[keyboard error] moederbord start niet goed op

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De situatie is als volgt:

Een Dell Dimension 2400 wordt gebruikt als Windows 2000 server - DC, Exchange (don't ask :X) dus het betreft een belangrijke "server". Nadat deze verplaatst is (voor het inbouwen van een tapeunit - wel zo verstandig als je weet ik hoe lang zonder backup hebt gedraaid) en muis, toetsenbord, monitor en power aangesloten zijn klinkt een

oorverdovend gepiep

en verschijnt de melding "Keyboard Error". Het lijkt op het gedrag van een vastzittende toets. Wat blijkt? Die muis was nogal rot (aansluitingen krom) en toevallig is deze keer bij het inprikken kortsluiting ontstaan. Verwijderen van de muis en toetsenbord (en aansluiten van een USB-toetsenbord) heeft geen resultaat, gepiep blijft. Wel lijkt het mobo enigszins te reageren op het USB-toetsenbord (F2 for setup) maar als je in de setup bent reageert het niet meer.

Met enig geluk start de PC soms door naar de harddisk, maar dan blijft Windows hangen bij "Starting Windows 2000". Kortom, ik denk dat het mobo defect is.

Verwijderen d.m.v. solderen van de PS/2 connectors had geen resultaat (ik heb ook nog een andere connector erop gesoldeerd om een toetsenbord aan te sluiten).

Kortom, ik weet ff geen oplossing. De eigenares wil de server maandag weer gebruiken... Het is mijn fout niet, maar ik moet het wel oplossen :'(

Nu denk ik aan:

- 2e hands Dell Dimension 2400 (of alleen moederbord scoren)
- verwijderen van de hele PS/2 chip (waar zit die?)
- Ergens een P4 (S478) mobo scoren en processor etc. inbouwen, Windows repareren.

Iemand nog suggesties (of een Dell Dimension moederbord waar je toch al vanaf wilde ;) _/-\o_ )?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderen van de ps/2 chip kan niet, gezien we tegenwoordig geen losse keyboard controllers meer op het mobo hebben zitten.

Heb je niet de mogelijkheid om gewoon een USB keyboard eraan te hangen, grote kans dat win2k dan wel gewoon doorboot.

zo niet dan is een nieuw p4 plankje de beste oplossing denk ik. (wil je het op korte termijn geregeld hebben)

• pinockio
Ah, bedankt voor je reactie. Ik had al geprobeerd op te starten zonder PS/2 keyboard en met USB-keyboard, maar dan start Windows niet door (zou er meer kapot zijn?)
Zoals hierboven staat: Windows blijft steken op "Starting Windows 2000" (oid, ik heb 'm niet hier). In ieder geval verschijnen de gebruikelijke streepjes onder in het beeld (grijs), die veranderen in een grijze balk terwijl harddisk-activiteit plaatsvindt, en daarna stopt het proces.

Ik ga nu zoeken naar een P4 bordje met het liefst een i845GV chipset. (http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1610)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

Mentalist

[avdD]

Dell voedingen (en moederborden) willen nog wel eens rewired zijn (ik weet niet of dat ook het geval is met jouw specifieke model!), dus ik weet niet of je er zomaar een ander moederbord in kan hangen. Eventueel moet je dan ook een andere voeding hebben (of zelf rewiren, maar als je een foutje maakt riskeer je het een en ander).

Controleer voor de zekerheid ook even of de formfactor wel standaard ATX is, en er een losse ATX-backplate inzit die je kan vervangen. Zoniet dan zal je ook de kast moeten vervangen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• pinockio
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 10:50:
Dell voedingen (en moederborden) willen nog wel eens rewired zijn (...)
Voor zover ik kan zien is dit een standaard ATX (mini dan, geen full) moederbord; de kleuren van de aansluiting van het moederbord zijn gelijk aan een ATX-voeding, behalve dat één van de pins met een witte draad op de ATX-voeding bij de Dell in het geheel niet aangesloten is.

Verder krijgen we natuurlijk een probleem met connectors voor de aan/uit knop, leds e.d.

Niemand die nog een Dell Dimension 2400 heeft staan???

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 19-08-2006 22:53 ]

• pinockio
Het vervolg - qua software - kun je hier lezen: [Windows 2000 SBS] verslag van een disaster recovery

Pagina: 1