S478 Processor Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Spartan23R
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
goedendag,

als eerste mijn systeem specs:

CPU: Intel Celeron 2,8 Ghz Northwood S478
GPU: 6800XT (agp) 256MB GDDR-3 128BIT, Overclocked @ core:495mhz, mem:1280mhz
RAM: 1 Gig
MOBO: Asus P4S800D-X
HD: 1x IDE Samsung 80 GB, 1x IDE Seagate 120 GB
VOEDING: 420 Watt Enermax

Ik wil dus een nieuwe CPU omdat deze een onwijze bottleneck is.
Ik zat te denken aan een Pentium 4. 3,0 Ghz Prescott.
Mijn vragen zijn:
* Of de bottleneck weg is en de performance ver weg uit gaan.
* Is de Pentium 4. 3,2 Ghz Prescott veel beter dan de Pentium 4 3,0 Prescott Ghz.
* Zal de performance nog meer vooruit gaan als ik er meteen nog een 1 Gig Ram bij haal.
* Waar zijn deze proc. goedkoop te bestellen op het internet.
* Is Prescott echt zo goed of toch beter voor een Northwood gaan.

Bij azerty kost de Pentium 4 3,0 Ghz Prescott BOXED €203,67
Bij alternate heb je de Pentium 4 3,2 Ghz Prescott OEM € 239,-
Zijn dat respectable prijzen of zijn ze elders goedkoper (het liefst BOXED)

Ik gaan (nog) niet overstappen op een andere socket omdat ik net een nieuwe mobo heb omdat me oude kapot was, dus blijf voorlopig bij Socket 478.

Mvg, Ryan. :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Celerons zijn niet bepaald geweldig, dus je zult er wel op vooruit gaan. Of de 3,2ghz versie veel beter is kun je in benchmarks lezen. 1GB ram erbij? hangt er vanaf wat je met je systeem doet. Als je alleen in word bezig bent heeft het niet veel zin ;)
Voor beschikbaarheid moet je in de Pricewatch kijken. Als ze niet meer verkocht worden, dan Marktplats of Ebay oid.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44
* Of de bottleneck weg is en de performance ver weg uit gaan.
Het zal zeker schelen, maar een bottlenecks zijn nooit weg, hooguit iets anders zal een bottleneck gaan vormen.
* Is de Pentium 4. 3,2 Ghz Prescott veel beter dan de Pentium 4 3,0 Prescott Ghz.
Je kan natuurlijk zelf ook wel verzinnen dat 200 Mhz meer geen wonderen met zich mee zal brengen. Als het een tientje of 2 scheelt dan is het het waard, anders zou ik het niet doen.
* Zal de performance nog meer vooruit gaan als ik er meteen nog een 1 Gig Ram bij haal.
In (sommige) spellen zal het wel wat schelen, maar in normaal Windows gebruik zal dat tegenvallen. Kijk anders eens hoeveel je van je 1GB in gebruik hebt wanneer je bezig bent.
* Waar zijn deze proc. goedkoop te bestellen op het internet.
Kijk eens in de Pricewatch...

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik zou zeggen, spaar even door tot je ook geld hebt voor een nieuw mobo, want wanneer je nu gaat upgraden merk je daar bijna niets van :/ ....dan is elke euro die je er aan besteed er 1 te veel...

• Spartan23R
Ik game er eigenlijk alleen maar op, ook wel huiswerk voor school, af en toe een beat maken en photoshop draai ik ook zeer vaak :)

nu de vraag: Is Prescott echt zo goed of toch beter voor een Northwood gaan.

. Dus als ik nu de nieuwe proc zou kopen zou ik daar bijna niets van merken? ;(

[ Voor 16% gewijzigd door Spartan23R op 28-08-2006 20:05 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hoe goed een processor is kun je gewoon in benchmarks vinden. Kijk maar eens op Tom's Hardware.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:50
ik zal het je sterker vertellen:

ik had eerst een 3.0 ghz prescott op een p4p800 deluxe en ben overgestapt op een 3.0 ghz northwood die ik kon ruilen met m'n neef. Waarom?

