Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cooling trucendoos: Directe watercooling (PSU mod)

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste wil ik mij alvast verontschuldigen als dit topic niet in het goede forum staat, ik kon namelijk kiezen uit TCA, CM en EL. CM leek mij de meest relevante omdat ik mijn voeding wil gaan modden.

Laat ik maar beginnen met wat ik onder "directe watercooling" versta, namelijk de onderdelen van de PSU met water koelen ipv lucht. Zie ook deze mini how-to. "Indirecte watercooling" noem ik de normale watercoolingsystemen die iedereen kent, een pomp, reservoir en de warmte opnemen in een koelblok en daar water doorheen laten stromen.

Zoals in deze mod (is dezelfde) wordt beschreven, wordt er baby-olie gebruikt om alle componenten te koelen. Baby-olie wordt gebruikt omdat het geen mineralen en zouten bevat. Echter: Baby-olie kost per 200 ml ongeveer 2-3 euro, wat neerkomt op 10-15 euro/liter.

Nu dacht ik: Gedestilleerd water bevat ook geen mineralen en zouten, waarom geen gedestilleerd water gebruiken? 1 liter gedestilleerd water kost bij de gamma namelijk maar 1 euro, dat scheelt nogal.

Een bekend probleem bij water is: Kalk en alg. Dit komt ook voor in de normale waterkoelingsystemen, dus ik ben eens wat rond gaan kijken in het [WC] het groete waterkoelingstopic deel <zoveel> onder het kopje "vloeistof". Nu schijnt het dat je anti-corosie-vloeistof moet toevoegen bij je gedestilleerd water, enkele veelgebruikte vloeistoffen:
- WaterWetter: 1:30
- CorrosieProtect: 1:30
- Antivries: 3:10
- Autokoelvloeistof (puur): 1:5
Ook schrijft het waterkoelingstopic het volgende:
Wil je toch koper & aluminium in 1 setup gebruiken, dan kan je het volgende doen:
- Gebruik altijd gedemineraliseerd water i.c.m. een anti-corrosie vloeistof
- Voeg een opofferings metaal aan je setup toe. Dit is heel belangrijk omdat het opofferings metaal (de naam zegt het al) voorkomt dat het aluminium wordt aangetast. Magnesium is een van de weinige metalen die voor dit doel geschikt is. Na verloop van tijd is het magnesium uitgewerkt/verdwenen en moet dus worden vervangen.
Ofwel: voeg een stuk magnesium toe dat langzamerhand wordt opgelost in het water waardoor na verloop van tijd het water alsnog gaat geleiden.

Voordat ik daadwerkelijk mijn PSU ga bestoken met gedestilleerd water heb ik echter nog een paar vraagjes:
- Is het "slim" om gedestilleerd water te gebruiken, of moet ik voor meer zekerheid gaan en baby-olie gebruiken?
- Is het niet zo dat die anti-corosie-vloeistoffen metalen/mineralen bevatten waardoor je water alsnog geleidend wordt?
- Staat dit topic wel in het goede forum? :+

PS: voor het koelen van het water/baby-olie heb ik al iets gevonden, dus daar hoef ik me niet zoveel zorgen meer om te maken.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Khaine

Python liefhebber

Ik moet zeggen dat het idee zelf al behoorlijk gewaagd is, maar ik vraag me ook af in welke mate dit haalbaar is? Volgens mij is de kracht achter waterkoeling juist dat je de warmte verplaatst van het normale koelelement wat er op je processor zit, naar een andere plek (in ons geval radiator) zodat het daar afgekoeld kan worden. De naam waterkoeling is ook niet helemaal juist, omdat het water zelf niet onderdelen afkoelt, maar het wordt gekoeld.

Ik vraag me dus ook af hoe jij dit wilt gaan doen? Ik krijg nu het idee dat je een bak vol met water wilt laten lopen en dan maar hopen dat de temperatuur zakt? In dat geval geef ik je weinig kans dat het werkt!

