Overdaad aan hardware schaadt?

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:28
Misschien een beetje rare titel, maar het omschrijft mijn probleem het beste. Ik zal eerst de "oude" situatie even schetsen in mijn computer zaten, van boven naar beneden:

-Ati Radeon 9800 XT agp
-leeg
-Creative SoundBlaster Live! 5.1
-Simpel 4-poorts USB 2.0 kaartje
-Promise Ultra 100 TX2 met 2x 160Gb WD schijven
-Promise Supertrsk SX6000 met 6x 160Gb WD schijven

Dit alles hangt aan een ECS K7S5A moederbord (weet het, niet het beste spul), waar nog een Atlon XP 2400+, 2x 160Gb WD schijven, 1 x 40Gb en 1x 120Gb schijven aan hangen, alles gevoed door een Tagan 480 Watt voeding.
Draaide voorheen als een zonnetje.

Nu was ik laatst weer door m'n schijfruimte heen, dus besloot ik voor nood even een Sweex 2x Sata kaartje bij te prikken (grote upgrade komt in december), met een 320 Gb harde schijf er aan (van.. idd, WD). Eerst het kaartje in de pci gleuf onder m'n videokaart geprikt, booten, en alles werd netjes herkend door XP. Pc uit, harde schijf er aan, nog een keer booten, schijf wordt netjes herkend door het pci kaartje, en toen begon het...
Het bios scherm van de SX6000 kwam niet langs en XP hing bij het "infaden" van dat balkje wat heen en weer gaat, niets reageerde meer.
Na de schijf weer losgemaakt te hebbben werkte alles weer naar behoren.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het agp slot en het pci slot daaronder een IRQ delen, dus de Creative geluidskaart even eruit en daar de sata controller in gestopt. Helaas met hetzelfde resultaat.

Lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is. Zit mijn systeem nu gewoon aan z'n limiet? Zijn de IRQ's op? Ik heb onboard sound, lan, serial bus, usb etc allemaal al uitgeschakeld, maar ook dat helpt niet. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Dit topic staat in Opslagmedia & I/O Controllers omdat het begon met het bijplaatsen van een sata controller, wist anders ook niet direct waar dit topic het best terecht kan.

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 14-08-2006 20:21 ]

Roomba E5 te koop

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien moet je een sterkere voeding.

• sig69
Noork schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:24:
Misschien moet je een sterkere voeding.
Met een Tagan 480? Lijkt me sterk hoor. Maar ik zal zo voor de zekerheid even 2 schijven losgooien, just to be sure.

Roomba E5 te koop

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Sweex huh? Haal die promise controllers er eens uit en probeer het dan is met die Sweex.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 19:01

Barrycade

Through the...

Ik denk ook de voeding: 12 HDD's en dan doet de 13e :p je de das om denk ik zo. Is bijna 12 x 30 watt als ze allemaal tegelijkertijd opspinnen.

[edit} damn snelle responce hier

[ Voor 49% gewijzigd door Barrycade op 14-08-2006 20:28 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59
Vervang één van de huidige hardeschijven eens met die nieuwe hardeschijf en kijk dan of het werkt. Je hebt inderdaad wel een hele berg aan hardeschijven, want zonder die nieuwe 320 GB heb je er al 12 (hoe krijg je dat in godsnaam allemaal in je kast :? :P).

The devil is in the details.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:53
Gooi eens 2 of 3 andere willekeurige schijven los? Als het dan werkt, is het gewoon de voeding. Verder, dat sweex is ook niet het allergeweldigste spul. (geen ervaring, genoeg gehoord)
edit:spuit11 :p

[ Voor 4% gewijzigd door doeternietoe op 14-08-2006 20:28 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mogelijk is de sweex controller het probleem of de Promise controllers dat ligt er aan hoe je het bekijkt, maar het schijnt in iedergeval vaker voor te komen dat Sweex en Promise S-ATA controllers elkaar bijten. Zie dit topic als voorbeeld: probleem Sweex SATA PCI Card / integrated Promise Fasttrack

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• sig69
Damn gaat hard zeg... Zojuist even 2 schijven losgemaakt, resultaat blijft hetzelfde.
webfreakz.nl schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:26:
Sweex huh? Haal die promise controllers er eens uit en probeer het dan is met die Sweex.
_Dune_ schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:34:
Mogelijk is de sweex controller het probleem of de Promise controllers dat ligt er aan hoe je het bekijkt, maar het schijnt in iedergeval vaker voor te komen dat Sweex en Promise S-ATA controllers elkaar bijten. Zie dit topic als voorbeeld: probleem Sweex SATA PCI Card / integrated Promise Fasttrack
Ga ik doen. Het is overigens gewoon een Silicon Image chip die er op de Sweex zit.
Hahn schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:27:Je hebt inderdaad wel een hele berg aan hardeschijven, want zonder die nieuwe 320 GB heb je er al 12 (hoe krijg je dat in godsnaam allemaal in je kast :? :P).
Cooler Master Stacker discussie en ervaringen topic Deel 5

Edit:
Goed, zojuist de Ultra 100 TX2 eruit gehad, nog steeds hetzelfde... Nu weet ik wat jullie gaan zeggen: trek die SX6000 er ook eens uit... Maar dat is een klus zeg! (Kan ik wel eindelijk dat ene kabeltje bevrijden die er al een jaar achter gevangen zit... Had er nooit zin in. ;) ) Ik ga me even bedenken of ik daar nu nog zin in heb...

