E6300 Core2Duo systeem - hulp bij moederbord en videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:34
Na enkele jaren bijna dagelijks op Tweakers.net passief mee te doen, eindelijk een accountje aangemaakt, aangezien ik op het punt sta een nieuw systeem aan te schaffen en nog niet helemaal zeker ben van mijn zaak.

Ik heb reeds veel rond gekeken hier op de GOT search, wat gezocht naar benches en door de best-buy guides gefietst, maar helaas is die van vandaag een over tft’s en niet voor hele systemen jammergenoeg. Net nu de 1e Core2Duo’s beschikbaar zijn.

Hoofdpunten bij het samenstellen zijn dat het een dual-core systeem moet zijn, liefst zo geruisloos mogelijk en het hoeft geen game-pc te zijn.

Veelal zal ik het gebruiken voor video-bewerking en encoding en de algemene bezigheden natuurlijk. Ook moet het lange tijd aan kunnen staan voor een downloadje en een spelletje zo nu en dan. Waar ik me het meest aan erger op mijn huidige Athlon XP1800 is dat je steeds moet wachten… vandaar de dual-core, lekker vlot doorwerken, ook al ben je bezig met het ene, terwijl je wat anders wil doen.

Ik heb voor de pc een beperkt budget, waarbij ik liefst rond de 600 euro uitkom voor het hele pakket.

Gezien het videobewerken en Intels “naam” hierin toch de “beste” te zijn is mijn oog gevallen op de Core2Duo E6300. Ik heb getwijfeld over de AMD X2 4200 (AM2), die evenveel kost (beide ca. 180 euro) en de Pentium D940, die echter een stille dood tegemoetgaat en eigenlijk al achterhaald is ten opzichte van de Core2Duo’s.
De 4200 blijkt echter op minder te presteren als de E6300, dus vandaar mijn keus voor deze CPU.

Bij deze CPU heb ik liefst een ASUS moederbordje, puur op basis van mijn tevredenheid over dit merk en de naamsbekendheid. Misschien een geheel foute instelling.. maar toch. Helaas zit met dit budget een 965 / 975 chipset er niet in.

Mijn opzet tot noch toe:

CPU______________Intel Core2Duo E6300___________________________________184,95
CPU cooler________Zalman CNPS7700-AlCu__________________________________30,95
Moederbord________Asus P5LD2 SE_________________________________________84,00
Geheugen_________Kingston DDR2 PC5400 - 2 x 512 MB kit_____________________87,50
VGA______________Asus ATI Radeon Extreme AX1300 PRO Silencer 256 MB______76,50
Harddisk__________Western Digital Caviar 250GB S-ATA II HDD 16MB_____________80,25

Plus standaard spulletjes….
Kast______________Coolermaster Centurion 5 zwart____________________________57,50
DVD-brander_______BenQ DW1650 Black (bulk)_______________________________36,75
DVD-speler_________BENQ 16x50 IDE DVD-ROM Black (bulk)___________________19,95

Totale kosten____________________________________________________________658,35

Een beetje boven het gestelde budget, maar dan heb je (mijns inziens) wel best een leuk systeem waar ik nog jaren mee vooruit kan.
Voeding vervang ik sowieso, ik heb een half jaar geleden een CoolerMaster 430 Watt voeding gehaald. Verder neem ik nog 2 harddisks (IDE) mee over. Een WD 160GB (1 jr. oud) en Hitachi 60 GB (2 jr. oud).

Waar ik vooral mee zit is de keuze van het moederbord en de videokaart. De rest is OK, vind ik zelf. Vooral dat het mobo maar 1 x IDE heeft baart mij zorgen (ivm 2 x IDE HD + 2 x DVD)
Videokaart heb ik passief gekoeld genomen, omdat ik stilte toch wel op prijs stel. Vandaar ook de keuze voor de kast met 120 mm Casefan en de Zalman CPU cooler.

Ik heb reeds door het Conroe moederbord topic gebladerd, Op de Asus-site gek geworden van de type-coderingen en verschillende chip-sets en enige reviews/benchmarks proberen te vinden van “low-budget”- beeldkaarten….
Zo twijfelde ik even over de XFX 7300 GS (passief), kost vrijwel hetzelfde. Echter, na deze review zag ik daar vanaf.. http://www.legionhardware.com/document.php?id=515&p=8
Ik snap dat ik bij een low-budget kaart geen wonderen hoef te verwachten, maar zoveel mogelijk “bang for buck” is altijd fijn natuurlijk!