1. De northwood is vele malen zuiniger. Je zal dit echt gaan merken. Die prescotts zijn ontiegelijk warm (geen overdrijving ofzo, maar goed je zult het wel merken anders)
2. De northwood was soms zelfs sneller in een paar benches die ik had gedraaid.

Enige nadeel is dat deze 512 kb cache heeft en de prescott had geloof ik 1 mb cache. Maar mijn northwood blijft in de meeste gevallen van de prescott winnen.

Bovendien, als voor jou de processor een bottleneck is en je van een 2.8 naar een 3.0 of 3.2 ghz wilt gaan, dan zal je processor nog steeds een bottleneck blijven want zoveel extra rekenkracht krijg je er niet bij. Eerder een grotere geldstroom richting Nuon.

• Spartan23R
Dan probeer ik voor een Northwood tegaan, want warmte is voor mij toch wel een probleem.

En van een 2,8ghz naar 3,0 / 3,2 ghz is in dit geval geen kleine. Ik heb ff doorgezocht en kwam dit artikel (http://www.hexus.net/content/item.php?item=720&page=8) tegen, preseteerd in de oudere games wel 2x zo goed :o

Heeft elke Northwood HyperTreath ?

[ Voor 14% gewijzigd door Spartan23R op 28-08-2006 20:12 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De 3,0 Prescott valt echter snel en goed te overclocken (mede afhankelijk van je mobo en dus BIOS).
Ik heb een een P4 3,0 @ 3,4 easy op Artic Cooling, op een Asus P4P800SE. De 3,6 doet hij ook, maar dan moet ik t voltage wat omhoog gooien.
Warmer wordtie er niet echt van, stressed is het beestje 55 graden, idle 45.

Verwijderd

Spartan23R schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:11:
Dan probeer ik voor een Northwood tegaan, want warmte is voor mij toch wel een probleem.

En van een 2,8ghz naar 3,0 / 3,2 ghz is in dit geval geen kleine. Ik heb ff doorgezocht en kwam dit artikel (http://www.hexus.net/content/item.php?item=720&page=8) tegen, preseteerd in de oudere games wel 2x zo goed :o

Heeft elke Northwood HyperTreath ?
Alleen Prescotts hebben Hyperthreading. In spellen heb je daarmee nauwelijks voordeel. Wel met andere CPU vretende dingen, zoals DVD's rippen, rar-en, etc..

Het verschil komt vooral door het weinig cache geheugen van een Celeron.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 20:16 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:14:
Alleen Prescotts hebben Hyperthreading. In spellen heb je daarmee nauwelijks voordeel. Wel met andere CPU vretende dingen, zoals DVD's rippen, rar-en, etc..

Het verschil komt vooral door het weinig cache geheugen van een Celeron.
Dat is onzin, ook bepaalde Northwood Pentium4's hebben Hyperthreading: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php :)

C:\>_

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:14:
Alleen Prescotts hebben Hyperthreading.
Gebuisd ;) De Northwood had die ook. Was dat indertijd niet geïntroduceerd bij de overstap naar 800MHz FSB?

Verwijderd

Een P4 zal inderdaad de pc een heel stuk sneller laten gaan. Maar die kosten toch veel geld (+200). Met wat zoekwerk vind je een P4 met een 3.0 voor rond de 300, dan steek je daar je celeron in en verkoopt die voor 200.