Misschien kun je je voeding wel koelen door in je waterkoeling-setup ook direct je voeding mee te pakken. Dat is ook zeer gewaagd nog altijd, maar heeft denk ik meer effect dan wat ik begreep uit je oorspronkelijke verhaal!

Verder vermoed ik wel dat je met casemodding goed zit.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Binnen de kortste keren zit er stof en vuiligheid in je gedemineraliseerd water, waardoor het weer gaat geleiden, dit is dus niet waarom je demiwater moet gebruiken. Wel is het properder dan gewoon kraantjeswater, en bevat geen kalk, wat wel een voordeel is (en het kost geen fluit).

Zolang je je koeling goed opbouwd, zonder lekken, kan je geen problemen krijgen. Siliconekit of geschikte (dichtende) lijmen gebruiken voor de buizen, teflon goed gebruiken bij schroefdraad (nooit losdraaien, ook geen beetje, dan dicht de teflon niet meer, erafhalen en verse op leggen, ofwel met vlas en vet werken, dat mag je terugdraaien), een beetje gezond verstand en ervaring (je kent wel iemand die er verstand van heeft, in de betere DHZ zaak kunnen ze je ook uitleg geven) en je hebt geen risico meer op lekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

gedestilleerd water onttrekt toch koper ed. metalen uit z'n omgeving? waardoor het gaat geleiden.

Ik zou de babyolie erin smijte! :p

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
als dit lukt ga je dan je hele pc in de baby olie gooien?

[ Voor 0% gewijzigd door DECOY88 op 17-08-2006 17:16 . Reden: vergeet de goudvis niet ]

• djneo-nl
  • Laatst online: 21-11 23:59
lol
even of topic als zonebloem olie van zonebloemen wordt gemaakt waar wordt baby olie van gemaakt dan

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
djneo-nl schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:23:
lol
even of topic als zonebloem olie van zonebloemen wordt gemaakt waar wordt baby olie van gemaakt dan
Bananen natuulyk!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gedemineraliseerd water geleidt ook: als er niet toevallig ionen van de metalen waarlangs het stroomt losraken, maakt het spul zelf wel fijn H+ en OH- aan. Zelfs als je dus een ideale opstelling zou hebben met geen enkele externe manier waarop het water vervuild zou raken, zou je bak alsnog niet werken.

Zoek eens op Google (ofzo) naar een PC die ze compleet in de zonnebloemolie gedumpt hebben. Schijnt dat die het nog best lang gedaan heeft.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 13:14
Sprite_tm schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:10:
Gedemineraliseerd water geleidt ook: als er niet toevallig ionen van de metalen waarlangs het stroomt losraken, maakt het spul zelf wel fijn H+ en OH- aan. Zelfs als je dus een ideale opstelling zou hebben met geen enkele externe manier waarop het water vervuild zou raken, zou je bak alsnog niet werken.
Klopt echter is hier een doorslagspanning voor nodig en nou kan ik zo snel niet de preciese waarde vinden, maar als mijn natuurkunde me niet in de steek laat was die ongeveer 1kV/cm. Nu kunnen die spanning in je voeding wel voor komen, dus voor TS is dit geen oplossing maar je hele kast onderwater zetten moet volgens mij gewoon gaan. Maar veel meer koel oppervlak win je hiermee niet, als je al wint...

