Toon posts:

Vreemd opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een naar mijn idee zeer vreemd opstartprobleem. Het volgende doet zich voor:

Ik druk de pc aan, de voeding gaat werken, lichtjes gaan branden en de fans gaan draaien. Ook hoor ik even wat HD-activiteit. Echter, ik krijg geen beeld en er gebeurt dan ook niks meer. M.a.w. alles blijft aan, maar dat is het....

Eerst had ik het probleem helemaal niet, maar in de loop der tijd kwam het steeds vaker opzetten. Het is nu zo, dat ik de pc vele malen opnieuw moet aan- en uitzetten. Op een gegeven moment (tenminste tot op heden) krijg ik nl. wél beeld en als dat het geval is, werkt alles perfect!

Ik moet er bij zeggen, dat ik nu de kast open heb en "her en der wat aandruk" totdat ik beeld krijg. Ik bedoel dan m.n. de videokaart, omdat ik immers geen beeld krijg. Ik weet natuurlijk niet met zekerheid of dit de oorzaak is van het probleem; bovendien is dat aandrukken en steeds maar weer aanzetten niet echt fijn om elke keer te doen, dus alle tips zijn van harte welkom.

Mijn specs:

ASUS A8N-SLI PREMIUM moederbord
Athlon64 X2 3800+ 939 box Processor
Corsair 2048MB DDR400 32MX64 TWINX geheugen
Creative SB X-FI Elite Pro geluidsset
Coolermaster ATX 550W Voeding Active
XFX GeForce 7800 GT 256Mb PCI-Express Videokaart
Samsung 19" 930BF TFT beeldscherm

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op de verschillende onderdelen of er geen bolle elcos oid opzitten, dit kan vaak vage problemen veroorzaken. Anders kun je het beste gewoon stuk voor stuk andere onderdelen gaan testen om te kijken welke het probleem veroorzaakt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
edit dit is fout, Windows opnieuw installeren?

1 voor 1 hardware verwijderen en kijken wanneer hij het wel doet(of vervangen, misschien de videokaart).

edit
Kast op een niet platte ondergrond staan waardoor de kast scheef trekt, en hierdoor de videokaart niet goed werkt(zelf al eens meegemaakt).
Videokaart eruit halen, schoonmaken, erin zetten.
Andere videokaart proberen.(anders lijkt het me de moederbord)
Misschien moederbord niet goed in de kast ingebouwd waardoor er ergend spanning op de moederbord staat(dus gebogen, krom ingebouwd).

[ Voor 60% gewijzigd door jan99999 op 04-08-2006 12:40 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 11:34
Haal je graka eens uit zijn slot en blaas het slot eens goed uit en druk de kaart er daarna goed terug in.

Verwijderd

pluk je systeem helemaal kaal.
geheugen er ook uit, en kijk of hij piept, zo niet dan is waarschijnlijk het moederbord niet lekker
ga dan kijken of die werkt met geheugen + videokaart erin zo ja
probeer dan 1 voor 1 alle hardware terug te plaatsen videokaart,hdd,cdrom en kijk of hij werkt.
en wanneer hij dan ophoud dan weet je misschien ook een probleem te vinden.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jan99999 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:35:
Windows opnieuw installeren?
1 voor 1 hardware verwijderen en kijken wanneer hij het wel doet(of vervangen, misschien de videokaart).
Windows opnieuw installeren als het probleem zich al voordoet bij het aanzetten van de pc?
Dan is je tweede opmerking inderdaad handiger ;)

TS, hoe zijn je voltages?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de videokaart eruitgehaald, schoongemaakt (incl. het slot) en opnieuw geplaatst. Hetzelfde heb ik met het geheugen gedaan. Ook ben ik de aansluitingen in de kast langsgelopen. Dit alles helaas zonder resultaat...

