Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uitgerookte videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 13:23
Hi Tweakers,

Ik heb iets aparts meegemaakt.

Mijn computer viel ineens uit toen ik een uurtje Prey aan het spelen was, nou dacht ik gelijk aan te hoge temps hoewel dat raar zou zijn want in de zomer werkte alles prima.

Ik merkte gelijk dat mijn computer ook niet meer aanging, wat ik ook probeerde.
Wel merkte ik bij het uitvallen zo'n typische elektronica lucht en vermoedde dat mij voeding kapot was, zodra ik namelijk probeerde de computer waar aan te zetten gaf hij een fractie van een seconde stroom om vervolgens direct weer uit te vallen. (net genoeg om de ledjes ff aan te zetten)

Ik direct naar de computerwinkel voor een nieuwe voeding, Ik had een silverstone 400 watt passieve voeding en dacht gelijk "Geen passive meer", heb toen een goede 500 watt voeding gekocht voor 120 euro iod.

Na deze voeding aangesloten te hebben deed mijn computer het weer, ik start Prey weer op, kijk een paar minuten naar de hardware en besluit dat het weer ok is, ik laat het begin scherm van prey aanstaan en loop weg om mijn badkamer schoon te maken (ik verwachtte mijn vriendin :)

Na een minuut of 15 rook ik een lucht....... Gelijk naar mijn computer gerend en ja hoor mijn computer stond te branden :D
Toen ik dichterbij kwam om te stekker er uit te rossen zag ik een mooie ronde fel oranje vlam van mijn videokaart afkomen.. Nadat de stroom eraf was kon ik de vlam vrij makkelijk uitblazen.

Ik wist niet wat ik zag! (laat mijn computer vaak hele weekenden aanstaan om te downloaden enz, dacht altijd dat het wel veilig was.. )

Nu blijkt dat mijn eerdere voeding niet kapot is, sterker nog die voeding is zelfs prima want die is waarschijnlijk steeds uitgevallen omdat hij kortsluiting "voelde".

Na het brandje heb ik direct wat fotos gemaakt met mijn telefoon:
http://www.badongo.com/pic/267877
http://www.badongo.com/pic/267883
http://www.badongo.com/pic/267884

Goed ik heb nu dus een gerookte x850 pro en heb inmiddels een x1900xt besteld (jammer want ik wilde eigenlijk dat mijn volgende dx10 zou ondersteunen).
Ik vraag me alleen af hoe dit nou kan en ik ben bang dat als het mijn moederbord was (die teveel stroom gaf iod) en ik mijn volgende kaart ook weer smoke.

Of denken jullie dat dit niet het geval kan zijn?

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Hulde aan de Tweaker die foto's van z'n pc maakt als die in de fik staat ! _/-\o_

Pay peanuts get monkeys !

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Waar zit dat brandplek op de kaart ongeveer ?

Nu heb je wel een mooie sleutelhanger >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Gurbe de n00b op 24-08-2006 11:13 ]

Portfolio

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 10:46
als je niks hebt gevoltmod of overgeclokct dan zou er niks moeten gebeuren.
Maar dit vind ik toch ook wel te gek je videokaart in de fick.
Ik weet niet hoe oud die is maar daar zou ik toch mee teruggaan naar de winkel waar je hem gehaald of een email sturen naar ati want dit mag gewoon niet gebeuren.

edit: lol mr beamer wij zitten met dezelfde gedachtes

[ Voor 8% gewijzigd door Jazekerrrrr op 24-08-2006 11:15 ]

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Allereerst Gecondoleerd, O-)

Ik zou dit ook ff aan ATi laten weten
misschien krijg je dan het zelfde als de dell laptops met een iets te zware firewall ;) >:)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik verwacht dat je moederbord veilig is en dat een component van je videokaart gefaald heeft. Alleen kan je dit niet zeker weten. Heb je nog een goedkoop kaartje liggen wat je erin kan steken?

Gewoon terug naar de winkel en videokaart en misschien mobo laten vervangen.

_/-\o_ @fotos

-edit-

Ik lees dat je zelf een nieuwe gekocht hebt? De leverancier/fabrikant moet voor een nieuwe zorgen, dit mag niet gebeuren.

[ Voor 36% gewijzigd door lemming_nl op 24-08-2006 11:20 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Had de kaart geen sensor ofzo, zodat het als het te heet was zichzelf gaat uitschakelen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:15:
Had de kaart geen sensor ofzo, zodat het als het te heet was zichzelf gaat uitschakelen?
Alleen CPU/Bios kan dat, een videokaart kan zichzelf niet uitschakelen voor zover ik weet.