Verwijderd

Topicstarter
Over voorzorgsmaatregelen maak ik me geen zorgen, daar heb ik al aan gedacht (isolatie van de bak, koeling van het water, enzo).
DECOY88 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:15:
als dit lukt ga je dan je hele pc in de baby olie gooien?
Ja :Y) Als het lukt moet ik het eerst zien te sponsoren, een ATX moederbord is 25x30 groot en met een beetje koeler moet-ie ook nog eens 15 cm hoog zijn, kom je uit op 30x35x15. Voor de voeding erbij moet je nog eens 15x15x10 rekenen, kom je uit op ongeveer 25 liter. Met 2 euro per fles 200 ml baby-olie kom je uit op 25x5x2=250 euro aan baby-olie.
Sprite_tm schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:10:
Damn dat is jammer :'(
Zoek eens op Google (ofzo) naar een PC die ze compleet in de zonnebloemolie gedumpt hebben. Schijnt dat die het nog best lang gedaan heeft.
Zijn site, maar ik kan niet meer vinden dan dat hij het "meer dan een jaar" heeft uitgehouden. Ik kan ook niet zo goed duits eigelijk dus op zn site kom ik ook niet veel verder. Ik wil eigelijk wel weten hoe lang je er precies mee kan doen aangezien ik het wel een leuk projectje vind voor mn nieuwe conroe-systeem. Echer kost dat hele systeem bij elkaar wel wat en zou er dan ook minstens een jaar of 5 mee vooruit willen kunnen, zonder dat ik last van kortsluiting krijg.
Pirtkoei schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:51:
[...]

Klopt echter is hier een doorslagspanning voor nodig en nou kan ik zo snel niet de preciese waarde vinden, maar als mijn natuurkunde me niet in de steek laat was die ongeveer 1kV/cm. Nu kunnen die spanning in je voeding wel voor komen, dus voor TS is dit geen oplossing maar je hele kast onderwater zetten moet volgens mij gewoon gaan. Maar veel meer koel oppervlak win je hiermee niet, als je al wint...
Ofwel voeding in de baby-olie en de rest van het systeem (mobo/geheugen/graka, rest riskeer ik niet om onder te dompelen) in het demi-water?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 21:54 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Ik heb hier mijn Enermax 365 alu koelblokjes voor gemaakt, deze vervangen voor de orginele zonder enig sluiting probleem.
Ik had voor ik er aan begon gecontroleerd of de koellichamen geaard konden worden, dit was het geval..........

Ik ben alleen nog niet toegekomen aan opofferingsmetaal met als resultaat na een jaar zeer troebel setje.
(hoog tijd om toch maar even te doen)

wel indirect dus, maar werkt top

[ Voor 4% gewijzigd door vierkant228 op 17-08-2006 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me ineens van de scheikunde en natuurkunde-lessen herinner: Negatief geladen ionen worden in een stroomkring tot de positieve kant aangetrokken (kathode) en positief geladen ionen gaan naar de negatieve kant (anode). Is het misschien mogelijk om een + en een - draadje los in mn bak met water te hangen om die ionen te "vangen"?

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:39:
Wat ik me ineens van de scheikunde en natuurkunde-lessen herinner: Negatief geladen ionen worden in een stroomkring tot de positieve kant aangetrokken (kathode) en positief geladen ionen gaan naar de negatieve kant (anode). Is het misschien mogelijk om een + en een - draadje los in mn bak met water te hangen om die ionen te "vangen"?
Dan ga je plaatselijk je water ontbinden in O2 (pure zuurstof, oxiderend dus het laat brandbare stoffen spontaan ontbranden) en H2 (waterstofgas, extreem ontvlambaar, vooral samen met...O2, dan vormt het knalgas bekend van de scheikundeproef op school). Maar op de geleibaarheid van het water heeft het geen enkel effect, het enige wat je doet is van je waterkoeling een bom maken d:)b

Wat is er mis met een metalen buis, die je op de koelvinnen schroeft (check wel of de koelvin geisoleerd staat, dus of er mica-plaatjes tussen de torren en de koelvin zitten), zo hebben er al een paar gasten hun voeding watergekoeld gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 17-08-2006 23:01 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 13:15

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

naftebakje schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:59:
[...]

