Toon posts:

Ben ik goed bezig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar wat oudere pc´s. 2 daarvan zijn al samenraapsels van onderdelen uit de oude en de iets minder oude doos (AMD Athlon 1900 en P3 750 en P3 500, met een ca. 2 jaar oude grafische budgetkaart, nieuwer moederbord en nog wat nieuwer los grut zoals voedingen wat kapot was). Inmiddels is de P500 al helemaal leeg gecannibaliseerd (hd, cd romspeler eruit, etc) en zijn er nog 2 pc over die het doen. Voor de kids prima zolang ze het doen, maar nu begint er weer een kuren te vertonen (ja de kids gaan er niet zachtzinnig mee om) en nu kan ik wel wéér een ronde doen om te kijken of ik er nog 2 werkende computers van kan maken, maar ondertussen heb ik al lang geen idee meer wat nou de zwakste schakel is in zo´n computer. En ik weet natuurlijk ook niet wat er nog goed is en wat inmiddels echt slecht begint te worden (beeld blijft regelmatig hangen bij spelletjes).

Ik kan nu wel 2 nieuwe pc´s kopen, maar imo is er in ieder geval nog wel één zeer acceptabele kinderpc van te maken. Waarschijnlijk kennen jullie dit wel.

Wat ik wil weten. Hoe kan ik nu van alle beschikbare onderdelen de best mogelijke computer maken en de rest in de kliko donderen? Hoe doen jullie zoiets? Graag advies wat te doen (plan van aanpak?)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
post eerst eens de namen en specs van alle onderdelen die je hebt, dan kunnen mensen bepalen wat het beste is en wat compatibel is.

Verwijderd

je kunt beginnen, met het oplijsten van alle beschikbare hardware.
En dan de hardware een voor een beginnen te testen of het nog werkt naar behoren

Verder kunnen wij moeilijk advies geven, of de beste combinaties, als je zelf niet weet wat er juist allemaal insteekt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als het hangen van spellen de enige kwaal is heb je wellicht iets aan de PMG FAQ » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Je zou de onderdelen bijvoorbeeld één voor één aan het systeem kunnen toevoegen om er op die manier achter te komen welke voor problemen zorgt.

Verder: maak een lijst of onthou de onderdelen van elk systeem. Zoek op wat bij elkaar past
(processor » socket, geheugenmodules » -slots, etc.) en voeg alles samen.

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 29-08-2006 12:51 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik maak vaak PC's van restant-onderdelen, maar altijd zorg ik voor een nieuwe voeding. Te vaak gemerkt dat de voeding de zwakste schakel bij mij was en de wat oudere PC's hebben gelukkig niet zo'n beest van een voeding nodig :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Probeer de laatste nieuwe componenten te gebruiken of kijk naar de specificaties van het mobo en zet daarin het uiterste wat deze aan kan.

Verwijderd

Gaan ze de computer te lijf als ie het niet doet of zo?

Als ze dat niet doen kan het ook gewoon een software probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Vooral de cd/dvd rom drive (en de cd´s uiteraard ook) heeft het erg zwaar bij mijn kinderen. Stuurtjes en andere speeltjes uiteraard ook. Verder rukken ze aan kabels, maar ik heb het zo gemonteerd dat ze in het ergste geval alleen maar een stekker er uit trekken zonder dat dat onder een hoek staat en je het moederbord of de kaart kapot maakt. Verder natuurlijk aan-uit-aan-uit-aan-etc...

Ik begin maar eens met een inventarisatie inderdaad...
alvast bedankt voor de support tot nu toe!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Misschien een idee om de pc buiten het bereik van de deugnieten te plaatsen?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

een woord: opvoeden

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 03:12
De meeste onderdelen van een oude PC zijn te vervangen. Behalve geheugen omdat oude typen moeilijk te vinden of heel erg duur kunnen zijn.
Check dus eerst hoeveel geheugen je nog hebt voor twee systemen en zoek in een webshop of je bij kunt kopen.

Zoek dan of voor je hardware drivers beschikbaar zijn; op je CD's of te downloaden en op welk OS werken die drivers.

