Op Discovery Channel (vroeger had ik daar nog toegang tot

)heb ik ooit eens een wetenschappelijke verklaring gehoord voor gebeurtenissen tijdes een bijna-dood-ervaring.
Doordat er zuurstof tekort in de hersenen komt (probeer zelf maar eens

) gaan er een aantal processen mis.
Bijvoorbeeld dat je in een tunnel terechtkomt. Dit is iets wat straaljagerpiloten ook krijgen wanneer ze zuurstof tekort krijgen in de hersenen (ik geloof ook dat er nog een verklaring voor was).
Tevens krijgen mensen het gevoel dat ze gaan zweven. Dit komt doordat hun evenwichtsorganen onder invloed van het zuurstoftekort gaan disfunctioneren.
Tevens zeggen veel mensen dat ze hun hele leven aan zich voorbij zien flitsen. Dit komt doordat (wederom door zuurstof tekort) dat het geheugen willekeurige impulsen gaat verzenden en er zo random herinneringen opgeroepen worden.
Wat betreft uit het lichaam tredingen heb ik ook mijn vraagtekens hoewel dat volgens mij nog niet goed wetenschappelijk verklaard kan worden. Er schijnen mensen te kunnen zijn die door meditatie en dergelijke uti hun lichaam kunnen treden. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om daar wetenschappelijke experimenten mee te doen om dit te bewijzen. Maar dat gebeurt nog steeds niet.
Overigens heb ik ook gezien dat het mogelijk is om onder invloed van bepaalde magnetische velden een effect op te wekken dat vergelijkbaar is met de bijna dood ervaring. Proefpersonen die met een hem op werden blootgesteld aan deze magnetische velden beschreven een zelfde ervaring als mensen die een echte bijna dood ervaring hadden gehad. Ze vonden het allemaal erg spiritueel. Dit wijst er des te meer op dat het niets anders dan een proces in de hersenen is.
Ik wil niet zeggen dat die bijna dood ervaringen niet echt zijn, maar wel dat ze waarschijnlijk geen bijzondere overgang naar het hiernamaals zijn, en eigenlijk niets anders dan de ervaring van het afsterven van de hersenen. Ik hoop uiteraard ook dat ik ongelijk heb, maar ik ben bang van niet.