[conversie] afbeelding omzetten naar blokpatroon

Pagina: 1
Acties:
  • 1.506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo allemaal,
Het volgende is er aan de hand: op dit moment ben ik wat tegels aan het uitzoeken om mijn achtertuin te bestraten.
Nu wil ik midden in de tuin grote afbeelding van bijvoorbeeld een bloem.
Om de tegellegger op de juiste manier aan het werkt te zetten, moet ik dus op een of andere manier aangeven hoe de tegels gelegd moeten worden.
Nu wil ik dus een afbeelding omzetten naar een groffer patroon zodat deze "na te maken" is mbv tegels.

Nu heb ik in photoshop wat lopen klooien met filter->texture->patchwork of of pixilate, maar het lukt niet echt goed. Zeker omdat de tegels niet per se vierkant hoeven te zijn...

Het uiteindelijke resultaat moet dus zoiets worden (maar dan in een bloemvorm):
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/smiley.gif

bovenstaand plaatje heb ik met excel gemaakt. je ziet, de bedoeling was om een smiley te maken, maar dat lukt al absoluut niet. laat staan een bloem!

De vraag is, hoe doe ik zoiets? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07
een programma nemen waar je snel een raster in kunt tekenen (in photoshop kun je een pattern gebruiken om blokjes te tekenen bijvoorbeeld) die layer zet je dan op halfdoorzichtig. Er onder zet je het plaatje wat je wilt omzetten.

En dan kun je redelijk goed zien waar alle vakjes moeten komen. Het is een beetje lastig, maar zo krijg je de verhoudingen in elk geval goed.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
goed idee! heb het net even uitgeprobeerd, maar het resultaat is nou niet echt "wow, dat wil ik in m'n tuin hebben" :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/rose_thumb.gif

edit:thumb van afbeelding gemaakt. sorrie, dacht dat images automatisch verkleind werden...

[ Voor 30% gewijzigd door hing op 16-08-2006 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Tsja, dat is dus gewoon een questie van een simpeler patroon uitkiezen of blijven sleutelen aan wat je wilt hebben...

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of je neemt kleinere tegels :)? dan kan je meer detail toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:40:
of je neemt kleinere tegels :)? dan kan je meer detail toevoegen
helaas, kleine tegels zijn vaak een stuk duurder (in ieder geval om dat te laten leggen)... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het 'probleem' waar iedere sprite-ontwerper (vroeger) mee kampt(e)... op bijv. de C64 al :P

Ruitjespapier over een foto (je gaat waarchijnlijk geen meerdere kleuren stenen gebruiken?) of inderdaad, in Photoshop of Illustrator o.i.d. Simpel zat :)

En pixelate moet je niet doen, maar gewoon je image resizen naar een heel lage resolutie!

[ Voor 17% gewijzigd door Ramzzz op 16-08-2006 08:36 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de nieuwe ps kan je dan eventueel met niet vierkante pixels werken nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 09:16:
in de nieuwe ps kan je dan eventueel met niet vierkante pixels werken nog
:?

Ik stel trouwens voor dat je dat resizen bilineair doet i.p.v. bicubisch :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
Ramzzz schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 09:28:
[...]

:?

Ik stel trouwens voor dat je dat resizen bilineair doet i.p.v. bicubisch :)
Nog een vraagje over het resizen. Hoe kan ik resizen zonder dat photoshop antialiasing toepast?
Als ik een klein plaatje resize naar bv 800%, dan worden alle randen geblurd, ook als ik van groot naar klein resize. Heb al met wat instellingen lopen rommelen maar het werkt niet echt... :(
in dit geval voor de tuin wil ik natuurlijk graag "grote pixels" zien.Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/flag.gif maar zoals je het kunt zien gaat het mis...

[ Voor 14% gewijzigd door hing op 16-08-2006 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Nog een vraagje over het resizen. Hoe kan ik resizen zonder dat photoshop antialiasing toepast?
Als ik een klein plaatje resize naar bv 800%, dan worden alle randen geblurd, ook als ik van groot naar klein resize. Heb al met wat instellingen lopen rommelen maar het werkt niet echt... :(
in dit geval voor de tuin wil ik natuurlijk graag "grote pixels" zien.
(zucht)

dat is wel een beetje besic hoor; maar als je dat wil moet je je "resample image" op nearest neighbour zetten.

