Update! Ik ben begonnen aan de houders voor de schilden. Ik weet niet wat ik er van moet denken. De details zijn uitgewerkt zo als ik het van tevoren had ontworpen. Maar je krijgt ze staks bijna niet te zien. Ik heb wel veel lol gehad aan het bouwen en ik post alles hier in de hoop dat jullie er iets van leren. Oordeel zelf maar over het eindresultaat

.
Goed, we hebben een stuk aluminium nodig om de houders uit te halen. Dit is perfect spul, dun en zacht. Makkelijk te bewerken. Met de mal en een stift gekeken of alles ging passen.

Nee, geen zwart aluminium. Eerst maar eens even met de vlakschuurmachine er overheen

.

Ingetaped.

Afgetekend:

Grof uitzagen met de decoupeerzaag.

Om te kijken wat wel/niet ging heb ik de voorste houder eerst gedaan.
Na wat veilen en schuren krijg je dit:

Waarbij ik dat wat nog weg moet heb afgetekend met een scalpel en zo de overige tape heb weggehaalt. Dat materiaal moet dus nog weg. Ik heb geen goede figuurzaag (iemand, donaties?), dus ik heb alles met een vijl gedaan.

Middelste stukjes heb ik weggehaalt door zo groot mogelijke gaten te boren en het overige materiaal weg te vijlen. Cool?
De rest volgde:

Daar moeten gaatjes in.

Ik heb niet alle gaatjes geboort, dit wil ik pas zo laat mogelijk doen. Dan ben ik er zeker van dat alles klopt. Je ziet straks wel wat ik bedoel. Gaatjes zijn ook nog niet getapt, dan kan er ook geen rommel op het schroefdraad komen

. Tijd om wat dingen uit hun tape te halen en af te maken:

Deze mist dus nog vier bevestigingsgaten. De randjes moeten ook een beetje beter.

Na de nodige schuur- en polijstactiviteiten is het ding half gepolijst:

Owjah, alles is met het handje geveild en niet met een figuurzaagmachientje. Kwam dit tegen bij het opruimen, LOL:

Het was mooi weer, de zon scheen. Dus ik besloot in de achtertuin de vlakschuurmachine haar werk te laten doen met hogere korrels. Ik heb de zijschilden ook helemaal opgeschuurd, deze moeten ook minstens zo perfect worden.

Da's halverwege 't polijsten. Ik had een hele domme fout gemaakt. Die heeft me veel tijd gekost om te herstellen. Om alles af te tekenen heb ik met een mesje krassen in het materiaal gemaakt en zo tape weggehaalt op de plekken die nog moesten. Hierbij heb ik op een houder alle lijnen doorgetrokken, waardoor er dus krassen over de hele houder stonden. Na heel veel schuren zijn ze helemaal weggegaan. Lang leve de vlakschuurmachine

. Goed, na veel polijsten:

LOL, ja. Volgende.
Voor de veiligheid de schilden afgeplakt. Deze heeft zelfs mijn copyright, ghehe.

Gaatjes boren en tappen, drie van de zes gaten zijn.. enigsinds.. heel erg scheef. BAH. Je zult zien dat ik dit onderdeel helemaal niet mooi vind, straks zie je dat hij niet breed genoeg is. Maargoed, het past en de schildjes krijgen nog wat speling straks. Als het niet mooi wordt maak ik gewoon een nieuwe

. Voordat ik te veel verklap...

Alles past:

En alles moet gebogen worden. De eerste: 90 graden of 90 graden

?

Wat we daarvoor gebruiken, tape om alles af te plakken, een stuk staal, een blok hout, hamer en lijmklemmen. Zoiets: hierbij zijn alleen de uiteinden niet afgeplakt:

Zo, en nu is 't klaar:

Dit is een houder, afgeplakt en de buigmarge weggesneden.

Huub-huub...

Barbatruuk! Ik kon geen tweede stuk staal vinden, dus heb ik een groot stuk aluminium gepakt. Het werkte wel. De buigingen zijn op de goede plek en recht. Alleen de uiteinden zijn een beetje verbogen. Maar, wat grappig is. Ik hield rekening met een buigmarge, hier heb ik de breedte tussen de zijkant van de kast en de voedingsplaat bij opgeteld. Deze houders zouden dus de buigmarge te lang moeten zijn. Snap je? En het klopt ook nog. Voordeel hiervan is dat zometeen alles klopt als ik dit stukje er af haal en wat wordt het lelijkst bij polijsten? De randjes, dus daar zijn we ook van af

. Weggesneden wat weg kan:

Die lijn is perfect recht, de rand dus niet. Het wordt dus alleen maar beter.

Vijlen en schuren. Zo kun je zien hoeveel er af gaat:

Andere ook:

Gaten boren, 't past!

Perfect

.

Andere gaatjes ook. (alle gaten getapt)

Tadaa!

Jammer dat je er zo weinig van te zien krijgt straks. Deze houders bieden overigens genoeg gaten om LED-houders in te maken. Stukje plexi, 2 gaatjes boren en we kunnen een ledhouder plaatsen waar we willen

. Ik denk dat er afstandsbusjes tussen de schilden en de houders moeten. En dat er afstandsbusjes tussen de voorste houder en de andere twee moeten komen.
Dus, what's next?
Schilden polijsten, houders aan de onderkant van de voeding, schilden voorkant voeding, schilden met houders aan de achterkant van de voeding, schilden voor de hdd trays en veel andere dingen

. En UV-groen ACryan plexiglas achter alle schilden zetten. Ik moet echter beslissen of dit 5mm of 3mm dik plexiglas wordt. Wat vinden jullie?
Alle reacties zijn weer van harte welkom. Overigens, iedereen die eindexamen doet, succes! Ikzelf heb ook een beetje weinig tijd omdat ik moet leren voor m'n eindexamens. Morgen Nederlands, bah!