[nForce4]Problemen met booten vanaf onboard controller.

Pagina: 1
Acties:

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Korte Omschrijving
Booten van de onboard ATA controller van het nForce 4 chipset blijkt onmogelijk. Nu enkele maanden getracht op te lossen. Tot op heden niet gelukt. Google / GoT search leverden geen gelijkende problemen op.

System Specs
  • [i]Core[/i]
  • AMD Athlon 64 X2 3800+
  • Asus A8N-SLI
  • TwinMOS 2048MB (2x 1024) DDR400 Dual Channel Kit (2,5-3-3-8)
  • [i]Insteekkaarten[/i]
  • Asus EN7600GT
  • Silicon Image 0680 ATA133 controller
  • Hauppage TV PCI
  • Creative Soundblaster Live! 5.1 Player
  • [i]Drives[/i]
  • Western Digital 200GB WD2000JD (2x // Stripe Set op nForce4 raidcontroller).
  • Western Digital 80GB WD800JB (Normaliter gebruikt om te booten via de SI0680 controller).
  • NEC ND-1300A DVD±RW
  • NEC ND-4571A DVD±RW
  • NEC Floppydrive
  • [i]Overig[/i]
  • Sweex 650 Watt Gold
  • Antec SLK300B
  • Zalman ZM-F3
  • Abit SATA-PATA Converter (x2)
Geschiedenis
  • Systeem eerst met een 3000+ gebruikt. Oude specs waren IBM 30GB disks in RAID, Asus 6600GT, 2x512 ipv 2x1024. Aantal zaken geupgrade. SI ATA kaartje komt mee van vorige serie HD's die gebruikt waren. Die omdat het mobo toen te weinig PATA aansluitingen had. Nu een aantal disks native SATA zijn niet meer.
  • Moederbord, geheugen, zowel oude als nieuwe CPU zijn uitgebreid gebruikt om mee te OCen. Toen de A8N-SLI nog nieuw was heb ik dit bord gebruikt om uit te zoeken hoe je ermee het beste kon OCen, zie dit topic. [OC-939]A8N-SLI
Reeds gedaan
  • Alle insteekkaarten behalve de videokaart verwijderd.
  • Andere videokaart geprobeerd (Asus EN6600GT ipv Asus 7600GT).
  • Ander geheugen (2x 512 TwinMOS ipv 2x1024).
  • Getracht te booten vanaf CD-ROM of DVD.
  • BIOS upgrade / downgrade.
  • BIOS gereset naar default instellingen.
  • Andere ATA kabels (allemaal vervangen).
  • Alle SATA/PATA poorten geprobeerd. PATA Drives middels converter op SATA geprobeerd.
  • Nieuwe Windows XP CD gemaakt van ander image.
  • Ander OS geprobeerd, Knoppix, Ubuntu, FreeBSD, alledrie crashen voor/tijdens het laden van de kernel met een General Protection Fault.
  • Booten vanaf HD pre-installed op andere PC blijkt niet mogelijk tenzij aangesloten op SI0680.
  • Booten vanaf CD in DVD-drive aangesloten op SI0680 blijkt wel mogelijk.
  • Booten vanaf zelfde CD in zelfde DVD-drive aangesloten op SI0680 blijkt wel mogelijk.
  • Alle mijn inziens relevante BIOS settings een voor een uitgeprobeerd.
Opvallende zaken
  • Memtest64 booten vanaf CD blijkt om voor mij onverklaarbare reden wel mogelijk, misschien dat het komt omdat memtest niet tracht iets met de drives aangesloten op de nForce4 te doen.
  • Booten vanaf floppy blijkt wel mogelijk.
Uitgesloten oorzaken
Op basis van de hierboven beschreven zaken meen ik de volgende dingen als mogelijk oorzaak uitgesloten te hebben.
  • Windows-CD, immers booten van een andere CD wil ook niet.
  • Windows, immers booten van een FreeBSD/Ubuntu/Knoppix CD wil ook niet via de nForce4 controller.
  • Drivers, immers booten van een FreeBSD/Ubuntu/Knoppix CD wil ook niet via de nForce4 controller.
  • CD-ROM Drives / Harddisks, immers booten van een andere drive lukt ook niet als deze aan de nForce4 hangt en als het aan de Silicon Image hangt wel.
  • BIOS, dit bord heeft zo'n beetje alle biossen van 1001 tot 1014 gehad.
  • Bekabeling, alle SATA/PATA kabels zijn vervangen, totaal zo'n 8 verschillende geprobeerd.
  • Overclocking, het probleem treedt ook op na een BIOS-reset met default settings.
  • Systeem instabiliteit, het systeem loopt stabiel genoeg om weken achtereen OC'd gebruikt te worden zonder een enkele crash. Memtest86 kan dagen zonder errors en Games crashen niet ook al ben ik tegelijkertijd aan het branden, TV kijken, downloaden en heb ik prime95 in de achtergrond draaien. Dit zijn redelijk gebruikelijke belastingen voor dit systeem.
  • PATA/SATA probleem, probleem treedt zowel op PATA als op SATA op. Alle PATA Drives zijn ook op SATA geprobeerd middels converters.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 19:46

