Toon posts:

Wat vinden jullie van dit systeempje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 4 jaar is mijn aldi pc wel weer eens toe aan vervanging, hij trekt de nieuwe (en oude) games niet meer.
En omdat ik voor school met video programma's als premiere en 3dmax werk werd het tijd voor een nieuw systeem.
Ik game ook veel en wil de spellen smooth over mijn beeldscherm laten glijden :9~ (half-life2 battlefield2).
Ik er voor gekozen om zelf mijn systeem samen te stellen zodat ik hem optimaal kan samenstellen en waarnschijnlijk ben ik ook wat goedkoper uit. :*)

Omdat ik er niet 100% zeker van ben dat alle producten "compitable" met elkaar zijn en ik geen mensen ken die er echt veel van af weten probeer ik het hier maar eens.
Mijn budget is +- 1400 euro.
  • [i]Mijn systeem tot nu toe:[/i]
  • cpu:
    Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box €318
  • moederbord: Asus P5B,iP965(ATX,PCI-e,Sound,LAN,SATA II,RAID) €139
  • geheugen: Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX €185
  • geluidskaart: Creative Audigy SE 7.1 Bulk €27
  • behuizing: 3R System R202Li ATX €45 Ben nog aan het kijken.
  • harde schijf:
    Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS €95.50
  • dvd-brander: NEC ND-4571A (zwart) €39.50
  • voeding: Cooler Master Powersupply iGreen 430W €76
  • videokaart: Asus EAX1900XT/2DHTV
    512 MB, DDR3, PCI Express x16 €321.05
  • Card Reader: Apacer ER151 15 in 1 Intern 3,5" USB2.0 €14
• cpu Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
Ik heb gekozen voor deze cpu omdat die volgens veel benchmarks de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Ook omdat ik vaak meerdere progs open heb zoals photoshop, premiere, firefox en 3dsmax.

• moederbord Asus P5B,iP965(ATX,PCI-e,Sound,LAN,SATA II,RAID)€139
Lijkt me een goed moederbord met aansluitingen die ik nodig heb voor mijn sata2 harde schijf etc. Ook zie ik op dit forum positieve reacties over deze mobo.

• geheugen Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX €185

Lijkt me goed en snel geheugen voor de games en programma's waarmee ik werk. Ik kon alleen niet goed vinden wat het verschil is tussen "twinx" en "value" geheugen.

geluidskaart Creative Audigy SE 7.1 Bulk €27 [/b]
Ik weet niet zeker of met dit mobo een geluidskaart een overkill is. Anders is deze kaart goed genoeg voor mijn gebruik.

[b]
voeding Cooler Master Powersupply iGreen 430W €76[/b]
Lijkt me een degelijke voeding, voor dit systeem. Ik weet alleen niet helemaal zeker of ik aan 430W genoeg heb.

• videokaart Asus EAX1900XT/2DHTV 512 MB, DDR3, PCI Express x16 €321.05

Grfische kwaliteit is voor mij een groot genot, dus heb ik gekozen voor de X1900 XT. Omdat ik een Asus moederbord heb lijkt me het goed om ook een ASUS kaart erin te drukken.

Als iemand hier wat aan of op te merken heeft hoor ik het graag. Brand los zou ik zeggen :P.

Verwijderd

Goede samenstelling, echter je geluidskaart is overkill. Op je moederbord zit een goede geluidschip. Als processor zou ik toch gaan voor de E6600. Deze presteerd stukken beter.

Verder mooie keuze! maar misschien een optie om de case + voeding te laten vallen, en een Antec Sonata II te nemen. Deze is zeer mooi, en heeft een goede voeding!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik zou in plaats van die 400GB hd van Maxtor gaan voor 2x 250 GB van Seagate of WD. Schijnen iets betere dingen te zijn en bovendien heb je dan voor hetzelfde geld 100 GB meer en je kunt ze in RAID zetten.
Verder is mijn eigen ervaring van die kast niet super. Ookal ziet die er redelijk mooi uit ga ik achteraf toch liever voor een andere. Voornamelijkste reden hiervoor is dat hij geen goede intake heeft aan de voorkant. Hierdoor zijn de temps redelijk hoog. :(
Het blauwe schermpje is wel leuk en aardig maar bij mij gebruik ik hem nauwlijks omdat die toch op de grond staat.
Maar voor het geld is het opzich wel een mooie kast hoor. :) ookal koop ik over een poosje een Lian Li PC-7 Plus II :P

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Neem een grote ruime kast !! Die 1900XT zorgt ervoor dat je kast een bak plaat wordt voor je eitjes bij het ontbijt :X * nero355 ervaring met XTX heeft enzo ...

