Nieuw mobo; wat te doen met ATA-schijven

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 00:29
Ik ga overstappen op een nieuw moederbord+proc+geheugen. Hier komt veel bij te kijken. Direct ook nieuwe videokaart en nieuwe voeding nodig. (betreft overstap naar intel core 2 duo)

Ik heb vorig jaar 4 schijven gekocht, maxtor 250gig's, ata 133. Prima schijven. Deze zou ik graag meenemen naar mijn nieuwe systeem voor data storage. Probleem is echter dat alle nieuwe mobo's maar 1 ata poort hebben. Ik heb er minstens 2 nodig.... (afgezien van een asrock...maar die wil ik niet)

Nu sta ik dus voor de volgende keuzes:
1. vind mobo met 2 ata aansluitingen, en wat daarnaast nog kwaliteit is ook
2. sluit schijven aan via een pci-kaart (ata-uitbreiding danwel raid)
3. verkoop de schijven en koop nieuwe

optie 1 lijkt mij de aantrekkelijkste, maar ik kan helaas niks moois vinden :(

optie 2, aangezien ik veel met data werk wil ik niet dat mijn pc te erg vertraagt wordt doordat de pci-bus overbelast raakt, ik ben bang dat dit wel eens zou kunnen gebeuren als ik 4 schijven aan een pci ata-controller, danwel pci raid-controller hang.

optie 3, het zou zonde zijn van mijn schijven. Ze functioneren nog prima en bieden dan niet de snelheid van sata, maar ik vind het ook zo een gedoe om nieuwe te kopen, data over te zetten, en oude te verkopen

graag advies wat te doen, wat jullie zouden doen, en waarom :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
Je ziet een optie over het hoofd.

Optie 4: Koop PATA-SATA converters voor ieder van de schijven, zodat ik ze op SATA aan kan sluiten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er staat toch een flink aantal moederborden met twee ATA-aansluitingen in [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• mad_dog
r00n schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:09:
Er staat toch een flink aantal moederborden met twee ATA-aansluitingen in [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV? :)
nee,
-er is een asrock met 2 ata 100 (ik wil geen asrock en ik wil ata133...)
-er is nog een mobo met 2 ata 133, maar deze is onder de 100euro....en dat durf ik niet aan, zelfde reden als de vorige eigenlijk
--> de rest van de borden hebben alleen 1 ata aansluiting (voor cd/dvd)

de optie, "Koop PATA-SATA converters voor ieder van de schijven, zodat ik ze op SATA aan kan sluiten." ga ik eens even onderzoeken op prijs en op eventuele prestatie verliezen, wist niet eens dat dat bestond jo! 8)7

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
In dat geval: hier een hele waslijst met S775 moederborden gesorteerd op prijs.
Lijkt me sterk dat daar geen bordjes tussen staan die twee ATA-poorten hebben en aan verdere eisen voldoen...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Zat met een zelfde soort dillema, bij mij werden alleen mijn 2 pc's samengevoegd, waardoor 3 ATA schijven bij de andere (toch al volle) pc in komen. Omdat ik op twee van die schijven data opsla die ik amper aanraak (backups, foto's ed.) heb ik vanwege ruimte gebrek maar besloten om 2 externe 3.5" USB2.0 behuizingen aan te schaffen.

Misschien dat dit in jouw geval ook een optie is?

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:04
Inderdaad extern maken of een ATA PCI Kaartje kopen of een ATA->SATA Converter.

Verwijderd

die 1 ata poort kom je enkel tegen bij de ich8r bridge, de ich7r heeft nog gewoon 2 ata poorten. Als je dus een mobo neemt met de 975i chipset, dan heb je bijna elke keer 2 ata poorten vast, t is de 965 chipset waar je met die ene ata poort zit.

Als je die converters zou kopen (zijn naar mijn weten rottig duur), dan lijkt het me meer een optie om je hd's te vernieuwen naar sata's, en die dan in raid5 aan te sluiten. Als je die ata's in 2dehands verkoopt ga je er niet zoveel op verliezen, veel mensen kennen de waarde van de schijf niet (kijk naar vb marktplaats enzo), en bieden hoger dan de nieuwprijs van de schijf.

De data overkopieren is inderdaad een beetje vervelend, hoewel dat best meevalt. Gewoon dat ding aan zetten, kopieeropdracht geven, naar je werk gaan en s avonds is de kopie gebakken.