O ja, ik heb prijzen gebaseerd op deze webshop: www.mnm-computers.nl.
Hier heb ik al hele aangename ervaringen mee en ik ben ook zeer te spreken over hun prijzen! Leg ze maar eens naast de Tweakers pricewatch.

Elk commentaar is gewenst, so… shoot! (but be gentil… it’s my first time :*) )

Edit: Sorry voor de strepen in het overzicht, maar hoe tabs werken hier, snap ik ff niet? :|

[ Voor 21% gewijzigd door Danny the dog op 16-08-2006 22:43 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
De samsung spinpoint serie heeft heerlijk stille schijven. Misschien een optie ipv. de Western Digital. Ook Hitachi heeft stille(re) schijven dan WD.

Naast Dual Core voor goede prestaties is RAID 0 een hele goede optie, je schrijfsnelheden lopen op van 55 MB/s naar 95 MB/s. Dit kun je natuurlijk ook met 2x 160 GB doen ipv. 1 x 250 GB in je pc.

• Danny the dog
Thnx voor je reactie, maar RAID is natuulijk super, maar helaas weer duurder.

De 250GB schijf kost 80 euro en twee 160GB's 60euro per stuk.. en dan nog een duurder mobo dat RAID ondersteund...

Ik wil echt zoveel mogelijk binnen budget blijven.

Over Samsung HD's weet ik niet veel, sta ik een beetje als "wat de boer niet kent, eet ie niet" tegenover. Van WD en Seagate ben ik overtuigd en Hitachi (voormalig IBM) doet mij huiveren... De Hitachi schijf heb ik nl. doordat mijn IBM schijf stuk ging, net tijdens mijn afstudeerperiode....

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Ik heb er eigenlijk weinig op aan te merken, maar de Seagate Barracud 7200.10 250GB/320 GB is een zeer snelle harde schijf, een van de snelsten van het moment. Verder zou je op de DVD speler kunnen besparen, maar als je dat handig vindt zou ik dat gewoon zo laten.

Maar de BenQ DW 1655 is toch nieuwer? Dus waarom neem je die niet?

[edit]

Dit moederbord heeft 2 PATA aansluitingen, en op een PATA aansluiting kun je 2 IDE apparaten aansluiten, dus zou dat een goede zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door hello_moto op 16-08-2006 23:39 ]

Verwijderd

met hello_moto, de seagate 7200.10 is de snelste 7.2k serie van dit moment.
zkr daarvoor gaan.

en videokaart, tjah elke low-end is goed voor jouw, op grafisch gebied zijn ze vrij zwak en dus kan je weinig fout doen.
daarbij hebben de X1xxx serie en de 7xxx serie allemaal hardwarematige decodering dus dat is ook geen probleem.

• Danny the dog
@Twixxie / Hello_moto:

Die Seagate gaat dr in. Is idd even duur (ongeveer) en ook 16 MB cache.
Ga ik wel voor de 250GB, moet op mn budget letten..... Pricewatch: ca 77 euro Nice :*)

@Hello_moto:

Dat moederbord is wel mooi ja, vooral die 2 PATA aansluitingen. En de mogelijkheid tot RAID in de toekomst..... Maarja, is wel weer ca. 20 euro duurder. Ik zal t in mn achterhoofd houden!
Zie het bordje alleen niet in de pricewatch staan....?

Wel ff gechecked op ASUS site ivm Core@duo compatibiliteit
http://zeus.asus.com/hq/p...delmenu=0&share=txt/core2

Is dit bord "beter" qua performance als mijn eerste gedachte of niet? Of ligt dat gelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Danny the dog op 17-08-2006 12:50 ]

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 20:18
Als ik jou was, zou ik liever een paar euro's meer investeren zodat je met een RAID setup kan werken. Je wilt er tot slot enkele jaren mee werken.

Koop een kwalitatief goed mobo met RAID functie voor een leuke prijs met daarbij 2 * 160 gig hd's en je kan zeker verder. (Je kan mss je oudere hd's verkopen, heb je toch al wat centjes bij..)

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23
't enige verschil tussen de benq 1650 en 1655 is dat de 1655 lightscribe heeft.

• Danny the dog
@Shellö:

Maar als ik dan overstap op Raid (met het mobo dat Hello_moto al noemde), hoeveel opslagcappaciteit heb ik dan, met 2 x 160GB?

Klinkt mss een beetje als n00b-vraag, maar het lijkt mij logisch als ik 2 x de snelheid wil (weet niet hoe die RAID heet..0?, 1?), dat ik dan ook maar de halve capacaiteit heb... toch? :?

