HDD Shredden en Formatteren ??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.974 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-04 15:32
Hallo,

Ik heb een harde schijf die weg gaat, ik wil alleen dat er niks meer vanaf gehaald kan worden en dat ze niet in mijn gegevens kunnen rondneuzen. Ik heb gehoord dat je de hdd eerst moest shredden en daarna kon gaan formatteren.

Weet iemand welke programma's ik hier het beste voor kan gebruiken om het beste resultaat te krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp,
Gr. Wouter. ;)

(ik hoop dat ie hier goed staat, zo niet zou een mod um ff willen verplaatsen)

Inventaris | WhatPulse

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik zou er ook een aantal anti recovery progs tegaan gooien dan. die zet hem eerst vol met allemaal 1en en daarna weer allemaal 0en en later om en om zodat er niks meer te zien is. ook als de politie hem uit wil lezen met hun dure speeltjes.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:31
Open draaien en in het water leggen?
Gegeranderd succes!

• appel22
DECOY88 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:47:
ik zou er ook een aantal anti recovery progs tegaan gooien dan. die zet hem eerst vol met allemaal 1en en daarna weer allemaal 0en en later om en om zodat er niks meer te zien is. ook als de politie hem uit wil lezen met hun dure speeltjes.
Heb je ook een naam van een dergelijk programma :)
Tomino schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:48:
Gegeranderd succes!
mm, dan is ie niet meer bruikbaar toch :*)

Inventaris | WhatPulse

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:31
Ow sorry, ik dacht dat je hem naar de schroot wilde brengen en er voor zorgen dat daar niemand er iets meer mee kon, Excuses!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tomino schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:48:
Gegeranderd succes!
En zelfs dan kunnen ze er nog wat mee ;)
Er schijnt een HDD op de bodem van de mariannetrog gelegen te hebben, en daar hebben ze 70% van de data nog van kunnen recoveren :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je bent niet de eerste die dit wil doen. Als je even de search gebruikt kom je veel topics tegen waar de oplossing bij staat.
Het beste is een programma 3 of 4 keer laten draaien dat de hele schijf vol zet met random 1en en 0en.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een tool zoals HD Nuker zou moeten werken, het is een opstartbare CD en zal ALLE schijven die het vindt "nuken" zo gezegt. Let op dat 27 keer overschrijven nodig is om een HD "99% zeker" schoon te hebben

There is no place like ::1

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
deze heb ik gebruikt:

http://www.heidi.ie/eraser/

specs

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet 'm eigenlijk minimaal 7x overschrijven met random data. Meer is beter, maar 7x is het minimum dat het amerikaanse Department of Defense aanhoudt (en je weet denk ik wel hoe ze daar met security omgaan.)

Wat je ook kunt doen is 'm openschroeven en de platters met een vlakschuurmachine bewerken :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ik heb hier een schijf die Bad S.M.A.R.T aangeeft en als je hem in de pc stopt doet hij het wel maar als je er wat op zet dan is het de volgende keer dat je terug komt weer weg.
Nou wil ik hem dus wel weggooien maar ik krijg dat ding niet open.
Het is een WD 160, zal ik hem in het water leggen? :9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 20:06 ]

• PilatuS
  • Niet online
@ stijno. Je kan em toch wel open boren of anders met de decoupeerzaag er door heen ofzo :P

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Als je geen zooi wilt daar, ivm. boren en zagen, dan kan je het met KillDisk doen. Simpel maar effectieve tool voor een LowLevel format.

• appel22
Shaggy_NL schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:20:
Als je geen zooi wilt daar, ivm. boren en zagen, dan kan je het met KillDisk doen. Simpel maar effectieve tool voor een LowLevel format.
Maar is de schijf dan nog wel gewoon te gebruiken ?? :+

Inventaris | WhatPulse

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

appel22 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:28:
[...]

Maar is de schijf dan nog wel gewoon te gebruiken ?? :+
Jawel, maar je moet de schijf eerst nieuw formatteren omdat de mbr leeg is en er geen partities op staan.

🖥️ | 🚗

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Zoek een programma wat een wipe kan uitvoeren conform Peter Gutman instructies.... overschrijft 35 keer je data.

