Toon posts:

Creative Suite 2 op MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin begint binnen enkele weken aan haar opleiding fotografie. Aangezien de opleiding volledig over digitale fotografie gaat, en haar huidige PC hopeloos veroudert is, moet ze upgraden.

Ze wil sowieso een laptop. Dat is makkelijk om mee te nemen naar de lessen en op shoots. Aangezien het over een fotografie-opleiding gaat, zal ze vaak Photoshop CS2 moeten/willen draaien. Bovendien is het ook niet de bedoeling om nu iets te kopen dat binnen 2 jaar hopeloos achterop zit. Ze wil iets goed kopen, waar ze nu goed mee kan werken (desnoods zelf wat overkill), maar waar ze binnen 5 jaar ook nog deftig mee kna werken (niet per sé de allernieuwste software).

Tot nu toe gebruikte ze altijd Windows-pc's. Qua design heeft ze echter al langer een voorkeur voor Mac, en ook qua gebruiksgemak verkiest ze Mac (ze heeft met Mac's op een stage gewerkt). Logischerwijs zit ze nu dus te twijfelen: een MacBook Pro of een gelijkwaardige Dell laptop.

Ik probeer haar te adviseren, maar zit zelf ook met twijfel. Mijn voorkeur gaat uit naar Apple. Bij mij heeft Apple nog steeds de reputatie meer gericht te zijn op grafisch werk. Bovendien is OS X volgens mij heel wat stabieler dan Windows XP én zit er colormanagment in. Tot daar gaat het goed, maar dan komt de twijfel door de software.

Adobe Creative Suite 2 draait blijkbaar niet native op Intel Mac's. Sommige mensen beweren blijkbaar zelf dat het helemaal onwerkbaar is. Natuurlijk komt ooit wel Creative Suite 3 uit, maar dat duurt nog wel een tijdje. Als het dus gaat om de beste prestaties op dit moment lijkt de Dell mij de beste keuze. Maar zoals ik al zei moet de laptop toch enkele jaren vlot mee gaan. En dan komen alle argumenten pro Apple weer boven drijven.

Van daar dit topic:
Wat zijn de ervaringen met Creative Suite 2 op een MacBook Pro 2,16GHz met 1GB RAM? Is het echt zo totaal onwerkbaar, of valt het allemaal wel mee?

P.S.: Ik weet dat hier al topics over geweest zijn, maar die zijn niet meteen recent. Aangezien Adobe regelmatig updates uitbrengt etc. veronderstel ik dat er op dit moment al heel wat verandert kan zijn.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CS2 op een macbook pro (zorg voor genoeg geheugen!!) via rosetta is redelijk werkbaar.

Zoals je als zegt, kijkt je vriendin vooruit, qua gebruik van dat ding. Dan zou ik vooral voor een intel Mac gaan. CS3 duurt geen jaar meer. Dus dat betekent dat ze alsnog 4 jaar lekker kan sjoppen, als CS3 eenmaal uitkomt. Daarnaast werkt een Mac gewoon.

Een vriend van mij belde mij laatst om zijn Mac aan z'n wireless internet te hangen. Na 5 minuten was hij online... Die mensen blijven verbaast dat het toch mogelijk is om een computer te hebben die gewoon werkt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is heel goed werkbaar. Maar ik zou er wel 2G aan mem inzetten ipv 1. De extra kosten daarvoor zijn niet zo hoog maar het scheelt aanzienlijk.

Oh, en aangezien je vriendin student is kun je ook nog voor 99 euro een ADC student account regelen en daarmee dus 20% korting krijgen op de macbook pro. Scheelt aanzienlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 17-08-2006 16:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 16:48:
Oh, en aangezien je vriendin student is kun je ook nog voor 99 euro een ADC student account regelen en daarmee dus 20% korting krijgen op de macbook pro. Scheelt aanzienlijk.
Hola! Krijg ik wat meer uitleg over die ADC? Is dat ook geldig in België? Klinkt wel tof, bijna 300 euro winst dan.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 12:16
Als fulltime CS2 abuser kan ik je het volgende meegeven:

* genoeg ram
* genoeg ram
* genoeg ram

en als je die dingen gedaan hebt draait ie als een tierelier (na 10 pinten) maar toch.