Toen ik de videokaart en het geheugen eruit had gehaald, deed de pc overigens exact hetzelfde bij het aanzetten (zie mijn vorige bericht). Enige verschil was dat op het beeldscherm verscheen dat de input device ontbreekt, maar dat is natuurlijk logisch zonder videokaart. Er komen dus ook geen piepen o.i.d.

Ik voel er weinig voor om de hele kast te ontmantelen, maar ik vrees dat ik weinig keus heb. Wat is het handigst om nu te doen?

Wederom bij voorbaat reeds mijn dank voor reacties :)

Verwijderd

testen met 5 onderdelen. 1 moederbord, 2 voeding 3 cpu , 4 geheugen 5 grafische kaart. Start de pc op, ok sluit harde schijf aan. Op deze manier sluit je alle onderdelen aan. 1 onderdeel tegelijk, krijg je op een bepaald moment de oude problemen dan heb je de boosdoener gevonden.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

Ik heb ong 2 jaar geleden zoiets ook gehad(ook slecht opstarten of na een paar keer aan en uit) en bleken de elco's te zijn , kijk die maar es goed na.
Bol, bovenop bruine prut of eronder.

anders kan ook nog de voeding zijn.

ik denk de eerste.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als jouw, ik clear de RTC RAM. Maar het ging helemaal goed toen ik de BIOS update.
In je handleiding van je moederbord staat hoe dit gaat.

Mijn mobo: Asus A8N-E

De nieuwe bios update info:

Fixed system hangs on POST while installing some PCI-E x16 VGA cards

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 03:29 ]

• sds
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-03 21:27

sds

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:31:Ik druk de pc aan, de voeding gaat werken, lichtjes gaan branden en de fans gaan draaien. Ook hoor ik even wat HD-activiteit. Echter, ik krijg geen beeld en er gebeurt dan ook niks meer. M.a.w. alles blijft aan, maar dat is het....
Ik heb precies hetzelfde (met compleet andere configuratie). Ik moet 'm meerdere keren aan/uit zetten voordat hij doorstart, als de cpu-fan langzamer gaat draaien weet ik dat hij gaat doorstarten (gigabyte bios fancontrol kicked in).

Het probleem is bij mij de voeding, met een andere voeding is het probleem weg.
(Aangezien het een speciaal formaat voeding voor de antec aria is en het mijn servertje is die als hij eenmaal aan staat maanden aan blijft laat ik maar zo :p)

Verwijderd

Je geheugen of moederbord (geheugenslot) is brak vermoed ik. Let je wel op statische ladingen en ontlaad je jezelf wel voordat je bezig gaat met je PC?

Probeer eens met 1 geheugen te starten, wissel ook van geheugen sloten.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:31:
Ik druk de pc aan, de voeding gaat werken, lichtjes gaan branden en de fans gaan draaien. Ook hoor ik even wat HD-activiteit. Echter, ik krijg geen beeld en er gebeurt dan ook niks meer. M.a.w. alles blijft aan, maar dat is het....

Ik moet er bij zeggen, dat ik nu de kast open heb en "her en der wat aandruk" totdat ik beeld krijg. Ik bedoel dan m.n. de videokaart, omdat ik immers geen beeld krijg. Ik weet natuurlijk niet met zekerheid of dit de oorzaak is van het probleem; bovendien is dat aandrukken en steeds maar weer aanzetten niet echt fijn om elke keer te doen, dus alle tips zijn van harte welkom.
Doet me denken aan een pc hier in huis, het probleem bij die bak is dat vooral bij temperatuurschommelingen de contactpunten gaan uitzetten en krimpen en zo slecht contact willen maken. Kijk na of alle onderdelen en kabels goed zitten eventueel ook de bios batterij. Bij ons is het voldoende om even alles eruit te trekken en weer stevig erin te drukken en dan werkt hij weer.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het is me duidelijk dat ieder z'n eigen ideeen over dit probleem heeft. Desalniettemin ben ik zeer blij met jullie reacties, laat dat duidelijk zijn :)
Om een beetje structuur aan te brengen zal ik proberen e.e.a. te verduidelijken:

Om te beginnen het verhaal van de elco's; ik heb niks vreemds aangetroffen in de kast, dus ik denk niet dat dit de oorzaak is. Ook heb ik gecontroleerd of de onderdelen goed vast zitten (zie vorige post) en dat bleek het geval. Het verhaal van de temperatuurschommelingen klinkt mij niet vreemd in de oren, maar hoe kan ik dit nou na gaan?