Daarnaast zou ik je adviseren om eerste de schijf de formateren, en daarna los de schijf in de machine te hangen en laten draaien. Houdt er wel rekening mee dat je ongeveer 2-3 dagen bezig bent om de data van je schijf zodanig in te richten zodat geen data meer kan worden achterhaalt [afhankelijk van de grootte van je schijf]

Let wel op: Data is met software en hardwaretools altijd terug te vinden, ongeacht welke tool je gebruikt. De vraag is alleen wat voor data ze dan terugvinden en hoe makkelijk :+

/me Black Piet is forensisch accountant geweest en schijven mogen analyseren om fraude te achterhalen van die foute boekhoudertjes die denken dat ze kunnen ontsnappen

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Arg er zitten van die vervelende schroefjes die een normaal mens niet openkrijgt }:O }:O
Gooi em maar uit het raam of zo valt wat lol aan te beleven:P
Maar wel raar dat de pc die schijf gewoon ziet maar dat alles er steeds afgaat:S

Verwijderd

What about a magneet? :+

• appel22
MadMarky schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:33:
[...]

Jawel, maar je moet de schijf eerst nieuw formatteren omdat de mbr leeg is en er geen partities op staan.
Dus ik moet dat programma "Killdisk" runnen op m'n schijf en daarna gewoon via windows formatteren en dan valt er "niks" meer terug te vinden ? _/-\o_

Inventaris | WhatPulse

• Black Piet
  • Niet online
Gebruik niet de versie van Tolvanen, aangezien deze, ongeacht de Peter Gutmann wipe methode de file properties aanwezig laat [en derhalve zichtbaar met recovery tools]. Nu je een schijf hebt, kan je wel leuk spelen en testen.
Ik gebruik persoonlijk Eastman Eraser [die is namelijk nog wel te betalen en haalt wel goed de file table leeg]. Bij mijn voormalige werkgever hadden we iets leukere speeltjes beschikbaar :+

Mooooooeeeee......

• b19a
  • Niet online
Black Piet schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:38:
Let wel op: Data is met software en hardwaretools altijd terug te vinden, ongeacht welke tool je gebruikt. De vraag is alleen wat voor data ze dan terugvinden en hoe makkelijk :+

/me Black Piet is forensisch accountant geweest en schijven mogen analyseren om fraude te achterhalen van die foute boekhoudertjes die denken dat ze kunnen ontsnappen
Als je de HD nu eens 30x met complete random bits overschrijft, hoe zou je dan ook nog maar *iets* willen uitlezen?

• appel22
BoukeHaarsma schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:55:
[...]

Als je de HD nu eens 30x met complete random bits overschrijft, hoe zou je dan ook nog maar *iets* willen uitlezen?
Anders had je ook vast wel een programma waarvan je van een 320 gig hd een 9600 gig hd kan maken :P, was het er maar :9

Inventaris | WhatPulse

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij de Mcafee security suite zit ook een shredder tooltje en die kan je instellen voor het aantal keer dat hij het willekeurig overschrijft.
Je kan ook eerst zelf je data weggooien in windows en dan wat data bij gooien (paar images van een film ofzo) en dan defragmenteren. Zodat de gewone data al eroverheen gaat en dan een low level format. Maar het snelste is idd denk de boormachine erin >:)

BoukeHaarsma:Je kan met een speciale lezer meten wat de toestand van een bit is. 0 die eerst een 1 geeft een iets ander signaal als je hem uitleest dan eentje die al een 0 was..

edit: hier een demo, wist je vrije space alleen niet...

http://www.zdnetindia.com/downloads/info/4921728.html

[ Voor 27% gewijzigd door Mr_gadget op 19-08-2006 21:03 ]

• appel22
Mr_gadget schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:59:
Bij de Mcafee security suite zit ook een shredder tooltje en die kan je instellen voor het aantal keer dat hij het willekeurig overschrijft.
Je kan ook eerst zelf je data weggooien in windows en dan wat data bij gooien (paar images van een film ofzo) en dan defragmenteren. Zodat de gewone data al eroverheen gaat en dan een low level format. Maar het snelste is idd denk de boormachine erin >:)
Ik heb het liefste gewoon een klein pakketje waar zo ergens te downloaden is of iets waar je moet voor betale als dat dan zou moeten, maar dat m'n data maar gewoon goed weg is. Dat niet heel lang duurt en simpel in het gebruik is... ;) ;)

Inventaris | WhatPulse

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04
appel22 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:59:
[...]

Anders had je ook vast wel een programma waarvan je van een 320 gig hd een 9600 gig hd kan maken :P, was het er maar :9
Kan simpel met een knoppix cdtje hoor....

OM FAQ / Beleid

edit:

Overigens raad ik de TS aan om OM FAQ / Beleid te lezen... Hier staan verschillende manieren in om je hardeschijf volledig te wissen.

