Jpeg afbeeldingen corrupt - herstelbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 14:06

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Hoi

Ik zit met een erg vervelende zaak dat ik een 1300 foto's kwijt ben. Vermoedelijk verwijderd zonder er erg in gehad te hebben :(

Nu heb ik een freeware tooltje gevonden Smart FAT recovery en hier een hoop jpg's weer teruggetoverd. Nu blijkt dat er veel corrupt zijn (ik zie met een viewer dat de header vermoedelijk mist)

Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit moet/kan herstellen of nog iets met de bestanden kan doen, en ik heb geen flauw benul op welke keywords ik ergens moet zoeken :?

Ik heb een bestand even geupload welke een Irfanview, Photoshop, IPhotoplus etc niets mee kunnen.

http://got.pc-mania.nl/DSC05517.jpg

Heeft er iemand een idee wat ik nodig heb om deze te kunnen herstellen? Is het uberhaupt mogelijk?

Tweede puntje:
ik zie met de verkenner als ik de weergave op thumbs zet wel foto's her en der, maar als ik hem open met de windows pict. en fax viewer krijg ik een melding Drawing Failed...
Hoe kan ik dan wel de thumbs zien?

[ Voor 13% gewijzigd door Barreljan op 15-08-2006 17:13 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik een goede ervaring heb met FinalData2.0.
Ook deze las sommige onderdelen verkeerd (vooral foto's),
maar te weinig om iets aan te doen
En de partitie was ntfs.
Misschien ken je iemand die dit programma heeft (het is niet free)
In ieder geval weet ik niet of het is op te lossen, maar misschien
bestaan er tools die voor jouw een header kunnen toevoegen?
Suuk7

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Heb je sowieso al een kopie van je harddisk gemaakt voordat je er mee gaat lopen rommelen?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:50:
Heb je sowieso al een kopie van je harddisk gemaakt voordat je er mee gaat lopen rommelen?
Dr staat nu bar weinig op dus maakt niet veel uit. De herstelde bestanden staan via het netwerk nu op mijn eigen pc.

Ik zal eens kijken of dat Finaldata iets beter kan herstellen

[edit]
final data werkt niet op win2k as...

[ Voor 5% gewijzigd door Barreljan op 15-08-2006 19:19 ]

• djluc
Je foto's staan er toch nog steeds op!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:38
Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt. De foto's waren toen nog wel te openen met Paint Shop Pro, maar waren wel voor een deel "kapot". Er miste een deel van elke foto (daar zag je dan een soort dikke rand). Met Paint Shop Pro heb ik ze vervolgens opnieuw opgeslagen en toen waren ze weer te openen. Niet perfect natuurlijk, maar ik was ze in ieder geval niet helemaal kwijt.

Even Paint Shop Pro proberen dus.

omniscale.nl

• djluc
Lees dit even, al denk ik dat je het nu al aardig verpest hebt: OM FAQ / Beleid

[ Voor 34% gewijzigd door djluc op 15-08-2006 19:36 ]

Verwijderd

Heb zelf ook na een recovery enkele foto's beschadigd teruggevonden. Enkele opende nadat ze een paar keer geopend met een bepaald programma / fotoviewer weer goed. Als de fout in de header zit staat de foto er namelijk nog wel op. Ook had ik foto's die voor de helft of driekwart goed waren, maar daar zijn er ook enkele spontaan na kopieren van een naar andere pc en viewpogingen verbeterd. Het is alleen een tijd geleden en ik heb de files die nog niet goed zijn wel bewaard maar sommige zijn nog steeds niet te openen maar wel zichtbaar in map miniatuurvoorbeeldweergave en kopieen daarvan doen het soms weer goed?? Het programma waarmee ik foto's nadat iemand ze van mijn laptop gewist had gered heb was PC INSPECTOR File Recovery maar met welk programma / fotoviewer ervoor zorgde dat mijn bestanden weer goed werden weet ik niet, ik ben in de tussentijd namelijk ook meerdere keren van notebook gewisseld en van van fat32 naar ntfs (en ext3) gegaan. Dus het is mogelijk en als je goede resultaten boekt laat het dan weten. Ik heb zelf vroeger irvanview op mijn pc gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 19:59 ]

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:35:
Lees dit even, al denk ik dat je het nu al aardig verpest hebt: OM FAQ / Beleid
verpest? :? :/

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik heb even met een hexeditor gekeken. Je mist inderdaad minstens de header wel. Normaal staat er in het begin JFIF en zie je patronen in de quantization tables e.d. Het begin van een JPEG is normaal iets minder willekeurig dan nu het geval. Ik zou zeggen, verdiep je in het JPEG formaat en ga aan de slag met een hexeditor. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen zoeken op de hoogte en breedte van de afbeelding. Die staan er normaal ongecomprimeerd in. Verder zijn er wat escape codes die je misschien kunnen helpen bij het vinden van het euvel.

• djluc
Je moet eigenlijk voor je uberhaupt iets probeert eerst 1 of meerdere kopieen van je schijf maken zodat je altijd met de meest authentieke situatie kunt werken.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55
Je hebt geen kopie gemaakt en gaat met verschillende programma's aan de slag. Alleen al om thumbs te maken in windows wordt er een bestandje aangemaakt dat mogelijk al cruciale gedeeltes van foto's gaat overschrijven. Daarom kan het dus zijn dat je er al een (heel) aantal verpest hebt ja.

