HDD Partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36
Gegroet,

ik heb een Toshiba Sattelite A105-nogwat..

Specs:

- Intel Celeron M 410
- 512 MB DDR2 RAM
- 80 GB Toshiba MK8032GSX

En nog meer, maar ik denk dat dat er niet toe doet.

Ik wil mijn harde schijf verdelen in 2 partities; eentje voor de system files en eentje voor mijn eigen data (muziek, films, games). Ik heb het geprobeerd met de ingebouwde partitie manager (heet dat zo?) van Windows XP Home, maar ik kom er niet uit.

Help zegt dit: Right-click an unallocated region of a basic disk, and then click New Partition, or right-click free space in an extended partition, and then click New Logical Drive.

Het probleem is dat alles al allocated is.

Mijn vraag is dus hoe ik mijn harde schijf kan verdelen in 2 partities, laten we zeggen eentje van 10 GB voor de system files en derest voor mijn personal stuff?

Ik hoop dat ik duidelijk ben.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Zoek een partition manager.

Het kan niet meer in windows. Een app als partition magic kan het wel, maar je hebt altijd een kleine kans op data verlies

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In OM FAQ / Beleid staat een stukje over partitioneren.

Mogelijk staat er op de HD een verborgen herstelpartitie van de fabrikant. Hou daar erg in.

ARME AOW’er

Verwijderd

Verhouding 10% en 90% aanbevolen of in de safe case 20% en 80%.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:28:
Met een 80GB disk is dat nog wel 7.8GB, maar met een 40GB laptop HDD zou ik die 10% stelregel niet willen volgen.

Maar dat ben ik ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:32:
[...]

Met een 80GB disk is dat nog wel 7.8GB, maar met een 40GB laptop HDD zou ik die 10% stelregel niet willen volgen.

Maar dat ben ik ;)
Geld ook speciaal voor zijn situatie ;)

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:28:
Ik hou meestal 15 GB voor het OS aan ongeacht de schijfruimte, de rest wordt extendet partitie, met die 15 GB kom je ook niet zo vlug ruimte tekort voor je OS & programma's.

[ Voor 6% gewijzigd door Richub op 15-08-2006 08:16 ]

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09

SLeddert

SLeddert

Richub schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 08:13:
[...]

Ik hou meestal 15 GB voor het OS aan ongeacht de schijfruimte, de rest wordt extendet partitie, met die 15 GB kom je ook niet zo vlug ruimte tekort voor je OS & programma's.
Hier zou ik ook voor gaan. Je vind trouwens geen unallocated space, omdat je waarschijnlijk je hele HD al als één partitie hebt ingesteld.
Ik zou eens kijken naar PartitionMagic. Die tool is redelijk overzichtelijk en gebruikersvriendelijk.

Karsten

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

En maak eerst een backup... ;)

Sign here against sigs

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36
Bedankt voor alle reply's! _/-\o_

K ga is kijken naar die Partition Magic en dan laat ik wel weten of het gelukt is of niet.. :P
Pagina: 1