• mad_dog
pci-kaartje of usb2.0 is geen optie ivm perfomance terugval

ata->sata converter. daarmee wordt gedoeld op hetvolgende?
ik weet namelijk niet of ik dat wel een bevredigende oplossing vind...ik bedoel, het is een extra tussenstap voor je data, en bij mij is data heilig. Ik wil niet het risico lopen dat het verloren gaat. Daarnaast is een tussenstap ook weer vertragend...dus ik kan me niet voorstellen dat het een ideale oplossing is.

ik ben dus bang dat het toch een mobo met 2 ata aansluitingen moet worden, ofwel nieuwe HDD's :(
ik zit trouwens al tijden te zoeken naar een mobo met 2 ata aansluitingen in de prijsklasse 150euro, maar dit is gewoon onvinbaar :P

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 14:49
Ik weet niet wat je precies met je schijf wil doen, maar een externe behuizing op basis van USB of Firewire kan ook nog een oplossing zijn voor je ATA schijf.

Dan kan je hem gewoon blijven gebruiken voor backups of zo.....

• mad_dog
CremersDH schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:58:
Ik weet niet wat je precies met je schijf wil doen, maar een externe behuizing op basis van USB of Firewire kan ook nog een oplossing zijn voor je ATA schijf.

Dan kan je hem gewoon blijven gebruiken voor backups of zo.....
ja ik zal inderdaad even duidelijker uitleggen wat het plan is.
Ik koop een snelle sata schijf voor windows + programma's + games, maar ik wil zeker 3 ata schijven aansluiten voor muziek + films + foto's + andere data storage. Deze moeten dus altijd aanspreekbaar zijn, en met de minste kans op data corruptie. (dus het liefst direct op het moederbord)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

mad_dog schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:10:
[...]

ja ik zal inderdaad even duidelijker uitleggen wat het plan is.
Ik koop een snelle sata schijf voor windows + programma's + games, maar ik wil zeker 3 ata schijven aansluiten voor muziek + films + foto's + andere data storage. Deze moeten dus altijd aanspreekbaar zijn, en met de minste kans op data corruptie. (dus het liefst direct op het moederbord)
Koop gewoon voor twee tientjes een pci uitbereidingskaart. Qua snelheid scheelt het bijna niks en je geeft zelf al aan dat je een snelle schijf hebt voor je OS.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• kalizec
Met PATA-SATA converters doel ik op:

http://www.abit.com.tw/pa...&fMTYPE=IDE+to+Serial+ATA

Wat performance betreft:
De zoektijd van een HD is dusdanig dat conversie tijden in het niet vallen. Sterker nog. De eerste serie SATA HD's hadden PATA controller hardware met een dergelijke chip erop geintegreerd. Ik heb er twee een tijdje gebruikt in combinatie met een een tweetal PATA disks in RAID0 toen ik migreerde van moederbord. Geen verschil in performance gemerkt.

Wat veiligheid betreft:
Als het een PC is die je regelmatig naar LAN-parties mee neemt zou ik er voor zorgen dat ze erg goed vastzitten. Maar anders dan dat maakt het voor zover mij bekend niets uit. In 9 maanden tijd dat ik ze gebruikt heb, heb ik geen last gehad van data-corruptie.

Wat compatibillity betreft:
Voor zover ik weet werken ze met alle HD's en sommige OD's. Er zijn versies die alleen met HD's werken.

Verder zou ik ze alleen overwegen als je 1 of 2 extra PATA disks aan wilt sluiten of als je PCI bus problemen gaat geven als je er 3 of meer disks simultaan op wilt gaan gebruiken (qua bandbreedte). Dit laatste was bij mij het geval, met een extra PCI videokaart, een TV-tuner en de twee disks die gebruikt werden voor veel dataverplaatsingen was het geen optie ze op een apart PCI kaartje aan te sluiten omdat er gewoon geen ruimte meer op mijn PCI bus was voor nog zo'n 70MB/s. Heb dit toen uit geprobeerd maar video/beeld ging haperen vanwege het IDE verkeer. Dus toen een paar converters gehaald zodat ik ze op mijn onboard SATA poorten aan kon sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door kalizec op 29-08-2006 13:20 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak gewoon een aantal firewire behuizingen en hang die aan een firewire controller. Performance verlies heb je dan nagenoeg niet gezien firewire de bandbreedte niet deelt met andere apparaten maar voor alles gewoon 400Mb (of 800Mb)/s beschikbaar heeft.

Verder is het zo dat er nog meer dan zat borden zijn met 2 ATA100 poortjes (waarom je ATA133 wilt is mij een raadsel eerlijk gezegd, gezien ze beide evensnel zijn)

• mad_dog
Kijk, dit ziet er goed uit, gewoon een 'verloopstekkertje'. Als ik er daar dan 3 van koop ben ik klaar! Hartstikke mooi, precies wat ik nodig heb! Nu hopen dat het compatible is met mijn toekomstige moederbord en bestaande harddisk....maar goed, dat zien we dan wel weer :)

edit:

pfff, die dingen kosten 25-30euro...dat is teveel...ik dacht kost 5euro ofzo....
dan kan ik toch beter voor dit gaan denk ik
Serieel naar Ultra ATA converter

Met deze Seriële ATA-naar-Ultra ATA (IDE) converter voor harddisks is het mogelijk om bestaande ultra ATA (IDE) harddisks aan te sluiten op een nieuwe snelle seriële ATA controller.