Dus ook geen Sonata II maar echt iets als een Stacker en bij voorkeur nog groter, maar dat is meer persoonlijk. In ieder geval minimaal zo groot als een Stacker.

En die Audigy inderdaad lekker wegdoen en je onboard gebruiken. Tenzij je beiden wil natuurlijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond dat schermpje mooi van de R202Li, en + voeding was die maar 10+15 euro duurder dan een sonata2.
Maar ik lees nu dat de voeding bij 18+ graden niet echt meer geruisloos is.. mischien is de sonata2 dan niet zon slecht idee, al vind ik zon deurtje ervoor echt helemaal niks.

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:17:
Neem een grote ruime kast !! Die 1900XT zorgt ervoor dat je kast een bak plaat wordt voor je eitjes bij het ontbijt :X * nero355 ervaring met XTX heeft enzo ...

Dus ook geen Sonata II maar echt iets als een Stacker en bij voorkeur nog groter, maar dat is meer persoonlijk. In ieder geval minimaal zo groot als een Stacker.

En die Audigy inderdaad lekker wegdoen en je onboard gebruiken. Tenzij je beiden wil natuurlijk :)
Ja, en het voordeel van een grootte kast is dat je niet met al die snoeren zit :\

Verwijderd

Waarom een 400GB schijf die 2x zo duur is als een 320GB?
Bijv: 24 Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 89,61
En koop dan een E6600 of een andere kast.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:59:
Ik zou in plaats van die 400GB hd van Maxtor gaan voor 2x 250 GB van Seagate of WD. Schijnen iets betere dingen te zijn en bovendien heb je dan voor hetzelfde geld 100 GB meer en je kunt ze in RAID zetten.
Verder is mijn eigen ervaring van die kast niet super. Ookal ziet die er redelijk mooi uit ga ik achteraf toch liever voor een andere. Voornamelijkste reden hiervoor is dat hij geen goede intake heeft aan de voorkant. Hierdoor zijn de temps redelijk hoog. :(
Het blauwe schermpje is wel leuk en aardig maar bij mij gebruik ik hem nauwlijks omdat die toch op de grond staat.
Maar voor het geld is het opzich wel een mooie kast hoor. :) ookal koop ik over een poosje een Lian Li PC-7 Plus II :P
Van RAID weet ik nog niet zoveel, maar als ik dit heb doorgelezen zal ik kyken of het wat voor mij i,s bedankt iig. ps: mooie kast ;) RAID FAQ

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:19:
Ja, en het voordeel van een grootte kast is dat je niet met al die snoeren zit :\
:? Wat bedoel je precies ??

Ik zou toch echt naar een grotere kast kijken als ik jou was, maar je moet het zelf beslissen hoor.

/EDIT :
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:44:
Ik bedoelde dat je gelijk hebt, ik had nog niet nagedacht over de warmte die de x1900 kan genereren.

En dat in een grootte kast je minder last hebt van kabels als je b.v. wat nieuws er in wil proppen.
Aah OK mooi :)

[ Voor 34% gewijzigd door nero355 op 18-08-2006 16:06 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:40:
[...]

:? Wat bedoel je precies ??

Ik zou toch echt naar een grotere kast kijken als ik jou was, maar je moet het zelf beslissen hoor.
Ik bedoelde dat je gelijk hebt, ik had nog niet nagedacht over de warmte die de x1900 kan genereren.

En dat in een grootte kast je minder last hebt van kabels als je b.v. wat nieuws er in wil proppen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23

Theo

moederbord

Ik zou iig gaan voor een E6600, deze heeft dubbel cache en lijkt mij in jouw systeem oko beter te passen.

Verder zou eens kijken of een 7900 GT(X) iets is. Deze kaart presteerd ongeveer gelijk, maar verbruikt veel minder stroom (dus makkelijker te coolen dus stiller).

Misschien ook een idee om te kijken naar een losse CPU en GPU cooler?? Mocht je willen overklokken dan kun je dat beter niet doen met de originele coolers. En losse coolers zijn veel stille dan de coolers die standaard meegeleverd worden..

Nu met WP, PV, EV en PC

• nero355

nero355

theodouma schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:47:
Verder zou eens kijken of een 7900 GT(X) iets is. Deze kaart presteerd ongeveer gelijk, maar verbruikt veel minder stroom (dus makkelijker te coolen dus stiller).
Hij speelt HL2 based games. HDR+AA+AF is dan wel zo leuk hé ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:07:
[...]

