[Windows 2000 SBS] verslag van een disaster recovery

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Nadat van een als server gebruikte Dell Dimension 2400 (P4 2.4 Ghz, 256 ( :| ) MB intern, 40 GB hdd, CDROM) door een defecte muis (pinnetjes krom) het moederbord stuk was gegaan startte deze niet meer op. Natuurlijk gebeurde dit op vrijdagmiddag ;) en wilde men maandag weer aan de slag (5 werkplekken, zonder backup, alle data stond alleen op deze (MAXTOR, een volgens mij (slechte) D740x serie, lucky bastards dat die data nog goed was). Dus Pinockio ging aan het werk. Goede raad was duur. Deze machine draaide als DC, fileserver, ISA server én Exchange server. (Welke idioot doet dat, en op deze hardware?)

Wat heb ik geprobeerd? Zie ook [keyboard error] moederbord start niet goed op.

Uiteindelijk bleek het mobo dood en startte Windows niet meer op, ondanks onder meer het erop solderen van een nieuwe PS/2 poort (een hels karwei: 2 poorten 2x afsolderen, en 1 poort er weer op, en geen resultaat).

Inmiddels was het zaterdagmiddag en ik moest verder. Het was na 17:00 en ik kon Dell niet meer te pakken krijgen. Ook een zoekactie via internet op vrijdag en zaterdagochtend had geen geschikt Dell moederbord opgeleverd. Ik besloot de installatie op een andere machine te proberen. De installatie-CD's waren wonder boven wonder door de eigenares opgeduikeld en ik kon beginnen. Op dat moment had ik qua geschikte hardware alleen een los (MSI) P3-moederbord met Intel chipset liggen, een 933 MHz-processor en 512 MB RAM. Ik probeerde een in-place herinstallatie van Windows (aangezien de installatie natuurlijk niet wilde opstarten in dit moederbord). Weliswaar was het een SP1-CD maar een geslipstreamde (met SP4) CD maken leek me voorbarig. Ik wist niet of het zou lukken.

Fingers crossed, in-place installatie gedaan (op een andere schijf, een disk-to disk copy gedaan van de oorspronkelijke schijf). Windows startte (weliswaar langzaam) op. De twee netwerkkkaarten de juiste IP-adressen gegeven. (Er waren geen problemen met drivers op deze vrij oude hardware, ik heb ook niets gedownload behalve de video-drivers.)

Hardware in kast gebouwd (ik had geïnstalleerd op een los liggend mobo).

SP4 geínstalleerd. Geen problemen. Het was inmiddels 11 uur 's avonds (ik was om 8 uur begonnen met de installatie.) Naar huis gegaan.
Zondag, 10:30. Machine in netwerk geplaatst. Clients konden de server niet vinden (domein-login). Voor alle zekerheid server herstart. Domein-login lukte weer en shares waren benaderbaar. Veel foutmeldingen in de logs (die raakten vol) o.a. over dat de Exchange Server Attendant (oid) niet op kon starten met foutmelding ?00 (geen foutmelding dus) en dat daardoor alle andere Exchange services niet konden worden gestart. Ook allerlei andere services werden niet gestart, en ik probeerde o.a. door het herinstalleren van enkele services dit probleem te verhelpen. Het maakte geen verschil. Wel werd ik gevraagd om een SP4 CD, dus ik heb maar een geslipstreamde I386 map op de server gemaakt.
De andere "systeembeheerder" had SP3 voor Exchange 2000 niet geïnstalleerd dus ik meende dat dat geen kwaad kon. Dat was ook zo, maar Exchange wilde nog niet opstarten. Ik begon te zoeken op de foutmelding (iets met fout 1719) o.a. op http://www.eventid.net maar uiteindelijk vond ik de oplossing via Google op een nieuwsgroep. Een Russische poster meldde droog dat in het register RPC-client protocols moesten worden toegevoegd. (Ergens anders las ik dat dit kon worden opgelost door File and Print Services te herinstalleren maar die kon ik niet vinden.) Dus het stukje tekst uit de nieuwsgroep in een .reg bestand geplaatst en - god zegene de greep - aan het register teogevoegd. Opnieuw gestart. En jawel: Exchange startte geweldig mooi op, de clients konden weer contact maken en e-mail lezen.

Om 15:00 ben ik gestopt en naar huis gegaan. Ik heb vandaag nog geen klachten gehoord, dus ik denk dat alles draait.

Ik ga ze nu adviseren een echte server mét tape-backup te plaatsen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vermeld dan ook even precies wat je allemaal hebt gewijzigd (net linkjes met details) en de exacte meldingen etc etc neer.

