PC boot enkel nog zn fans

Pagina: 1
Acties:

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06-2025
Gisteren ging alles nog zonder problemen, maar toen ik vanmorgen wou opstarten was het net het tegenovergestelde.
Het enige dat nog gebeurt zijn de fans die beginnen te draaien.
Moederbord liet/laat zelfs geen biep meer horen.
Na de FAQ hieromtrent te hebben gelezen heb ik eens 1 voor 1 de geheugenlatjes eruit gehaald om te zien als er iets veranderde. Het moederbord biepte niet.
De voeding is toereikend want het systeem werkt al bijna 2 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Is het moederbord stuk?

Niet zeker als dit normaal is maar als ik de voeding van stroom voorzie (die schakelaar aan ommezijde dus op aan) maakt de voeding even een soort zoemend geluid, dit stop na een paar seconden. Als de pc zelf ook aan gedaan wordt dan is dit geluid er weer maar lijkt niet te stoppen.
Zou kunnen dat het systeem dit altijd al deed maar dat ik er nooit op gelet heb.

Wat werkt er nog
Alle fans draaien (case,mobo,graka,cpu,voeding)

Laatst gedane zaken:
-Een Ubuntu live cd proberen.
-De laatste keer afsluiten ging zoals altijd.

Software:
Win XP Pro SP2

Hardware
voeding: Voeding standaard bij Antec Sonata, 380W
ram: 2x 1GB DDRRAM Corsair VS 1GB Kit PC400
cpu: AMD Athlon64 3200+ 2.0GHz S939 (Winchester)
mobo: MSI 7025 K8N Neo2 Platinum socket 939
chipset : NVIDIA nForce3-250
graka: MSI 6800GT (AGP)
netwerk: onboard
dvd: ND-3500A

Bios
Bios is voorlaatste die uitgekomen is en draaide al een paar maand zonder problemen.
Ik heb er niets aan gewijzigd uitgenome Cool n Quiet aangezet.

Drivers
Normaal allemaal recent, twee weken terug nieuwste nvidia drivers erop gezet.
Voor de rest weet ik niets zeke

[ Voor 5% gewijzigd door craio op 20-08-2006 20:41 . Reden: meer info ]

Verwijderd

Is en blijft altijd vervelend om dit soort dingen mee te maken. Zelf heb ik precies hetzelfde gehad, 's middags netjes afgesloten en 's avonds deed het beestje niets meer.

Hoogstwaarschijnlijk is je moederbord kapot, dat verklaard ook waarom je geen piepjes oid hoort.
Kun je misschien de volgende dingen nog even proberen, gewoon om zeker te zijn dat dit niet het geval is?

-Videokaart loskoppelen samen met al je HD's en opstarten, zelfde resultaat:
-CPU loskoppelen (waarschijnlijk toch al nodig omdat je mobo kapoet is)

werkt dit allemaal niet, probeer dan je componenten nog even te testen in een ander systeem (zover mogelijk). Bij mij was echter een nieuw mobo inbouwen het enige dat nodig was, had toen eindelijk m'n vertrouwde piepje bij boot weer terug.

-Edit- zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1151330 voor mijn en dhr. kuipers ervaringen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 20:44 ]

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
ik zou zeggen probeer eens als eerste een atx-reset:
alles wat aan je pc vastzit loskoppelen (stroom, monitor, printer en andere rand apparatuur).
powerknop ca. 30 sec. ingedrukt houden.
Alles weer aansluiten.
kijken of het gewerkt heeft.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
Misschien een erg simpele.

Controleer of de PC speaker wel goed aangesloten zit.

Tevens is het raadzaam alle insteekkaarten minus de videokaart te verwijderen.
Met een reepje geheugen en geen HD's etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

hmmm lijkt erg wat ik had bij mijn laatste PC (nieuwe PC voor een vriend gebouwd)

deed precies hetzelfde als bij jou, het probleem was toen dat de bios de CPU niet ondersteunde (terwijl dat wel zou moeten nou ja lang verhaal en niet van toepassing)

logischerwijs denk ik dus aan mainboard of CPU

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Probeer gewoon eens de stekker eruit, en dan 1/2 uur wachten. Zo heb ik er al een paar weer tot leven gewekt. Op de een of ander manier schiet de voeding dan in een beveiliging en zolan g hij aan de stroom zit blijft dat zo.

Als dat niet werkt kijk of op de elco's (die dikke tonnen op je moederbord) of daar geen bruine prut uitkomt (op die kruisjes op de boven kant) Als dat het geval is meestal einde mb.

En ander is misschien toch de voeding stuk, laatste geval hier was dat ook zo. Alles draaide maar opstarten nee. Andere voeding en voila.

Atari 4 ff'r 😊

• craio
@NightSparkNL:
-Graka en hd losgekoppelt : geen verandering
-Een systeem waar ik de componenten apart kan testen heb ik niet ter beschikking.