Hij speelt HL2 based games. HDR+AA+AF is dan wel zo leuk hé ;)
HDR+AA+AF is idd erg lekker voor de ogen. Het mooie is dat de X1900XT icm een E6600 HL2 based games met alles op de max kan draaien met prima framerate's.

Zelf draai ik CS:S op 1280x1024 met alles verder op de max, dan nog kom ik niet onder de 80 fps. Gemiddeld zit de framerate zo rond de 130. (De XT op XTX snelheden geeft 190fps in de stresstest)

Verder vind ik de PC in de TS echt prima. Het is ongeveer wat ik nu hier heb staan en ik ben er zeer tevreden over.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2006 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:47:
Ik zou iig gaan voor een E6600, deze heeft dubbel cache en lijkt mij in jouw systeem oko beter te passen.

Misschien ook een idee om te kijken naar een losse CPU en GPU cooler?? Mocht je willen overklokken dan kun je dat beter niet doen met de originele coolers. En losse coolers zijn veel stille dan de coolers die standaard meegeleverd worden..
Ik heb de E6400 vervangen door een E6600. Zal de 100euro wel waard zijn :)
Overclokken ben ik niet van plan, maar een stille pc wil ik wel.
Ik wil de x1900 in mijn sowieso in mijn pc hebben. Als die iets meer lawaai maakt dan de 7900GT; so be it.

Ik weet alleen niet zo goed welke cooler ik het beste kan kopen voor de X1900 xt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 16:17 ]

• PilatuS
  • Niet online
X1900XT en een stille PC gaan helaas niet echt samen. Of je moet aan de waterkoeling gaan.
Ik denk dat de VF900 nog zo'n beetje het beste is voor de X1900XT of anders een Artic Silencer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nog niet of ik een vga koeler koop.. Kan altijd nog nadat ik de pc heb en er niet tevreden over ben.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 17:07 ]

• PilatuS
  • Niet online
Er zitten losse heatsinks bij voor het geheugen, het is geen koeler die in 1x alles pakt.

Verwijderd

ben je van plan bij een of meerdere winkels te bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om alles behalve de video kaart bij 4Launch.nl te bestellen, daar zijn de prijzen ook van. De kaart bestel ik ergens anders omdat die bij 4launch niet aan de goedkope kant is.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of ik met mijn p5b, zonder firewire ingang, toch firewire kan gebruiken als mijn kast een FW ingang heeft?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:40:
Weet iemand of ik met mijn p5b, zonder firewire ingang, toch firewire kan gebruiken als mijn kast een FW ingang heeft?
Even kijken bij de specs van het moederbord of er onderaan op het mobo een aansluiting zit waar je de kabel van je firewire van de kast op aan kan sluiten. Mijn P5W DH Deluxe heeft dat namelijk wel.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:03:
[...]

Even kijken bij de specs van het moederbord of er onderaan op het mobo een aansluiting zit waar je de kabel van je firewire van de kast op aan kan sluiten. Mijn P5W DH Deluxe heeft dat namelijk wel.
Ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken. ik heb deze pagina doorgelezen maar word er niet wijzer van http://www.asus.com/produ...odel=1178&l1=3&l2=11&l3=0

• PilatuS
  • Niet online
Bij Internal I/O Connectors staat 3x USB maar geen Firewire. De USB connectors op het mobo zijn bijna hetzelfde als de aansluiting voor Firewire maar die 2 zijn niet compatible. Het is dus helaas niet mogelijk om op het mobo aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ai, mischien moet ik dan de deluxe versie nemen, ik heb tenslotte wel een firewire ingang nodig.
thnx voor de info.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je zou ook de Club 3D x1900 RX (zoek maar op X1900GT reviews) kunnen overwegen, die kost maar 200 euro, ivm DX10 in january :)

• nero355

nero355

PilatuS schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:11:
HDR+AA+AF is idd erg lekker voor de ogen. Het mooie is dat de X1900XT icm een E6600 HL2 based games met alles op de max kan draaien met prima framerate's.