Zonder technische discussiepunten heeft dit topic weinig nut. Ik denk dat er velen met mij zijn die dit soort recoveries al vaak zat hebben moeten doen. Dus snap niet zo goed waarom je nu een soort dagboek hier plaatst. Je technische draaiboek zou ik echter wel weer interessant vinden :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• pinockio
Ik doe dit allemaal uit het geheugen, exacte foutmeldingen heb ik niet bij de hand. Dat kan eventueel later nog komen.

Ik ben wel benieuwd naar reacties, bijv. in de trant van "heb je dit en dat ook geprobeerd".

Ik weet niet wat je precies met "draaiboek" bedoelt. Een soort standaard-aanpak? Die heb ik niet. Ik doe alles puur experimenteel en met intelligent zoeken op GoT en Google (en natuurlijk, als ik die heb, op basis van ervaring). Ook daarvan vraag ik me af of het de beste manier is, maar ik denk dat elke situatie anders is, en het handig kan zijn cursussen te hebben gevolgd (evt. certificatien te hebben, etc.), maar dat je het niet redt zonder dingen uit te proberen.

Waarom ik het hier meld? Voor mezelf, en eventueel voor anderen. Misschien is een en ander voor jou vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen.

Goed, laat ik wat discussiepunten formuleren.

- Is de gebruikte aanpak goed? Wat kan er verbeterd worden?

- Is het normaal dat het allemaal UUUREN duurt? (Bij mij wel.)

- Komen dergelijke situaties (PC (met minimale specs) als server bij bedrijf, geen backup, etc.) meer voor? (in mijn ervaring: ja)

- Wat kun je hiervoor vragen? (D.w.z. systeembeheerders die voor zich zelf werken: factureer je al je uren?)

- Is het OK om in het weekend meer te rekenen in zo'n geval (wat mij betreft: ja, maar verkoop dat incl. het totale kostenplaatje maar eens aan de klant)

[ Voor 82% gewijzigd door pinockio op 21-08-2006 23:51 . Reden: oh ja, GoT is een techforum ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28
pinockio schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:22:
Ik doe dit allemaal uit het geheugen, exacte foutmeldingen heb ik niet bij de hand. Dat kan eventueel later nog komen.

Ik ben wel benieuwd naar reacties, bijv. in de trant van "heb je dit en dat ook geprobeerd".
Defect hardware is defecte hardware punt, ik denk niet dat we je daar tips over kunnen geven. Verder weet je niet meer precies wat er allemaal mis ging dus daar komen we ook niet verder mee he :).
Ik weet niet wat je precies met "draaiboek" bedoelt. Een soort standaard-aanpak? Die heb ik niet. Ik doe alles puur experimenteel en met intelligent zoeken op GoT en Google (en natuurlijk, als ik die heb, op basis van ervaring). Ook daarvan vraag ik me af of het de beste manier is, maar ik denk dat elke situatie anders is, en het handig kan zijn cursussen te hebben gevolgd (evt. certificatien te hebben, etc.), maar dat je het niet redt zonder dingen uit te proberen.
Persoonlijk zou ik nooit experimenteren op belangrijke servers (en in dit geval ook niet), maar gewoon veel test cases bouwen in bv. Vmware hier kun je ook veel van leren en in het geval van een crash kun je zo veel sneller en gestrutureerder problemen oplossen.
Waarom ik het hier meld? Voor mezelf, en eventueel voor anderen. Misschien is een en ander voor jou vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen.

Goed, laat ik wat discussiepunten formuleren.

- Is de gebruikte aanpak goed? Wat kan er verbeterd worden?
Zie hierboven ^ :)
- Is het normaal dat het allemaal UUUREN duurt? (Bij mij wel.)
Je bent er wel even mee bezig natuurlijk, maar zoals hierboven ook al gezegd hoe bekender de problemen je voorkomen hoe sneller je ze hebt opgelost :).
- Komen dergelijke situaties (PC (met minimale specs) als server bij bedrijf, geen backup, etc.) meer voor? (in mijn ervaring: ja)
Ja hoor, maar mocht ik zoiets tegen komen bij een inventarisatie dan geef ik wel een heel dringend advies af om er iets aan te doen.
- Wat kun je hiervoor vragen? (D.w.z. systeembeheerders die voor zich zelf werken: factureer je al je uren?)
Normaal uurtarief doorberekenen, hoeveel kost het denk je als deze 5 personen niet kunnen werken maandag? :) Belangrijker is om voor de tijd een uurtarief af te spreken met de klant ;).
- Is het OK om in het weekend meer te rekenen in zo'n geval (wat mij betreft: ja, maar verkoop dat incl. het totale kostenplaatje maar eens aan de klant)
Uiteraard :).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
@leon: Hoor je in dit soort gevallen dan eigenlijk een echt logboek bij te houden? Dus met foutmeldingen e.d.?

