Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ik studeer nu 2 jaar, ben net begonnen met mijn derde jaar en heb hierna nog 1 jaar te gaan. Omdat ik het thuis een beetje beu ben wil ik naar rotterdam verhuizen. Ik had me in februari al aangemeld bij stadswonen voor een kamer (huur), maar die geven blijkbaar voorrang aan 1ste jaars studenten :(

Dus ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn bij het kopen van een flat/appartement. Mijn ouders zijn bereid te helpen, maar ze willen geen extra kosten hebben. Alles moet door mij betaald worden. Nou is het zo dat ik al gekeken heb naar verschillende huizen die interessant leken, dat waren 3 of 4 kamer appartementen met 2 slaapkamers, wat eigenlijk ook de bedoeling is omdat ik niet in mijn eentje wil wonen. Ik denk dat het financieel beter is als er een andere student of studenten bij mij komen wonen om de kosten te splitsen.

Ik heb geen inkomen, behalve mijn studiefinanciering dan. Waarschijnlijk neem ik na mijn stageperiode een bijbaan, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk qua inkomen. Uiteindelijk wil ik voor ongeveer 300 euro per maand netto kunnen wonen (dus inclusief gas/water/elektriciteit)

Mijn vraag:
Is er een manier waarop ik een goedkope woning kan kopen met de hulp van mijn ouders. Het moet absoluut niks kosten voor mijn ouders.

Hypotheek via ouders afsluiten
ik heb dit topic al gelezen, maar volgens mij hebben de meeste mensen in dat topic een vast inkomen, wat dus niet voor mij opgaat. Maar er staan wel wat interessante constructies in. Alleen heb ik geen idee of het voor mij mogelijk is om een hypotheek af te sluiten.

misschien ook wel handig: ik ben nu 20 jaar en word pas in juni 21

[ Voor 2% gewijzigd door truegrit op 25-08-2006 18:15 . Reden: leeftijd ]

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

offtopic:
het is "als student" of "student zijnde"

Dit zal lastig worden. Ik weet dat er in sommige steden gesubsidieerde projecten zijn, waarbij je als student een studentenkamer kunt kopen met een hypotheek, maar daar zijn veel voorwaarden aan verbonden. Ten eerste moeten je ouders garant staan voor het volledige bedrag en ten tweede moet je de woning binnen een bepaalde periode na afstuderen weer verkopen.

Als je zelf nog geen inkomsten hebt, kun je een hypotheek op je eigen naam wel vergeten, ook al staan je ouders voor het volledige bedrag garant.

Verder is het verhuren van kamers bij de meeste hypotheken niet toegestaan, omdat daarmee de executiewaarde van het onderpand (het huis) daalt: het huis is niet zomaarr te verkopen als er huurders aanwezig zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

truegrit schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:02:Ik heb geen inkomen, behalve mijn studiefinanciering dan. Waarschijnlijk neem ik na mijn stageperiode een bijbaan, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk qua inkomen. Uiteindelijk wil ik voor ongeveer 300 euro per maand netto kunnen wonen (dus inclusief gas/water/elektriciteit)
Kan je wel vergeten natuurlijk, hypotheek, belastingen, gas, water, elek. voor 300eu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Anoniem: 50683 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:52:
[...]

Kan je wel vergeten natuurlijk, hypotheek, belastingen, gas, water, elek. voor 300eu?
Ik snap zijn bedoeling ook niet echt, voor die prijs kan je amper een simpel appartementje huren, laat staan kopen?
En welke bank gaat een lening verschaffen aan een student zonder inkomen ? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 25-08-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
voor 300 euro kan je in rotterdam wel een klein (15m2) huren inclusief gas/water/elektriciteit

Wat ik bedoelde was dat er dus meerdere mensen zouden komen te wonen, maar als dat niet mogelijk is door de executiewaarde kan ik het eigenlijk wel gelijk schudden.

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
Het kan. Maar je moet wel even logisch blijven nadenken: jij heb geen centjes, jij hebt geen inkomen DUS jij krijgt zonder ouders (lees: zonder hun centjes, of het nou je ouders zijn of je buurman, ergens moet geld vandaan komen) geen hypo. Je ouders wel (jij kan het wel op jouw naam zetten) maar dan moeten zij wel garant kunnen staan en dat kan misschien niet:

je ouders 'vergroten' hun bestaande hypo op hun eigen huis, het wordt een tophypotheek. Best kans dat dat extra geld onvoldoende is voor een nieuw huis.
OF een nieuwe hypotheek op jouw naam, hoeveel die hypo is hangt af van je ouders, best kans dat je daar geen redelijke hypo voor krijgt.

