[Seat Cordoba Vario] Nieuwe velgen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 13:41
Hoi,

Ik rijd al een tijdje bovengenoemde auto. Ik moet nu twee nieuwe achterbanden en een extra wiel hebben (om het thuiskomertje te vervangen voor een volwaardig reserve-wiel). Nu ben ik via via met iemand in contact gekomen die vier 'sport'-velgen incl. banden te koop heeft voor niet veel geld. Het gaat om wielen/banden met de maat 195/50. (waar staat die 50 voor? Ik heb er nu banden op liggen waar alleen maar 175 op staat, nieuwe zijn dus twee centimeter breder volgens mij)

Weet iemand of dat toevallig gaat passen?

Ik hoor het graag.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart© op 18-08-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 22:07

996

die 50 heeft te maken met de verhouding hoogte tov breedte, moet met Google toch wel te vinden zijn

kijk maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:14

mr_petit

opperprutser

* mr_petit pakt zijn glazen bol........

Om te weten of het past heb je andere informatie nodig.
Je moet de steek van de velgen weten (die moeten dus overeenkomen), en je banden moeten dezelfde omtrek hebben (met name voor je volwaardige reservewiel, maar even grote wielen voor als achter is ook wel zo mooi). 195/50 zegt niets over de omtrek zonder de velgmaat.

^^idd, google is your friend

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 11:47 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:13
Volgens mij moet je ook de ET waarde van de velgen in de gaten houden.

Hier is meer info over de et waarde te vinden:

http://www.alwaysbemobile...?page='artikel.asp?id=21'

[ Voor 45% gewijzigd door urk_forever op 18-08-2006 11:50 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Definitie (zo uit het blote hoofd, dus sorry als het niet perfect klopt):
195/50 R15
195 is de bandbreedte in MM
50 is de wanghoogte (zijkant band) in MM
R## is de radius (straal of diameter, vergeet altijd welke) van de velg (in inch)

R## + wanghoogte = totale diameter wiel.
Dus met een grotere R en een lagere wanghoogte kan de wieldiameter hetzelfde blijven.

In het boekje van je auto staan normaal gezien toegestane combinatie van bandenmaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 18-08-2006 11:51 ]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:12
Als de steek hetzelfde is zal het volgens mij wel passen.
Enige wat je kan hebben dan is dat de omtrek groter of kleiner is.
Kleiner => sneller optrekken, max snelheid later
Groter => omgekeerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

urk_forever schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:47:
Volgens mij moet je ook de ET waarde van de velgen in de gaten houden.
Klopt. Waarschijnlijk staat dat allemaal in het instructieboekje (incl steek), anders staat het wel in een vraagbaak. (ook wat de range van de ET waarde is).
Een te lage ET waarde zou je kunnen oplossen met spoorverbreders.
50 is de wanghoogte (zijkant band) in MM
Dit is niet waar, dit is het aantal procenten van de breedte van de band
Onjuiste ET waarde = afkeur

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:08

Sick Nick

Drop the top!

Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:50:
Definitie (zo uit het blote hoofd, dus sorry als het niet perfect klopt):
195/50 R15
195 is de bandbreedte in MM
50 is de wanghoogte (zijkant band) in percentage van bandbreedte dus in dit geval 97.5mm hoog
R## is de radius (straal of diameter, vergeet altijd welke) van de velg (in inch)

R## + wanghoogte = totale diameter wiel.
Dus met een grotere R en een lagere wanghoogte kan de wieldiameter hetzelfde blijven.

In het boekje van je auto staan normaal gezien toegestane combinatie van bandenmaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:45:
* mr_petit pakt zijn glazen bol........

Om te weten of het past heb je andere informatie nodig.
Je moet de steek van de velgen weten (die moeten dus overeenkomen), en je banden moeten dezelfde omtrek hebben (met name voor je volwaardige reservewiel, maar even grote wielen voor als achter is ook wel zo mooi). 195/50 zegt niets over de omtrek zonder de velgmaat.

