Dilemma: X2 of Core2Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik twijfel tussen deze systemen:

AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, OEM
MSI K9A Platinum
G.Skill F2-4200PHU2-2GBNT, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz
Connect3D Radeon X1900XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Maxtor Maxline Plus III, 300 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300

Samen rond de 900€

OF:

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed
MSI 975X Platinum PowerUp Edition, Retail
G.Skill F2-4200PHU2-2GBNT, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz
Connect3D Radeon X1900XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Maxtor Maxline Plus III, 300 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300

Samen rond de 1040€

De rest van de componenten heb ik al, koeler ben ik momenteel nog mee bezig. Mijn vraag is echter: is deze combinatie van processor, moederbord en geheugen goed ? Zou ik bv. meer prestatie voor hetzelfde geld kunnen krijgen ? Liefst heb ik de nieuwste generatie processor (AM2 X2 of een Core2Duo), overklokken doe ik met plezier. Echter heb ik de laatste generatie moederborden, processoren en RAM niet bijgehouden. Dus ik weet niet precies wat ik beter pak: een iets snellere processor of iets sneller geheugen en of de prestaties evenredig met de kosten omhoog gaan. Een echt budget heb ik niet maar meer dan 1200€ zou ik toch niet willen uitgeven. Ook advies over moederbord kan ik gebruiken, minimum 4 SATA aansluitingen en 1 PATA aansluiting maar meer is zeker welkom.

Verder bezit ik een X-Fi Platinum, Tagan 480W voeding, 2x WD Raptor 36GB schijven voor boot/Games, CD/DVD schrijver en alle bijhorende koeling.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:30
Voor overclocken zou ik PC5300 of PC6400 nemen, overigens lijkt mij de Athlon het meeste waar voor je geld, als ik me niet vergis is het verschil tussen de X2 3800+ en de E6300 minimaal, zelfs de X2 3800+ af en toe sneller... Ik weet echter niet hoe goed de E6300 overclockt (als die net zoveel - procentueel - valt over te clocken als de E6600 zal de E6300 zich beter verhouden, of het het geld waard is vraag ik me af!)

Overigens, ik hoor veel goede verhalen over de 7200.10 Barracuda schijven van SeaGate, zeer snel én stil heb ik gehoord :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:52
Ik zou alleen een AMD nemen, als het hele systeem beduidend goedkoper is (hier niet het geval) of in het geval van een upgrade van een oud S939 mobo (hier ook niet het geval).
Bij een nieuw systeem zou ik eerder een Intel Core 2 Duo nemen, temeer ook omdat socket AM2 van AMD binnenkort alweer de vuilnisbak ingaat en deze socket dus nog een veel korter leven zal hebben dan S939.
AM3 is de opvolger, met DDR3, maar deze is nog niet uit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ik zou voor de X2 gaan, maar das gebaseerd op persoonlijker ervaring. Wat ik me alleen afvraag; je wilt een snel systeem, waarom prop je er dan geen Raptor in. Dit maakt zeker een berg verschil in laadtijden, kijk maar eens na bij ome tom. :)

Mijn specs (Januari 2006 á € 1000,-)
http://www.haasonline.com/computer.php?publicatie=systeem1

edit:

Sorry, ik had over de 2 raptors heen gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 16:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:45:
Ik zou voor de X2 gaan, maar das gebaseerd op persoonlijker ervaring. Wat ik me alleen afvraag; je wilt een snel systeem, waarom prop je er dan geen Raptor in. Dit maakt zeker een berg verschil in laadtijden, kijk maar eens na bij ome tom. :)
De TS heeft 2 36gig raptors, die zullen daar wel in raid0 in gaan. Ik zou zelf voor die c2d gaan, als je zelf aangeeft dat je graag wil overklokken heb je daarmee gewoon het meeste kans op een enorme OC, ze overklokken zelfs zo goed dat sommige exemplaren gewoon gelimiteerd zitten door het moederbord, en draaien aan fsb's van 400 of meer (in plaats van 200). Dergelijke OC's zijn toch héél ongewoon.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:30
Dan is het toch geen uitdaging meer? ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[quote]Sp!tF!re schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:39:
Voor overclocken zou ik PC5300 of PC6400 nemen, overigens lijkt mij de Athlon het meeste waar voor je geld, als ik me niet vergis is het verschil tussen de X2 3800+ en de E6300 minimaal, zelfs de X2 3800+ af en toe sneller... Ik weet echter niet hoe goed de E6300 overclockt (als die net zoveel - procentueel - valt over te clocken als de E6600 zal de E6300 zich beter verhouden, of het het geld waard is vraag ik me af!)