Nee, alle gekheid op een stokje. CS2 is heel goed werkbaar in rosetta. 't voelt soms wat log aan als je een hoop dingen hebt openstaan maar zeker niets onoverkomelijks.

This space intentionally left blank.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maak daar in iedergeval 1,5 of 2GB van (geheugen kopen bij een of andere webshop, niet bij Apple, ze rekenen daar veels te veel!).

Als ik een suggestie mag doen:

- Apple MacBook Pro 15,4" 2.0Ghz 512MB Ram 80GB HD: 1830,22 met studentenkorting
- 1GB Kingston ValueRam SoDIMM bij Alternate.nl, let op de latency: ± 100,- (in totaal 1,5GB)
- Eventueel LaCie Porche externe HD 250GB: 120,- (bij bol.com: klik)

Een 17" MacBook Pro is ver van portable, en ook best zwaar. Zou ik afraden, verder is het verschil in schermresolutie ook niet erg hoog 1440x900 tov 1680x1050. 2.0Ghz tov 2.16Ghz is natuurlijk ook niet echt een performanceboost.

Photoshop CS2 draait op mijn iMac 2.0Ghz als een zonnetje, is echt prima mee te werken, ook met 8MP foto's. Wanneer CS3 uitkomt in het voorjaar zal de performance omhoog schieten, dat zeker.

Indien de performance niet genoeg zou zijn, kan je altijd nog Windows installeren op de MacBook Pro totdat CS3 uitkomt. Dat zou dan een goede tijdelijke oplossing zijn aangezien ze toch een Mac wilt. Geloof me, Photoshop in Windows op een Core Duo is echt héél snel! Dat gezegt kan je de Dell dus eigenlijk wel laten vallen in je afweging.

Edit: Wat CyBeR zegt is inderdaad een goede tip. Je kan als student een jaar lid worden van de Apple Developers Connection, je krijgt dan voor 99 dollar (77 euro) een eenmalige korting van 20% op Pro Producten. Let wel: Je moet aantoonbaar bewijs voor de studie kunnen faxen (collegekaart of iets dergelijks). Dan koop je de MPB voor eur. 1680+77.

http://developer.apple.com/students/

[ Voor 17% gewijzigd door Matias op 17-08-2006 17:02 ]

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Je moet je macbook pro wel aan de voeding hangen... anders merk je toch op dat ie wat traag overkomt. Voor de rest loopt het soepel. RAW foto's bewerken en ze inladen in photoshop (gewoon niet 20 foto's tegelijk inladen). Heb zelf de 15" versie. Ben er erg content mee :p

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

besmart schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 16:58:
Je moet je macbook pro wel aan de voeding hangen... anders merk je toch op dat ie wat traag overkomt.
Kan niet zeggen dat ik daar last van heb...

Verwijderd

Topicstarter
OK, dit zijn de reply's waar ik op hoopte. Vooral het bestaan van die ADC vind ik super. Maar is er ergens een adres waar zwart op wit staat dat je met die ADC in België 20% korting krijgt op een MacBook Pro? Alle pagina's die ik tot nu toe vind vermelden geen exacte kortingen, en zeggen dat je de korting kan zien eens je inlogt op je account...maar die heeft mijn vriendin dus nog niet.

Hoe lang duurt het gemiddeld trouwens om een ADC aan te maken en te laten bevestigen? Ze wil de laptop zeker voor midden september aankopen.

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:11:
OK, dit zijn de reply's waar ik op hoopte. Vooral het bestaan van die ADC vind ik super. Maar is er ergens een adres waar zwart op wit staat dat je met die ADC in België 20% korting krijgt op een MacBook Pro? Alle pagina's die ik tot nu toe vind vermelden geen exacte kortingen, en zeggen dat je de korting kan zien eens je inlogt op je account...maar die heeft mijn vriendin dus nog niet.

Hoe lang duurt het gemiddeld trouwens om een ADC aan te maken en te laten bevestigen? Ze wil de laptop zeker voor midden september aankopen.
Als je met een creditcard betaalt voor ADC heb je op dat moment een lidmaatschap aangekocht. Je kan echter een mailtje krijgen waarin staat dat je bewijs moet faxen, dat moet echter geen probleem zijn. Zodra dat allemaal rond is (kan binnen 1 dag!) Moet je voor een bestelling bellen met een Apple sales team. Voor een snel verloop van de betaling zou ik weer met een creditcard betalen, dat scheelt zeker 2 dagen op de levertijd.

