Toon posts:

Welke compactcamera voor nachtfotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een compact camera voor erbij te kopen (naast een D70 / D100 en D200) die ik gewoon altijd bij me kan hebben. Deze camera moet echter wel aan wat wensen voldoen, en ik krijg het maar niet voor elkaar die gegevens goed uit te zoeken omdat ik nogal specifieke wensen heb.

Mijn wensen zijn:
  • compact, moet dus in een zak passen.
  • goed beeld in weinig licht, ik werk veel 's nachts
  • bestanden moeten minstens 2048 px breed zijn, dus minimaal 3.2 megapixels
  • liefst met optische beeldstabilisatie
  • Weinig shutter lag, moet de foto echt nemen als ik de knop indruk
  • instelbare witbalans
  • redelijke accu (moet er op kunnen vertrouwen zo'n 200 foto's te kunnen nemen)
Vooral het goed presteren in situaties met weinig licht is voor mij een absolute must. Er zijn zat compactjes met hoge ISO instellingen of een flink ruis filter, maar ik wil echt de beste kwaliteit foto's maken en dus niet op ISO 3200 werken op een klein sensortje. Ik heb al flink rondgekeken op site's als DPreview enz, maar daar vind ik niet de info over prestaties onder slechte lichtomstandigheden.

Nogmaals, het is een camera voor altijd in mijn zak. DSLR body's heb ik al. Graag jullie gebruikerservaringen...

Verwijderd

Meer een jaszak- dan een broekzak-camera, en ook al een ouwetje, maar de Sony DSC-V1 komt aardig in de buurt van wat je zoekt, op beeldstabilisatie na. Maar wat je echt zoekt bestaat doodgewoon niet: een compact met een lens die f1/2.0 of lager doet. De hoeveelheid glas die daarvoor nodig is past simpelweg niet in een broekzak-camera...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:24:
Maar wat je echt zoekt bestaat doodgewoon niet: een compact met een lens die f1/2.0 of lager doet.
Nee, dat begrijp ik. Als ik er echt op uit ga zal ik ook zeker mijn D200 met 50mm f/1.4 lens pakken, maar ik zoek nu echt een camera die ik gewoon altijd bij me kan hebben. Natuurlijk doe ik dan een consessie aan de kwaliteit, maar liefst wel een zo klein mogelijke consessie :P

heb je toevallig ook een voorbeeldfoto die gemaakt is onder slechte lichtomstandigheden?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een Sony V1 heeft nou niet zo'n super fijne hoge ISO-prestaties. Ik zou naar een recent Fuji modelletje kijken, maar dan moet je het stellen zonder IS. Als IS een must is, kom je al gauw uit bij Panasonic en die schijnen op hoge ISO's tegenwoordig ook leuk te presteren.

Verwijderd

Topicstarter
Beeldstabilisatie is geen must, maar zit het er op dan is het mooi meegenomen.

Weet iemand anders een plek waar reviews te vinden zijn die op dit specifieke probleem ingaan
(dus de beeldkwaliteit bij weinig licht)?

Ik heb trouwens gehoord dat er compact camera's bestaan met een grotere sensor dan de normale 1/1.8 of 1/2.5 sensoren, maar ook hierover kan ik weinig vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 12:47 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

tja daar is maar een keuze geloof ik de fuji f30: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/
zie ook hier op GOT: [nieuws] Fuji F30 compacte digicam met ISO 3200

Verwijderd

Topicstarter
Wauw :P

Ik ben denk ik wel om nu. Ik blijf nog even vergelijken, maar de F30 ziet er inderdaad wel te mooi uit om waar te zijn. Qua formaat en prestaties denk ik dat ik hiervoor ga...

Bedankt _/-\o_

Verwijderd

koraks schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:41:
Een Sony V1 heeft nou niet zo'n super fijne hoge ISO-prestaties.
Klopt, maar 't ding ligt wel fantastisch stabiel in je hand, en dat scheelt al gauw een stop. Bovendien heeft 'ie leuke extra's als nightvision (een infrarood zoeker), nightshot (infrarood opnames), laser focus assist (zelfs scherpstellen in het pikkedonker) en een aansluiting voor een externe flitser.

Maar die F30 ziet er ook niet verkeerd uit... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 23:05 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:56:
[...]
Klopt, maar 't ding ligt wel fantastisch stabiel in je hand, en dat scheelt al gauw een stop. Bovendien heeft 'ie leuke extra's als nightvision (een infrarood zoeker), nightshot (infrarood opnames) en laser focus assist (zelfs scherpstellen in het pikkedonker) en een aansluiting voor een externe flitser.
Daar heb je gelijk in. Ik ken het apparaat van dichtbij omdat een goede vriend er een tijd eentje gehad heeft. Absoluut een fijne camera en een topper in 2003. Ik denk echter dat hij nu een beetje is ingehaald door de huidige stand van de techniek, hoewel zaken als als laser focus assist en nightshot natuurlijk altijd leuke gimmicks (en soms zelfs zeer nuttig) blijven!