Dit is wat overdreven de E6300 is eerder te vergelijken met een 4400+ zie
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2802&p=1

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
De bovengenoemde processoren behoren tot dezelfde prijsklasse, hoewel benchmarks bewijzen dat de Intel Core 2 Duo E6300 in de meeste gevallen beter presteert dan de AMD X2 3800+.
Ook blijkt de Intel Core 2 Duo een hele goede ''overclock-processor'' te zijn.

Het geheugen wat je nu hebt (PC4200 533MHz) zorgt voor een hele goede preformance, aangezien de snelheid van het geheugen (533MHz) synchroon loopt met de FSB van de Intel Core 2 Duo processor (1066MHz).
Maar mocht je de processor gaan overclocken, dan is sneller geheugen een vereiste.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yonix schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:53:
De bovengenoemde processoren behoren tot dezelfde prijsklasse, hoewel benchmarks bewijzen dat de Intel Core 2 Duo E6300 in de meeste gevallen beter presteert dan de AMD X2 3800+.
Ook blijkt de Intel Core 2 Duo een hele goede ''overclock-processor'' te zijn.
Dat is waar, maar dat is geen 140 euro waard zoals ik het zie :P

• Yonix
  • Nu online
Bartjuh schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:56:
[...]

Dat is waar, maar dat is geen 140 euro waard zoals ik het zie :P
Dat hangt natuurlijk af waarvoor de TS het systeem wil gaan gebruiken.
Als de TS een Game systeem wil kan hij beter voor de Intel Core 2 Duo gaan, omdat deze beter presteert in Games dan de AMD X2 3800+.

Verwijderd

GarBaGe schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:43:
Ik zou alleen een AMD nemen, als het hele systeem beduidend goedkoper is (hier niet het geval) of in het geval van een upgrade van een oud S939 mobo (hier ook niet het geval).
Bij een nieuw systeem zou ik eerder een Intel Core 2 Duo nemen, temeer ook omdat socket AM2 van AMD binnenkort alweer de vuilnisbak ingaat en deze socket dus nog een veel korter leven zal hebben dan S939.
AM3 is de opvolger, met DDR3, maar deze is nog niet uit.
Waarom alleen een AMD in het geval van beduidend goedkoper?
Intel fanboy verhaal?

Onzin, AM2 is compatible met AM3 en dus wordt upgraden een erg mooie optie met dit systeem in de toekomst.

Verwijderd

de core 2 duo verslaat amd x3800 en als je hem overklokt zelfs de x4400

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met het oog op overklokken zou ik een E6400 nemen vanwege de hogere multiplier en sneller geheugen. Dan loop je niet zo snel tegen problemen aan vanwege een idioot hoge bussnelheid.
Kost nu een paar tientjes meer, maar zorgt voor een beter toekomstpad.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Een Core 2 Duo E6300 kan erg goed overklokken. Deze zou ik zeker aanraden boven een X2 3800 systeem.

Een moederbord met het Intel P965 chipset is daarvoor ideaal, de Gigabyte GA-965P-DS3 of kortweg DS3 is een populaire keuze voor een E6300 onder fanatieke overklokkers.
Voor overklokken zou, mocht dat in je budget passen, PC6400 ram aan te raden zijn, en vanwege games natuurlijk 2x 1GB. Wat merk betreft gaat voor overklok resultaten de voorkeur uit naar OCZ (de Platinum reeks), Corsair of Team Xtreem geloof ik dat dat laatste merk heet. OCZ heeft wel eens wat compatibiliteits problemen gegeven met Core2Duo moederborden en dus is het aan te raden dat te checken bij de moederbord fabrikant voor je voor een OCZ geheugen zou kiezen.