Verwijderd

Let wel op dat je de P5LD2 SE/C of P5LD2/C neemt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 13:16 ]

• hevling
Met RAID 0 (striping) wordt de opslagcappaciteit verdubbelt dus dan krijg je 320 GB, de data wordt dan verspreid over de 2 hd's. Hierbij verdubbel je bijna ook je leessnelheid. Let wel op indien de schijf stuk gaat, ben je wel al je data kwijt.

Met RAID 1 (mirroring) is de opslagcappaciteit maar 160 gig ook al gebruik je 2 hd's, er wordt 1 hd gebruikt als mirror voor de andere hd. Geen snelheidswinst maar je data is veilig , wnr er een hd stuk is , neemt de andere hd het gewoon over.

Aan jou de keuze!

• Danny the dog
Dus... met Raid 0 vergroot ik de kans op een fatale crash met factor 2 en met Raid 1 verklein ik die kans met factor 2..... (Beetje kort door de bocht genomen ;) )

Dan ga ik toch liever voor die kleinere kans. Als ik al voor Raid ga.. nog een nachtje over slapen...
Bedankt voor de uitleg!

Edit: Denk dat ik nu ga voor 1 S-ATA2 schijf en een mobo dat wel evt RAID ondersteund. Kan ik altijd nog volgend jaar een zelfde schijfje erbij zetten. Ook gezien de komende prijzenoorlog in de HD-markt, zoals hier op tweakers laatst te lezen was.....

@jeroentjuhh_88:

Waarom moet ik de /C variant van het mobo nemen?
Ik dacht dat de SE aanduiding of de REV.2 extensie al vermeldden dat de bios geschikt is voor de Core2Duo..?

@hello_moto:

Mbt die brander... tja, de 1655 is maar een paar euro duurder en heeft idd lightscribe. Denk ook dat ik die neem, maar ik had de 1650 maar ff snel gepakt, omdat ik sowieso nogal tevreden ben over de BenQ branders. Ze komen ook goed uit testen. Toch bedankt voor de hint.

[ Voor 64% gewijzigd door Danny the dog op 17-08-2006 18:50 ]

• Danny the dog
Ik twijfel toch nog erg tussen 3 borden, kijkend naar prijs en aantal IDE aansluitingen en natuurlijk de overige kenmerken, zoals de 1066 MHz FSB.

P5LD2 SE___________ 84 euro
Slechts 1 x IDE, maar wel 945 chipset

P5ND2-SLI___________86,50 euro
2 x ATA 133, RAID en nForce4 chipset

P5LD2______________105,95 euro
1 x ATA 100, 2 x ATA133, RAID en 945 chipset

Nu heb ik niet zoveel verstand van die chipjes, maar volgens mij is de nForce4 al een hele tijd uit, ofwel verouderd.. .toch?

RAID is op zich wel leuk, SLI gebruik ik van zn leven nooit.Wel 2 ATA poorten zijn fijn, alhoewel er ook S-ATA verloopkaarten zijn.... (ca. 20 euro)

Mijn vraag is (budgetair gezien): Is de nForce4 chip en het hele bord merkbaar "slechter" dan een 945 bord? Zouden die paar tientjes meer nut hebben voor het P5LD2 bord of beter afzien van de nForce?

Zijn er daarnaast wellicht nog betere alternatieven voor de gekozen graka..... in dezelfde prijsklasse of als de performance toch niet veel minder is ook goedkoper? X300 van ATi is nl. stukken goedkoper, maar zo te lezen ook erg veel trager....

Verwijderd

Als je op de site van Azerty (azerty.nl) kijkt, staat er dat alleen de 'c-variant' de Conroe/Allendale ondersteunt terwijl op de site Asus hier niks over te vinden is.

• hevling
Ik zou toch gaan voor een ander moederbord, het is wss mogelijk dat de conroe jou opgegeven moederborden ondersteunt maar ik zou mss opteren voor 'echt' conroe mobo.

In dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1151581 zal je wel mobo's naar jouw smaak vinden.

Het is me misschien ontgaan, maar waarom precies een mobo met 2 PATA sloten? Je hebt toch een SATA HD en die 2 PATA devices kan je aan 1 kabel hangen :?

• Danny the dog
Nou, ik heb nog 2 IDE schijven liggen, 1 van een jaartje oud (WD 160GB) en een RMA retourtje van Hitachi van 60 GB van ca. 2 jaar.

Nou is die 60GB niet zo interessant, maar voor data-opslag is die grote wel fijn....

Anders moet ik weer een extra S-ATA schijf kopen, aangezien ik sowieso 2 schijven wil.
(1 voor OS en 1 voor data)

Mbt moederbord ga ik graag voor Asus, omdat ik daar gewoon goede ervaringen mee heb. Ik had al in het conroe-mobo topic gekeken, maar daar komen in de lager prijsklasse (wat ik gezien heb) geen Asus-jes voor... vandaar mijn vragen hier...