Verwijderd

Ik pin me niet zo vast op "de huidige stand van de techniek". M'n fijnste camera is nog steeds een Pentax MX. Dik 25 jaar oud, analoog, volledige handinsteller, maar een genot om mee te werken! :)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 23:16:
Ik pin me niet zo vast op "de huidige stand van de techniek". M'n fijnste camera is nog steeds een Pentax MX. Dik 25 jaar oud, analoog, volledige handinsteller, maar een genot om mee te werken! :)
tja.. kan.. maar euh hoe heb jij het een en ander op je computer gezet?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Scanners forever :) En bovendien, waarom moet alles op de computer gezet worden, gewoon foto's zoals ze afgedrukt zijn, zijn ook mooi hoor :P

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

tja.. kan.. maar euh hoe heb jij het een en ander op je computer gezet?
Niet.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 23:27 . Reden: omdat Remy er tussendoor kwam... ]

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:24:
Meer een jaszak- dan een broekzak-camera, en ook al een ouwetje, maar de Sony DSC-V1 komt aardig in de buurt van wat je zoekt, op beeldstabilisatie na. Maar wat je echt zoekt bestaat doodgewoon niet: een compact met een lens die f1/2.0 of lager doet. De hoeveelheid glas die daarvoor nodig is past simpelweg niet in een broekzak-camera...
Ik heb deze camera voor een dik anderhalf jaar gehad. Heb hem verkocht omdat ik helemaal niet tevreden was over de foto's die hij binnen trok. Nu goed, 'k heb er ook 's nachts foto's mee getrokken, wat wel ging, maar echt zonder statief begin er niet aan, niet met kleine camera's.

'k Kan het je enkel maar afraden, compacte toestellen zijn hier gewoon niet voor gemaakt. De lens is te klein, vaak heb je op dat soort toestellen ook niet de mogelijkheid om goed je sluitertijd in te stellen, ISO en ga zo maar door. Dit voordeel had de V1 nu wel.. maar goed. Vergeleken met de "up-to-date" modellen is deze zwaar verouderd.

Hoe dan ook... nachtfotografie & compacte digi-cams, nope.. not a good marriage

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Om weer wat meer ontopic te gaan: over de Fuji F30: ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst met dit wondertje der techniek geschoten (want dat is het serieus): en het is een waar plezier. De snelheid in alles, het enorme scherm, de macro-functie, en hetgeen waarin hij alle andere compactcams outshine't: de high ISO prestaties. ISO 800 was nog nooit zo goed en mooi, ongelofelijk :) Hoezo flitsen :P

Maar met nachtfotografie heb je niet per se hogere ISO's nodig - maar wel langere exposure-times. Dan hangt het meer af van hoeveel ruis en hotpixels er de kop op steken indien een camera 20, 30 seconden of zelfs 5 of 10 minuten of langer aan staat. Veel compacts kunnen bv maar 30 sec exposures doen: wel iets om op te letten! :)
Eigenlijk wel eens met hem dus ja :)

[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 21-08-2006 23:29 ]

LinkedIn
Instagram

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023

Verwijderd

Soms geniaal, en soms te banaal voor woorden. Maar soms wordt dat banale ook weer geniaal...
Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/3619/1985/400/DSCF5116001%20copy%20copy.jpg
Hij kan dan wel zeggen dat 'ie geen fotograaf is, maar dan zijn Henri Cartier Bresson en Ernst Haas ook geen fotograaf. ;)

Bedankt voor de link!

Verwijderd

Topicstarter
imp4ct schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 23:25:
[...]
Ben het helemaal met je eens, maar zoals ik al eerder gezegd had, ik werk bijna altijd 's nachts en wil dan gewoon de beste camera die er is voor die omstandigheden. Voor de perfecte foto's kies ik een van de DSLR bodies, maar ik zoek dus iets kleins dat ik altijd bij me kan dragen,

Denk dat de F30 een perfecte keuze zal zijn.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 13:58
er is ook nog de finepix z3 (tot iso 1600)...
* DarkChylde kan hem alleen nergens te koop vinden

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
DarkChylde schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:28:
er is ook nog de finepix z3 (tot iso 1600)...
* DarkChylde kan hem alleen nergens te koop vinden
Die wil je ook niet. Te kleine ultra-compact, kleinere sensor als de F30, minder lichtsterke lens, ....
Pagina: 1