Videobewerkingssyteem, max €1500

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 08:07
Hey!

Na reeds lange tijd het Tweakers.net gebeuren te volgen toch meer es besloten een accountje aan te maken.

Ik ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen maar twijfel nog over een aantal onderdelen. Hopelijk kunnen jullie m'n twijfels wegnemen...

0. Doel & budget:
Allround systeem, geschikt voor multi-media toepassingen (video-encoding, audio-bewerking), office toepassingen, software ontwikkeling en af en toe eens een game. Liefst ook zo stil mogelijk.
Buget: rond de 1500 euro (liefst niet te veel meer).

1. Specificaties:
a. processor:
     Intel Core 2 Duo E6600
b. moederbord:
     Asus P5W DH Deluxe
c. grafische kaart:
     Gefore 7900 GT (Asus of EVGA of XFX of BFG)
d. hard disks:
     2 x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB (of
     2 x Hitachi Deskstart T7K250 250 GB of
     2 x Samsung Spinpoint SP2504C 250 GB of
     2x Western Digital Caviar SE16 WD3200KS)
e. geluids kaart:
     Creative X-Fi XtremeMusic
f. optische drives:
     NEC ND-4571
g. diskette station:
     NEC 3,5"
h. geheugen:
     1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G)??
i. case & voeding:
     Nexus Breeze 500??
j. speakers:
     Creative I-Trique 5600

2. Verantwoording & vragen:
a. processor:
Moet ik denk ik weinig woorden aan vuil maken. Een uitstekende processor zowel qua kracht als prijs. Goedkoopste 4 MB L2-cache variant uit de Conroe stal.

b. moederbord:
Heb lang getwijfeld en wou aanvankelijk voor een mobo met de P965 chipset van Intel gaan. Maar uiteindelijk toch maar best de 975 nemen. Er zijn momenteel nog te veel problemen naar m'n goesting met de P965 chipset (in september komt er zelfs een nieuwe stepping om deze probs op te lossen) terwijl de 975 reeds een volwassen, doorontwikkelde chipset is. ASUS is één van de A-mobo-merken bij uitstek en hun P5W DH komt er in elke review zéér goed (en stabiel) uit! Niet voor niets dat zoveel tweakers dit mobo hebben. Misschien dat ik de Intel D975XBX nog overweeg, al lijkt de ASUS me beter geprijsd.

c. grafische kaart:
Zoals je ziet twijfel ik nog over oa de grafische kaart. Dacht eerst een Asus te nemen maar nu zie ik dat EVGA en BFG lifetime warranty geven en Asus niet. XFX ook maar voor zo ver ik weet (nog) niet in Europa (iemand die dit kan bevestigen?). Iemand ervaring met (deze) EVGA of BFG kaart? Ik heb gekozen voor Nvidia omdat Nvidia van oudsher iets beter presteert op OpenGL gebied en de driver ondersteuning voor Linux me iets beter lijkt (ben van plan wat te experimenteren met Linux). Ook de powerconsumptie van de Nvidia's lijkt me momenteel beter dan de ATI's. Heb wel net gezien dat ATI enkele nieuwe kaarten heeft aangekondigd. Loont het de moeite te wachten op de eveneens recent aangekondigde 7900 GS of de 7950 GT?

e. hard disks:
Ook wat betreft de hard disks ben ik er nog niet helemaal uit. Heb positieve ervaringen met m'n IBM deskstar maar de Samsung lijkt ook reuze mee te vallen. WD weet ik niet zo. Jammer dat de prestaties van de MaxLine III's van Maxtor wat tegenvallen want hier staat 5 jaar garantie op (ipv 3). De Seagate Barracuda 7200.10 320 GB is ook weggevallen maar ik weet niet meer waarom! :) Misschien omdat ie geen NCQ ondersteunt?

f. optische drives:
NEC lijkt me prijs-kwaliteit een stuk beter dan Plextor momenteel.