The devil is in the details.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 07:55

AirX

Tweak Guru

Hahn schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:17:
[...]

Alleen CPU/Bios kan dat, een videokaart kan zichzelf niet uitschakelen voor zover ik weet.
Hij kan zichzelf wel terugclocken op 0 mhz ;). Maar de plek waar ie doorgefikt is, is volgens mij niet de GPU/geheugen (enige plaatsen waar wel eens een temp sensor zit).

[ Voor 19% gewijzigd door AirX op 24-08-2006 11:21 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 08:20
Had je de kaart overgeclocked of niet? Zo niet dan zou ik als ik jou was terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt en als die er niks aan doen contact opnemen met de fabrikant want dit mag nooit gebeuren, hoe oud die ook is.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• procyon
Jazekerrrrr schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:14:
als je niks hebt gevoltmod of overgeclokct dan zou er niks moeten gebeuren.
Maar dit vind ik toch ook wel te gek je videokaart in de fick.
Ik weet niet hoe oud die is maar daar zou ik toch mee teruggaan naar de winkel waar je hem gehaald of een email sturen naar ati want dit mag gewoon niet gebeuren.

edit: lol mr beamer wij zitten met dezelfde gedachtes
Neeh alles is standaard, ik hou nl van stilte :)
Hier nog een foto van waar de brandvlek zit:
http://www.badongo.com/pic/267893

Ik denk alleen dat ze moeilijk gaan doen door die zalman koeler, maar goed ik ga het wel proberen idd :)

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 24-08-2006 11:25 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Rechtsonder lijkt ook een beetje aangebrand...

Edit:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de voeding de videokaart heeft megenomen.
Het lijkt dat het bij de torrertjes zit...

[ Voor 58% gewijzigd door Gurbe de n00b op 24-08-2006 11:26 ]

Portfolio

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Procyon for life schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:08:
Ik vraag me alleen af hoe dit nou kan en ik ben bang dat als het mijn moederbord was (die teveel stroom gaf iod) en ik mijn volgende kaart ook weer smoke.

Iets kan niet teveel stroom geven, hoogstens teveel spanning. Maar de voedingsspanningen voor een videokaart komen of door de molex aanlsuiting rechtstreeks van de voeding of via het agp/pci-e slot ongeregeld vanaf de voeding, dus kan het bijna niet veroorzaakt zijn door je mainboard.

• Palomar
  • Niet online
Damn, dit is wel bizar al die rook :X Ik heb zelf ook een videokaart gehad (radeon 9800se) waarbij ik er toevallig achterkwam dat een pin van de stroomaansluiting helemaal zwartgeblakert was (kaart werkte nog wel gewoon). Heb toen ook meteen een nieuwe kaart gekocht (heb pc ook vaak aanstaan als ik weg ben). Het pinnetje van die 9800SE heb ik wat schoongemaakt en ik gebruik hem nu nog in een tweede PC'tje. Uit voorzorg heb ik al een rookmelder in de kast gehangen :P Niet geheel overbodig zo te lezen ;) Maar ik twijfel er nu nog aan om die kaart niet helemaal weg te doen, want bij iets als de TS kan je hele huis wel affikken als je net niet thuis bent...

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 24-08-2006 11:29 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Procyon for life schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:23:
[...]

Ik denk alleen dat ze moeilijk gaan doen door die zalman koeler, maar goed ik ga het wel proberen idd :)
Als ik dit zo zie (geen vermogenscomponenten in de buurt) zou ik denken dat 2 layers van de printplaat kortsluiting hebben gemaakt. Klinkt opzich wel als een materiaalfoutje. Of heeft er toevallig een metalen voorwerp tegenaangezeten?

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 10:46
zoals ik al zei dan zou ik terrug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt want dit mag gewoon niet gebeuren.
En als de winkel niet will meewerken zou ik de leverancier bellen of mailen en ik zou ati ook mailen met de foto's als ik jou was.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mae-t.net schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:27:
[...]

Als ik dit zo zie (geen vermogenscomponenten in de buurt) zou ik denken dat 2 layers van de printplaat kortsluiting hebben gemaakt. Klinkt opzich wel als een materiaalfoutje. Of heeft er toevallig een metalen voorwerp tegenaangezeten?
Is dat een Zalman 700 of 900?

[ Voor 86% gewijzigd door TweakerNummer op 24-08-2006 11:29 ]

Verwijderd

Procyon for life schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:23:
[...]

Neeh alles is standaard, ik hou nl van stilte :)

Waarom druk je de originele koeler er niet snel op?