Qua koeling is de nieuwe topper de Scythe Infinity, maar nog niet goed te krijgen, en een groot en zwaar ding. De koelers die daar net wat onder zitten zijn de Scythe Ninja Plus en Tuniq Tower 120, maar beide ook erg groot en zwaar. Scythe Katana CU is wat lichter en wat kleiner en is qua koeling net een stapje onder de andere genoemden. Een Scythe Katana 775 weegt al helemaal niks vanwege een boel aluminium ipv koper, is best goedkoop, koelt erg goed en best stil en is omdat hij specifiek voor socket 775 makkelijk te installeren.

Qua grafische kaart zou ik voor een Arctic Cooling Accelero gaan. ((nog)niet beschikbaar voor 7900GT)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Bedankt voor de vele nuttige tips. Ivm. de keuze van het moederbord: mijn keuze gaat uit (indien van Intel) naar een 975X, is deze veel verschillend van de 965 ?

Over het algemeen doe ik niet bijzonder veel gamen maar als ik het doe wil ik wel dat het goed gaat en dat ik er even mee toekom. Heb een 20" breedbeeld TFT, dus 1680x1050 moet het vloeiend trekken. Heb nu een X850XT maar dat trekt echt niet zomaar alles vlekkeloos in die resolutie. Bekijk me als een power-user die voor kwaliteit gaat en geen compromis wil voor vlotte prestaties.

Welk geheugen zou tevens het meeste prestatie voor zijn geld geven ? Bv. is PC4300 met CAS 3 interessanter dan PC5400 met CAS 4 ? Ook als de processor op gelijke FSB loopt ? Ik wil het systeem niet extreem tweaken maar ik wil er wel iets uithalen :)

Ivm. koeling zit ik nu met het dilemma dat ik geen waterblok heb dat past op een AM2 (wel S939 en S775), dus mijn voorkeur gaat zowiezo naar Intel voorlopig. Het probleem is dat het een "vreemde" slangmaat van 6,5mm ID (Inner Dimension) en 10mm OD (Outer Dimension) is. Voor de videokaart is er wel al een goede blok geloof ik en anders zal deze ook wel passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 16-08-2006 19:15 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Van wat ik zo lees op GoT halen veel mensen een Asus P5W DH Deluxe, maar die is wel een stukje duurder.

Volgens het Conroe mobo topic haal je daar de beste resultaten mee :)

Edit: Sorry ik kan dat even niet terugvinden, volgens mij ijl ik gewoon wat :P

Maar dit is natuurlijk wel leuk:
Asus DH Remote™
It's finally here, the convenient remote controller for your PC!
Introducing DH Remote™, a convenient PC remote controller that gives users unprecedented control over their PCs from the comfort of their couches. With the touch of a button, users can quickly power their PCs on/off, put the computer into suspend mode, and turn the computer noise down. Moreover, revolutionary ASUS technology allows users to run wireless devices such as Skype and wireless AP while the computer is still sleeping. Of course the remote gives you all of the features of a more traditional remote as well, such as volume control, play, pause, fast-forward or rewind. Users can also customize the buttons to suit specific needs. Have DH Remote™ in your hand and do more with your PC at a distance away! :P

[ Voor 72% gewijzigd door Dutch_Razor op 16-08-2006 19:28 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Dat msi board icm. het intel systeem is toch wel een heel erg superdeluxe high end board. daar zou je best wel wat op kunnen besparen denk ik.
Dat board is vooral duur vanwege de onboard intel gbit lan controller, die zijn zeer goed, maar ook prijzig.
welke van de 2 je moet kiezen is mijn mening het core 2 duo systeem, danwel met een goedkoper board, toch ff wat nieuwer als de x2, en nieuwer in de zin van een zeer aantrekkelijke ghz(stroom)/prestatieverhouding en denk dat de vergelijking nog iets eerlijker zou zijn met een snellere amd cpu.