^^idd, google is your friend
Even ter verduidelijking, het gaat in mijn geval om vier nieuwe velgen incl. banden (waar ± 300 km mee gereden is) dus omtrek van de wielen i.c.m. banden zal voor en achter gelijk zijn.
Wat bedoel je met de 'steek van de velgen'?
Ik ga morgen-ochtend kijken en misschien wel passen, moet ik nog ergens op letten? (bijvoorbeeld maximaal sturen en kijken of er niets aanloopt tegen bijvoorbeeld spatborden e.d.)

Heb de bovenstaande link bekeken maar ik denk dat het gewoon een kwestie van passen wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart© op 18-08-2006 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 15:14
Fire69 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:52:
Enige wat je kan hebben dan is dat de omtrek groter of kleiner is.
Kleiner => sneller optrekken, max snelheid later
Groter => omgekeerd. :P
+ afwijking op je kmteller neem ik aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

De steek is de afstand van de wielmoeren, en het aantal wielmoeren.
Maar let op de ET waarde. Als deze niet juist is, dan zit de dynamische masse van je wiel niet op 1 lijn met je ophangpunten (fusee). Hierdoor krijg je slecht weggedrag (met name in bochten), en komen er enorme krachten op je wielophanging te staan (je wiel kan dan afbreken bij hoge snelheid).
De ET waarde is globaal hoe ver het hart van de velg (stuk met de moeren) naar binnen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:58:
De steek is de afstand van de wielmoeren, en het aantal wielmoeren.
Maar let op de ET waarde. Als deze niet juist is, dan zit de dynamische masse van je wiel niet op 1 lijn met je ophangpunten (fusee). Hierdoor krijg je slecht weggedrag (met name in bochten), en komen er enorme krachten op je wielophanging te staan (je wiel kan dan afbreken bij hoge snelheid).
De ET waarde is globaal hoe ver het hart van de velg (stuk met de moeren) naar binnen zit.
Oww zit daar ook nog verschil in? Zowel mijn huidige velgen als de nieuwe hebben vier wielmoeren, ik dacht dat dat het voornaamste was? Blijkbaar niet dus.

Kan ik die ET waarde ergens op aflezen (op de nieuwe velgen).
Ik neem aan dat ik voor de ET waarde van mijn huidige velgen beter even de dealer kan bellen, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:53:
[...]

Onjuiste ET waarde = afkeur
Ja, da's juist, maar hij vroeg enkel of het ging passen. ;)
DaRKie schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:55:
[...]

+ afwijking op je kmteller neem ik aan? :)
Och, daar zit sowieso al een afwijking op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of het gaat passen weet ik niet, dat hangt ook van z'n veren af.

volgens dit heb je een ET waarde van 38mm, en ik gok dat je steek 4x100 is, maar dat kan je testen met passen, maar wel goed kijken of de moeren goed in de gaten vallen (ET waarde kan je eigenlijk niet passen).
Ik heb wel eens een site gezien die heel makkelijk de afwijking in omtrek uitrekende bij andere bandenmaten, maar die kan ik nu natuurlijk niet meer vinden.
hiero: http://www.korvers.nl/?p_nav=bereken
Je moet dus wel je velgmaten weten. je huidige maat is waarschijnlijk 155/70R13. Als je nieuwe velgen 14"zijn, heb je vrijwel geen afwijking (0,62%), maar wordt het 15", dan is het al ruim 5%.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:11:
Of het gaat passen weet ik niet, dat hangt ook van z'n veren af.

volgens dit heb je een ET waarde van 38mm, en ik gok dat je steek 4x100 is, maar dat kan je testen met passen, maar wel goed kijken of de moeren goed in de gaten vallen (ET waarde kan je eigenlijk niet passen).
Ik heb wel eens een site gezien die heel makkelijk de afwijking in omtrek uitrekende bij andere bandenmaten, maar die kan ik nu natuurlijk niet meer vinden.
Tuurlijk ga ik er op letten dat alles 100% past (qua wielmoeren) natuurlijk.
Maar ik snap echt niets van die ET waarde, zou die misschien op die nieuwe velgen ergens moeten staan zodat ik kan kijken of tie in de buurt van de zg. 38mm komt?