Met dat extra geld koop jij je huis, zij staan garant. Je verhuurt 2 a 3 kamers, met dat inkomen betaal je de vaste lasten (INCL de maandelijkse kosten van de hypo!!) zodat jij voor 0 euro per maand woont.
Dus het kost je ouders altijd wat, maar daarvoor in de plaats verhuur jij (zij) 2 a 3 kamers, waardoor zij (jij) geen maandelijkse kosten heb voor de hypo.
Als je dit verhaal een beetje begrijpt weetje waar het toe leid: flink geld verdienen, als je het huis over 5~10 jaar verkoopt heb je al die tijd maandelijks vrijwel niks betaald voor de hypo, en daarnaast maak jij (zij, je ouders) nog winst door de verkoop.

Zoiets in grote lijnen dus. Komt wel meer bij kijken natuurlijk.

@Guza, jaa datie 300 per maand kan missen is niet zo interessant. Kijk naar de hypo, als je een huis van ~145000 wil, hypo van zeg maar 150000, ga grofweg uit van 5% rente = 7500 / 12 maanden = 625 euro per maand. Met 2 huurders a 300€ + zijn eigen 300€ kan je dan je hypo + alle andere vaste lasten (dat is (véél) meer dan slechts gaswaterlicht) betalen.

en dan even de problemen nog voor je hieraan begint: vind maar een huisje voor zo'n prijs, met meerdere kamers EN zo ingedeeld dat je makkelijk paar kamers kan verhuren (niet door slaapkamer om bij badkamer te komen etc.). Dat is dan je 1e probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 25-08-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
wat hij bedoelt is dat zijn deel 300 euro moet zijn denk ik.
Dus nog 2 huurders erin elk betalen ze 300 euro is 900 euro totaal hypotheek per maand.
toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
GUZA schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:14:
wat hij bedoelt is dat zijn deel 300 euro moet zijn denk ik.
Dus nog 2 huurders erin elk betalen ze 300 euro is 900 euro totaal hypotheek per maand.
toch?
dat bedoelde ik inderdaad

Als ik op funda.nl kijk zie ik aardig wat 4 kamer appartementen voor onder de 100.000 euro, wat dus qua hypotheek wel te doen moet zijn (zeker als er 3 slaapkamers zijn en de medebewoners zijn bereid om kleine slaapkamers te accepteren voor 1/3 van de maandlasten)

http://www.funda.nl/koop/...jsMin=0&sfPrijsMax=100000
Met dat extra geld koop jij je huis, zij staan garant. Je verhuurt 2 a 3 kamers, met dat inkomen betaal je de vaste lasten (INCL de maandelijkse kosten van de hypo!!) zodat jij voor 0 euro per maand woont.
Dus het kost je ouders altijd wat, maar daarvoor in de plaats verhuur jij (zij) 2 a 3 kamers, waardoor zij (jij) geen maandelijkse kosten heb voor de hypo.
Dat snap ik dus niet, hoe woon ik dan voor 0 euro per maand? Het is juist de bedoeling dat ik wel ga betalen om mijn ouders niet met enige vorm van kosten op te zadelen.

En hoeveel en wat moet ik eigenlijk rekenen aan vaste lasten? Bedoel je ook nog telefoon/kabel/internet?

[ Voor 5% gewijzigd door truegrit op 25-08-2006 20:32 ]

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

...een heel verhaal.....bottemline... Dit gaat alleen als je ouders volgens reguliere toetsing de volledige last zouden kunnen dragen dus:

a\ voldoende overwaarde op hun eigen woning om zonder inkomen de 2e woning te kunnen kopen
b\ voldoende inkomen plus deel overwaarde plus extra woning
c\ combinatie

Het is zeker goed te doen als je aan bovenstaande kan voldoen. Je krijgt dan meer het 2e huis idee. In dit geval een appartement die verhuurd wordt aan studenten. Er zijn best wel wat ins en outs. Een goede hypotheekadviseur (zoals ik :)) kan je precies uitleggen of het wel / niet kan en wat de kosten zijn. Zoek er eentje en je hebt je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Met '0 euro p/m' bedoel ik dat je totale inkomen aan huur >= maandlasten van de hypotheek. Dus zijn jij en je ouders 0 euro per maand kwijt aan de hypotheek. Daardoor is het voor hun interessant om te investeren in een huis zoals ik beschreef dmv een tophypo of een nieuwe hypo waar zij garant voor staan... (maar of zij dat kunnen... niet iedereen kan zomaar een hypotheek erbij krijgen, aan jou heeft de bank niks want jij heb geen inkomen, dat ding kan wel op jouw naam staan, maar het draait om je ouders of je die hypo krijgt of niet)
Voordeel als het op jouw naam staat (weet niet zeker): jij en je ouders kunnen ook nog eens profiteren van belastingaftrek (want ik denk, weet niet zeker, dat je dat maar voor 1 hypo kan doen en niet 2, maar als hij op jouw naam staat kan jij het dus doen).