Dan het verhaal van de bios update. De update voor het type Asus A8N-E heeft inderdaad een 'Fixed system hangs on POST while installing some PCI-E x16 VGA cards'. Ik heb echter een ander moederbord en dus ook een andere BIOS-update. Ik vind hier niks terug over een soortgelijk probleem, dus denk niet dat een update de oplossing zal zijn.

Oké, ik heb geprobeerd geheugen te switchen en banken er uit te halen. Dit alles zonder resultaat. Het lijkt me dus vrij onlogisch dat hier de oorzaak ligt, maar ik weet dit niet helemaal zeker natuurlijk.

Mijn vraag blijft: hoe kom ik er nu achter waar de exacte oorzaak ligt? Ik kan er wel onderdelen uithalen, maar dan blijf ik dit probleem houden. Althans, dat gold voor zowel het geheugen als de videokaart. Als ik dit probleem telkens hou, hoe vind ik dan de boosdoener? Of zie ik wat over het hoofd?

• EricJH
Leen een andere voeding en kijk wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Woensdag krijg ik een goede voeding te leen van een vriend. Verslag volgt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:26:
Ik hoop dat je er iets uit krijgt, heb nu namelijk hetzelfde probleem. na afgelopen zondag het systeem in elkaar gezet te hebben was maandag een dag van moeite en vloeken: geen van de fans gingen draaien, fan mate ertussen uit. ging als een trein.

gistermiddag hebben m'n ouders achter m'n pc gezeten, ik kom thuis: doet niet meer, dezelfde fouten: alleen fans gaan draaien, maximaal 2 seconden HDD activiteit maar geen beeld. (scherm zegt no input signal). Alle onderdelen in een andere pc geprobeerd, ging perfect. ik heb dus m'n moederbord DOA aangevraagd (had ik maandag al moeten doen, want volgens mij was die fout ook al m'n mobo)

Als een nieuw moederbord werkt post ik hier ook wel even.

PS:
Specs
Asrock AM2XLI-eSATA2
AMD Athlon64 X2 3800+
2x512MB Corsair DDR2 533
Asus EN7900GT TOP
Maxtor Diamondmax10 250GB Sata2
Asus A-45G 450W voeding

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:26:
Heb je al getest met de andere voeding?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Ik heb de contacten van onderdelen nooit (durven) schoon te maken, maar meestal was het voldoende om de pc een aantal keren op de schroeven en alles (of veel) los te halen en dan terug zetten en een beetje bewegen, is misschien niet zo goed maar dat werkte hier wel. Nu is het probleem over anders had ik je mijn laatste ervaringen kunnen delen. Kunt misschien nog een keer flink met de stofzuiger of perslucht door de pc en alle stof uit de contacten zuigen / blazen.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond uitgebreid getest en wil de resultaten vanzelfsprekend graag met jullie delen.