Mijn prescotje draait hier nog steeds lekker, maar binnen een paar maand kijk ik wel uit naar een snelle Core 2 Duo :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:28:
Een P4 zal inderdaad de pc een heel stuk sneller laten gaan. Maar die kosten toch veel geld (+200). Met wat zoekwerk vind je een P4 met een 3.0 voor rond de 300, dan steek je daar je celeron in en verkoopt die voor 200.
Je kan ook upgraden door alleen een nieuwe CPU te kopen hoor :? Een P4 3.0 Ghz heb je voor zo'n €130, dan hoef je dus niet te gaan kloten met tweedehands systemen en die dan weer gaan verkopen of iets dergelijks.

The devil is in the details.

• Spartan23R
hmm, bedankt iedereen voor de snelle en goede reacties! :>

Ik ga geen 2e hands systeempje kopen en dan proc omwisselen en dan weer verkopen..
Ik wil eigenlijk hellemaal niks 2e hands :9

Northwood zijn zeldzaam te vinden (+3.0Ghz)
Alleen bij PcHut maar dat vertrouw ik niet hellemaal (ook geen boxed versie :| )

Dan word het zo te zien toch een (hete energie slurpende) Prescott 3.0Ghz. Boxed voor 203 euros }:O

Omdat ik hier las dat die heel erg heet word zoek ik nu dus ook een proc koeler voor ong 60 euro (boxed koeler doe ik niet aan 8) )

Btw, is het dan wel slim om Boxed te kopen als ik niet die koeler gebruikt? :o

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik wil graag een paar opmerkingen maken :P. Als eerste is het zo dat de TS dus een Northwood Celeron heeft en deze zijn ontzettend traag vergeleken met de Celeron D, dus een dergelijke upgrade zal zeker wel wat uithalen op het gebied van processor intensieve programma's.
Aan de andere kant heeft hij een 6800XT met een 128 BIT geheugen (toevallig DDR2?). Dit zijn echt enorm kreupele versies welke vergeleken met de 256 BIT versie heel slecht presteren, namelijk zelfs trager dan een 9800PRO en dat is dus heel langzaam voor een Geforce 6800. Als het dus echt een 128 BIT variant is, dan moet de TS dus niet ontzettend veel verwachten van deze upgrade op het gebied van games.
Waarschijnlijk niet, want tegenwoordig is 1 GB RAM nog meer dan genoeg. Een paar games willen graag 2 GB gebruiken op hoog detail, door grote textures. Hierbij moet je denken aan spellen als F.E.A.R. en Battlefield 2. Bovendien krijg je geen hogere framerate door het bijplaatsen van geheugen, maar je gaat het swappen tegen (virtueel geheugen op de hardeschijf), waardoor een spel minder schokkerig gaat. En dat is dus alleen bij bepaalde spellen zo als je ze op hoge resoluties met veel eyecandy speelt!
Bij azerty kost de Pentium 4 3,0 Ghz Prescott BOXED €203,67
Bij alternate heb je de Pentium 4 3,2 Ghz Prescott OEM € 239,-
Zijn dat respectable prijzen of zijn ze elders goedkoper (het liefst BOXED)
Ik vind van niet. Bij deze cpu's ligt de prijs/prestatie verhouding namelijk compleet uit balans, want voor veel minder geld heb je een snellere Athlon 64. Je kunt dus beter even doorsparen en een ander type processor uitzoeken met daarbij meteen een ander moederbord, want dan ben je alsnog goedkoper uit. Je kan natuurlijk ook eens in V&A kijken naar een S478 Pentium 4.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Je bent wel gek als je nu nog een p4 3ghz koopt. Je kan een nieuw moederbord, met support voor AGP én PCIe en DDR én DDR2, kopen voor 50 euro, een E6300 core 2 duo voor 180 euro, dat is samen dus 230 euro. Een oude p4 3 ghz kost 150 euro, verbruikt een hoop meer, dus warmer en meer lawaai, verder is die een heel stuk trager (meer dan 50% trager, onder photoshop zelfs 100% trager volgens tomshardware)

Koop een asrock775dual-vsta en een Intel E6300 en je bent stukken beter af. Als je dan over een half jaar of een jaar een andere videokaart nodig hebt, kan je makkelijk een pcie kaart steken...