Stoer; Marduq

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of een keer of 10 op ctrl + rammen (control én de "plus" toets dus) :Y)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:09

Reinier

\o/

Of je tekent iets in CrispyPaint ;) Ondersteunt ook plaatjes uploaden 8)

http://therealcrisp.xs4all.nl/upload/paint.html
http://therealcrisp.xs4al...vDgpmDAoOOC2tJWh7Ky0hADs=

• hing
XangadiX schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:18:
[...]

(zucht)

dat is wel een beetje besic hoor; maar als je dat wil moet je je "resample image" op nearest neighbour zetten.
dank!
misschien erg basic, maar moeilijk te vinden als je niet weet waar je moet zoeken :( Heb gezocht op:
"resize image in photoshop without antialiasing"
levert in google in ieder geval niets nuttigs op. :'(

[ Voor 16% gewijzigd door hing op 17-08-2006 15:03 ]

• hing
ziet er goed uit!
Ik denk alleen dat m'n vrouw een sierlijker/romantischere bloem wil hebben.

Allen: in ieder geval hartelijk dank voor jullie tips! Ik ga er gewoon mee aan de slag

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Voordat je begint, bepaal eerst hoe groot je raster wordt, probeer ook rekening te houden met je ratio (lengte / breedte van je stenen). Je hebt bijv. in Excel een hele lelijke leuke smilie getekend, maar als dat met echte stenen wordt geplaatst gaat het er waarschijnlijk niet uitzien. ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:17
zoals bij de meeste problemen is de oplossing weer zo simpel dat het aardig wat denkwerk vereist om erop te komen.

1: open paint
2: zoom helemaal in (8x)
3: leef je uit en teken een bloem pixel voor pixel
4: selecteer de bloem
5: ctrl+W
6: vul een waarde boven de honderd in voor zowel de lengte als de breedte
7: geniet van het resultaat

• Mithrandir
Duesenberg J > en wat denk je dan dat het moeilijkste is van je hele plan? Echt het tekenen niet, maar juist de weg ernaar toe.

Je maakt stap 3 dus wel erg simpel. Het tekenen van zoiets is natuurlijk de moeilijkste stap, niet hoe je de pixels groot genoeg krijgt.

Right?

Verbouwing

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:17
Mithrandir schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:29:
Je maakt stap 3 dus wel erg simpel. Het tekenen van zoiets is natuurlijk de moeilijkste stap, niet hoe je de pixels groot genoeg krijgt.

Right?
em, ja. sorry. niet bij stilgestaan. |:(

Dan stel ik voor om vooral veel cirkels te gebruiken. Blijf pixels aanpassen tot je echt tevreden bent. Leg bijvoorbeeld een rondje in het midden, en leg daartegenaan cirkels. Maak een standaardcirkel en gebruik veel copy/paste. Als je de eerste kring afhebt, kun je de volgende tekenen. Begin een eind ernaast met precies hetzelfde als daarnet (dus weer een stip in het midden) en plaats nu iets grotere cirkels eromheen. Als je tevreden bent plak je de ene op de andere en kijk je naar het resultaat .
Als dit er raar uitziet, kun je een paar pixels veranderen en zo verder tot je klaar bent.

edit:
net ff zelf gedaan en ik kom uit op 36 X 36 'tegels'. misschien een beetje groot.
Afbeeldingslocatie: http://img.photoamp.com/i/tKKi9Ad.PNG

[ Voor 6% gewijzigd door Duesenberg J op 17-08-2006 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
BtM909 :
Mee eens, maar het moeilijke is dat de tegels ook mogelijk afhangen van de afbeelding. Als een rechthoekige tegel beter uitkomt voor een afbeelding, dan gebruik natuurlijjk die...of is een vierkante tegel het meest ideaal om mee te werken?

Duesenberg J:
dat met die cirkels is een goed idee. Even kijken wat er van te maken is.

Mithrandir :
Het tekenen is inderdaad het grootste probleem aangezien ik niet zo goed kan tekenen. :'( Vandaar dat ik een oplossing zocht om een afbeelding om te zetten naar "blokken"
Pagina: 1