Dan ga je plaatselijk je water ontbinden in O2 (pure zuurstof, oxiderend dus het laat brandbare stoffen spontaan ontbranden) en H2 (waterstofgas, extreem ontvlambaar, vooral samen met...O2, dan vormt het knalgas bekend van de scheikundeproef op school). Maar op de geleibaarheid van het water heeft het geen enkel effect, het enige wat je doet is van je waterkoeling een bom maken d:)b

Nog een heel verhaal...
Mmmm, na deze post mogen er ook geen waterkoelingssetjes mee het vliegtuig in :o

Everybody lies

Verwijderd

Topicstarter
[krankzinnige-idee-modus]
En als ik nou een magneet erbij plaats om die metalen deeltjes op te vangen? Heb ik gelijk een opofferingsmetaal (ferriet).
[/krankzinnige-idee-modus]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Handig leesvoer: http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/
en als opofferingsmateriaal kun je een magnesium puntenslijper gebruiken.

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
1 probleem ze durfde de voeding en de harde schijf niet in de olie te gooien :'( dus 100% stil is hij zeker nog niet.

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:34:
[krankzinnige-idee-modus]
En als ik nou een magneet erbij plaats om die metalen deeltjes op te vangen? Heb ik gelijk een opofferingsmetaal (ferriet).
[/krankzinnige-idee-modus]
Zelfde als je vorige id (maar minder destructief), je water blijft gewoon geleiden (een ijzerdraad waar je een magneet op zet, blijft even goed elektriciteit geleiden, als we ff geen rekening houden met hoogfrequente signalen). Hou er gewoon rekening mee dat water geleid (maar ga gerust door met je id'tjes, het is leuk om ze neer te sabelen >:) )

@Decoy: harde schijf in olie is géén goed id, bij stijgende en dalende temperatuur wordt er olie in de HDD gezogen, en aangezien je kop op minder dan de dikte van een menselijk haar boven de platters zweeft, kan je je wel iets voorstellen bij het geluid dat een crash met een druppel olie maakt, laat staan de schade.....
Voeding in olie moet in principe wel kunnen, zware transformatoren worden ook zo gekoeld, maar dan zitten er wel toevoegingen in de olie om vocht en dergerlijke weg te nemen (denk maar aan de rel met de dioxinekippen, transformatorolie is een ferm giftig goedje, ik weet niet wat ze nu als alternatief gebruiken voor die PCB's).

[ Voor 34% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2006 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
KifArU schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:43:
Handig leesvoer: http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/
en als opofferingsmateriaal kun je een magnesium puntenslijper gebruiken.
Hail aan die link! _/-\o_
Op pagina 3 onderaan staat idd dat gedestilleerd water niet werkt, na 5 minuten ontstaat er een cirquit. :(
DECOY88 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:56:
1 probleem ze durfde de voeding en de harde schijf niet in de olie te gooien :'( dus 100% stil is hij zeker nog niet.
HDD was ik sowieso niet van plan, en de voeding is hierboven een handig stukje over weerstand van water en doorslagspanning geschreven.
naftebakje schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Zelfde als je vorige id (maar minder destructief), je water blijft gewoon geleiden (een ijzerdraad waar je een magneet op zet, blijft even goed elektriciteit geleiden, als we ff geen rekening houden met hoogfrequente signalen). Hou er gewoon rekening mee dat water geleid (maar ga gerust door met je id'tjes, het is leuk om ze neer te sabelen >:) )
Wat ik bedoel: De losgekomen metaal-ionen worden door het magneet aangetrokken, waardoor ze niet in de buurt van alle elektrische componenten gaan rondzweven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 16:53 ]

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:46:
[...]
Wat ik bedoel: De losgekomen metaal-ionen worden door het magneet aangetrokken, waardoor ze niet in de buurt van alle elektrische componenten gaan rondzweven.
Wat ik bedoel: Een magneet zal de geleiding van het water niet wegnemen. Exacte uitleg kan ik je niet geven, maar ik ben er 99,99% zeker van dat je magneet geen meetbare invloed zal hebben op de geleiding van water. Het kleine beetje invloed dat de magneet zou kunnen hebben, vind je alleen maar binnen een straal van een millimeter ofzo rond de magneet.