g. diskette station:
Kan handig zijn...

h. geheugen:
Hier ben ik niet zo in thuis. Bedoeling is niet te overklokken (misschien mettertijd wel) dus PC4200 zou moeten volstaan. PC5300 loopt blijkbaar niet zo lekker, tenzij je overklokt (wegens assynchroon lopen met FSB). PC 6400 zou dan wel weer betere prestaties geven. Maar is dit zijn meerprijs waard (tov PC4200)? En welk type (merk) kan ik best nemen? Of stel ik deze vragen best in de desbetreffende fora?

i. case & voeding:
Ik was aanvankelijk van plan te gaan voor de Antec Sonata II kast met bijgeleverde voeding, maar na een aantal negatieve reacties omtrent de Antec voedingen (uitval, slijtage na een jaar :? ) gelezen te hebben op GoT twijfel ik. Kan ik best gaan voor een combinatie case + voeding (zo ja is de Antec Sonata II een goede keuze?) of toch maar best voor een afzonderlijke case en voeding (zo ja, wat raden jullie me aan)?

j. speakers:
Oorspronkelijk ging ik voor Logitech gaan, maar na het "plopjes-probleem" heb ik hiervan afgezien. |:( De review die ik van de Creative I-Trique heb doorgenomen was vrij lovend over deze set. Ik heb eveneens de Creative Gigaworks ProGamer G500 overwogen (zelfde prijscategorie) maar deze leek me te weinig all-round. Heeft er iemand ervaring met de I-Trique? Of toch beter voor een ander 5.1 setje gaan? (Wel ongeveer dezelfde prijscategorie (of minder ;) ). )

Alvast bedankt voor jullie inzichten en tips! _/-\o_
Als iemand me met de case, voeding en geheugen al verder kan helpen, zou fantastisch zijn!

Ciao!

[ Voor 2% gewijzigd door melwasul op 24-08-2006 16:13 . Reden: Suggesties van mede-tweakers _/-\o_ ]

Experience the mountains!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik zelf zou sowieso voor een aparte case en voeding gaan. Je stelt een systeem samen omdat jij dan kan kiezen wat je wilt, en als je een ingebouwde voeding koopt wordt het je min of meer opgedrongen.

Naast het feit dat je niet of weinig info zal krijgen over de voeding.

Ik zelf heb een Zalman ABS400 voeding en een Hiper Type-R 580, beide ben ik zeer tevreden over. Hoewel ik meer naar de Zalman richting ga omdat deze geen fancy lampjes heeft (vind ik storend). Voordeel van de Hiper daaraantegen is dat deze cable management heeft.

Beide voedingen zijn stil.

En voor de case, Stacker zal het standaard antwoord zijn. Al heb ik voor mijn server PC een Centurion 5 gekozen, na vele positieve reviews (ja, er zijn nieuwere uit zoals Centurion 532 e.d., maar budget budget budget ;)).

Voor harde schijven zou ik gaan voor een Samsung of Western Digital Caviar. De Samsung schijven die ik heb zijn standaard erg koel (eentje zelfs 14C standaard!) en ze zijn ook nog eens erg stil. De WDC schijnt daaraantegen de snelste schijf te zijn (naast de über dure raptors) en ook deze heb ik in mijn bezit en is erg stil.

[ Voor 17% gewijzigd door AvanCade op 24-08-2006 02:35 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

AvanCade schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 02:33:
Ik zelf zou sowieso voor een aparte case en voeding gaan. Je stelt een systeem samen omdat jij dan kan kiezen wat je wilt, en als je een ingebouwde voeding koopt wordt het je min of meer opgedrongen.

Naast het feit dat je niet of weinig info zal krijgen over de voeding.

Ik zelf heb een Zalman ABS400 voeding en een Hiper Type-R 580, beide ben ik zeer tevreden over. Hoewel ik meer naar de Zalman richting ga omdat deze geen fancy lampjes heeft (vind ik storend). Voordeel van de Hiper daaraantegen is dat deze cable management heeft.