Dan weet je de combinatie CPU + geheugen + drivers waarmee je kunt inschatten welk OS je erop kunt draaien. Win98/2000/XP of Linux.

Je hoeft niet voor elke PC een monitot + toetsenbord + muis te kopen; er zijn switches waarmee je door een toetsencombinatie of een knop kunt schakelen tussen de PC's.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

Als je één nieuw systeem wilt kopen, gooi dan niet het oude restjes-systeem weg. Vaak zijn dingen als mobo, cpu en geheugen nog goed. Deze kun je dan verkopen om zo deels de nieuwe pc te betalen

Nu met WP, PV, EV en PC

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
hij kloot liever met ouwe pc's :+

Verwijderd

Topicstarter
Nou de hele avond bezig geweest:
Het waren geen 3 pc´s maar eigenlijk 5 stuks. Ik heb er 3 lopend en met de 4de heb ik geen beeld nog. Die ene met dat hangen was overigens de beste die er bij zat:
- mobo asus a7v333
- amd athlon xp 1900+
- 256 mb ...
- nvidia geforce4 mx 440
- XP pro SP2
En dat hangen blijft dus. Overigens alleen bij 3d spellen. Bij "gewone" dingen als Word en zo geeft geen probleem. HIJ heeft het dus al een paar jaar goed gedaan. Ik heb er dus nog zo eentje, maar dan met een oudere grafische kaart (ATI Rage 128/64 mb oid), maar die doet het wel. De andere is een P750 met 320mb en een Nvidia riva tnt2 64. Alles met XP pro trouwens. De laatste is erg traag, maar dat was ook te verwachten. HIj werkt verder storingsvrij. Ik heb er wel een andere geluidskaart in moeten zetten omdat de onboard kaart kapot was.

Ik loop dus vast op dat grafische gebeuren in 3d van die athlon 1900...

Die 4de pc, heb ik even in de hoek gezet. Daar ga ik nog ´ns mee stoeien. Ik denk dat ik daar nog een andere grafische kaart in zet. Van die 5 pc is alleen nog de mopbo, voeding, floppy en kast over. de rest is geript.

Nog tips iemand?

En ik hou het mbt m´n kids gewoon op enthousiasme. Ze zijn 6 en computers vinden ze geweldig. M´n opvoedkundige taak is eigenlijk vooral er voor te zorgen dat ze niet te alng er achter blijven zitten, anders worden ze net als ik... ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 01:01 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Mensen houden we het hier wel een beetje ontopic, het is hier geen SG/HK ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:59:
- nvidia geforce4 mx 440

En dat hangen blijft dus. Overigens alleen bij 3d spellen. Die 4de pc, heb ik even in de hoek gezet. Daar ga ik nog ´ns mee stoeien. Ik denk dat ik daar nog een andere grafische kaart in zet. Van die 5 pc is alleen nog de mopbo, voeding, floppy en kast over. de rest is geript.
Dat hangen lijkt mij als eerste veroorzaakt te worden door de videokaart, het ligt er een beetje aan wat voor spellen er worden gespeeld (of heb je dat al ergens geschreven?). De geforce 4 mx 440 is leuk voor kantoorapplicaties en simpele spellen maar als het een beetje in de buurt van 3d komt zou ik een wat snellere nemen. Je hoeft geen videokaart voor 400 euro te zoeken voor kinderen van 6 gok ik maar kijk in ieder geval naar een kaart waar geen mx bij staat. Een tweedehands Geforce 4 TI 4600 zal alle kinderspelletjes met 2 vingers in z'n neus draaien. Als ik bij bijvoorbeeld Mycom kijk (die niet veel AGP kaarten meer verkopen) is je duurste en snelste keuze de ATI Radeon X1600PRO voor 130 euro. Ik heb geen verstand van deze kaart helaas maar ik gok dan even dat het niet meer sneller zal lukken op dit moederbord.

Zet daarna die 440 MX in de vierde pc.

[ Voor 31% gewijzigd door Pixal op 30-08-2006 09:45 ]

Pagina: 1