Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|
Agree to disagree... | Sort that one out!
vraag: Waarom zit er geen ma/sl jumper op een SATA schijf....?jesse9391 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:22:
Ik wil graag de sata als master.
edit:
ah, nu verklap je het voor de TS.
[ Voor 9% gewijzigd door Sosabowski op 16-08-2006 21:27 ]
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Omdat iedere SATA schijf zijn eigen kanaal naar de controller heeftIorGie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:24:
[...]
vraag: Waarom zit er geen ma/sl jumper op een SATA schijf....?
OM FAQ / Beleid
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
De sata sluit je dus mooi aan met een sata kabel.. jumpers heb je er niet op.
De ata sluit je mooi aan met een ide kabel en zet deze maar mooi op master.
Vervolgens in de bios instellen welke HD je als eerste boot device wilt hebben.
OM FAQ / Beleid
jesse9391 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:22:
Ik heb net mijn nieuwe seagate barracuda 7200.10 (250gb) sata ontvange. Deze wil ik samen laten werken met mijn ide schijf een seagate barracuda 7200.7 (80gb), maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik krijg ze onafhankelijk van mekaar wel aan de gang. Ik wil graag de sata als master, en de 80 als slave, zo staat ook mijn opstelling en de instelling in de bios, maar nu kan ik de ide niet zien in de bios.
Verder beschik over een dell 4600 moederbord, die als ik het goed heb is gebaseerd op de intel 845p serie.
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
In het geval van twee P-ATA aansluitingen spreek je dan van een Primairy Master en een Primairy Salve op de primary P-ATA poort. Voor de tweede P-ATA poort/aansluiting geldt Secundairy Master en Secundairy Slave.
Nu wil jij opstarten vanaf je S-ATA schijf dus van een extra S-ATA controller welke op het moederbord zit. Hiervoor zou je een moet kijken of je ook ergens een boot optie kunt vinden die je op Ext., SCSI of S-ATA kunt zetten.
Overigens is de S-ATA controller op je moederbord tevens een RAID controller? Als dat het geval is heeft deze mogelijk een eigen BIOS waar je mogelijk ook aanpassingen moet doen.
Je kunt vaak ook nog aangeven van welke S-ATA schijf geboot moet worden... Ik zou zeggen spit je BIOS eens goed door.
[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-08-2006 21:32 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 16-08-2006 21:36 ]
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
`IorGie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:24:
[...]
vraag: Waarom zit er geen ma/sl jumper op een SATA schijf....?
edit:
ah, nu verklap je het voor de TS.
Aah ik had al zown vermoede dat er op de sata g1 jumper voor master/slave zat
nu weet ik wel zeker:)
Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|