redelijk stille pc-behuizing, antec of zelf regelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.012 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb even gezocht en kwam alleen jarenoude topics tegen dus toch maar een nieuw topic aangemaakt.

Ik wil dus een redelijk stille pc hebben. Of beter gezegt een stille behuizing want de pc heb ik eigenlijk al maar die is momenteel dus verre van stil.

Eerste en makkelijkste keus is de Antec Sonata II. Probleem is dat die vrij duur is maar daar kan ik wel overheen komen. Alleen lees ik net in de productreview dat de voeding niet altijd even goed is + dat de kast wat aan de nauwe kant is.
Ik heb al een voeding waar ik tevreden mee ben dus een kast van 100+ euro kopen incl. voeding vond ik al een beetje zonde van het geld. Als de voeding dan ook nogeens onbetrouwbaar is zie ik het helemaal al niet zitten natuurlijk. Tevens heb ik een moederbord (ASUS P4C800-E) dat niet in m'n oude desktopATXbehuizing pastte wegens de grootte.
Ik heb dus echt geen zin om zoveel geld aan een behuizing uit te geven als ik niet 100% zeker ben dat het zonder problemen ge-installeerd kan worden en werkt.

Alternatieven ken ik eigenlijk niet, al weet ik dat er vroegûh weleens setjes werden verkocht waarmee je de HD's extra stil kon installeren in de kast (iets met rubber ringetjes maar ik heb ze nooit zelf in handen gehad)
Dus... als zo'n setje nog te krijgen is zou ik het best zien zitten om een doorsnee kast van 40 euro aan te schaffen en het daarmee te doen.
Als men denkt... dat is nooit stil genoeg... okee... misschien wel gelijk maar momenteel zit ik echt naast een stofzuiger (er ontbreekt zelfs een hd-voorzetstukje of hoe heet zo'n ding en ik kijk rechtstreeks m'n kast in) ben ik al blij als ik de herrie met de helft kan inperken.

Mijn vraag is dus:
1. Moet ik de Sonata laten vallen als keus? (wegens bovenstaande redenen)
2. Zijn die stilmaaksetjes nog te krijgen? (liefst in een winkel in R'dam)

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
kijk eens naar kasten van Silentmaxx

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:47

MavhRik

Marcel

Om je hardeschijf stil te krijgen kun je deze gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://217.77.130.186/pic/150/FOCK/119500.jpg

http://www.silentmaxx.de/index.php?id=9&ftu=a38913b5d6

Te koop bij: http://www.informatique.nl/

http://www.informatique.n...M=I&A=119500&V=silentmaxx

Ik heb deze ook in mijn computers zitten en je merkt het aanzienlijk!

[ Voor 11% gewijzigd door MavhRik op 25-08-2006 19:40 ]

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je een A-merk kast koopt zonder voeding of rare dingen zoals lcd's hoeft het niet duur te zijn. Wat duurder is zijn andere koelers. Ik lees hier niks over in je post maar je kast produceert namelijk alleen herrie als ie trilt. Dat komt door resonantie van fans of idd. hd's. Dat is vrij makkelijk op te lossen door ergens rubbertjes tussen te maken of dempingsmatten bij de gamma oid te halen en die in je kast plakken.

Je koelers zelf echter maken veel meer lawaai. Als je je cpu-koeler vervangt door een Zalman of Freezer pro ofzo scheelt dat veel meer dan een andere kast. Zelfde geldt voor je GPU en chipset (als die actief gekoeld is). Als je dan ook nog een HD-silencer/koeler hebt zal die echt stil zijn. Dus ik denk dat je wat verder moet kijken dan alleen een andere kast wil je het echt stil hebben.

• Hardware Junk
  • Laatst online: 12-02 15:55
Een goed begin is het halve werk. Het is verstandig te melden wat je momenteel hebt liggen. Zo te horen zijn er wel wat meer verbeter punten dan enkel een andere kast.

Qua kasten raad ik altijd een Chieftec kasten aan. Stevig, robuust en niet te duur. Dit is geen waaibomen alu kastje maar gewoon dik koudgewalst plaatstaal, afgewerkt met ABS kunststof. Massa is traag......

[ Voor 0% gewijzigd door Hardware Junk op 25-08-2006 19:59 . Reden: logipech ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• nodog
Bedankt voor de snelle antwoorden.