Hier wordt het min of meer uitgelegt: http://developer.apple.com/membership/europe.html

Overgens is de 20% korting een feit, het wordt nergens hard vermeld ivm misbruik, maar er zijn genoeg users hier die er gebruik van gemaakt hebben: Wat te verwachten als ADC member?

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

En over CS2: hier op een MBP 1,83Ghz (ja, die bestaan inmiddels al niet meer) werkt het ook goed, het voelt inderdaad log aan maar ik weet zeker dat je vriendin het wel een half jaar (tot CS3) ermee kan uithouden.

En genoeg RAM, maar dat was geloof ik al gezegd O-)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 19:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Aangezien ik een van die mensen ben die CS2 op een Macbook Pro traag vind, heb ik maar eens een testje gedaan tussen mijn Macbook Pro 1.83 GHz, 1GB, 100GB 7200rpm disk en mijn PC met 2x2.8GHz Xeon, 2GB en 70GB 15000rpm SCSI disk:

taskWinXP SP2OS-X 10.4.7
Photoshop CS2 opstarten0:060:15
JPG openen van lokale disk0:010:03
JPG openen van netwerk0:010:05
JPG Sharpen (2x USM filter)0:020:04
Batch van 74 JPGs sharpen1:133:41

De batch las van lokale disk en schreef ook weer weg naar de lokale disk. Je ziet dat niet alleen file operaties langer duren (wat logisch is), maar de fllters zelf ook. Bovendien aarzel ik op mijn WinXP machine niet om 40 8Mpix foto's in te lezen, terwijl ik op de Mac na 8 a 10 foto's al associaties met stroop begin te krijgen.

Natuurlijk, eea ligt zeker aan de hoeveelheid geheugen en de trage disk in de Macbook en echt langzaam kan ik het niet noemen. Maar snel is anders, en mijn Windows PC is niet eens uitgerust met de snelste CPUs en geheugen (maar PC2600 DDR) want deze bak is al 3 jaar oud.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Indien de performance niet genoeg zou zijn, kan je altijd nog Windows installeren op de MacBook Pro totdat CS3 uitkomt. Dat zou dan een goede tijdelijke oplossing zijn aangezien ze toch een Mac wilt. Geloof me, Photoshop in Windows op een Core Duo is echt héél snel! Dat gezegt kan je de Dell dus eigenlijk wel laten vallen in je afweging.
Waarom zou hij de Dell afweging daarom laten vallen? Dell heeft ook Core Duo cpu's en draait Windows
OK, dit zijn de reply's waar ik op hoopte.
Wat verwacht je in het Apple forum? Dat mensen zeggen dat je het vooral niet moet doen?
(cognitieve dissonantie anyone?)

Ik heb zelf achter een Intel Mac gezeten. Mij viel het vooral op dat een Flash bestand maken nogal traag is onder Rosetta.

O ja, Mac OS X is niet noodzakelijk stabieler, het is maar hoe je er mee om gaat.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
zonoskar schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:12:
Aangezien ik een van die mensen ben die CS2 op een Macbook Pro traag vind, heb ik maar eens een testje gedaan tussen mijn Macbook Pro 1.83 GHz, 1GB, 100GB 7200rpm disk en mijn PC met 2x2.8GHz Xeon, 2GB en 70GB 15000rpm SCSI disk:

taskWinXP SP2OS-X 10.4.7
Photoshop CS2 opstarten0:060:15
JPG openen van lokale disk0:010:03
JPG openen van netwerk0:010:05
JPG Sharpen (2x USM filter)0:020:04
Batch van 74 JPGs sharpen1:133:41

De batch las van lokale disk en schreef ook weer weg naar de lokale disk. Je ziet dat niet alleen file operaties langer duren (wat logisch is), maar de fllters zelf ook. Bovendien aarzel ik op mijn WinXP machine niet om 40 8Mpix foto's in te lezen, terwijl ik op de Mac na 8 a 10 foto's al associaties met stroop begin te krijgen.