Eerst allerlei dingen geprobeerd met videokaart, geheugen en andere voeding. De pc startte nu wel vaker op dan voorheen, maar bij elke testcombinatie kwam het probleem na herhaaldelijk proberen weer terug...
Zoals ik al eerder aangaf hoorde ik geen piepjes. Echter, ik had überhaupt nog nooit een piepje uit de pc horen komen. Dit vond ik toch wel vreemd, dus maar even het moederbord gecontroleerd. Wat bleek: de speaker op het mobo was niet goed aangesloten... Dom, dom, had ik dit maar eerder bedacht... }:O

Daarna kwamen dus wel de piepjes (ook bij een 'goede' boot hoor ik nu 1 piep) ; ik sloot een koptelefoon aan op de onboard-geluidskaart en kreeg netjes het probleem te horen.
Terug naar de basics, dus de oude hardwarecombinatie hersteld en luisteren wat de foutmelding was. Oorzaak: geheugen. Helaas heb ik geen werkend diskettestation, dus kon ik memtest niet uitvoeren om te testen of het geheugen in orde is. Ik heb 2 Corsair geheugenmodules, elk 1 Gig. Vervolgens heb ik dus een module verwijderd en getest of het met 1 module wel goed ging. Dit bleek NIET het geval te zijn (zelfde foutmelding bij het opstarten). Toen ben ik gaan slapen en nu ben ik aan het werk; ik ga vanavond verder met testen en zal het resultaat daarvan uiteraard posten.

Als jullie nog suggesties of opmerkingen hebben, hoor ik het graag! :)

Verwijderd

Goed, ik heb de volgende dingen gedaan om te checken of alles naar behoren werkt (probleem dat alleen fans gaan draaien en verder geen activiteit)

Videokaart loshalen en testen in een ander systeem Videokaart werkt

geheugen loshalen en systeem inschakelen GEEN RESULTAAT (piepjes oid)

Alles van m'n mobo losgekoppeld en alleen cpu en geheugen aangesloten GEEN RESULTAAT

CPU, geheugen en videokaart erin geeft ook geen resultaat

Videokaart in verkeerde PCIe slot (bij inbouwen per ongeluk gedaan, gaf toen wel degelijk piepjes) nu dus niet meer

Voeding wisselen maakt ook niets uit

Het enige dat ik niet getest heb is de CPU, die heb ik constant laten zitten. wel opnieuw in de socket gedaan om te kijken of hij wel goed contact maakte (aan de andere kant is het zo dat als dit niet het geval was het mobo zou reageren met een lieflijk melodietje)

Maandag waarschijnlijk nieuw mobo, dus dan nog maar ff verder stunten.

Verwijderd

Topicstarter
En weet je zeker dat de speaker van je mobo werkt? Je kunt evt. je koptelefoon aansluiten op je onboard geluidskaart en luisteren of je een melding krijgt bij het opstarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 14:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 14:03:
En weet je zeker dat de speaker van je mobo werkt? Je kunt evt. je koptelefoon aansluiten op je onboard geluidskaart en luisteren of je een melding krijgt bij het opstarten.
speaker zit zeker weten goed, hij heeft namelijk al eerder piepjes gegeven. alleen met dit probleem niet. speakers op de onboard geluidskaart zal ik wel ff proberen als ik vanavond thuis ben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu beide geheugenmodules op hetzelfde slot geprobeerd en bij beide krijg ik bij het opstarten de 'System failed memory test' melding te horen uit mijn onboard geluidskaart. Het lijkt me haast onmogelijk dat beide modules kapot zijn, dus dit moet wel een mobo-issue zijn, toch?
Ik kan evt. de modules nog proberen in een ander slot.

• EricJH
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:52:
Ik heb nu beide geheugenmodules op hetzelfde slot geprobeerd en bij beide krijg ik bij het opstarten de 'System failed memory test' melding te horen uit mijn onboard geluidskaart. Het lijkt me haast onmogelijk dat beide modules kapot zijn, dus dit moet wel een mobo-issue zijn, toch?
Ik kan evt. de modules nog proberen in een ander slot.
Dan zou het geheugenslot de sjaak kunnen zijn. Zet voor alle zekerheid de BIOS op ( failsafe) defaults.

Test de Corsair modules in een ander geheugenslot. Krijg je daar ook een fout test ze dan in een andere computer. Staat Corsair op de lijst van compatible geheugenmodules van je mobomaker?

