Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IR blaster...tje

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Bij een Mediacenter remote wordt meegeleverd een IR blaster, powered op USB.

Zijn deze dingen er ook om elk willekeurig IR signaal door te geven? die dus extern gevoed worden?
ik wil een IR ontvangertje op de deurpost plakken bijvoorbeeld, en dat via een kabeltje doorgeven aan eht apparaat dat ik daadwerkelijk wil bedienen.

Ik vind enkel draadloze oplossingen, maar dan heb je weer zo'n idiote bol in je kamer staan :{

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Het makkelijkste zou zijn om een IR-ontvanger en een IR-ledje te gebruiken. Dan wordt het een soort repeater. Met de ontvanger de transistor schakelen die de led schakelt, als het zo makkelijk kan ;)

Casemod: Cubeleon

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

zoiets zoek ik ook, alleen dan de grootte van een lucifer-doosje (ongeveer ;)) op bv een 9volt blokje om een ir-signaal te boosten.

en ja, er zijn schema's op internet die je zelf kan bouwen, maar mij lukt het nog niet eens om met een 100w soldeerpistool twee spijkers aan elkaar te krijgen...

Insert vies grapje hier

• Rac-On
  • Niet online
marmitek heeft ze, zoek maar eens op

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Rubberenkip schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:54:
zoiets zoek ik ook, alleen dan de grootte van een lucifer-doosje (ongeveer ;)) op bv een 9volt blokje om een ir-signaal te boosten.

en ja, er zijn schema's op internet die je zelf kan bouwen, maar mij lukt het nog niet eens om met een 100w soldeerpistool twee spijkers aan elkaar te krijgen...
Spijkers zijn meestal dan ook gegalvaniseerd en dat kun je niet solderen.

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:00:
[...]

Spijkers zijn meestal dan ook gegalvaniseerd en dat kun je niet solderen.
was bij wijze van spreken... kan gewoon totaal niet solderen

Insert vies grapje hier

• paQ
rac-on schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:55:
marmitek heeft ze, zoek maar eens op
alleen in combinatie met zo;n ontvanger kastje
maar dat heb je nog steeds een kastje :{

dat is dan weer te omzeilen met een verlenger met IR oogje, maarja.
dan wordt het een dure oplossing alles zo bijeen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die ontvangers hebben vaak maar een beperkt bereik. Ikzelf heb ook al eens gekeken. De maximale afstand bleek iets van 5m te zijn. In mijn huiskamer is het helemaal niet ongebruikelijk dat de afstand 15 meter zou moeten zijn. Ik moest altijd opstaan en halverwege de kamer lopen voordat ik iets kon bedienen.

Het ging hier trouwens wel over een trust draadloze video signaal verzender die ik nog had liggen. Het kan zijn dat marmitek een beter bereik heeft. Ik had echter niet zo'n zin om E80 uit te geven terwijl ik maar een deel van de functionaliteiten gebruik. Nu zit ik de la op een kiertje en werkt het ook. (Apparatuur staat in een lade van de dresoirkast waar de bodem en de achterplaat uit is.)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Rubberenkip schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:08:
[...]

was bij wijze van spreken... kan gewoon totaal niet solderen
Koop een goeie soldeerbout (op ebay ofzo) en ga het gewoon proberen, en gooi soldeerpistolen meteen weg want dat is echt prutsersgereedschap :P .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
brinkdinges schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:36:
Het makkelijkste zou zijn om een IR-ontvanger en een IR-ledje te gebruiken. Dan wordt het een soort repeater. Met de ontvanger de transistor schakelen die de led schakelt, als het zo makkelijk kan ;)
Voor alle duidelijkheid: zo gemakkelijk kan het niet. Je wil geen willekeurige stoorsignalen volle bak in het rond gaan zenden, dus moet je iets als een TSOP of dergerlijke gebruiken, die alleen IR signalen van een afstandsbediening ontvangt. Dat signaal is een blokgolfje gemoduleerd op (meestal) 38kHz, de TSOP maakt daar gewoon die blokgolf van. Dus je hebt voor het verzenden nog een modulator op 38kHz nodig, die je dan dmv de blokgolf uit de TSOP wel/niet op de IR-LED zet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
naftebakje schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:55:
[...]
Voor alle duidelijkheid: zo gemakkelijk kan het niet. Je wil geen willekeurige stoorsignalen volle bak in het rond gaan zenden, dus moet je iets als een TSOP of dergerlijke gebruiken, die alleen IR signalen van een afstandsbediening ontvangt. Dat signaal is een blokgolfje gemoduleerd op (meestal) 38kHz, de TSOP maakt daar gewoon die blokgolf van. Dus je hebt voor het verzenden nog een modulator op 38kHz nodig, die je dan dmv de blokgolf uit de TSOP wel/niet op de IR-LED zet.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook :) Maar wat voor blokgolf heeft de TSOP eigenlijk op de uitgang? Hij zet gewoon het wel/niet ontvangen met een (in de meeste gevallen) 38kHz golf om in eentjes en nulletjes voor de verdere electronica? Dan heb je idd nog wel iets nodig wat het weer omzet in een 38kHz signaal. Als die te vinden zijn lijkt het me een goede en goedkope repeater.

Casemod: Cubeleon

• paQ
ik hoef alleen maar de TSOP op enen en nullen te zetten? :)

:?
* paQ zoekt iets kant en klaars :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
brinkdinges schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:56:
[...]

Dat bedoelde ik eigenlijk ook :) Maar wat voor blokgolf heeft de TSOP eigenlijk op de uitgang? Hij zet gewoon het wel/niet ontvangen met een (in de meeste gevallen) 38kHz golf om in eentjes en nulletjes voor de verdere electronica? Dan heb je idd nog wel iets nodig wat het weer omzet in een 38kHz signaal. Als die te vinden zijn lijkt het me een goede en goedkope repeater.
Hmm, die manchester encoding lijkt op het 1e zicht moeilijk, ff uitleggen. Een '0' wordt verzonden door ff wel 38kHz te geven, en dan een tijdje geen signaal. Een '1' wordt gegeven door een tijdje geen signaal, en dan een tijdje 38kHz, dat is manchester encoding (omdat de startbits altijd hetzelfde zijn kan de ontvanger dat begrijpen).
Waarom leg ik dat uit? Omdat IR signalen zo verzonden worden (RC5 wordt het meest gebruikt, al mijn uitleg is voor RC5).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/rc5modulation.gif
Het enige wat de TSOP doet is als hij een 38kHz IR signaal ziet, zijn uitgang laag te maken. Dus je krijgt het geinverteerde van wat verzonden is, en de blokgolf van 38kHz wordt hoog.
Dan moet je dus zelf een 38kHz blokgolf maken (oscillator), en die blokgolf schakel je (met een simpele transistor) door op de IR led, als de transistor laag ziet moet hij de 38kHz doorlaten.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2006 13:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1