Natuurlijk, eea ligt zeker aan de hoeveelheid geheugen en de trage disk in de Macbook en echt langzaam kan ik het niet noemen. Maar snel is anders, en mijn Windows PC is niet eens uitgerust met de snelste CPUs en geheugen (maar PC2600 DDR) want deze bak is al 3 jaar oud.
Denk eigenlijk dat het opstarten van het programma en inladen van foto's I/O bound is. Om bij het opstarten de Rosetta conversie niet te vergeten.

Persoonlijk zou ik overigens altijd voor die MacBook gaan, is het echt kut, kan ze altijd nog bootcampen. :+

• Matias
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:12:

tabel

Dude, de machine is een dual Xeon 2,8Ghz met 2GB Ram en een 15000RPM HD, wat verwacht je dan, dat die MacBook Pro m bijbeent? Die PC van jou zou in elke omstandigheid rondjes om de MacBook Pro heenrennen. ;)
Rob schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:27:
[...]
Waarom zou hij de Dell afweging daarom laten vallen? Dell heeft ook Core Duo cpu's en draait Windows
[...]
Wat verwacht je in het Apple forum? Dat mensen zeggen dat je het vooral niet moet doen?
(cognitieve dissonantie anyone?)
Ik heb zelf achter een Intel Mac gezeten. Mij viel het vooral op dat een Flash bestand maken nogal traag is onder Rosetta.
O ja, Mac OS X is niet noodzakelijk stabieler, het is maar hoe je er mee om gaat.
In de TS gaat de voorkeur uit naar een Mac, het enige punt is de eventuele traagheid van Photoshop CS2 onder Rosetta.

MacOSX is inderdaad niet stabieler dan Windows XP, dat is inderdaad een kwestie van hoe je er mee omgaat ja. Enige punt is, bij Windows XP mag je toch wel redelijk goed weten wat je doet eer je geen spyware en bluescreens wilt oplopen (Corrupte registery's etc). Bij MacOSX gebeurt dat bij de eerste beste leek nog niet eens, en al krijg je een kernel panic, is dat met een belletje naar Apple ook opgelost.

En over Cognitieve Dissonantie gesproken, ik heb vanaf Windows 3.11 achter een PC gezeten en heb alle Microsoft besturingssystemen onder handen gehad. Ik kan zonder problemen jarenlang doen met 1 XP installatie, inclusief het handmatig schonen van registers etc. Maar toch ga ik tegenwoordig al 1,5 jaar voor een Mac. Go Figure :z

Of zou ik gewoon van het gebruikersgemak houden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Matias op 18-08-2006 00:09 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik vind CS2 (Photoshop) ook merkbaar trager op m'n MacBook 2.0Ghz 2GB als ik dat vergelijk met m'n Windows machine met X2 2.0Ghz 4GB, maar de laatste heeft dan ook snellere en meerdere disken, waaronder een 150GB Raptor waarvan ik de RAW's inlees. Echter, ondanks dat is er toch prima mee te werken onder Rosetta, het viel me zelfs mee na alle verhalen vantevoren gehoord te hebben :) Alleen wanneer ik enkele uren flink bezig ga Photoshoppen kies ik toch echt wel m'n pc, puur voor de snelheid.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

En, Safari (en Shiira) ondersteunt kleurprofielen. En bij de Mac komt iPhoto, iDVD, iMovie HD, iSight, PhotoBoot (erg grappig)...... etc.
Je kunt eventueel nog kiezen voor een snellere harddisk (7200 rpm). Kies voor RAM-geheugen online Apple-dealers (Mail-a-Mac, MacStuff). Deze leveren RAM wat áltijd werkt op Apples. RAM van de pc-boer wil nog weleens niet goed werken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:44:
En, Safari (en Shiira) ondersteunt kleurprofielen. En bij de Mac komt iPhoto, iDVD, iMovie HD, iSight, PhotoBoot (erg grappig)...... etc.
Je kunt eventueel nog kiezen voor een snellere harddisk (7200 rpm). Kies voor RAM-geheugen online Apple-dealers (Mail-a-Mac, MacStuff). Deze leveren RAM wat áltijd werkt op Apples. RAM van de pc-boer wil nog weleens niet goed werken.
moah, die 7200 toeren heeft alleen zin als je echt sustained read en write, ie. > 100mb. Voor die honder pleuri kan je beter 20gig extra nemen :Y)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Uit de reply's lijkt het me dat de MacBook Pro een goeie keuze is voor mijn vriendin.