130 euro voor een computerkast vind ik persoonlijk te duur. Aangezien ik 3 HD's heb is die silencer case ook buiten het budget.
De oplossing van een goedkope case zelf voorzien van geluiddempend materiaal + stille koeler erbij (de koeler lijk ik idd ook het meest te horen hier) zal het dan waarschijnlijk wel gaan worden.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Misschien kan je eens kijken of je een tweedehands sonata I kan krijgen. De sonata 2 is niet beter. Het liefst moet je dan proberen de sonata 1 zonder voeding te krijgen. En dan een nexus 400w voeding. Ik heb nu zelf een sonata II met een nexus 400w en dit is een lekker stille setup. HD koeling en demping heb je ook haast niet meer nodig, met deze kasten want je hd's zitten in rubbers. Tevens kan je achter je HD's een 120 mm kwijt. Zet deze lekker langzaam voor een beetje flow en je fan achter in de kast (120mm) ook lekker langzaam en je hebt een lekker still systeem. Kijk eens op marktplaats genoeg Sonata I's te krijgen voor plus minus 50 euries. En de nexus 4090 is voor 75 eurie nieuw te krijgen. Meestal kan je de voeding in die 2e hands nexus ook nog goed kwijt want het is een antec, dus A-merk voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizzy op 25-08-2006 20:18 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• Hardware Junk
Als proc koeler is een Scythe Ninja aan te raden.

Zelf dempingsmatten aanbrengen is de beste geluidsreducerende oplossing. Zelfklevend schuim met loodbitumen rug.

Eén schijf is te doen met een SilentMaxx HDD silencer, meer wordt onrendabel. Warmte afdracht wordt dan ook ene probleem. Zelf heil gezocht in een Chieftec kast. 6 schijven boven elkaar. Binnenin de kast 2x 120mm intakes bij de harde schijven. Rest als intake hermetisch afgesloten. Werkt super. Hoor mijn complete 15K setje niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Hardware Junk op 25-08-2006 20:17 . Reden: url-etjes ]

• nodog
Deze chieftain lijkt me dan wel wat. Dat ziet er nog eens solide uit + ruimte zat.

als ik er dan ook nog een zalman bij koop zit ik helemaal gebakken denk ik. :-)

Nogmaals dank voor de hulp!

edit: vreemd dat die links niet werken idd. het gaat dus om de Chieftec DX-01BD-U Midi-tower Black (zonder voeding) en de Zalman CNPS6500B-AlCu CPU Cooler S478 cooler.

[ Voor 20% gewijzigd door nodog op 25-08-2006 20:22 ]

• Hardware Junk
Zalman :|

Leg uit? Ik moet persoonlijk geen Zalman stuff ivm herrie en ineffectiviteit.

links werken niet goed

[ Voor 17% gewijzigd door Hardware Junk op 25-08-2006 20:18 ]

• nodog
ik had jouw comment nog niet gelezen en iemand anders (teamikke) raadde dat hierboven aan. de geluidshoeveelheid van max 32 db die in de specs van dat ding staat lijkt me ook nog wel te harden.

• nodog
Die scythe ziet er trouwens behoorlijk heftig uit! demontage van m'n moederbord heb ik echter niet zo'n zin in. passief koelen is natuurlijk wel het koelste (letterlijk en figuurlijk ;-) maar voor mij toch net een beetje te overdreven.

• Hardware Junk
Ja, daar kan ik niets aan doen. Het is voor mij een hobby geek Workstations über silent te maken. Let overal op. Veel mensen zeggen dingen in de rondte. Bijvoorbeeld zijn Nexus voedingen wel heel erg stil, maar zetten weinig energie effectief om in bruikbare energie voor het systeem. Vanuit dat oogpunt is het voor mij rotzooi. De extra warmte betekent altijd extra geluid (airflow = geluid).

Voor elk systeem is er weer wat anders te verzinnen. Heb je een standaard huis tuin en keukenbrik kan je wellicht zelfs met ene voeding uitkomen bij een Coolermaster iGreen. En als je dan een heethoofdje gebruik, nog beter vooronder in een kast modden. Elke hardware is weer een uitdaging. Niet simpel af te schepen van "ik koop maar een andere kast".

De Scythe Ninja werkt heel goed. Kan met gemak een AMD64 3000+ passief koelen met natuurlijke convectie. Had eerder een dual Opteron met 2 van die koelers boven elkaar.