Probeer het eens uit zou ik zo zeggen, neem een glaasje water, een meettoestel en een 9V blokbatterijtje. Maak een serieketen van de batterij, het meettoestel op de stroommeetstand. De 2 uiteinden (een kant van het batterijtje, en een meetpen van je meettoestel) steek je in het water, lees de stroom af. Zonder iets aan je opstelling te veranderen hou je een magneet bij het water (niet in het water, aan de buitenkant van het glas), en kijk of de stroom verandert. Probeer te zien wat het eventuele verschil is in stroom tussen wel/geen magneet, en vanaf welke afstand het effect nihil is.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2006 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ofwel volgens jou zou ik 1 hele kant vol met magneten moeten proppen en een dikke airflow hebben om het water gedeioniseerd te houden? :9

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:07:
Ofwel volgens jou zou ik 1 hele kant vol met magneten moeten proppen en een dikke airflow hebben om het water gedeioniseerd te houden? :9
Airflow heeft er niets mee te maken.

Als je een lek hebt, en het valt op 2 contactjes die niet mogen verbonden zijn, dan zullen die soldeercontacten het water direct geleidbaar maken. Dat is erg lokaal, en die kan je (als het überhaupt lukt om dmv magneten de geleidbaarheid te beïnvloeden, dat zou ik nog niet zomaar durven zeggen) maar beïnvloeden met een magnetisch veld dat zo sterk is dat je sneller zal muteren dan je schaduw, je volledige PC bij de minste trilling volledig wegsmelt (bewegende geleider in een magnetisch veld wekt stroom op), je magneetje meer zal verbruiken dan de gemiddelde stad (en een paar badkuipen water per seconde nodig heeft om niet zelf weg te smelten).
Absoluut onhaalbaar dus.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 19:49
ik zag ergens en review met zonnebleom olie
dus het mot werken, en meet voor zekerheid met en volt meter of het helemaal niet door laat

success en laat het ons weten

en hier is het link:'
http://www.tomshardware.c...p_out_the_fans/index.html

oh sorry dit was al boven aangegeven |:(

[ Voor 29% gewijzigd door soheilmd op 18-08-2006 21:35 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Over die magneten: Het gaat hier om metaal-ionen. Behalve het feit dat bijvoorbeeld koper ook als metaalvorm niets op magneten uitdoet, zit je ook nog eens met het probleem dat ionen zich helemaal niets van magneten aantrekken (nja, vast wel wat, maar niet genoeg en niet op de juiste manier voor dit doel.) Als je me niet gelooft: pak een bak gedemineraliseerd water, flikker er wat zout bij, dump er een multimeter in om de weerstand te meten. De weerstand is dan ws een paar K. Houdt er een magneet bij -> geen verandering.

Zeker als je je systemen meer dan een jaar wil laten draaien en zeker als het je main systeem is zou ik zelf persoonlijk compleet niet beginnen aan iets waar vocht bijzit. Je kan beter je tijd en geld besteden aan je systeem zo veel mogelijk passief of met stille fans gekoeld te maken naar mijn mening.

[ Voor 22% gewijzigd door Sprite_tm op 18-08-2006 21:32 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap hem ;)
Demi-water was sowieso al uitgesloten. Misschien dat ik die voeding er wel bij doe, zal die gast van die voeding-in-baby-olie tutorial eens mailen hoeveel watt zijn voeding is Het is een "Enermax EG465P-VE 431W unit", aldus die tutorial. Als je een krachtiger voeding hebt heb je toch ook een hoger voltage? P=U*I
Pirtkoei schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:51:
[...]

Als je je PC opstart geeft je voeding volgens mij een piekspanning, waardoor het voltage nog wat hoger komt te liggen. Als de doorslagspanning ongeveer 1kV/cm is, dan is dat 100V/mm (wat nog wel eens een probleem zou kunnen worden).