Beide voedingen zijn stil.

En voor de case, Stacker zal het standaard antwoord zijn. Al heb ik voor mijn server PC een Centurion 5 gekozen, na vele positieve reviews (ja, er zijn nieuwere uit zoals Centurion 532 e.d., maar budget budget budget ;)).

Voor harde schijven zou ik gaan voor een Samsung of Western Digital Caviar. De Samsung schijven die ik heb zijn standaard erg koel (eentje zelfs 14C standaard!) en ze zijn ook nog eens erg stil. De WDC schijnt daaraantegen de snelste schijf te zijn (naast de über dure raptors) en ook deze heb ik in mijn bezit en is erg stil.
offtopic:
Een hdd van 14C? Dan zal de kamertemp nog lager moeten zijn of even ..da kan dus nie he

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Hoeveel wil je er aan uitgeven?

Zelf heb ik een Antec P180 en een Tagan 530watt. Uiteraard ben ik hier supertevreden over (mag ook wel, want is het duurste spul dat er te krijgen is ongeveer 8)7 )

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Maar zou je kunnen opzoeken waarom de Seagate Barracuda 7200.10 320 GB afvalt(met link)? Het schijnt de beste harde schijf van het moment te zijn.

Voor de optische drive zou de BenQ DW 1655 ook een goede te zijn.

Over de kast, deze is wel een aanrader! Echt heel erg stil! En ook nog een A-merk 500 Watt voeding. Maar misschien vind je hem wat te prijzig. Waar wil je bestellen overigens?

Over het geheugen, misschien dit?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
offtopic:
@YellowNeck: Omgevingstemperatuur is 26C (http://www.avancade.demon...ng_SP1604N_160GB_TEMP.jpg). Of hij is dus écht koel, of de sensor is kapot 8)7.

Als je gaat kijken voor geheugen raad ik je aan eerst het moederbord boekje te downloaden, om te kijken of ze compatible zijn. Anders heb je straks geheugen wat er niet (goed) op werkt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

topictitlefix:
Was Advies nieuw systeem (case, voeding & geheugen) is nu Videobewerkingssyteem, max €1500 :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 moet even reageren op de HD's en Case ...

Laten we beginnen met de HD's :

Je zou het volgende kunnen doen :

2 maal 250 GB Hitachi opstelling in RAID 0 (videobewerken == RAID 0 imho !! ) en dan nog eens 2 maal 250 GB Samsung SP2504C als backup daarvan/handmatige mirror en zonder enige vorm van RAID dus.

De Hitachi schijven zijn namelijk snel en hebben goede toegangstijden en de Samsung's zijn stil, snel en hebben denk ik na Maxtor de hoogste toegangstijden.

Dit was de opstelling die ik ook heb en werkt prima, maar ...

De Seagate 320 GB 7200.10 serie is ook erg goed en ligt precies tussen de Samsung en Hitachi schijven in kwa snelheden en toegangstijden !!

Dus je zou ook 4 maal 320 GB Seagate kunnen overwegen en heb je ook nog eens meer ruimte :Y)

Rest zou ik niet naar kijken tenzij we het over Raptor's gaan hebben :)

Wat betreft Case/Voeding :

Sonata II is goed, maar imho te klein voor een 7900 GT. P180 is ook leuk, maar dat voeding onderin gedoe vind ik zo vaag ...

Stacker heb ik zelf en tja : Leuke kast, maar na eenmaal in elkaar zetten wil ik er niet meer aan zitten zoo vaag is de opbouw ervan en imho ouderwets :/

Ik zou zeggen kijk naar de Antec topmodellen die vooral als SOHO Server kasten zijn bedoeld of neem zo'n Cube achtige kast van Lian Li of een ander merk. Ik heb geen ervaring met de laatste, maar het spookt een beetje door mijn hoofd laatste tijd.