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
De reden dat jij na 17:00 uur geen DELL te pakken hebt kunnen krijgen heeft een hele simpele reden. Dit is heel simpel en redelijk goedkoop op te lossen door bij het bestellen van het systeem voor minstens 3 jaar Gold of in ieder geval Business Support af te sluiten op het betreffende systeem.

Dit lijkt in eerste instantie een hoop geld, maar verdient je meteen terug bij zo'n storing. Nieuw moederbord erin en klaar zou de oplossing geweest zijn. Nu heb je een heleboel tijd besteed aan het restoren. Die tijd is alleen erg kostbaar.

Verder natuurlijk wel een leuke opdracht, maar mijn tijd in het weekend is zoveel mogelijk heilig.
Nu zit je bij een PE2400 waarschijnlijk allang over de 3 jaar support heen, maar ook dan kan je nog steeds bellen en krijg je support (al dan niet betaald).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Leuk verslag - is weer eens wat anders dan een standaard topic ;)

Wel heb ik wat opmerkingen - je zegt bijvoorbeeld "Wie installeert nou Windows/Exchange/ISA/etc" op een server, maar aan de andere kant zeg je ook dat je bent gaan solderen aan de PS/2 adapter. Mijn eerste reactie is eerder: "Wie gaat er nou solderen aan een server :o" dan dat je heel wat diensten op een server voor 5 users zet :P

Ik denk dat je wat dat betreft dus moet kijken naar de insteek - het is een bedrijf met 5 man en dan is alle software op een server nog niet eens zo heel slecht hoor, je kan moeilijk voor elke gebruiker een eigen server zetten :)

Wel raad ik persoonlijk aan om zoveel mogelijk het hardware stuk van ICT beheer uit te besteden aan partners die hier schaalvoordeel mee kunnen behalen, oftewel - koop je servers en clients bij een HP/IBM of een Dell en zorg dat je met die mensen een hardware contract hebben dat ze die server 5 jaar lang of iets dergelijks komen maken als hij kapot is :)

Verder valt er niet zo heel veel over te zeggen - ik mis wel een belangrijke stap tussen "Ik heb het mainboard vervangen" en de "Heb een in-place reinstall uitgevoerd" - heb je namelijk geen volledige backup genomen van het systeem?

djluc schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:31:
@leon: Hoor je in dit soort gevallen dan eigenlijk een echt logboek bij te houden? Dus met foutmeldingen e.d.?
Er is geen "hoort", maar wat ik wel vaak probeer is om in het geval van echt grote problemen snel te gaan documenteren wat de problematiek is en waar het mis gaat - dat helpt ontzettend mee met het overzicht te bewaren als je na 8 uur nog loopt te zoeken :)

[ Voor 16% gewijzigd door elevator op 22-08-2006 14:27 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
elevator schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:26:
[...]
Er is geen "hoort", maar wat ik wel vaak probeer is om in het geval van echt grote problemen snel te gaan documenteren wat de problematiek is en waar het mis gaat - dat helpt ontzettend mee met het overzicht te bewaren als je na 8 uur nog loopt te zoeken :)
Dat snap ik ;) Ik vroeg me eigenlijk vooral af of het ook gebruikelijk is bij de professionals. Vandaar mijn vraagstelling.

• pinockio
Dank voor de reacties!
WaSteiL schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:08:
De reden dat jij na 17:00 uur geen DELL te pakken hebt kunnen krijgen heeft een hele simpele reden. Dit is heel simpel en redelijk goedkoop op te lossen door bij het bestellen van het systeem voor minstens 3 jaar Gold of in ieder geval Business Support af te sluiten op het betreffende systeem.
In het weekend kun je Dell niet bellen. Dat betekent dat we hoe dan ook minimaal een dag (en waarschijnlijk nog langer) uit de running zouden zijn, ook al WAS er support.
Hmm... http://www1.euro.dell.com...=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd bedrijven niet, particulieren wel...
elevator schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:26:
Leuk verslag - is weer eens wat anders dan een standaard topic ;)

Wel heb ik wat opmerkingen - je zegt bijvoorbeeld "Wie installeert nou Windows/Exchange/ISA/etc" op een server, maar aan de andere kant zeg je ook dat je bent gaan solderen aan de PS/2 adapter. Mijn eerste reactie is eerder: "Wie gaat er nou solderen aan een server :o" dan dat je heel wat diensten op een server voor 5 users zet :P
Ik heb voornamelijk een probleem met het feit dat het een desktop was, met een Maxtor schijf, zonder backup. Ik ging pas solderen nadat duidelijk was dat het een hardwareprobleem betrof, van Dell geen support was te verwachten (volgens de eigenaar) en ik de data had veilig gesteld.