Weet iemand toevallig ook de formule van (baby/zonnebloem/any) olie? Ik kan er namelijk niks van over vinden in de BiNaS :(

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12

AirX

Tweak Guru

Waarom gebruik je geen zonnebloem olie? Stuk geodkoper en werkt even goed. Kost €0,28/liter bij de LidL ;). Of gewoon moterolie }:O

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 19-08-2006 13:38 ]

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:10:
...Als je een krachtiger voeding hebt heb je toch ook een hoger voltage? P=U*I
[...]
Als je je PC opstart geeft je voeding volgens mij een piekspanning,...
Al wat je voeding doet, is de aangesloten netspanning gelijkrichten naar ongeveer 320V (das de maximale spanning in de voeding, en is dodelijk). Die wordt door een buck convertor (door transfo, voor de galvanische scheiding, dus flyback type) naar beneden geconverteerd, tot 12V, 5V en 3,3V.
Die spanningen blijven gelijk, het zijn de maximaal te leveren stromen die veranderen (je beseft toch zelf dat de netspanning niet kan veranderen volgens de voeding die je hebt).

Waar je die piekspanning haalt weet ik niet, maar als de voeding een piekspanning zou geven op zijn uitgang dan blaast hij je PC op (zoals bij blikseminslagen, alles kapot). Er wordt een piekstroom getrokken als je de stekker insteekt (kan je horen door de vonkjes die overslaan, als je de connector op de voeding zelf insteekt), voor overslag maakt die dus niets uit.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik me eik afvraag, zou je met siliconenspray (niet de smeerolie) niet alles waar geen water bij mag komen gewoon isolerend maken?
Dan boeit de geleidbaarheid van de vloeistof niet...

• naftebakje
SA007 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:39:
Wat ik me eik afvraag, zou je met siliconenspray (niet de smeerolie) niet alles waar geen water bij mag komen gewoon isolerend maken?
Als je alles perfect onder een dun laagje kan leggen (want die silicone isoleert warmte) zou het in principe wel kunnen werken, maar in hoeverre je nog goed kunt koelen door die isolatie heen is maar de vraag, en alles goed afdekken met silicone zonder enig lekje erin lijkt me ook redelijk onhaalbaar.

Nog ff herhalen: er zijn er al een paar die met succes hun voeding watergekoeld hebben gekregen, door de koelvin mbv een metalen buis (waardoor je je water pompt) af te koelen. Dat is haalbaar en mogelijk, en is zelfs zo moeilijk nog niet.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Wil je per se alle onderdelen onderdompelen of is het simpelweg de bedoeling dat de voeding water/vloeistofgekoeld wordt? (sorry als ik er overheen lees)
De onderdelen die warmte genereren in een PSU zijn een paar diodes en transistors die op het koelblok in de PSU zijn geschroefd. Als je de koelblokken weghaalt en vervangt door een plaatje koper (het mica wat er tussen zit wel opnieuw gebruiken, dat zorgt ervoor dat de metalen achterkanten van de diodes en transistors geïsoleerd zijn van elkaar), en vervolgens dit plaatje koper waterkoelt door er een pijp langs te solderen, is je voeding ook watergekoeld. Er zijn wel diverse faq's en howto's op internet te vinden (ik ben nu even lui)
Zo kun je een voeding dus gewoon opnemen in een standaard watergekoeld systeem, en het geeft wat minder zooi denk ik :P

Edit: wat naftebakje dus zegt :Y)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:39:
En isoleer je de rest van alle onderdelen die door de normale airflow van je kast normaal gekoeld zouden worden. Dit heeft vrij weinig nut.
naftebakje schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:03:
[...]