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Misschien heeft het er niets mee te maken, maar weet je zeker dat je voeding dit trekt? Sweex staat niet echt goed bekend (lees: slecht) en door de upgrades hangen er ineens zwaardere apparaten aan.

specs

• kalizec
Ik heb mijn voeding doorgemeten met een multimeter. Alle voltages prima.

+12 = 12,23 volt
+5 = 5,17 volt
+3,3 = 3,38 volt

Allemaal netjes binnen de marges.

Tevens zou mijn systeem anders ook bij gamen instabiel moeten zijn enzo en zeker niet als alle overbodige crap losgetrokken is. (lijkt mij).

[ Voor 18% gewijzigd door kalizec op 22-08-2006 19:15 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kalizec schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:14:
Ik heb mijn voeding doorgemeten met een multimeter. Alle voltages prima.

+12 = 12,23 volt
+5 = 5,17 volt
+3,3 = 3,38 volt

Allemaal netjes binnen de marges.

Tevens zou mijn systeem anders ook bij gamen instabiel moeten zijn enzo en zeker niet als alle overbodige crap losgetrokken is. (lijkt mij).
zijn die waardes als je pc flink aan het stressen is? of idle

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kalizec
Tijdens stress. (Prime 95 + 3Dmark2006 + TV).

(Heb ze zojuist nog eens gedaan)

Hoewel ik weet dat een 650 watt voeding van Sweex echt geen 650 watt continu kan leveren denk ik toch dat het probleem ergens anders moet liggen. Dit systeem zit eigenlijk nog niet aan de 350 watt. Dus laat staan 650 watt.

• kalizec
Wellicht ten overvloede en om dit een schopje te geven.

Booten van floppy om vervolgens een CD of HD te starten werkt prima. Maar zo gauw als er dus wat met de de ATA controller gedaan moet worden tijdens de boot crasht de boel als dit het boot device is.

[edit]

Inmiddels in al het geprobeer mijn enige nog werkende boot-partitie weten te slopen. Maar goed. Nog eea geprobeerd. Het probleem blijft dat booten vanaf een schijf (HD/CD) aangesloten op de nForce4 niet mogelijk blijft. Pas als ik zowel de CD-ROM drive als de HD waar ik het OS op wil installeren op de SI0680 aangesloten heb kan er daadwerkelijk geinstalleerd worden.

Andere pogingen hebben me inmiddels doen beseffen dat het een hardware conflict is. Een floppy install van XP of BSD crasht gedurende de hardware detection. Ook als ik er alleen de volgende dingen aangesloten heb.
  • A8N-SLI
  • AMD Athlon 64 X2 3800+
  • TwinMOS 2x1024
  • WD800JB op PATA1
  • NEC 4571a op PATA2
  • Rest uitgeschakeld in BIOS, incl RAID, Netwerk, USB, DMA, etc.
Pas als ik ook de PATA aansluitingen op mijn mobo uit zet, de SI0680 plaats en die poorten gebruik is het mogelijk om door de hardware detection heen te komen.

Kortom, de verschillende onderdelen op het mobo zelf lijken dus te conflicteren. Dwz, het enablen van de PATA/SATA poorten zorgt ervoor dat het OS niet kan booten maar ipv crasht. Ook als er helemaal niets aangesloten staat op de poorten.

[ Voor 72% gewijzigd door kalizec op 24-08-2006 05:13 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Maybe is dit iets van handmatig IRQ toewijzen (vanuit de bios), kan zijn dat je een IRQ conflict hebt.

[edit]
Die voeding ben ik ook niet weg van (net zoals vele medetweakers :) ), maar dat lijkt niet je probleem te zijn hier.

[ Voor 38% gewijzigd door aramdin op 24-08-2006 09:56 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1