Oww, en mijn auto komt uit 1999 maar ik denk dat er tussen de verschillende modellen (zijn er maar 2) niet veel verschil is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart© op 18-08-2006 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, dat moet toch wel op de velg staan (soms bij de boutgaten aan de achterkant. Ik denk dat je met je ET tussen 35 en 42 moet blijven, maar misschien heeft iemand anders daar een andere mening over.

Om het nog ingewikkelder te maken bestaan er ook nog verschillende wielmoeren, waarbij de hoek van het conische gedeelte afwijkt, waarbij het konische gedeelte ook nog eens recht of in bolvorm kan zijn. Dat zou betekenen dat je ook nog nieuwe wielmoeren moet hebben, of ze moeten bij de velgen zitten. (wielmoeren zijn best prijzig overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:11:
Je moet dus wel je velgmaten weten. je huidige maat is waarschijnlijk 155/70R13. Als je nieuwe velgen 14"zijn, heb je vrijwel geen afwijking (0,62%), maar wordt het 15", dan is het al ruim 5%.
En 5% is erg veel?
Ik bedoel, het moet toch mogelijk zijn om op een auto met standaard bandenmaat 14" toch 15" banden te zetten? Anders zou niemand bredere, of grotere banden kunnen aanschaffen?
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:20:
Ja, dat moet toch wel op de velg staan (soms bij de boutgaten aan de achterkant. Ik denk dat je met je ET tussen 35 en 42 moet blijven, maar misschien heeft iemand anders daar een andere mening over.

Om het nog ingewikkelder te maken bestaan er ook nog verschillende wielmoeren, waarbij de hoek van het conische gedeelte afwijkt. Dat zou betekenen dat je ook nog nieuwe wielmoeren moet hebben, of ze moeten bij de velgen zitten. (wielmoeren zijn best prijzig overigens)
Ahh, kijk, daar heb ik wat aan... Tsja, en wat die wielmoeren betreft, dat zien we dan ook wel weer.. Zo duur zullen ze wel niet zijn, ik kan aan die vier velgen incl banden voor minder dan €200,- komen dus als er nog wat bij komt voor nieuwe moeren dan vind ik het alsnog wel meevallen.

[ Voor 46% gewijzigd door Bart© op 18-08-2006 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Om de afwijking te beperken moet je dus spelen met het getal achter de /, zo kan je de omtrek van de band veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of 5% veel is mag je zelf bepalen, je krijgt de corresponderende tellerafwijking, en het zou kunnen dat je wat optrekkracht verliest, maar dat lijkt me minimaal.
Voor tellerafwijking kan de dealer vaak de teller bijregelen.
van 14 naar bijv 15"kan altijd; je kan de wangmaat varieren bij de aanschaf van je banden.
Tsja, en wat die wielmoeren betreft, dat zien we dan ook wel weer.. Zo duur zullen ze wel niet zijn
Ik zie wel eens wielbouten liggen tot 5,5 euro per stuk.
Bij 4 4gaats wielen heb je 16 nodig; da's 88 euro.... (beter dat dan dat je wielen op de snelweg van je auto aframmelen :P 8)7)

Maarreh... 4 LM velgen met banden waar maar 300km mee gereden is voor 200 euro is echt belachelijk goedkoop. Weet je zeker dat er niets met de velgen is gebeurt? (aanrijding, stoeprandje op hoge snelheid). Op kromme velgen wil je niet rijden hoor....
(of velgen krom zijn kan je op het oog imo niet zien)

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je ET waarde 38 is dan mag je tussen de 36 en 40 op je auto zetten als ik me niet vergis :X

AutoWeek.nl had er een hele mooie uitleg over een keer. Als ik die kan vinden dan post ik het wel hier.