OK, sommigen zeggen dat het trager is dan op hun PC, maar elke keer wordt er vergeleken met vaste PC's. Ik weet ook dat een X2 CPU met 4GB RAM en een paar Raptor HD's sneller zal werken dan een MB Pro, maar dat is een non-issue. Mijn vriendin wil sowieso een laptop. Die Dell laptop heeft ook geen 4GB RAM of speciale 15.000rpm schijven zitten. Dus van wat ik hier hoor lijkt het me dat er weinig prestatie-verschil zal zijn tussen de Dell laptop of de MB Pro.

Bovendien denk ik ook niet dat ze in haar eerste jaar al meteen 40 RAW's tegelijk gaat willen openen en bewerken in PS. Ik vermoed dat ze voor het grootste deel van de tijd aan 1 foto zal zitten werken of hoogstens 2. Tegen de tijd dat ze echt meerdere RAW's samen wil open hebben en bewerken is CS 3 wel al een tijdje te koop denk ik.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Als de opleiding Fotografie is waarom dan een hele CS2? :? Los van de prijs - je gaat het toch kopen hè? O-) - is het wel wat overkill...

Wellicht zou je met Aperture of een losse PS CS2 al een stuk beter af zijn, voor in elk geval minder geld...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Aperture is idd fenomenaal, maar waarschijnlijk moeten ze vanuit die opleiding met Photoshop werken. Misschien kan je vriendin een balletje opgooien over Aperture (of zouden de Windows-gebruikers haar dan niet zo vriendelijk meer aankijken >:) )?

Aperture is verder ook nog veeeeeel goedkoper.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:59:
Aperture is idd fenomenaal, maar waarschijnlijk moeten ze vanuit die opleiding met Photoshop werken. Misschien kan je vriendin een balletje opgooien over Aperture (of zouden de Windows-gebruikers haar dan niet zo vriendelijk meer aankijken >:) )?

Goedkoper dan de oplossing die TS van plan was? Fat chance! :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:02:
Als de opleiding Fotografie is waarom dan een hele CS2? :? Los van de prijs - je gaat het toch kopen hè? O-) - is het wel wat overkill...

Wellicht zou je met Aperture of een losse PS CS2 al een stuk beter af zijn, voor in elk geval minder geld...
De volledige CS2 omdat mijn vriendin al een opleiding Communicatie achter de rug heeft en dus heel graag met Indesign werkt. Daarnaast krijgt ze buiten PS ook les over Illustrator. Als je InDesign, Photoshop én Illustrator apart gaat kopen kom je ook al aan een mooi prijskaartje. Met de Creative Suite heb je alles in een keer bij elkaar, en via studentenkortingen valt dat nog best mee qua aankoopprijs.

Zoals ook duidelijk is uit mijn TS, laat de school de studenten vrij in hun computerkeuze. Als ze Aperture gaan vereisen, dan gaat dat voor héél wat wrevel zorgen bij Windows-gebruikers.

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:59:

Komop nou, Aperture is geen software enigzins vergelijkbaar met Photoshop, ze hebben 2 verschillende doeleinden. Aperture is Processing, Photoshop is Post-processing. Met Aperture kan je iets vergelijkbaars als iPhoto doen. Ik zie je nog geen pixels vervangen met Aperture, of een stukje highlighten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

matiasjansen schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:59:
[...]

Komop nou, Aperture is geen software enigzins vergelijkbaar met Photoshop, ze hebben 2 verschillende doeleinden. Aperture is Processing, Photoshop is Post-processing. Met Aperture kan je iets vergelijkbaars als iPhoto doen. Ik zie je nog geen pixels vervangen met Aperture, of een stukje highlighten.
Je kunt ook wel wat editen in Aperture, maar de twee applicaties dienen idd een ander doel. Adobe Lightroom staat meer tegenover Aperture wat dat betreft.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik verbaasde me eerlijk gezegd over de eis PS CS2 ;)

Dat Aperture beperkter is in zijn mogelijkheden is me bekend, en dat de doeleiden van beide progs vershillen, maar wat werkelijk werd verlangd stond niet al te duidelijk in de TS :)

En je zou ze de kost moeten geven die in PS slechts plaatjes resizen :X

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 18-08-2006 15:28 ]

Pagina: 1