Zelf draai ik CS:S op 1280x1024 met alles verder op de max, dan nog kom ik niet onder de 80 fps. Gemiddeld zit de framerate zo rond de 130. (De XT op XTX snelheden geeft 190fps in de stresstest)

Verder vind ik de PC in de TS echt prima. Het is ongeveer wat ik nu hier heb staan en ik ben er zeer tevreden over.
Ik draaide CS:S en HL2 op 1600x1200 en dat ging ook prima met alles dus helemaal voluit net als jij en dat is met een 4400+ :)

Verder maakt de 1900XT(X) een redelijke herrie tijdens het gamen als die af en toe de fan voluit laat draaien en ook tijdens het booten, hoewel ik denk dat tijdens het booten de herrie het ergst is ?!?!
Tijdens desktop gebruik tja ... met radio op de achtergrond is het goed te doen en je weet tenminste dat je systeem aanstaat :+

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:08:
[...]

Ik draaide CS:S en HL2 op 1600x1200 en dat ging ook prima met alles dus helemaal voluit net als jij en dat is met een 4400+ :)

Verder maakt de 1900XT(X) een redelijke herrie tijdens het gamen als die af en toe de fan voluit laat draaien en ook tijdens het booten, hoewel ik denk dat tijdens het booten de herrie het ergst is ?!?!
Tijdens desktop gebruik tja ... met radio op de achtergrond is het goed te doen en je weet tenminste dat je systeem aanstaat :+
Ik ben wel wat gewent met mijn aldi pc, ik heb nog een suisende piep in mijn oren nadat ik de pc heb uitgzet :P

Verwijderd

Ik zou er een Creative XI-FI bijzetten, die onboard soundcard is rondout bagger met games.
Verder hoef je niet perse een Asus videokaart te gebruiken, ik zou gewoon voor de goedkoopste X1900XT gaan, alle x1900 zijn hetzelfde. Allemaal gebaseerd op het reference design van ATI.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:49:
Ik zou er een Creative XI-FI bijzetten, die onboard soundcard is rondout bagger met games.
Verder hoef je niet perse een Asus videokaart te gebruiken, ik zou gewoon voor de goedkoopste X1900XT gaan, alle x1900 zijn hetzelfde. Allemaal gebaseerd op het reference design van ATI.
Ik kijk het geluid even aan, kan er nog altijd 1 bij kopen.
Ik haal wel een Asus kaart, is maar 10€ verschil en omdat mijn moederbord ook van asus is weet ik zeker dat ie compatible is.

Verwijderd

Bedenk dat je speakers net zo belangrijk zijn als je geluidskaart. Een X-Fi of van mijn part een Audigy 2 of 4, heeft weinig zin zonder een goede set boxen. M'n Audigy2 geeft wat my betreft al super geluid (alhoewel ik helaas maar een 2.1 setup heb....)
Overigens ik heb een FireWire aansluiting op m'n Audigy2 zitten, dus misschien een ideetje? Niet dat een losse firewire kaart duur is overigens.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Bij die Asus krijg je er 4 spellen bij d8 ik.

Maarre met mn T2300 en Mobility X1600 en 2 gig geheugen draai ik CSS en DoDS ook gewoon op max met DDR AA en AF daar heb je geen x1900 voor nodig.

Natuurlijk heb je wel 3x zoveel fps :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:48:
Bedenk dat je speakers net zo belangrijk zijn als je geluidskaart. Een X-Fi of van mijn part een Audigy 2 of 4, heeft weinig zin zonder een goede set boxen. M'n Audigy2 geeft wat my betreft al super geluid (alhoewel ik helaas maar een 2.1 setup heb....)
Overigens ik heb een FireWire aansluiting op m'n Audigy2 zitten, dus misschien een ideetje? Niet dat een losse firewire kaart duur is overigens.
Ik heb een versterker met 3 paar grote boxen aangesloten.. dus dat zit wel knor :P.

Ik moet nu alleen nog een goede voeding hebben. van 400+ watt minimaal en ik d8 aan deze voedingen:

Enermax Powersupply EG485AX-SFMA 480W
Cooler Master Realpower 450W
OCZ Powersupply Modstream 450W

Ik weet alleen dat het betrouwbare merken zijn. Met google kom ik bij reviews die zeggen dat ze allemaal wel goed zijn. Heeft iemand ervaringen met deze voedingen? Anders ga ik waarnschijnlijk voor de OCZ modstream.

Verwijderd

Ik heb zelf gekozen voor een Antec Phantom 500W. Omdat je zelf kan kiezen welke kabels je wil gebruiken. Hij geen geluid presteerd, en stabiele lijnen heeft. Kost daarintegen wel 150-160euro.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is echt te duur voor mij, anders was wel mooi geweest. De voedingen van +-80 euro zijn toch ook wel stabiel van een betrouwbaar merk?
ik heb max 90 euro te besteden voor een voeding.
Pagina: 1