Hiervoor had ik een Antec 1035B II met 350 Watt voeding en is niks mis mee dus als er een voeding bij zit gewoon doen en anders degene die jou het beste lijkt erbij kopen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
de 7200.10 serie is zeker heel erg goed, echt snel met veel capiciteit.
case wil ik zelf voor mijn nieuwe systeem voor de lian-li pc7 gaan, 85 euro, maar mooi design en hoogwaardige matrialen. ruim is ie niet, maar je kunt niet alles hebben :p
als voeding wil ik tagan nemen, ik vind de enermax liberty mooier = nog stabieler, alleen de indeling van de modulaire kabels is niet echt handig bedacht, dan zie ik het voordeel niet meer van modulair, als ze de kabels half sleeven en vol stoppen met connectors.

• melwasul
Maar zou je kunnen opzoeken waarom de Seagate Barracuda 7200.10 320 GB afvalt(met link)? Het schijnt de beste harde schijf van het moment te zijn.
Komt uit review op BeHardware (maar zie net dat ze hier de 7200.9 hebben getest, niet de 7200.10).
Heb er enkele reviews van de 7200.10 (welliswaar de 750 GB versie) op nagelezen en lijkt me een degelijke schijf. Niet de allerbeste prestaties maar gemiddeld. Rekening houdend met de 5 jaar garantie (i.t.t. 3 jaar bij de andere fabrikanten) denk ik toch te gaan voor de Seagate Barracuda 7200.10 (250 GB versie), 2 maal.
En voor de case, Stacker zal het standaard antwoord zijn.
Heb de stacker-draad reeds doorgenomen maar vindt de cases nogal groot en prijzig. Dan ben je al snel meer dan 200 euro kwijt aan case + voeding.
Over de kast, deze is wel een aanrader! Echt heel erg stil! En ook nog een A-merk 500 Watt voeding. Maar misschien vind je hem wat te prijzig.
Heb deze Nexus Breeze 500 kast even bekeken en deze zegt me wel wat. Mooi design (al is dit zeer subjectief) en over de bijgeleverde NX-5000 500 Watt voeding toch al ettelijke positieve reviews gelezen. Enkel de 12V lijnen blijken onder 'heavy load' een ietsje minder te zijn (review pro-clockers), maar aanvaardbaar. Iemand ervaringen met deze case & voeding?
De Lian-li leek me niet helemaal m'n smaak op het eerste zicht. Al is het uitzicht niet prioritair!
Hoeveel wil je er aan uitgeven?
Waar wil je bestellen overigens?
Een vriend van me heeft een pc-bedrijfje en kan me de onderdelen aan inkoopprijs (+ BTW) leveren. Alleen ligt de BTW hier in België hoger dan in Nederland (21%)... :'(
Prijs speelt niet zo 'n grote rol: ik wil kwaliteit (zonder zotte dingen te doen). Ik wil in totaal rond de 1500 euro uitkomen maar wat meer mag ook (als de meerkost te verantwoorden is). De verhouding prijs/kwaliteit moet goed zijn.
Als je gaat kijken voor geheugen raad ik je aan eerst het moederbord boekje te downloaden, om te kijken of ze compatible zijn. Anders heb je straks geheugen wat er niet (goed) op werkt.
Qualified Vendors List van de Asus P5W DH Deluxe. De bovengenoemde Corsair reepjes van 1 GB staan niet op de lijst (enkel de 256 en 512 MB reepjes).
Zijn deze Kingston reepjes ok? Part nr. komt wel niet helemaal overeen : KVR533D2N4K2/2G ipv KVR533D2N4/1G.
Of toch voor 667 of 800 mhz DDR2 reepjes gaan?

Thanks alvast voor de waardevolle info!

• melwasul
ps: Volstaat de standaard Intel cooler? (Ik meen van wel.) Of raden jullie aan toch voor een andere CPU-cooler te gaan?

Pagina: 1