[ Voor 22% gewijzigd door danslo op 19-08-2006 21:03 ]

• Black Piet
  • Niet online
BoukeHaarsma schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:55:
Dat is dan ook wat Peter Gutman beschrijft en doet en zorgt zijn methode ervoor dat je schijfdata ook niet herkenbaar is te achterhalen. [Google voor de gein eens op Peter Gutman].

Op normaal niveau is je schijfdata niet te achterhalen. Op bitniveau kan je door slimme logaritme te gebruiken soms vlagen achterhalen van wat een bestand is geweest. Slechte wipe programma's legen niet goed de MFT als gevolg van te weinig passes. En een echte wipe is niet in een uurtje te doen, daar ben je dagen mee zoet [Ter info: 250 Gb kan gerust 2-3 dagen duren, 24/7...]

Mooooooeeeee......

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Meer dan dit heb je inderdaad niet nodig. Dit programma voert een militaire format uit volgens een standaard van de Americaanse DoD. Dat is nogal safe dus :P
Je kan zelf nog grondigere fomats uitvoeren maar die kosten wel wat tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 19-08-2006 21:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Black Piet
  • Niet online
Je moet wel even afwegen waar je schijf naartoe gaat en hoe sensitive je data is.

Als je je computer op straat legt, dan is het mogelijk dat ie wordt meegenomen. Gooi je een schijf los in een container, dan is de kans veel kleiner natuurlijk. En prive personen kijken mogelijk niet zo diep naar je harddisk.... Tenzij je een tweaker van hier treft natuurlijk :+

Mooooooeeeee......

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Black Piet schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:08:
[...]

Dat is dan ook wat Peter Gutman beschrijft en doet en zorgt zijn methode ervoor dat je schijfdata ook niet herkenbaar is te achterhalen. [Google voor de gein eens op Peter Gutman].
Dat heb ik dan maar eens gedaan en die 35 keer die je noemt is dus echt onzin. PG schrijft zelf dat sinds de publicaties van zijn artikel in 1996 35x een soort mantra geworden is. In totaal zijn er 35 verschillende runs om willekeurig welke drive te kunnen wissen, maar nooit zijn ze alle 35 nodig.
If you're using a drive which uses encoding technology X, you only need to perform the passes specific to X, and you never need to perform all 35 passes. For any modern PRML/EPRML drive, a few passes of random scrubbing is the best you can do. As the paper says, "A good scrubbing with random data will do about as well as can be expected". This was true in 1996, and is still true now.
Verder, zo schrijft hij in zijn epiloog, zijn door de veel hogere informatiedichtheid op moderne harde schijven een aantal recoverymethoden die neerkwamen op het niet in het spoor overschrijven veel moeilijker geworden. Al met al is de kans om die 10KB aan gevoelige data terug te vinden in een oceaan van 80 GB overschreven info nagenoeg nul.
Looking at this from the other point of view, with the ever-increasing data density on disk platters and a corresponding reduction in feature size and use of exotic techniques to record data on the medium, it's unlikely that anything can be recovered from any recent drive except perhaps one or two levels via basic error-cancelling techniques. In particular the the drives in use at the time that this paper was originally written have mostly fallen out of use, so the methods that applied specifically to the older, lower-density technology don't apply any more. Conversely, with modern high-density drives, even if you've got 10KB of sensitive data on a drive and can't erase it with 100% certainty, the chances of an adversary being able to find the erased traces of that 10KB in 80GB of other erased traces are close to zero.
Conclusie een erase programmaatje cq msAfee tooltje volstaat. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 21:41
Gewoon KillDisk gebruiken.
Active@ KillDisk conforms to US Department of Defense clearing and sanitizing standard DoD 5220.22-M. The most secure Gutmann's data destruction method is also implemented. You can be sure that once you clean up with Active@ KillDisk, sensitive information is purged out forever.
http://www.killdisk.com/

En klaar is klara de }:O

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Clueless schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:02:
Gewoon KillDisk gebruiken.

[...]

http://www.killdisk.com/

En klaar is klara de }:O
NAdeel alleen is dat die niet gratis is, in tegenstelling tot DBAN, een open source programma.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:34

Pierre

Van nature lui!

Wij gebruiken Kill Disk op mijn werk (Advocaten kantoor), het kost geld maar het is een goed product. De eerste keer een HD clean gemaakt en aangeboden aan een data recovery centrum. Niets meer terug te halen :) dat wilden we dus.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pagina: 1