Funny story :
Mijn pa wou ook andere velgen + banden kopen en kon geen goede uitleg van de ET waarde vinden. Dus na een hele hoop gemeet en gereken toch helemaal eruit gekomen en banden besteld en tadaa alles helemaal perfect enzo.

3 Weken later koop ik die AutoWeek release waarin het precies zo stond zoals hij het had uitgerekend en genoteerd in AutoCAD :+

/EDIT :
Ow wat zijn we bijdehand :P

Fixed !!

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 19-08-2006 17:03 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:28:
Of 5% veel is mag je zelf bepalen, je krijgt de corresponderende tellerafwijking, en het zou kunnen dat je wat optrekkracht verliest, maar dat lijkt me minimaal.
Voor tellerafwijking kan de dealer vaak de teller bijregelen.
van 14 naar bijv 15"kan altijd; je kan de wangmaat varieren bij de aanschaf van je banden.

[...]

Ik zie wel eens wielbouten liggen tot 5,5 euro per stuk.
Bij 4 4gaats wielen heb je 16 nodig; da's 88 euro.... (beter dat dan dat je wielen op de snelweg van je auto aframmelen :P 8)7)

Maarreh... 4 LM velgen met banden waar maar 300km mee gereden is voor 200 euro is echt belachelijk goedkoop. Weet je zeker dat er niets met de velgen is gebeurt? (aanrijding, stoeprandje op hoge snelheid). Op kromme velgen wil je niet rijden hoor....
(of velgen krom zijn kan je op het oog imo niet zien)
Is van een collega (andere afdeling) die ik verder niet ken. Die hebben een nieuwe auto gekocht oid waar ze niet meer op pastte.. Ik vond het ook errug weinig daarom heb ik er ook op gereageerd. Prijs is volgens mij nog goedkoper ook dan twee nieuwe banden en een nieuw wiel.

Maar dat is dus de reden dat ik hoop dat het allemaal gaat passen enzo.. Misschien vraag ik anders wel of ik ze er allevier even op mag leggen om een test ritje te maken.. Dan weet ik zeker dat ze niet krom zijn of belabbert rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bart_NL schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk ga ik er op letten dat alles 100% past (qua wielmoeren) natuurlijk.
Maar ik snap echt niets van die ET waarde, zou die misschien op die nieuwe velgen ergens moeten staan zodat ik kan kijken of tie in de buurt van de zg. 38mm komt?

Oww, en mijn auto komt uit 1999 maar ik denk dat er tussen de verschillende modellen (zijn er maar 2) niet veel verschil is.
De ET waarde is, in het kort, hoever de velg naar buiten steekt.

Meer leesvoer over velgen:
http://www.allevelgenvan.nl/maat.php

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Bedankt voor de antwoorden en de informatie..
Heb de dealer gebeld en die kon mij zo vertellen dat ik een steek van 4 x 100 heb..
Nu alleen nog even van de velg aflezen wat 'mijn' ET waarde is. (dit staat trouwens op iedere velg en het is verplicht dat dat er op staat)

Dan effe vergelijken met de nieuwe velgen morgen en komt het hopelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 17-07 21:13
nero355 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:17:
Als je ET waarde 38 is dan mag je 36 en 40 op je auto zetten als ik me niet vergis :X
Ohw, dus niet 38 >:) ;) :+

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zie edit ;)

Maar heb ik het goed of niet ?? Dus als je ET waarde 38 is je een velg moet hebben met ET waarde die tussen de 36 en 40 zit ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Nou, helaas mensen, Ik kon op die velgen (volgens mij van het met AMS ofzo) geen ET waarde vinden. Heb ze er voor de vorm toch maar even opgelegd maar het zag er echt niet uit.. Wielen staken namelijk erg veel uit en om nou een Vario te gaan pimpen en te verbreden is me toch iets te veel van het goede..

Toch wil ik iedereen bedanken voor de hulp!!!

Thanks!
Pagina: 1