Xander schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:34:
Ik dacht dat "vroeger" het grootste probleem was dat met de 40-aderige kabels de overdrachtsmode van beide apparaten op 1 kanaal werd gelimiteerd door het langzaamste apparaat. Dus: Een ATA66 schijf en een PIO4 cd-drive op 1 kanaal had als gevolg dat je schijf ook op PIO4 werkte.
Met "ATA66" kabels (de 80-aderige) was dit afaik opgelost, beide apparaten konden dan op hun eigen snelheid werken. En volgens mij is daarmee het grootste probleem van 2 apparaten op 1 kanaal uit de weg...
Ik ben overigens ook opgegroeid in het 80-aderige-kabels tijdperk, dus ik kan er volledig naast zitten. Dadelijk eens wat rondzoeken. 
Nope, je kunt op een 80-aderige kabel nog steeds slechts de langzaamste van de twee transfermodes gebruiken. De 'overige' 40 aders zijn namelijk geaard en bedoeld om overspraak tegen te gaan.
Indien je twee apparaten op een kabel aansluit gebruiken ze beide de langzaamste standaard voor alles behalve de data-transfers. Nu zou je denken dat het grootste deel van de tijd uit datatransfers bestaat. Helaas is dat niet het geval.
Lees voor info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Attachment
Wat de vraag van de TS betreft.
Als beide apparaten ATA100 of ATA133 zijn, dan is het wellicht nog OK om ze op dezelfde kabel te houden (tenzij je van de ene disk naar de andere aan het verplaatsen bent merk je er dan vrijwel niets van). Maar zodra een van je disks bijvoorbeeld ATA66 of ATA33 is zou ik voor aparte kabels/controllers gaan. Ook als je veel van de ene naar de andere disk gaat kopieren zou ik voor aparte kabels/controllers gaan.
Wat is eigenlijk de reden dat je ze op een kabel wilt hebben? Maar een kabel? Maar een controller? Problemen met airflow? Overige apparaten die andere kabels gebruiken?
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S