[Occasion] Afdingen bij aankoop

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
In navolging op dit topic waar ik op zoek ben naar een leuke jonge 2e hands auto, wil het nog niet lukken om er een flink wat af te krijgen.

Voorbeeld 1:

Ik ga bij een merk-dealer van de auto van mijn keuze kijken, je kent het wel proefritje, bakkie koffie etc etc, ga je na een rondje rijden even om de tafel zitten om over de prijs te praten.
Dealer X, geeft een Y bedrag voor mijn auto (niet hetzelfde merk). Je schrikt er altijd wel van, dus na mijn opmerking dat hij met een beter bod moet komen, na wat rekenwerk en brainstormen krijg ik toch een "iets" beter bod.

Ok so far so good.... Hét punt bij 2e hands auto's: De afleverkosten. In mijn ogen een onnodige kostenpost. Auto op kenteken zetten e.d allá, maar beetje uitzuigen en poetsen, durf je toch geen 250 tot 400 euro te vragen?

Moraal van dit topic: Hoe kan je het beste afdingen bij het aankoop van een leuke 2e hands auto?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb gevraagd wat je voor de afleverkosten kreeg en als dat een grote beurt + APK is, is dat voor 250 euro niet zo raar. Bovendien heb je met de testrit vast het een en ander ontdekt waar je niet blij mee bent (bij ons ging het dashboard kastje niet goed open en was de radiateur niet geweldig meer, bovendien zat er een rammel rechts achterin de auto, de wielen waren niet goed uitgebalanceerd en de auto trok wat naar rechts (uitlijning was niet goed dus), dat zou allemaal verholpen worden voor 200 euro (50 euro van de afleverkosten afgeluld).

Een grote beurt bij Toyota kost zo'n 200 euro, uit m'n hoofd, dus _ik_ vond het geen slechte deal.

Maar goed, dat was m'n eerste auto en zo'n onderhandelaar ben ik niet hoor. Als je echt het gevoel hebt dat je afgezet wordt, kun je altijd de beste man de hand geven en weglopen. Als ze je als klant willen, doen ze vast wel iets voor je.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Word je alsnog afgezet, want grote beurt red je niet voor 200 euro ;) slaan ze dus geheid de helft over van wat ze wel zouden moeten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Capo op 22-08-2006 15:13 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, maar wat dat betreft kan een garage je altijd afzetten, wat denk je van onterecht vervangen onderdelen als je je auto er in onderhoud doet? Dat kun je als consument toch niet controleren. Bovendien zeg ik niet dat hij voor 200 euro alles doet, maar dat hij me voor 1500 euro + 200 euro afleverkosten een auto verkoopt. Dat hij dan misschien 250-300 euro kwijt is aan de reparaties is dan goed mogelijk, de auto brengt dan gewoon geen 1500, maar 1400-1450 euro op.

Edit: Net ff opgezocht, grote beurt bij Toyota zelf heeft een adviesprijs van 189 euro voor de moderne Corolla. Ik zie geen directe redenen waarom dat bij een 12 jaar oude Corolla ineens veel duurder zou zijn. En dat is dan bij een dealer, niet bij een algemeen bedrijf dat sowieso goedkoper werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 22-08-2006 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje wat Grrrrene zegt, probeer alles wat niet helemaal top is bij de auto, te laten repareren voor die afleverkosten...

Laatst heeft mn moeder ook een occasion gekocht. Mijn moeder is echt een kei in afdingen, maar die heeft voor de originele prijs + afleverprijs voor elkaar gekregen dat er een nieuwe distributieriem op kwam, nieuwe banden, 1 jaar garantie, nieuwe apk, en nog meer kleine dingen, maar durf dat niet allemaal met zekerheid te zeggen, maar dat naast dus de normale poets en smeerbeurt bij afleveren.

Ben nu trouwens samen met moeders opzoek naar klein wagentje voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:31:
Een beetje wat Grrrrene zegt, probeer alles wat niet helemaal top is bij de auto, te laten repareren voor die afleverkosten...

Laatst heeft mn moeder ook een occasion gekocht. Mijn moeder is echt een kei in afdingen, maar die heeft voor de originele prijs + afleverprijs voor elkaar gekregen dat er een nieuwe distributieriem op kwam, nieuwe banden, 1 jaar garantie, nieuwe apk, en nog meer kleine dingen, maar durf dat niet allemaal met zekerheid te zeggen, maar dat naast dus de normale poets en smeerbeurt bij afleveren.