Dus prijs kwaliteit komt het ongeveer op hetzelfde neer omdat je bij de e6300 nog een moederbord moet kopen, maar rekening houdend met de upgrademogelijkheden, is de core 2 oplossing duidelijk de betere, om nog niet te spreken over de flexibiliteit die je krijgt door een 2e volledige core.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Let wel dat die dualvsta alleen pci-express 4x ondersteund dus daar heb je niet veel aan imho.

• Spartan23R
Alweer bedankt voor alle info! :>

mijn 6800XT is met GDDR-3 geheugen :)

Daar zeg je me wat, gewoon een andere mobo en proc kopen en dan even duur uit zijn maar toch beter en meer toekomst gericht :o
Dan kan ik deze oude mobo en proc overzetten naar een andere kast, heb namelijk een 2e pc nodig voor lan party's. (de kast wat ik nu heb zit vol met neon enz, vind ik zonde als er wat mee gebeurt op lan's ;) )

Dus voorlopig zit dat in mijn gedachten, nieuwe mobo en dual core intel. _/-\o_ thnx mensen! 8)

. over die pcie 4x heeft toch niet zo'n heel groot impact? ik las ergens dat dat vergeleken met een pci 16x 200 punten verschil was in 3DMark 03

en dit zag ik bij Alternate staan over die mobo:
Overige informatie Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk.
hoe gaat dat :|

edit/ bij Komplett kost die dus 179 euro, maar er staat dit bij: Intel Core 2 is only compatible with Intel 965 and the mainboards listed under accessories. Die chipset maak de asrock mobo niet gebruik van :'( En zou een Enermax 420 Watt wel allemaal voldoende zijn :|

/ Compatibele processoren Pentium 4, Celeron D, Pentium Extreme Edition, Pentium D, Core 2 Duo blijkt dus toch wel te kunnen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Spartan23R op 28-08-2006 21:26 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

pcie 4x komt ongeveer overeen met agp 4x qua snelheid, je hebt wel wat snelheidswinst met pcie 16x tov 4x maar het verschil is idd niet erg groot, nooit meer dan 5% en dat is dan het ergste geval. Maar ja, dat doet er ook niet erg toe die 5%, want als je voor een topsysteem ging waar je echt het onderste uit de kan mee wil halen, dan zou je zowieso een heel pak meer geld kwijt zijn.

Om de core 2 te ondersteunen heeft het mobo minstens bios versie 1.4 nodig, als het moederbord niet uit de fabriek met dat bios of hoger geleverd wordt, dan heb je dus een oudere pentium nodig om hem te kunnen flashen naar een nieuwer bios zodat de processor herkend kan worden. Als dat het geval is, dan kan je dat normaal gezien vragen aan de winkel waar je hem koopt, of ze dat voor je willen doen omdat je bijvoorbeeld geen oudere processor tot je beschikking hebt. Men zit met dat moederbord trouwens ondertussen al op bios 1.7 versie, maar het is toch nog mogelijk dat er nog oudere versies op geleverde moederborden zitten.

edit: De core 2 verbruikt een hoop minder stroom dan de p4, dus die 420W voeding is goed zat, als er een p4 op zou werken, dan werkt de core 2 zeker, qua vermogen.

De supported processor list van dat moederbord: http://www.asrock.com/sup...ow.asp?Model=775Dual-VSTA, dus de core 2 staat er zeker bij. Het is wel zo dat officieel intel het niet rechtstreeks ondersteunt, maar itel is altijd vrij conservatief, intel ondersteunt bijvoorbeeld ook geen ddr2-800 op de 975X chipset, terwijl de meeste moederborden met die chipset zonder problem ddr2-1066 draaien...