Al wat je voeding doet, is de aangesloten netspanning gelijkrichten naar ongeveer 320V (das de maximale spanning in de voeding, en is dodelijk). Die wordt door een buck convertor (door transfo, voor de galvanische scheiding, dus flyback type) naar beneden geconverteerd, tot 12V, 5V en 3,3V.
Die spanningen blijven gelijk, het zijn de maximaal te leveren stromen die veranderen (je beseft toch zelf dat de netspanning niet kan veranderen volgens de voeding die je hebt).
Met een doorslagspanning (water) van 1kV/cm, wat bij lucht overigens 30kV is bij normale druk, zou je dus alleen kortsluiting kunnen krijgen op componenten die 0,32cm van elkaar verwijderd zitten.
Waar je die piekspanning haalt weet ik niet, maar als de voeding een piekspanning zou geven op zijn uitgang dan blaast hij je PC op (zoals bij blikseminslagen, alles kapot). Er wordt een piekstroom getrokken als je de stekker insteekt (kan je horen door de vonkjes die overslaan, als je de connector op de voeding zelf insteekt), voor overslag maakt die dus niets uit.
Piekspanning IN je voeding, niet op de ingang/uitgang. Hou wel in je achterhoofd dat ik de hele voeding onder laat lopen. Als de hoogste spanning 320V is (zoals jij zegt) en je stopt de stekker erin schiet die 320V ietswat omhoog lijkt me?

PS: Ik stap definitief over op olie, welke olie weet ik nog niet. Lampenolie is verkrijgbaar voor 1,69/L en baby-olie is verkrijgbaar voor 0,79/300mL (~2,50/L). Probleem van lampenolie is wel dat het wat makkelijk ontvlamt, en bij een spanning van 320V zie ik niet graag mn systeempje in lichterlaaien staan. Overigens is zonnebloemolie geen optie, die moet je op een laag temperatuurtje bewaren (d8 12 of -12 graden) en is maar een half jaar houdbaar :9 Verder moet de olie wel kleurloos zijn, kan je er beter doorheen kijken. Als ik besluit om er alsnog een kleurtje aan te geven gebruik ik wel getint plexiglas.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 18:56 ]

• naftebakje
Doorslagspanning is waarbij een vonk optreed. Dat heeft niets te maken met geleiding (binnenin een goeie geleider kan je niet spreken van doorslagspanning), het probleem is dat water wat enige seconden in een "vuile" omgeving is geweest, geleidt.

Als de stekker uit de voeding is, kan er geen energie in de voeding blijven (die is binnen enkele seconden weg). Als je de stekker insteekt is de spanning dus nul, er is een stroompiek tot de ingangscondensatoren tot 320V opgeladen zijn, maar piekspanningen vind je niet.
Enige manier om een piekspanning te maken, zou zijn om bijvoorbeeld 5 HDD's opeens, terwijl de PC draait, uit te trekken, dan is er opeens veel minder stroomvraag en zal de spanning geneigd zijn om te stijgen. Dit wordt echter ferm vertraagd door een elco, en binnen de kortste keren zal de geschakelde voeding bijgeregeld zijn (dat ding draait op 400kHz), het zou mij verbazen als je zo meer dan 0.1V spanningsstijging kan bekomen (grootste stroomslurper is je processor, maar die trek je er niet zomaar uit terwijl je PC draait).
Kortom: geen piekspanningen.

Enneuh, olie wordt vuil en vies, gaat uiteindelijk ook gaan geleiden (tenzij je aan transformatorolie geraakt). Als er trouwens geen damp is, krijg je olie niet in brand met een vonkje. Probeer maar eens een glas met lampolie in brand te steken, dat zal je niet lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 19-08-2006 22:19 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Is sommige olie in auto's niet te gebruiken? Remolie bijvoorbeeld is vrij van water en is niet bijtend, dacht ik. Deze olie is dun en bijna transparant.

In Toms Hardware testopstelling is de voeding toevallig buiten de oliebak gehouden. Mogelijk uit veiligheidsredenen vanwege hoogspanning 240 V. Als olie begint te geleiden, mag je uitkijken dat je je hardware niet mee roostert.

Persoonlijk ben ik al tevreden als de waterkoeling prima werkt. Sterker nog, waterkoeling kan bijna geruisloos zijn. Dan gebruik je grote passieve koeltoren of groot waterbak met liters water erin, niet met een radiator. Met zoveel water duurt het langer om boel op te warmen en geeft dus alweer warmte af aan omgeving. Dat kan via verdamping of groot metalen koelblok, deels gedompeld in water. Er zijn al passieve voedingen en waterkoeling in voedingen is mogelijk. De enige ronkende onderdeel om water rond te houden is een pomp. Meer niet. Er zijn al werkelijke pogingen gedaan met honderden liters water naast de pc. Ze zijn goedkoop en minder riskant.