• procyon
lemming_nl schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:14:
Ik verwacht dat je moederbord veilig is en dat een component van je videokaart gefaald heeft. Alleen kan je dit niet zeker weten. Heb je nog een goedkoop kaartje liggen wat je erin kan steken?

Gewoon terug naar de winkel en videokaart en misschien mobo laten vervangen.

_/-\o_ @fotos

-edit-

Ik lees dat je zelf een nieuwe gekocht hebt? De leverancier/fabrikant moet voor een nieuwe zorgen, dit mag niet gebeuren.
Ik heb die pc zelf gebouwd en alle componenten komen ergens anders vandaan, ik zal het toch idd zelf moeten proberen met een goedkope kaart iod.

• procyon
mae-t.net schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:27:
[...]

Nee de kortsluiting is niet door iets "externs" veroorzaakt, dat weet ik zeker. ;)
Ik ga idd naar de winkel terug voor garantie. laat hier wel weten wat daar uit komt.
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:30:
[...]

Waarom druk je de originele koeler er niet snel op?
Die is helaas kwijt geraakt na een verhuizing..

[ Voor 17% gewijzigd door procyon op 24-08-2006 11:34 ]

• swampy
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Procyon for life schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:08:
Hi Tweakers,

Mmm, misschien een productie fout ...of gewoon ongeluk! Je kan als je de koeler niet vervangen hebt een vervangende X850 claimen via garantie... en die weer door verkopen op Tweakers.net ;)

Oh ja, ik zal hier maar verwijzen naar een stukje FAQ
PMG FAQ
Er komt rook van mijn moederbord. Is 'ie nu stuk?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 24-08-2006 11:42 . Reden: Voeg rook stukje toe ]

There is no place like ::1

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 21:47
Je zet de orginele koeler er niet op ?
Iets wat ik zeker wel had gedaan, ATi zal hier zeker een probleem van maken..

Die ben je dus kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaspers op 24-08-2006 11:42 ]

• Palomar
  • Niet online
Weinig kans op garantie met een niet-originele koeler. In theorie zou het probleem ook kunnen zijn veroorzaakt door die koeler (of bij de montage ervan). Dat is het risico dat je neemt ;)

Zat die koeler er uberhaupt wel goed op? Ik heb ook wel eens zo'n vf700 gemonteerd en kennelijk had ik iets niet helemaal goed aangedraaid en de kaart werd meteen 90 graden ofzo. Na nog een keer monteren was het pas goed. En ik kan me voorstellen dat als het ding niet goed zat voor langere tijd dat de componenten oververhit raken met dit als extreem gevolg.

• procyon
Palomar schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:42:
Weinig kans op garantie met een niet-originele koeler. In theorie zou het probleem ook kunnen zijn veroorzaakt door die koeler (of bij de montage ervan). Dat is het risico dat je neemt ;)

Zat die koeler er uberhaupt wel goed op? Ik heb ook wel eens zo'n vf700 gemonteerd en kennelijk had ik iets niet helemaal goed aangedraaid en de kaart werd meteen 90 graden ofzo. Na nog een keer monteren was het pas goed. En ik kan me voorstellen dat als het ding niet goed zat voor langere tijd dat de componenten oververhit raken met dit als extreem gevolg.
mjaah, die koeler zit echt prima en die kaart is echt prima gekoeld.
Het heeft bijna een jaar zo gezeten en zelfs in deze warme zomer heeft het altijd gewerkt zonder problemen.
Op mijn volgende vid kaart idd geen andere koeler meer, hoewel deze koeler echt perfect is hoor.
Garantie is ook wel lekker :)

Ik zou die videokaart van je idd weggooien, stel je voor dat er wat gebeurd..

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Kun je de foto's effe ergens anders zetten dan op zo'n image-sharing site? Deze worden hier allemaal geblocked op mijn werk! ;(

Verwijderd

jemug!! beste rook daar in je kamer!...en de plek waar die brandvlek zit...zijn dat geen mosfets??

Anyway....I love the smell of PCB in the morning :X 8)7 :P

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mooi man die foto's _/-\o_ echt heel vet dat je die foto's hebt kunnen maken.

alleen wat minder voor jou....

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:06
HET KOMT ALLEMAAL DOOR ATI! ATI IS SLECHT! })

t was maar een grapje, dus niet meteen aanvallen :+

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:52:
jemug!! beste rook daar in je kamer!...en de plek waar die brandvlek zit...zijn dat geen mosfets??
Eerder weerstandsnetwerkjes of andere simpele componenten die doorgaans niet in de fik kunnen gaan. (vermogens)mosfets zitten in dit geval meestal in behuizingen met 2 pootjes en een tab. De brandplek lijkt echt uit de printplaat zelf te komen. Wat zit er aan de andere kant? Misschien kan je dat nog eens fotograferen?