@-Arcane-:
Eerst alle componenten er terug instoppen ? (graka,ram,hd)
Indien niet, geen verandering

@Kalizec: Kan nergens een speaker vinden, denk dat het een buzzer is op mobo zelf. Het ontbreken van een biep bij opstarten was het eerste dat me opviel.

@Legolas_1973: Mobo ondersteunt cpu , want systeem is intussen 20 maanden oud.

@BOnus: Niets mis met elcos. Half uur uit stopcontact zal ik eens proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door craio op 20-08-2006 21:01 ]

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
bij een atx-reset hoef je er geen componenten uit te halen. Een atx reset zorgt er voor dat alle (statische) electriciteit uit de pc wordt verwijdert.

-edit- dus interne apparaten zoals hdd hoeven er niet uit, maar wel apparaten zoals een monitor of printer, want die hebben zelf ook een voeding, en er loopt dan (eventueel) (statische) stroom via de connector kabel.

[ Voor 42% gewijzigd door -Arcane- op 20-08-2006 21:02 ]

• craio
-Arcane- schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:00:
bij een atx-reset hoef je er geen componenten uit te halen. Een atx reset zorgt er voor dat alle (statische) electriciteit uit de pc wordt verwijdert.
Ahzo, de reden dat ik het vroeg was omdat ik juist graka etc had uitgehaald om hetgeen NightSparkNL zei te testen en dus wou weten indien ik alles er eerst terug in moest doen.

Verwijderd

Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

"Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is."

Om zeker te zijn, alles lostrekken van het bord behalve voeding, cpu/cooler en pc speaker. Als ie dan nog niet piept is het je bord of je voeding.

Je kunt nog een andere voeding proberen, het zoemende geluid dat je hebt lijkt me niet normaal.

• craio
Alleszins al bedankt voor de tips/hulp.
Blijkbaar zat er nog een bracket met leds bij het mobo, dit aangesloten en volgens die leds is er iets met de cpu :(
Eens alles losgemaakt (incl. cpu) pc maakt nog steeds geen geluid.
Zal proberen aan een andere voeding te geraken.

[ Voor 10% gewijzigd door craio op 21-08-2006 19:12 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

craio schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:09:
alleszins al bedankt voor de tips/hulp.
Blijkbaar zat er nog een bracket met leds bij het mobo, dit aangesloten en volgens die leds is er iets met de cpu :(
Eens alles losgemaakt (incl. cpu) pc maakt nog steeds geen geluid
Denk toch dat je mobo kapot is, want dan blijft hij ook vaak op dat punt hangen. en is je systeem speaker wel aangesloten? en mobo gaan tig keer vaker kapot dan cpu's die doen het na 20 jaar nog. :9

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 21-08-2006 19:14 ]

• craio
Ik kan dus volgende week een voeding lenen van iemand. :)
Hopelijk ligt et probleem daar want een S939 mobo met agp zijn nu niet echt overvloedig meer aanwezig.
MSI hieromtrent ook eens gemaild en volgens hen kan het aan voeding,cpu of geheugen liggen (dit zeiden ze nadat ik zei dat het moederbord ook niets doet als alles eraf gehaald is).

Antec ook eens gemaild en zei zeggen dat ik hun die voeding moet opsturen.

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb ook precies hetzelfde probleem en denk zelf ook dat het mobo kapot is want er kan volgens mij weinig kapot gaan aan een cpu dan dat hij door kan branden maar dat is dus niet het geval.

Ik Koop iedergeval geen MSI bord meer :) Heb al meerdere verhalen gelezen over dat de bord spontaan defect raken.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• craio
DutchPlayer schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:01:
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb ook precies hetzelfde probleem en denk zelf ook dat het mobo kapot is want er kan volgens mij weinig kapot gaan aan een cpu dan dat hij door kan branden maar dat is dus niet het geval.

Ik Koop iedergeval geen MSI bord meer :) Heb al meerdere verhalen gelezen over dat de bord spontaan defect raken.
Toevallig heb jij ook dezelfde voeding. Dus kan het evengoed een slechte voeding zijn ipv msi mobo.
Maar spijtig genoeg heb ik nog niet de vereiste 'proof of purchase' teruggevonden . Dus op dat vlak heb ik al pech. :(

[ Voor 7% gewijzigd door craio op 22-08-2006 22:37 ]

• craio
Om dit topic te kunnen afsluiten:
Vandaag heb ik een voeding kunnen lenen. Na deze te hebben aangesloten en cpu erweer in te prikken kwam waar ik al een week op zat te wachten 'BIEP'.
Alles werkt weer naar behoren en het is dus de voeding die kapot is.
Nu dus enkel nog kijken voor een andere voeding.
Nogmaals bedankt voor de geboden raad/hulp.
Pagina: 1