Kenmerken:
Compatible met SATA 1.0
Ondersteunent PIO modus 0-4
Ondersteunt UDMA overdrachtsnelheden tot 66, 100 en 133 Mbps
Ondersteunt energiebeheer van seriële ATA

[ Voor 32% gewijzigd door mad_dog op 29-08-2006 13:43 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
mad_dog schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:13:
[...]
nee,
-er is een asrock met 2 ata 100 (ik wil geen asrock en ik wil ata133...)
-er is nog een mobo met 2 ata 133, maar deze is onder de 100euro....en dat durf ik niet aan, zelfde reden als de vorige eigenlijk
--> de rest van de borden hebben alleen 1 ata aansluiting (voor cd/dvd)
Dat zijn een beetje rare argumenten natuurlijk, sowieso ondersteunt geen enkele Intel chipset ATA133, aangezien dit een door o.a. Maxtor verzonnen uitbreiding is. Bij bordjes die wel een aantal extra ATA133 poorten hebben worden deze bijna altijd verzorgd door een losse raid controller aangesloten op de pci-bus, dus kun je net zo goed een los pci kaartje op jouw favoriete bord drukken.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is een PCI-kaartje inderdaad de beste oplossing.

Ik weet niet hoe het zitten met PATA-SATA-converters, maar dat lijkt mij ook nog een (performance) gedoe vanwege parallel<>serieel?

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 29-08-2006 13:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kalizec
Gemiddelde zoektijd van een harddisk druk je uit in milliseconden. 8ms tot 16ms voor hedendaagse PATA disks.

PATA timings worden uitgedrukt in nanoseconden (55ns tot 11ns). Kortom de kosten van parallel -> serieel conversie en vice-versa liggen in de orde van 0,1%. Hetgeen dus niet merkbaar is.

Wat kosten aspect betreft. Abit leverde die converters vroeger mee met hun mobo's. Wellicht kun je zo goedkoop op de tweedehands markt krijgen. (Heb er zelf toen 2 voor 7,50 per stuk gekocht).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat dacht je van een Gigabyte 8I945P Pro? Daar kan je 4 IDE harde schijven op kwijt en 2 IDE cdromspelers. Ik werk met dit moederbord dus ik kan je zo zeggen dat hier 3 IDE poorten op het moederbord aanwezig zijn en 4 x SATA. Voldoende uitbreiding naar de toekomst toe. Ik heb waarschijnlijk dit bord ook nog over omdat ik naar een Intel 965 moederbord over ga.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

mad_dog schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:31:
[...]

Kijk, dit ziet er goed uit, gewoon een 'verloopstekkertje'. Als ik er daar dan 3 van koop ben ik klaar! Hartstikke mooi, precies wat ik nodig heb! Nu hopen dat het compatible is met mijn toekomstige moederbord en bestaande harddisk....maar goed, dat zien we dan wel weer :)

edit:

pfff, die dingen kosten 25-30euro...dat is teveel...ik dacht kost 5euro ofzo....
dan kan ik toch beter voor dit gaan denk ik

[...]
Ik had hetzelfde probleem.
Over die harde schijven.
En heb mij een MSI 975X Platinum Powerup edition moederbord gekocht
Dat heeft 2 IDE's en een voor de floppy

Dit moederbord kost een 200 euro.
En is ongeveer evengoed als een ASUS P5W DH deluxe.
Buiten die DH mogenlijkheid dan , voor de rest heeft dit bord super prestaties en meet features.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 14:17 ]

Verwijderd

Nieuwe moederboards met nForce 570 hebben toch 2 ATA-poorten. De Asus P5NSLI hebben b.v. 2

• mad_dog
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:25:
Nieuwe moederboards met nForce 570 hebben toch 2 ATA-poorten. De Asus P5NSLI hebben b.v. 2
op het moment waren er toch wat problemen met die nforce570, steeds uitstel, waarschijnlijk vanwege stabiliteitsproblemen....
dan kan ik beter voor een asus p5w gaan icm een pci kaartje....

Verwijderd

M'n pa heeft toevallig net een nieuw mobo voor z'n Core 2 Duo, daar zitten ook gewoon 2 op... AI life gamer serie (weet het prod.nr. niet uit m'n hoofd).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:14:
[...]

Ik had hetzelfde probleem.
Over die harde schijven.
En heb mij een MSI 975X Platinum Powerup edition moederbord gekocht
Dat heeft 2 IDE's en een voor de floppy

Dit moederbord kost een 200 euro.
En is ongeveer evengoed als een ASUS P5W DH deluxe.
Buiten die DH mogenlijkheid dan , voor de rest heeft dit bord super prestaties en meet features.
MSI 975X PLaitnum Powerup Edition ! High end mobo + zeer goed + 3* IDE
Pagina: 1