Toon posts:

SATA2 schijf boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje, mijn pc wil niet booten van een sata schijf.

zo zit mijn pc in elkaar:
ik heb een Asus A8N-E moederbord met een nForce4ultra chipset.
Eerst had ik 2 IDE schijven van 200 GB, dit werkte perfect. Toen heb ik laatst een WD SATA2 320GB gekocht en met ghost de windows partitie gekopieerd (de SATA drivers waren geinstalleerd in windows). Toen heb de pc uitgezet en de IDE schijven losgekoppeld.
In de bios heb ik de Sata schijf als eerste in de boot sequence gezet, raid staat op disable.
Toen ik probeerde te booten van de SATA2 schijf, kreeg ik de foutmelding "Fout bij het laden van besturingssysteem".

Daarna probeerde ik om Windows XP Pro SP2 van cd te installeren (zonder F6 want ik heb geen diskette-station). Ik verwijderde de bestaande C partitie en maakte er opnieuw 1 aan. Na het kopieren van de systeembestanden start de pc opnieuw op en geeft weer de foutmelding "Fout bij het laden van besturingssysteem".

Ook heb ik geprobeerd via de recovery console het MBR op te schonen met het command "fixmbr".

Ik heb echt overal gezocht, hier op tweakers en google, maar kan helemaal niks vinden. Ik heb vaker bij vrienden en kennissen WindowsXP op een Sata2 schijf geinstalleerd maar dat ging zonder problemen.

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen

alvast bedankt!!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
sommige moederborden hebben 2 verschillende S-ATA controllers, een raid en een gewone... je hebt RAID uitgezet zeg je net zelf, maar misschien heb je hem wel in een poortje van een raid controller gestoken ? :?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het net geprobeert met de raid controller aan, maar krijg weer dezeflde foutmelding.

in de bois word de schijf ook gewoon herkend als FIRST SATA MASTER. dus dat is het probleem denk ik niet. Ook in de windows installatie ziet hij de schijf en partities. alleen als hij tijdens de setup opnieuw moet booten geeft hij weer de foutmelding.

Verwijderd

Zorg er voor dat de SATA partitie met de Windows installatie er op ook geactivieerd wordt, dit is te controleren met FDISK (weet niet of FDISK functioneerd met SATA controller).

Als je niet weet hoe een DOS bootdisk te maken kijk dan hier: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 03:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik de IDE schijf weer aansluit en windows opstart en ga naar schijfbeheer zie ik dat de eerste partitie van de SATA schijf als actief staat gemarkeerd. En bij ghost had ik ook aangevinkt "Set Partitition Active (for booting OS)". Dus de partitie is wel actief.

Toen ik trouwens het commando "fixmbr" had uitgevoerd, verandere de melding "Fout tijdens laden van besturingssysteem" in het engels. En toen ik daarna weer de WinXP setup had gedraaid was de foutmelding weer nederlands.

Dus mischien heeft het wat te maken met het MBR?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Je probleem lijkt in sommige opzichten op mijn probleem zoals beschreven in:

[nForce4]Problemen met booten vanaf onboard controller.

Helaas heb ik er nog geen oplossing voor, maar misschien brengt de lijst met dingen die ik geprobeerd heb je op ideeen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1