Ben nu trouwens samen met moeders opzoek naar klein wagentje voor mij :)
Hmm als ik dat zie dan schiet die dealert er dan wel erg bij in hoor.... nieuwe banden + distririem kost al een fortuin zal wel een of ander hatsjibatsie bandenmerk zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Afleverkosten bij een gebruikte auto, het moet niet gekker worden. Zet het dan gewoon in de prijs. Maar ja, die afleverkosten krijg je natuurlijk pas aan het eind te horen :X

Bereidt je eerst voor door te weten wat de de 'nieuwe' en jouw auto opbrengt in de markt. Bedenk ook dat de auto die je in gedachten hebt (vaak) niet uniek is. Geen medewerking, dan kun je gewwoon naar de volgende hoppen. Ook is het makkelijk iets erbij te krijgen dan iets van de prijs af te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ohja, inderdaad, dat vergat ik nog te zeggen: je kunt een garage beter vragen dingen voor je erbij te doen of te fixen dan geld eraf doen. Die dingen die extra moeten voor hetzelfde geld, doet hij tegen inkoopprijs, hij rekent jou uiteraard geen marge meer door.

Verwijderd

Slasher schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:34:
[...]

Hmm als ik dat zie dan schiet die dealert er dan wel erg bij in hoor.... nieuwe banden + distririem kost al een fortuin zal wel een of ander hatsjibatsie bandenmerk zijn geweest?
Mjah, het was niet bij een dealer, maar het was ook niet in een achteraf occasiondealertje om de hoek.
Mn moeder heeft best een prijzige tweede hands auto gekocht die ook niet meer de nieuwste was, dus verwacht je voor die prijs wel wat goeds, en zo snel zouden ze die auto niet meer verkopen (de vakantie inruil periode was al voorbij en iedereen ging op vakantie).
Dat kan ook nog wel eens voordeel geven bij het kopen van zo'n auto.

Ik weet niet hoe mn moeder het doet, maar als ze om de prijs van een auto vraagt na een testrit, gaat er altijd wel wat van af... Ligt eraan hoe graag jij die auto wil mee nemen, de dealer eraf wil en wat jij van die auto vindt. Als je een paar negatieve puntjes opnoemt, gaat er al snel wat van de prijs af / ze gaan er iig wat aan doen dat wanneer je hem koopt, iig blij bent met de aanschaf.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik ga morgen kijken bij een andere auto die ik op het oog heb, en ga gewoon schermen met aanbiedingen die ik heb gehad van andere dealers kijken hoe graag ze hem willen verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Kleine kick: hoe "betrouwbaar" is de anwb koerslijst eigenlijk wat betreft de waarde van je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18

Galois

1811 - 1832

Slasher schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:23:
Kleine kick: hoe "betrouwbaar" is de anwb koerslijst eigenlijk wat betreft de waarde van je auto?
Geen idee eigenlijk. Het is een indicatie, dus redelijk betrouwbaar. Ik ben helaas geen ANWB lid, dus ik kan er niet bij... :(

De marge is gigantisch bij tweedehandse auto's. Wat ze willen is zo snel mogelijk verkopen. Een auto die bij hun staat kost geld. Dus liever 100 euro minder verdienen dan de auto nog een dag langer in bezig hebben (bij wijze van).

Ik heb een Opel Corsa uit 2001 die ik in 2003 gekocht heb. Ik had toentertijd een Citroën BX die helemaal af was en voor APK moest. Ik wilde er dus vanaf. Aangezien ik de oude auto's zat was en toch wat extra geld had, besloot ik om een nieuwere te kopen.

Dat was dus deze Corsa. De prijs op de voorruit was 10995 euro, excl afleverkosten van 375 euro (meen in).
De verkoper zag dat ik geïnteresseerd was, maar absoluut niet in deze prijs. Wij hebben wat met elkaar gepraat en ik heb 'm duidelijk gemaakt dat ik over de prijs wilde praten die IK zou gaan betalen.
Na lang onderhandelen kreeg ik met inruil van mijn BX die af was een prijs van 8500 euro.

Mooie prijs vond ik en hierna praatte ik er nog een autoradio bij. Die zat er nl niet in. Die kreeg ik er gewoon bij.

Bij het opmaken van de rekening, wilde hij er die 375 euro bij op tellen. Daar was ik uiteraard niet van gediend, zeker niet omdat ik over de prijs die IK zou gaan betalen aan het onderhandelen was.

Hij vertelde mij dat het altijd zo was en ik vertelde hem dat het niet onze afspraak was. En dat 8500 voor mij echt de grens zou zijn.
Uiteindelijk hoefde ik die 375 euro niet te betalen en heb ik een twee jaar oude Corsa voor 8500 euro meegekregen.