• Danny the dog
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:18:
Als je op de site van Azerty (azerty.nl) kijkt, staat er dat alleen de 'c-variant' de Conroe/Allendale ondersteunt terwijl op de site Asus hier niks over te vinden is.
Thnx! De site van Azerty is idd wel handiger mbt zoeken, dan de site van Asus zelf!

• Danny the dog
Nou... intussen zijn we alweer n tijdje verder en uit de keuze voor t mobo ben ik nu, evenals de rest van de delen.

Mobo wordt de Asus P5LD2/C voor 107 euro. Heb ik tenminste ook wat opties voor de toekomst mbt overklokken, RAID etc.

Maarr.... de videokaart is echt een probleem!

Ik twijfel of ik een zo laag mogelijk bedrag moet proberen neer te leggen, of toch moet proberen een goede prijs/prestatie verhouding na te streven (met een budget tot max 80 euro voor de kaart)

Opties, mijns inziens:

ATi X300
ATi X1300 pro
NVidia 7300 GS
NVidia 7300 GT
NVidia 6800 Extreme

Allemaal ongeveer dezelfde prijs, behalve de X300, die echt de budget-koning is ;-)
Let wel dat ik een passief gekoeld kaartje zoek, ivm lawaai.

Ik heb verschillende reviews gelezen en het blijkt dat de X1300 beter is als de 7300 GS, maar hoe de 6800 Extreme daar weer tussenpast en of de meerpijs van de 7300 GT opkan tegen de meerprijs....
Sowieso vraag ik me af of een kaart van 50 euro nu zoveel "slechter" is qua minderwaarde tov een kaartje van ca. 80 euro, aangezien het toch allemaal low-end kaarten zijn onder de 100 euro...

Als iemand een goede tip heeft, is die heel erg welkom, aangezien ik de pc toch wel snel wil bestellen. (deze week)

[ Voor 8% gewijzigd door Danny the dog op 11-09-2006 17:29 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Qua performance:

Te mijden: X300, 7300 GS
Beter: X1300 Pro
Best: 7300 GT

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

misschien een tweede hands grakaatje bv. X1600 te scoren op markt plaats of vraag en aanbod op tweakers.net

misschien een gekke ingeving :X

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Danny the dog
X1600 PRO kost even veel als een 7300GT (ca. 86 euro)
1600 is echter niet passief te krijgen en blijkbaar ook niet significant beter als de 7300GT.... Qua overklokcapaciteit zit de GT zelfs boven de 1600.

Jammergenoeg past een 7600GS niet binnen het budget. Ik heb nl. echt geen zin om nog eens 40 euro extra aan zo'n kaartje uit te geven en 2e hands heb ik ze ook nog niet gevonden....

Toch bedankt voor de tip. Hoop dat de 7300GT toch wel wat presteerd met wat oudere spellen.
Hij zal sowieso beter zijn dan mn oude Radeon 9600Pro ;-)

Nou heb ik alleen nog t probleem dat ik niet weet welke behuizing ik zal kiezen.
Voeding heb ik nog (Coolermaster) en dacht dat de Centurion 5 case van dat merk een mooie kast zou zijn...... Lees ik echter her en der dat de fans in deze kast niet echt geluidsarm zijn, wat hem natuurlijk weer minder aantrekkelijk maakt :'(
Jammer, want t is een mooie kast. Wellicht is ie ook zonder de fans te gebruiken en dan toch nog koel en geluidsdempend genoeg....

[ Voor 29% gewijzigd door Danny the dog op 18-09-2006 17:12 ]

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 12:07
Hier een stuk over de 7300GT, misschien heb je er wat aan!

No Shame, only Fame!

• Danny the dog
S2801 schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:29:
Hier een stuk over de 7300GT, misschien heb je er wat aan!
Thnx voor het meedenken! :)

Heb ff snel de laatste pagina gelezen en damn... het is best n goed kaartje wordt er gezegd ;)
Een simpele uitvoering van de 7600 zelfs...

Maar er wordt wel gezegd uit te kijken voor een versie met DDR3 geheugen... nou, een blik in de pricewatch zegt mij dat die in nederland niet te krijgen is! Jammer...

Maarja! Ik had de Asus 7300GT toch al besteld.
Alleen als ik echt een heel goed alternatief zou vinden, zou ik mn bestelling alsnog annuleren / veranderen, als dat nog kan.

Pagina: 1