Verwijderd

Een hexeditor? wat is een goede en betrouwbare?

en is dit iets?
http://www.officerecovery.com/pixrecovery/index.htm

edit: FF zelf getest en tot nu toe is pixrecovery naar mijn mening nog niks zelfs de files die na het kopieren na een andere map in xp gewoon nog een miniatuurpreview (zonder thubs.db ) geven kan hij niet reparen "no data to recover detected" en er wordt verwezen naar een andere betaalde handmatige service waar je je bestanden naartoe kan uploaden.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 20:23 ]

• posttoast
Bij mij miste toen ook de headers. Met Paint Shop Pro (gratis trial) kon ik het wel openen. Probeer het gewoon even.

Zie ook mijn wanhopige topic van destijds:
Kapotte JPEGS, HEEL erg hulp nodig

Potverdrie, wat ben ik een aardige jongen. ;) Ik heb net even PSP gedownload en geinstalleerd om het voor je te proberen. Maar helaas: het lijkt erop dat het niet werkt. Je kunt er zelf ook nog even mee spelen natuurlijk. Succes!

[ Voor 36% gewijzigd door posttoast op 15-08-2006 23:09 . Reden: Ik heb het even voor je geprobeerd ]

omniscale.nl

Verwijderd

Adobe photoshop album 2.0 helpt ook niet echt hier. Hoewel het wel de plaatjes die wel een miniatuur preview hebben enigzins weergeeft maar met een foutmelding als je het echt wilt openen voor aanpassingen en de weergave is erg heel wazig alsof het een opgeblazen miniatuur is. Miniatuur preview zit waarschijnlijk gewoon ergens in het bestand zelf, iets dat de software erbij stopt om miniaturen snel te kunnen laten zien? Wellicht zijn de oude versies (uit 02) (irvanview psp) die de exif info niet gebruiken interessanter om toch geforceerd een plaatje te laten zien ook al zit er fouten tussen.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:59:
Je moet eigenlijk voor je uberhaupt iets probeert eerst 1 of meerdere kopieen van je schijf maken zodat je altijd met de meest authentieke situatie kunt werken.
Om even 1 ding goed te zetten; ik recover de files en laat ze op mijn C schijf wegschrijven. Das ook een fysieke andere disk. Dus de data blijft zelf intact.

De thumbs worden dus ook gegenereerd op de andere schijf. Ik kan dus als het mis gaat weer recoveren, en tada daar zijn ze weer.

Het progje pix recovery werkt wel, alleen niet volledig (hence; demo B)). PSP 7.0 werkt ook niet.

Waarom kunnen er wel thumbs gegeneerd worden en waarom zou ik een prog. als pixrecovery moeten kopen terwijl het zo uit te lezen is?

Voorbeeld: http://got.pc-mania.nl/DSC05447.JPG

Btw hexeditors no-go. Het betreft een dikke 2000 foto's heb ik geteld, dus neh ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Barreljan op 16-08-2006 00:06 . Reden: foto bestand bijgezet ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik heb met PhotoRescue ooit eens foto's kunnen herstellen. Werkt op allerlei media dus ook wel op jouw HD... Probleempje was wel dat de originele namen niet hersteld werden maar misschien is dit ondertussen verbeterd.

[ Voor 33% gewijzigd door FreeRider op 16-08-2006 00:24 ]

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

http://www.oldversion.com...0a605697bb0d547796e937f71

Adsee 1.0 geeft al iets meer weer van sommige foto's (vaak de bovenkant waarbij de onderkant is beschadigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 00:40 ]

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
FreeRider schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:23:
Ik heb met PhotoRescue ooit eens foto's kunnen herstellen. Werkt op allerlei media dus ook wel op jouw HD... Probleempje was wel dat de originele namen niet hersteld werden maar misschien is dit ondertussen verbeterd.
Nee, de versie van hun site zegt geen media gevonden te hebben. Dus die kijkt op removable media...

Acdsee 1.0 werkt niet mee op XP64bit. Acdsee 2.4 laat enkel een randje foto zien.
Graphic Workshop B) 32bit 1.1 werkt ook niet mee. Als ik ze opnieuw opsla met bijv. irfanview, zonder JFIF en andere headers, blijft ie corrupt.

Ik kan niet bedenken waarom ik wel thumbs krijg, maar geen foto :X

• posttoast
Voodoo_man schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:40:
[...]

Nee, de versie van hun site zegt geen media gevonden te hebben. Dus die kijkt op removable media...

Acdsee 1.0 werkt niet mee op XP64bit. Acdsee 2.4 laat enkel een randje foto zien.
Graphic Workshop B) 32bit 1.1 werkt ook niet mee. Als ik ze opnieuw opsla met bijv. irfanview, zonder JFIF en andere headers, blijft ie corrupt.

Ik kan niet bedenken waarom ik wel thumbs krijg, maar geen foto :X
Misschien omdat de thumb een apart (los) stukje van de JPEG is? Je kunt volgens mij in Photoshop aangeven dat hij ook een thumbnail in de JPEG file moet opslaan.

Overigens vrees ik dat de foto voor zover je hem nu hebt kunnen recoveren (dus met dat enorme grijze vlak) alles is wat je terug gaat krijgen. Dat was bij mij zo in ieder geval. Al ontbrak er bij mij beduidend minder.

omniscale.nl

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 07:21
Ik heb hiermee al eens een hele hoop files terug kunnen halen (beschadigde partitietabel)

http://www.runtime.org/gdb.htm

(je MOET wel zien dat je niets op die beschadigde schijf schrijft, kan je misschien in windows een schijf read-only gebruiken?)

[ Voor 34% gewijzigd door Mayco op 16-08-2006 21:09 ]

Pagina: 1