Heb je geen zin om je moederbord uit de kast te halen, kan je beter geen andere kast nemen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet niet waar je hebt gezocht maar in Tweaking & Cooling Algemeen staan toch echt wel veel topics die vrij recent zijn.

Anderen en ik hebben zelfs postings gedaan hoe je een PC bijna onhoorbaar krijgt voor weinig geld.

o.a. hier [cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil?

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 25-08-2006 20:41 ]

ARME AOW’er

• nodog
@ Energizer: Ik heb al een voeding waar ik tevreden mee ben (zie eerste bericht) maar toch bedankt voor de tips. (imeteen maar even op marktplaats kijken :-)

• nodog
Okee Gaurdian Angel... ik heb alleen op dit forum gezocht maar zal zometeen eens even kijken, thx.

En Hardware Junk, erg fijn om advies van een expert te krijgen en ik vind het op zich ook best een tof idee om hier helemaal in te duiken en al jouw oplossingen te implementeren maar aan de andere kant wil ik er ook niet zodanig heavy mee bezig zijn. Het liefst wil ik met zo weinig mogelijk moeite en vooral kosten m'n pc minstens de helft stiller maken. Dat lijkt me niet overdreven moeilijk omdat het nu dus echt maximaal loeit.

Wat betreft de kast niet openmaken... zo bedoelde ik het niet maar als ik de beschrijving van de Scythe lees lijkt het wel alsof ik in m'n moederbord moet gaan zagen. ;-) Dat is dus overdreven merk ik nou, maar 40 euro voor een koeler vind ik gewoon wat te duur.

Een nieuwe kast koop ik zeker en die Chieftec-tip ben ik erg blij mee. Opzich ben ik wel zo'n centenknijper die ook 60 euro voor een paar stukken metaal eigenlijk van de gekke vind, maar voor deze ene keer moet het er maar eens van komen. :-)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hardware Junk schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:28:
Bijvoorbeeld zijn Nexus voedingen wel heel erg stil, maar zetten weinig energie effectief om in bruikbare energie voor het systeem. Vanuit dat oogpunt is het voor mij rotzooi. De extra warmte betekent altijd extra geluid (airflow = geluid).
Hmmm ik meen toch 100% zeker dat mijn testen van de Nexus voedingen een bijzonder goed resultaat gaven. Stabiel en zeer effectief.

Ik vraag me dan ook serieus af of jij, net als ik, alle Nexus voedingen uitvoerig heb getest. Momenteel heb ik mijn 3e Nexus in mijn kast en van warmte heb ik totaal geen last terwijl de PC vrijwel dag en nacht aan staat. Dat zegt trouwens ook wat over de stabiliteit.

Maar de TS heeft al een voeding dus...... kan hij mijn posting gaan zoeken over het vervangen van een voedingsfan. :)

ARME AOW’er

• Mr.SiniSter
  • Laatst online: 22:10
Mijn ervaring is ook dat de kast niet zo heel veel uitmaakt. Dikkere wanden ed dempen wel beter en trillen minder (chieftec is idd goed). Stille fans (bijv nexus met gummi pluggen ipv schroeven) en een hd demper, bijv nexus disktwin http://www.nexustek.nl/disktwin.htm heb je al voor 10 euro. Ik gebruik zelf een cooler master 4-3 device http://www.coolermaster-e...=STB-3T4-E1&other_title=4
Deze gebruikt 3 5.25" sloten en dempt door een rubber ophanging. Voordeel is dat hij goedkoop is, 15 euro of zo, en er meteen een hele stille fan bij zit (wel erg weinig airflow) In een case met mesh front heb je dan meteen front intake, bijv een procase zirco ax (50 euro) http://www.procase.nl/details.asp?ID=481 of thermaltake matrix van ca 55 euro http://www.thermaltake.co...dtower/matrix/vd2000.asp#. Verder kan je met fan controllers de fans nog wat minder hard laten draaien.
Andere kast met stille fans meegeleverd is de sunbeam silent storm voor ca 50 euro (incl 2 stille 120mm fans) http://www.sunbeamtech.co...t-storm/silent-storm.html Ook verkoopt antec kasten zonder voeding die ook voorzien in hd demping met rubber ringen (slk3000, nsk4000 of nsk6000.
Dempingsmatten hebben naar mijn ervaring niet zo heel veel zin.
Oh ja wat goed helpt is de grill van de fans uit je case dremelen :P

Nou succes ermee!