Olie is geen eenvoudige opgave. En dat riskeert ook meer met garanties en zo. Het is dus geen optie voor beginnende modders. Je moet ervaren zijn en weten wat je doet. Er is misschien geen herhaling mogelijk als het fout gaat. Als iemand zoveel vragen gaan stellen "welke olie is goed" stelt me ook niet echt gerust. Het voelt als een beginner aan. Je zou eerst moeten googlen naar olie koeling toepassingen. Dan zul je achter komen welke soorten olie gebruikt zijn.

Bovendien heet het allang geen "watercooling" als het om topic titel gaat. De onderwerp gaat namelijk over directe oliekoeling. Of eigenlijk: ondergedompelde oliekoeling. Water is allang afgekeurd voor onderdompelen van pc + voeding in vloeistof.

Ik ben bang dat deze topic teveel heen en weer gepraat wordt en spelen met hoogspanning is gevaarlijke opgave. Kijk maar uit. :X

Verder moet ik nog wat aanvullen: de harde schijven worden ook warm. Maar ze mogen juist niet in olie gedompeld worden. Heb je daar ook aan gedacht? Harde schijven moeten ook wat koeling hebben, en met fans erbij is allang niet meer geruisloos. De doel om 100% stille pc te maken is dan allang verdwenen. Waterkoeling sets voor hd koelen bestaan al. Denk maar ook over na.

[ Voor 8% gewijzigd door MrDummy op 19-08-2006 23:44 ]

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53
MrDummy schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:40:
Is sommige olie in auto's niet te gebruiken? Remolie bijvoorbeeld is vrij van water en is niet bijtend, dacht ik. Deze olie is dun en bijna transparant.
Remolie is wel degelijk bijtend!! Gooi het voor de grap maar eens over de lak van je auto. Blijft niks van je lak over. Daarbij is het ook nog eens hygroscopisch. Dat wil zeggen: het trekt water aan.

Verwijderd

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

=> Shell Diala DX Transformator olie
(te bestellen bij elke lokale olieboer, ik meen 50 euro voor 40 liter ofzo)

Het resultaat (geluid komt door fan die niet volledig ondergedompeld is).

PC was een Celeron 650 ofzo (is al weer een jaartje geleden), hij deed 't prima, ook zonder cpu fan. Hij stonk alleen vreselijk, een luchtdichte afsluiting wil je wel aanbrengen als je dat een dag op je kamer hebt staan. Temps waren rond 40 graden idle en 45 vollast.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 10:53 ]

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Gaat er nog wat gebeuren of is dit een hypothetische 'case'mod? :) Ik kan ook goed hypothetisch modden, al jaren val ik daar mee in de prijzen.

De reden van mijn post is dat ik erg benieuwd ben naar de haalbaarheid! :) succes,...

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

Waarom komt de vraag "kan ik gedemineraliseerd water op mijn componenten doen" om de maand terug, en is het antwoord altijd steevast nee?
Kan iemand het eens keigroot in de FAQ zetten?

Verwijderd

Topicstarter
sniek schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:56:
Gaat er nog wat gebeuren of is dit een hypothetische 'case'mod? :) Ik kan ook goed hypothetisch modden, al jaren val ik daar mee in de prijzen.

De reden van mijn post is dat ik erg benieuwd ben naar de haalbaarheid! :) succes,...
Jaja ik ben nog aan het voorbereiden. Ik wil het eerst proberen op mn oude systeem van 5+ jaar (is niet zo erg als die kapot gaat maar zal wel zonde zijn). Tweede puntje is dat ik ook een nieuw systeem wil en dat gaat ook een beetje geld kosten.
Pagina: 1