Er loopt ook een topic over dat moederbord trouwens. Sommige mensen vinden hem heel goed, anderen zijn niet tevreden, sommigen hebben problemen,... Je kan natuurlijk altijd pech hebben met een product (dit evengoed als een ander) en het ligt ook aan je verwachtingen hoe tevreden je bent. De review die ik van dit moederbord ben tegengekomen tot nu toe waren overwegend positief trouwens. Kijk maar eens in dat topic voor meer info. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1155011

[ Voor 35% gewijzigd door TetsuoShima op 28-08-2006 21:32 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Spartan23R
bedankt voor de reactie TetsuoShima :)

Heb veel gelezen over die mobo en ook over de proc (E6300).
De mobo vind ik imo best zonde dmv de pcie 4x, want hoe zal een Direct X 10 kaartje dat trekken :(

Ik blij voorlopig dan maar bij de specs die ik nu heb, ga ik druk sparen (niks meer uitgeven! :o ) en dan eind van het jaar kijk ik weer is terug, dan is me budget ook veel groter :9~

Bedankt iedereen om de Pentium 4. 3.0ghz uit me hoofd te halen, want die 200 euro is zonde voor maar een half jaartje _/-\o_

Verwijderd

Spartan23R schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:19:
bedankt voor de reactie TetsuoShima :)

Heb veel gelezen over die mobo en ook over de proc (E6300).
De mobo vind ik imo best zonde dmv de pcie 4x, want hoe zal een Direct X 10 kaartje dat trekken :(

Ik blij voorlopig dan maar bij de specs die ik nu heb, ga ik druk sparen (niks meer uitgeven! :o ) en dan eind van het jaar kijk ik weer is terug, dan is me budget ook veel groter :9~

Bedankt iedereen om de Pentium 4. 3.0ghz uit me hoofd te halen, want die 200 euro is zonde voor maar een half jaartje _/-\o_
Een 7900gt gaat 10% langzamer van de stap pci-e x16 => pci-e x4.

Verwijderd

Gelukkig, je zou wel gek zijn om nu nog een p4 3ghz te kopen :p.

Voorstel van TetsuoShima is een goeie idd.

Verwijderd

pci-express x4? dat is het minimum voor een 7600gt voor 7900gt x8 en voor de 7950gx 2 x16 lekkere upgrade van een 6800XT naar een 7600GT

• Spartan23R
dus als ik die asrock mobo zou nemen dan zou ik niet hogere graka's dan een 7600GT kunnen nemen?

Want misschien kan ik volgende week die mobo kopen met een E6400 :9~ maar als het zou is dan toch maar sparen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Spartan23R op 29-08-2006 00:24 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Nou, in principe kan je elke grafische kaart zelfs op pcie 1x draaien, als het slot fysiek groot genoeg is. Hoe lager de pcie is echter hoe minder de prestaties en hoe sneller de grafische kaart en de cpu hoe groter het relatieve prestatieverlies is.

Het snelheidsverlies is volgend anandtech met een 7600gt maximaal 5% bij een resolutie van 1600x1200. Bij een 7900gt zal dat dan zeker niet meer dan 8% zijn (vermits het busverbruik niet zo drastisch toeneemt als de prestatiewinst van de grafische kaart). Hoe sneller de grafische kaart is en hoe hoger de resolutie, hoe meer verlies.

Waarschijnlijk ga je met een high end next gen (dx10) grafische kaart aan maximaal ongeveer 10%-11% zitten. Dat is geëxtrapoleerd uit die anandtech-review waar men ook een e6300 gebruikt, als je een e6400 steekt gaat het verschil weer een beetje omhoog. Maar dat zijn maximale verschillen. Gemiddeld zal het verschil lager zijn.

Je moet natuurlijk niet meteen super high end prestaties gaan verwachten, het is niet voor niets zo goedkoop. Maar als upgrade is dit zeker aan te raden als je nog een goed grafische kaart hebt en nog ddr ram. En het is zeker een stuk beter dan gewoon een p4 te kopen.