• procyon
mae-t.net schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:57:
[...]

Eerder weerstandsnetwerkjes of andere simpele componenten die doorgaans niet in de fik kunnen gaan. (vermogens)mosfets zitten in dit geval meestal in behuizingen met 2 pootjes en een tab. De brandplek lijkt echt uit de printplaat zelf te komen. Wat zit er aan de andere kant? Misschien kan je dat nog eens fotograferen?
Bij deze.
http://www.badongo.com/pic/267910
Deze 2 vierkanten worden wel altijd erg warm

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 24-08-2006 12:15 ]

• LuitvD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-11 08:10
Prachtige foto's... maar zonde van die kaart...

Ik zou hem toch terugsturen voor garantie, maakt niet uit of er een anderre koeler op zit, die dingen zit standaard ook geen koeler op, dus zouden niet door moeten fikken.

Je hebt nou dus wel 2 perfecte voedingen 8)7 wat ga je d'r mee doen? O-)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 21:20
Bart_NL schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:50:
Kun je de foto's effe ergens anders zetten dan op zo'n image-sharing site? Deze worden hier allemaal geblocked op mijn werk! ;(
Ik heb ze stiekem gemirrord (als ts bezwaar heeft hoor ik dat graag)
DSC09535.JPG
DSC09536.JPG
DSC09544.JPG
DSC09603.JPG
DSC09606.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 24-08-2006 14:02 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

ATI Radeon X850, blazing fast graphics, smokes the competiton!!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:22

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik heb in mijn computer alleen maar klasse a-producten, maar heb hem toch de hele dag aanstaan, na het lezen van je verhaal begin ik me toch een beetje af te vragen of ik mijn computer wel moeten laten aanstaan als ik weg ben,
Heb de foto's nog niet gezien, ben aan het werk, mag alleen tweakers.net bezoeken.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 14:42

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Puch-Maxi schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:00:
[...]

Ik heb ze stiekem gemirrord (als ts bezwaar heeft hoor ik dat graag)
DSC09535.JPG
DSC09536.JPG
DSC09544.JPG
DSC09603.JPG
DSC09606.JPG
grrrr ook geblocked hier waar ik nu zit :/ ;(

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

mrsar schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:32:
[...]

dien een klacht in bij de ICT beheerder / stap naar de directeur / neem ontslag

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 21:20
mrsar schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:32:
[...]
http://www.megaproxy.com/freesurf/ geen optie ?

My favorite programming language is solder.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 14:42

mrsar

waar een sar is,is een wodka

http://www.megaproxy.com/freesurf/

The site you requested is blocked under the following categories: Anonymizer/Translator

:P ben blij als ik weer op mijn eigen plek zit :) kan ik tenminste alles :P
om ff ontopic te gaan,ik zou het gewoon naar de importeur/fabrikant sturen,wie weet krijg je nog een nieuwe ook,kapot is dat ding toch al

[ Voor 15% gewijzigd door mrsar op 24-08-2006 16:04 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 16:49
Bart_NL schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 11:50:
Mag je wel van je baas internetten? :+

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 13:50
Modbreak:Dit soort illegale praktijken zijn we hier niet van gediend :z

Wel erg mooie foto's overiges.

[ Voor 72% gewijzigd door Pollewob op 25-08-2006 00:37 ]

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• mae-t.net
  • Niet online
Dat zijn spoeltjes van de spanningsregelaar. Je zit dus wel in een hoek van de printplaat waar hoge stromen lopen. Een spoeltje zelf zal niet op die manier in de fik gaan, ik hou het nog steeds in de eerste plaats op een materiaalfout in de printplaat zelf of misschien een slechte soldering (fabricagefout) van zo'n spoeltje op de printplaat. Of er moet precies op de brandplek inderdaad nog een fet gezeten hebben... Maar het komt er allemaal alsnog op neer dat een kaart niet zomaar affikt en er dus sprake moet zijn van een defect, dat hoogstwaarschijnlijk wel onder de garantie dient te vallen.

• swampy
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hier hebben een paar gasten een kaart "gerepareert" maar let op..de schade aan bepaalde onderdelen ziet er angstvallig hetzelfde uit!

http://www.youtube.com/watch?v=hjD8DN5XbTE

There is no place like ::1

Pagina: 1