Verwijderd

Topicstarter
Corsair TWINX wordt expliciet genoemd als compatible in de handleiding van mijn mobo. Ik heb de modules nu in een ander slot geprobeerd (telkens per 1 module), maar blijf het probleem houden ;(

Morgenavond ga ik ze in een andere pc testen om te kijken of het wellicht toch aan (beide (?)) geheugenmodules ligt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien iets anders. Kan je CPU niet defect zijn, want bij de Athlon 64 zit de geheugencontroller op de processor. Je hebt dus een aantal opties:
  1. Geheugen defect. Testen met memtest in ander systeem.
  2. Processor defect. Testen in ander systeem.
Werken beide in ander systeem dan ze samen testen in ander systeem. Werkt dan kan je deze uitsluiten en is je Mobo naar de binaire hemel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

wim-bart schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:30:
Misschien iets anders. Kan je CPU niet defect zijn, want bij de Athlon 64 zit de geheugencontroller op de processor. Je hebt dus een aantal opties:
  1. Geheugen defect. Testen met memtest in ander systeem.
  2. Processor defect. Testen in ander systeem.
Werken beide in ander systeem dan ze samen testen in ander systeem. Werkt dan kan je deze uitsluiten en is je Mobo naar de binaire hemel.
heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou het moederbord toch aangeven dat je cpu kaput is? lijkt me erg onwaarschijnlijk, zou het echter dolgraag willen testen. maar ik ken niemand die een am2 systeem heeft draaien in de omgeving :( anders had ik het allang gedaan!

(PS is er dus iemand bij wie ik zou kunnen testen in de omgeving amersfoort, heeeeeeeel graag!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide geheugenmodules getest in een ander systeem en ze bleken prima te werken. Ook memtest kwamen ze glansrijk door... Met alle info die ik nu heb denk ik toch vrij zeker te zijn dat het mobo de boosdoener is. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is om een eenzelfde mobo te kopen. Als iemand hier nog wat nuttigs over te zeggen heeft, hoor ik het graag.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-04 09:08
Bij mij exact hetzelfde fenomeen met een Gigabyte GA-8KNXP mobo, helpdeks suggereerde een bios reset door de batterij er even uit te halen maar dit hielp niet. Moet hem nu een keer op gaan sturen

Verwijderd

Voor degene die nog op mijn oplossing zitten te wachten:

Mobo vervangen, loopt als de spreekwoordelijke trein. Asrock mobo vervangen door de 120 euro duurdere ASUS M2N32 SLI-Deluxe (wat een mobo _/-\o_ ) Alles weer in elkaar gezet en het welbekende enkele piepje galmde door mijn computerkamer.

PS heb het Asrock mobo nog getest zonder CPU, deed nog steeds niks. Gelukkig werkt nu alles naar behoren.

Gewoon een simpele DOA in mijn geval.

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan! Ik zit er ook aan te denken om dat moederbord te kopen en dus niet weer dezelfde als die ik nu heb. Alleen, ik vind hem wel vrij prijzig.

Ik heb ook nog garantie op mijn huidige mobo, maar deze is via internet gekocht bij een zaak met zeer slechte service (had ik al eerder ervaring mee). Heb weinig zin om hem op te sturen en maanden te moeten wachten...

Ik laat nog wel even weten of de vervanging van het mobo nu inderdaad de oplossing van het probleem is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo bleek inderdaad de boosdoener te zijn. En dat voor zo'n luxe moederbord, echt slecht. Anyway, het werkt nu eindelijk allemaal weer.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:19:
Het mobo bleek inderdaad de boosdoener te zijn. En dat voor zo'n luxe moederbord, echt slecht. Anyway, het werkt nu eindelijk allemaal weer.
Dan kun je die oude moederboard nog wel opsturen ja, als ie terugkomt heb je een reserve.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Pagina: 1