Over dat sparen: wanneer moet je upgraden of een nieuwe pc kopen. Als je echt niet meer tevreden bent met wat je nu hebt. Als het eigenlijk nog best wel kan, dan moet je niet upgraden of een nieuwe kopen, want er komen altijd later nog nieuwere/snellere/goedkopere produkten uit. Je moet enkel nu upgraden als het echt niet meer anders kan of als je echt niet meer tevreden bent. Anders kan je beter sparen en dan later upgraden, gegarandeerd kan je dan dus later weer een beter produkt kopen voor dezelfde prijs. Je kan dan aanbrengen, maar ik kan wel blijven wachten... Idd, je kan blijven wachten tot het echt niet meer gaat. Wanneer dat is, is relatief natuurlijk, sommige mensen zijn sneller tevreden dan andere... :)

Ik blijf er echter bij, dit moederbord is een pracht van een upgrade mogelijkheid voor een beperkt budget.

Verwijderd

Vergeten we niet iets belangrijks? Een celeron draait op 533MHZ, en presscot 3.0GHZ+ draait op 800mhz :/

• Spartan23R
Ik zelf zit met een 15'' Lcd dus de resolutie kan niet hoger dan 1024*768, en dat zal niet zo snel veranderen. Dus als ik een E6400 zou nemen zou de verlies groter zijn dan met een E6300, want dan is de extra meerprijs wel zonde lijkt mij.
Ik zal nog even nadenken.

@ Sjaak112, ik heb een oude northwood celeron die draait zelfs op 400Mhz. Dus mss toch niet zo heel 'dom' om voor die Pentium4 tegaan? Ik wil gwn een Proc die mijn 6800XT 256MB GDDR3 op zijn volle laat draaien :)

btw dit een koopje lijkt me zo O-) (ja ik blijf eigenwijs met me pentium 4 :X )

[ Voor 50% gewijzigd door Spartan23R op 29-08-2006 18:05 ]

Verwijderd

Dus je wil me vertellen dat die Prescott zijn 800mhz automatisch aanpast aan 533 of 400mhz ?

• Spartan23R
nee, de proc. die ik Nu heb is een Celeron Northwood 400Mhz, mijn mobo kan Alle Intel proc. aan incl (natuurlijk) de pentium 4 prescott en mijn mobo ondersteund Busfrequentie 800Mhz, dus als ik hem zou kopen draait die uiteraard op die 800Mhz, maar dan zal het toch wel een flinke boost moeten leveren tegenover die 400Mhz met een uberlage cache geheugen Celeron

edit/ naar een beetje verder snuffelen zag ik deze Intel Core Duo T2400 voor Socket 478, zou die dan in mij mobo werken omdat het S478 is :o

ik heb trouwens de Asus P4S800D-X

[ Voor 26% gewijzigd door Spartan23R op 30-08-2006 01:25 ]

Verwijderd

Oke, maar kan je dan denk je niet beter overstappen naar een ander mobo, en een goedkope AMD kope :9

• Spartan23R
Maar dan zou ik toch naar S939 moeten gaan voor goedkopen AMD, en die loop volgens mij ook dood ;( En alles moet hetzelfde blijven van mijn Pc, dus de vid kaart, ram enz.

Denk dat ik mss toch voor de (domme) pentium4 ga 2Maanden geleden al een nieuwe mobo gekocht omdat me oude stuk was (ook S478) maar toen had ik niet genoeg (zie geen) geld voor een proc., dan kijk ik volgend jaar zomer wel voor ander systeem, enige next gen game die ik nog wil draaien (goed en mooi) is Rainbow Six Las Vegas

[ Voor 26% gewijzigd door Spartan23R op 30-08-2006 10:06 ]

Verwijderd

Oke, maar mijn advies is gewoon even doorsparen en dan wat beters kopen :)
Pagina: 1