(...)
Verder valt er niet zo heel veel over te zeggen - ik mis wel een belangrijke stap tussen "Ik heb het mainboard vervangen" en de "Heb een in-place reinstall uitgevoerd" - heb je namelijk geen volledige backup genomen van het systeem?
Jawel, een Ghost image, en als je gelezen hebt ook dit: "Fingers crossed, in-place installatie gedaan (op een andere schijf, een disk-to disk copy gedaan van de oorspronkelijke schijf)."
[...]
Bedankt voor de tip. Het opnieuw in orde krijgen van alle functionaliteit bleek relatief eenvoudig (minder erg dan wat ik een keer heb gehad, nl. het herstellen van een corrupte Exchange database.

Ik vraag me nu af wat de beste oplossing is wanneer ze overgaan op een echte server:

- Wederom een in-place herinstallatie van 2000 SBS
- Migratie naar 2003 SBS

Ik zit nu te denken aan het plaatsen van een nieuwe 2003 SBS server, overbrengen van data, en verwijderen van de tijdelijke server.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 22-08-2006 16:32 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
pinockio schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:23:
Dank voor de reacties!

[...]

In het weekend kun je Dell niet bellen. Dat betekent dat we hoe dan ook minimaal een dag (en waarschijnlijk nog langer) uit de running zouden zijn, ook al WAS er support.
Hmm... http://www1.euro.dell.com...=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd bedrijven niet, particulieren wel...
Op die pagina staat ook heel mooi onderaan:
Indien u beschikt over een Dell BUSINESS SUPPORT Contract of een ENTERPRISE GOLD Contract dient u het speciale in uw documentatie genoemde telefoonnummer te gebruiken.

Zou toch een beetje lullig zijn als je een 4 uurs contract met ze hebt, maar in het weekend ze niet te bereiken zijn. :/
Ik heb het nummer ook niet even bij de hand, maar het was altijd: 020-6744500 of 020-67445601.

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 13:47
WaSteiL schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:33:

Ik heb het nummer ook niet even bij de hand, maar het was altijd: 020-6744500 of 020-67445601.
Klopt (020-6744500 ), staat standaard in de gsm :-)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pinockio schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:23:
Ik vraag me nu af wat de beste oplossing is wanneer ze overgaan op een echte server:

- Wederom een in-place herinstallatie van 2000 SBS
- Migratie naar 2003 SBS

Ik zit nu te denken aan het plaatsen van een nieuwe 2003 SBS server, overbrengen van data, en verwijderen van de tijdelijke server.
Inderdaad migreren naar SBS2003.
Leuke package-deals met SBS2003 R2 zijn er volop bij Dell en HP te krijgen, en voor je migratie zelf heb ik hier nog een mogelijke aanpak beschreven :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pinockio
Bedankt voor de tip.

Overigens: het had geen nut Dell te bellen. Een moederbord kost 280,- zonder en 340 incl. monteur... Intussen is het werk al gedaan, en die Dell PC is misschien nog 100 euro waard.

[ Voor 24% gewijzigd door pinockio op 24-08-2006 21:57 ]

Verwijderd

pinockio schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:57:
Bedankt voor de tip.

Overigens: het had geen nut Dell te bellen. Een moederbord kost 280,- zonder en 340 incl. monteur... Intussen is het werk al gedaan, en die Dell PC is misschien nog 100 euro waard.
Achja, als je een heel weekend loopt te prutten met overzetten, herinstalleren, solderen zijn ze ook 1000 euro armer (igv. ITer/per uur).

• pinockio
Geen 1000 euro want ik ben zeker niet het hele weekend bezig geweest. Maar bij Dell hadden ze, ondanks Next Business Day service, maandagochtend 8:30 géén werkend systeem gehad. En dat is het belangrijkste: dat ze maandag weer konden werken. Bovendien hadden de eigenaars me eerst verzekerd dat er maar één jaar garantie op had gezeten, dus in eerste instantie viel Dell sowieso al af.
Al met al lullig: bezuinigen op een muis van 5 euro, en dan honderden euro's schade.

Pagina: 1