• Yonix
  • Nu online
Phuncz schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:14:
Bedankt voor de vele nuttige tips. Ivm. de keuze van het moederbord: mijn keuze gaat uit (indien van Intel) naar een 975X, is deze veel verschillend van de 965 ?
De Intel P965 Chipset is een chipset, welke is ontwikkeld voor de Intel Core 2 Duo processoren, de 975X biedt ondersteuning voor Intel Core 2 Duo processoren.

Uit vele reacties in het [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV Topic blijkt dat moederborden met een 975X Chipset, zoals de Asus P5W-HD Deluxe goed overweg kunnen met de Intel Core 2 Duo Processoren, sommige 975X moederborden vereisen een BIOS update.

Ook blijkt uit benchmarks dat het prestatieverschil tussen de P965 en 975X Chipsets niet erg groot is, en dat de Intel Core 2 Duo ook erg goed presteren op moederborden met een 975X Chipset

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Gianni Rombios schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:38:
[quote]Sp!tF!re schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:39:

Dit is wat overdreven de E6300 is eerder te vergelijken met een 4400+ zie
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2802&p=1
Ja idd, en als je hem overklokt nog beter dan een fx 62! Dus ik zou voor een Core 2 Duo systeem gaan.Het is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Het voordeel van de 965 chipset is ook dat het al klaar is voor de quad core (dacht ik toch). Van de 975X weet ik he niet.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En toch, wij van de Nuon adviseren de Athlon. We moeten namelijk ook onze stroomomzet in de gaten houden.

* Delerium denkt dat de portemonnee in dagelijks gebruik de Core2 ook wel prettig vind.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Eigenlijk verbruikt de X3800+ 3 watt minder, maargoed , who cares?

De E6300 is beter :)

• Yonix
  • Nu online
Dutch_Razor schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:02:
Eigenlijk verbruikt de X3800+ 3 watt minder, maargoed , who cares?

De E6300 is beter :)
Dat is geen standaard AMD X2 3800+:
Tweakers.net Nieuws - Zuinige AMD Processors weten niet te overtuigen

De AMD X2 3800+ in de TS is wel een ''standaard'' AMD X2 Processor, dus in dat geval is de Intel Core 2 Duo E6300 de processor welke het zuinigst is, zoals Ecteinascidin al zei.

[ Voor 15% gewijzigd door Yonix op 16-08-2006 21:21 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

Thandor

SilverStreak

Mijn vraag is echter: is deze combinatie van processor, moederbord en geheugen goed ? Zou ik bv. meer prestatie voor hetzelfde geld kunnen krijgen ?
Zoeken naar benchmarks, reviews en ervaringen :) Op die manier zul je antwoorden vinden op de door jou gestelde vraag.
Houd verder in de gaten wat er zoal bij de onderdelen zit. Ik zie 'OEM' bij de AMD Athlon 64 X2 processor. Mogelijk zit er geen koeling bij. (wat bij Boxed wél het geval is)

Een interessant topic over moederbord is wellicht het volgende:
[Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV

Dit topic gaat in ieder geval op slot omdat er simpelweg enorm veel informatie te vinden is omtrent deze configuraties. Zoek dus eens naar informatie en ervaringen met de GoT Search, Tweakers.net Search (Frontpage, o.a. nieuws m.b.t. de Intel Core 2 Duo 'Conroe' en socket AM2 / AM3) en Google.
Ecteinascidin schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:40:
En toch, wij van de Nuon adviseren de Athlon. We moeten namelijk ook onze stroomomzet in de gaten houden.

* Thandor denkt dat de portemonnee in dagelijks gebruik de Core2 ook wel prettig vind.
Zo groot is dat verschil ook weer niet.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.