Dus, met verhuren betaal je je maandlasten van je hypo, met restant+eigen inbreng betaal je de overige lasten. Hypo kost dus niks per maand, na 5-10jr hebben jij en je ouders (voor-de-hypotheek-per-maand!!)niks uit eigen zak hoeven te betalen dus dat waren 5-10 enorm voordelige jaren + de winst bij verkoop. Je heb dus als het ware 'gratis' gewoont en na verkoop is de winst voor jou/ouders. + evt. belastingaftrek voor deze hypo.

Edit: zoals Stuiter zegt :)
Ik ben geen hypo adviseur maar wilde dit idee een jaar geleden doen... had toen een hoop uitgezocht. Ik wilde het omdat ik mn eigen voordeur wil, deed het niet direct omdat ik wel kamertjes moest verhuren en een huis met een ideale inrichting zodat ik geen last heb van die huurders (zij bovenverdieping, ik beneden met mn douchecabine etc, zij hun eigen voordeur, mijn voordeur= achterdeur, zo'n ideetje) niet kon vinden. nu ben ik hopelijk bijna klaar met studie dus twijfel ik of ik dit idee nog wil. Sowieso kopen is niet altijd interessant.

[ Voor 19% gewijzigd door Jazco2nd op 25-08-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
Die termen zoals overwaarde enzo zeggen mij niet veel, maar ik weet zeker dat een goede hypotheekadviseur (zoals StuiTeR) mij dat allemaal kan gaan uitleggen. Ik zal eens kijken of er iemand is die het mij wil uitleggen.

Bedankt allemaal!

edit:
In dat oude topic stond ook al dat een 2de hypotheek niet van de belasting af te trekken is, en dat een verhoging van een hypotheek alleen voor eigen huis bedoeld is oid. Dus ja, het zal wel op mijn eigen naam moeten als het niet via een tophypotheek te regelen is. En op die funda websites staan een paar woningen die over 2 verdiepingen verspreid zijn, maar ik heb nog niet echt gekeken naar de layout van de kamers.

[ Voor 48% gewijzigd door truegrit op 25-08-2006 20:57 ]

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Overwaarde is het verschil tussen de waarde van het huis van je ouders en de hoogte van hun hypotheek. Stel dat ze 15 jaar geleden hun huid gekocht hebben, dan is er een flinke kans dat hun huis toen hoogstens de helft waard was van wat het nu is. Dat komt door de gestegen huizenprijzen.

Als dat zo is, kunnen ze (afhankelijk van de voorwaarden van hun hypotheek) hun hypotheekbedrag vergroten. De bank zal hierin mee gaan omdat de tegenwaarde, het huis, voldoende is om borg te staan voor het hogere bedrag. Dat betekent dat hun hypotheek duurder wordt (aangezien het geld is vor een 2e huis kan je de rente geloof ik niet aftrekken), maar dat ze wel extra geld hebben. Als hun overwaarde groot genoeg is zouden ze een tweede huis kunnen kopen. Hun extra hypotheekkosten verdienen ze terug door hun huurders, jij dus en je medestudenten, huur te laten betalen.

Een paar haken en ogen:

- De overwaarde op het huis moet groot genoeg zijn, of je ouders moeten door gestegen inkomen een grotere hypotheek aan kunnen dan ze nu al hebben.
- Je zal heel goed moeten uitrekenen of de huur wel voldoende is om de gestegen hypotheek te compenseren na aftrek van alle lasten.
- Een huis met huurders erin kan je niet zomaar verkopen. Dus denk goed na over waar je aan begint...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 26-08-2006 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Rotterdam is nu juist een stad waar nog wel wat te huren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

de rentelasten over de 2e woning zijn inderdaad niet aftrekbaar. Daar staat tegenover dat de huurinkomsten niet belast zijn. De 2e woning zit samen met de lening ervoor in box 3 en kost je dus ook niets. Als je een onderhandse contructie maakt waarbij je ouders het geld doorlenen aan jou > jij koopt de woning > op naam. Heb je ook recht op hypotheekrente aftrek. Echter zal dat niet veel zijn omdat je bijna geen inkomen hebt.

Je kan redelijk snel toetsen:

Hoeveel waarde heeft de huidige woning versus de bestaande hypotheek > verschil meer dan 100.000 ?
tel de hypotheken bij elkaar op en deel dit door 4,5. Deze uitkomst zou ongeveer het bruto jaarinkomen van je ouders moeten zijn. Is dit het geval (en hebben ze verder geen leningen etc) dan heb je een goede kans dat het haalbaar is.

zijn er afwijkingen is er vaak ook wel wat te regelen maar dan moet je echt alle gegevens hebben en er dieper in duiken.

NB het is niet dat ik hier niet een heel stuk uitleg wil geven maar dit is zo specifiek dat je zonder exacte getallen eigenlijk niets kunt

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 26-08-2006 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Kijk ook eens naar kraakwoningen, gemeenten bieden woningen die in de toekomst gesloopt worden voor een schijntje aan... nadeel is dat je er maar korte tijd in kan wonen (enkele maanden/jaar) aangezien ze gesloopt zullen worden.
Pagina: 1