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 28-08-2006 15:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 17:26
Slasher schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:23:
Mijn ervaring is dat de ANWB aan de lage kant zit. De waardebepaling van Autoweek geeft reëelere waardes.

Andersom kan het ook zijn dat de ANWB gelijk heeft en de prijs van Autoweek kunstmatig hoog gehouden wordt door de handelaren en garagebedrijven... :>

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18

paQ

dan is dat hoe dan ook de koers

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 09:02

TwoR

Gekleurde stippen

Ik heb me inderdaad ook af gevraagd wat ik kreeg voor de opleverings kosten. En toen kwam die ook met het verhaal van schoonmaken, op naam zetten, bla bla. Ik heb hem gezegd dat ie een nieuwe distributierie, nieuwe achterbanden, grote beurt en een jaar garantie moest geven en dat het anders niet doorging.
Heb ik gehad en ben ook erg tevreden over de auto. Later nog een keer een lampie stuk gehad en er rammelde een keer iets en beide keren is dat direct gemaakt zonder kosten of vragen. Al met al dus een goede ervaring met die dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Slasher schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:29:
Moraal van dit topic: Hoe kan je het beste afdingen bij het aankoop van een leuke 2e hands auto?
[Afdingen] hoe kan je dat het beste doen?
De kunst van het afdingen
:7

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Dat gaat dus niet specifiek over auto's toch een ander verhaal, tot nu toe weinig succes met afdingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:33

Snuffel

Vroem!

Goed 'afdingen' betekent dat jij je goed moet voorbereiden.
Je moet dus weten wat die auto waard is, wat een normale prijs is voor de zaken die gedaan moeten worden.
Verder moet jij bepalen wat je wel/niet nodig vindt, en wat je eventueel als 'wisselgeld' kan inzetten.
Neem voor jezelf een uiterste prijs in gedachten wat je voor de auto wilt betalen, en stuur daar op aan. Ga daar dan ook niet overheen!

Onderhandelen is wat dat betreft een vak apart. En je moet het in je hebben, sommigen zullen het nl. nooit leren...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Over die afleverkosten:

Vraag hem wat daar allemaal onder zit, poetsen en uitzuigen kan je zelf wel, dus als het niet meer dan dat is...
Die beurt die ze geven bij het afleveren is een wassen neus, dus als er niet te veel aan de auto mankeert kan je het misschien wel voor elkaar krijgen dat je de auto zo meeneemt (zoals ie is, en dus alleen overschrijving hoeft te betalen). (en de auto zelf dus :P)

Raar... Is zo gek nog niet

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjilp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:55:
Over die afleverkosten:

Vraag hem wat daar allemaal onder zit, poetsen en uitzuigen kan je zelf wel, dus als het niet meer dan dat is...
Die beurt die ze geven bij het afleveren is een wassen neus, dus als er niet te veel aan de auto mankeert kan je het misschien wel voor elkaar krijgen dat je de auto zo meeneemt (zoals ie is, en dus alleen overschrijving hoeft te betalen). (en de auto zelf dus :P)
Nieuwe apk is ook wel fijn...

En een grote beurt ook... Ben je weer voor een jaar van het gezeur af...

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als eerste moet je weten dat afdingen niet overal kan in Nederland.

Soms krijg je een lompe boer die een bepaald bedrag noemt, gaat er iets onder zitten en that's it. Met een beetje geluk krijg je overgebleven velgjes of een radiootje extra maar dan is dat ook echt het max.

Bij andere kun je zo ver gaan als je wilt. Huidige auto heb ik 600 euro + APK + nog eens terug gegaan omdat een lampje bleef branden. Had te maken met corrosie, beetje geschuurd en het kabeltje gewisseld. Niet slecht voor een auto waar hij in eerste instantie 2400 voor vroeg.
Daar kwam hij snel op terug toen bleek dat de KM niet correct was, de magische 200k grens. Beste man liet zelf de bonnetjes nog zien om aan te tonen dat de auto goed onderhouden was 8)7 . De auto was nog steeds niet helemaal koosjer, bougies verwisseld, olie verwisseld, etc, maar dat heb ik een vriend van mij laten oplossen. Rijd nu als een zonnetje.

Houd gewoon een ding in je achterhoofd,
een handelaar koopt een dergelijk auto nooit op voor hetzelfde bedrag, bij lange na niet. Vaak is het zo dat er werk aan zat en/of niet door de keuring kwam, inruil, etc etc. Wat jij meer betaalt is gewoon extra winst voor hem.
Pagina: 1