• nodog
Ik begin me net een beetje in te lezen op die link van je G.A. Erg informatief allemaal! Mijn excuses voor het openen van deze thread wegens lichtelijke overbodigheid, maar ik zat alleen met een behuizing in m'n hoofd dus vandaar. In ieder geval ben ik weer stukken wijzer dus nogmaals dank voor de reakties.

• nodog
En op de valreep nog een erg nuttige post van Mr. Sinister.
Ik kan weer even vooruit... thx!!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Heb je de editknop niet gevonden rechts in je posting? Beetje onzin om direct onder je posting er nog een te doen. :)

ARME AOW’er

• nodog
[off topic] wees blij dat ik hier geen dicky's scoor! (obscure retecool referentie :-) [/off topic]

Ik ben erg blij met de Antec SLK3000 tip. Dat is een Sonata zonder voeding voor een derde van de prijs. precies wat ik zoek qua behuizing. misschien hou ik wel geld over voor zo'n Scythe cooler ook. ;-)

• Hardware Junk
Mr.SiniSter schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:55:
Dempingsmatten hebben naar mijn ervaring niet zo heel veel zin.
Oh ja wat goed helpt is de grill van de fans uit je case dremelen :P

Nou succes ermee!
Voor de meeste systemen was enkel het toevoegen van dempingsmatten een verschil tussen luidruchtig en nagenoeg onhoorbaar. Wellicht de verkeerde matten gebruikt? Ik kan niet meer zonder.

En dremelen ben ik altijd erg lui mee. Meestal worden roosters weggeklnipt, zie je toch niet ana de achterkant. Afwerken van dremelrandjes kan overigens perfect met in de lengte doorgesneden SVHS kabel. Iig, die gebruik ik nagenoeg nooit :)

• Mr.SiniSter
  • Laatst online: 22:10
Is wel iets anders dan Sonata. Geen pianolak en niet van die speciale tunnels voor luchttoevoer in de kast. Gewoon een uitgeklede sonata (en iets groter meen ik).

Matten hielpen wel iets maar was al erg stil dus daarom maakte het niet veel uit denk ik. Denk dat het voor trillingen wel goed zal helpen maar die had ik dus niet door ontkoppelen van HD en fans.

[ Voor 38% gewijzigd door Mr.SiniSter op 25-08-2006 21:50 ]

• Hardware Junk
Uiteraard is ontkoppelen het eerste wat je doet. Ventilatoren etc ontkoppel ik met dubbelzijdig kleefband. Soort foam. Pluggen zijn me te duur en dit is wat aanwezig is thuis. Anders had ik gaten moeten boren voor de 2x 120mm intake.

Harde schijven 100% ontkoppelen kan best, maar dan maakt de zwik nog steeds geluid. Harde schijven zijn hier niet 100% ontkoppeld maar mijn kast is gewoon 100% dood. PC mag best geluid maken als de zijpanelen eraf zijn. Als ik hem dicht doe lijkt het net alsof de PC uit gaat. Een harde schijf open in ABS opgehangen in een gedempte kast maakt minder geluid dan een vrij opgestelde harde schijf met een in rubber opgehangen SilentMaxx. Alleen met de laatste kan je de airflow minder goed forceren. Met afdichten van gaten en kieren is het juist weer goed te forceren. Daar zit het dempingsmateriaal dus. Maar dan heb ik in mijn eigen Workstation ook 8 schijven hangen, waarvan er 5 op 15 duizend omwentelingetjes per minuut draaien. Ga je toch voor een practischere oplossing. Zoals ik al eerder meldde, voor elke PC is er een aparte oplossing. Om een dual Xeon stil te houden heb je niets aan een 8dB Papst. Heb je te maken met luchtdrukverschillen (turbulentie) die je gaat horen etc. Meeste is te onderdrukken door de roosters weg te knippen (of de ventilatoren een paar cm van het rooster af te plaatsen, ducts zijn nog mooier).

Enige wat ik met mijn WS hoor is puur airflow. Computer heeft er geen last van maar ene dual Xeon heeft gewoon meer koeling nodig. Vandaar dat ik nu ook een stap verder ben gegaan en de computer in een met ISOFIX/noppenschuim beklede kast heb gedaan. Temps gaan van 35 naar 45 graden maar wordt nog opgelost :)

Pagina: 1