gewoon kapot is, vaak is het zo als je eenmaal artifacts hebt (zonder overclock) dat je er niet meer vanaf komt. Als er nog garantie op zit zou ik heb terugsturen/brengen en anders is het stomme pech.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• actieman
hmmz ja garantie is er helaas al vanaf.
Ik vind het vreemd dat het met de standaard xp drivers wel goed werkt.

I’m not like the OTTERS

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Is er niet met de kaart gerommeld? Het schaakpatroon was iets wat veel voorkwam als mensen er een andere bios in hadden geflashed of de kaart ge-hard-mod hadden.

MIsschien eens goed kijken welke kaart het is en of er niet de verkeerde pipelines worden open gegooid (die dus kapot zijn).

Succes!

De meeste mensen deugen!

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2025
Als je een beetje hier en daar rondkijkt dan zijn vooral deze 3 dingen oorzaak van arifacts:

- grafische kaart wordt te warm
- te veel overgeclockt
- gewoon kapot

Omdat het niet aan de eerste twee dingen ligt denk in net als goesiman dat hij gewoon kapot is.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 16:59
marzzman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:37:
Is er niet met de kaart gerommeld? Het schaakpatroon was iets wat veel voorkwam als mensen er een andere bios in hadden geflashed of de kaart ge-hard-mod hadden.

MIsschien eens goed kijken welke kaart het is en of er niet de verkeerde pipelines worden open gegooid (die dus kapot zijn).

Succes!
Ik heb een tweedehandsje gekocht met soortgelijke problemen (dat wist ik overigens voor ik hem kocht).

Ben op zoek gegaan naar de originele bios omdat ik dus ook het vermoeden heb dat er een poging is gedaan tot het flashen naar XT oid.

Hier staat de bios niet op helaas ;(

Heeft iemand nog tips waar ik de specifieke originele bios voor mijn kaart kan vinden? Heb al contact opgenomen met Sapphire maar ik heb niets meer gehoord.

• actieman
De kaart komt van origine uit een Dell systeem en is volgens de leveringsbon een originele XT.
Het lijkt me niet dat Dell kaartjes heeft lopen flashen.
Maar ik zou natuurlijk een oude bios kunnen terugzetten?

I’m not like the OTTERS

• actieman
Als ik de hardwareversnelling 1 tandje lager zet in windows zijn de problemen ook weg.
mousepointer & bitmap acceleration zijn dan uit (beeldopbouw is dan ook niet echt fijn), maar het werkt dan wel met de laatste omega drivers.

I’m not like the OTTERS

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En in 3d wat doet ie dan ?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 16:06

BHQ

Evenhard checkers produceren natuurlijk..

Ik heb dit ook gehad, core werd niet heet, m'n geheugen was gewoon rot. Downclocken zelfs geprobeerd: had geen nut. Einde oefening. :)
Pagina: 1