Edit2:
Heb nog wat andere topics gelezem, en naar het schijnt blijkt het echt puur dat Sweex ding te zijn dus. Wat denken jullie, zou een Promise sata kaartje wel werken? Icm de Ultra 100 TX2 en de SX6000? Het moet gewoon even tot december werken, hoeft niet eens snel te zijn. Zal ook wel even een mailtje naar support van Promise sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door sig69 op 14-08-2006 20:59 ]

Roomba E5 te koop

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 23:12
Promise met elkaar werkt wel lekker samen, Promise met andere kaarten wil nog wel eens hel zijn... Zo heb ik ooit een Highpoint naar de verdoemenis gewenst omdat hij met een Promise liep dwars te doen. Highpoint toen ook vervangen voor een Promise en het draaide weer. (Nee, Promise is niet super, Highpoint ook niet, maar als het budget er niet is om overal Areca's in te knallen dan moet het maar zo)

Verder moet je een beetje oppassen met de data die je op de SX6000 zet, deze wil nog wel eens je array corrupt maken (ga maar eens DM'en met AK47, die kan je daar een hoop over vertellen :) )

Verder moet de Tagan 480 zat genoeg voeding zijn. Ik heb hier dezelfde voeding met 16 disks eraan en een Intel Xeon en nog wat meuk en dat draait ook lekker.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

en toch moet je met meerdere Promise controllers ook erg uitkijken. Zelf heb ik een moederbord met een onboard Promise Fastrak 133, hierbij wilde ik een Fastrak 100 PCI plaatsen. Deze twee kunnen dus absoluut niet samen. In mijn zoektocht dit toch werkende te krijgen kwam ik er achter dat je eerst goed moet nagaan of Promise controllers wel goed samen willen werken, voordat je ze samen in één systeem drukt. Dat TS nu twee Promise controllers samen in één systeem heeft werken noem ik een beetje geluk hebben. ;) Mogelijk dat als je een controller neemt van het type dat je al hebt dat het goed gaat wil je het zeker weten mail Promise hier over.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2006 23:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• sig69
Ik heb inderdaad Promise al gemaild. De SX6000 heb ik wel redelijk vertrouwen in, draait al dik anderhalf jaar zonder problemen. Verder zit ik nu te denken om maar gewoon een nieuw moederbordje met sata aan te schaffen, een promise sata controller is ook alweer 4 tientjes, daar moet ik ook wel een moederbordje voor kunnen vinden.

Edit: Reactie van Promise gehad op de vraag of er eend erde Promise controller bij zou kunnen:
This is not recommended. 2 cards is absolute maximum to use in one system

[ Voor 22% gewijzigd door sig69 op 15-08-2006 15:34 ]

Roomba E5 te koop

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb ook minder goede ervaring met meerdere RAID controllers. Als je het budget hebt of je kunt je kaartjes terugdragen zou ik gewoon 1 of 2 controllers kopen met meer poorten (8 of 16) en als je data en snelheid je lief is, misschien iets beter dan Promise firmware raid. Ik heb goede ervaringen met 3ware en ze zijn niet superduur.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Guru Evi schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:56:
Ik heb ook minder goede ervaring met meerdere RAID controllers. Als je het budget hebt of je kunt je kaartjes terugdragen zou ik gewoon 1 of 2 controllers kopen met meer poorten (8 of 16) en als je data en snelheid je lief is, misschien iets beter dan Promise firmware raid. Ik heb goede ervaringen met 3ware en ze zijn niet superduur.
Opzich is een volledige "hardware" vaak leuker, maar er zijn ook wel goede firmware RAID controllers. Ik zelf heb een RAIDcore BC4852 welke toch wel leuke prestaties weet neer te zetten ondanks dat bij RAID5 de pariteit wordt berekend door de host processor. Overigens heeft de Promise Fastrak SX4 S150 ook een XOR engine (processor) voor de pariteit berkeningen, maar wordt aan alle kanten in gemaakt door de RAIDcore. Dus wel of geen performance met hardware of firmware RAID oplossing ligt helemaal aan welke controller je gebruikt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb deze ellende ook gehad. Alle kaarten werken goed maar niet met elkaar. Voeding is goed, geheugen is goed maar meer dan 4 pci kaarten erin gaf dezelfde problemen. Uiteindelijk is het gelukt door creatief te zijn met irq's en door kaarten te wisselen van sloten. Niet dus ;( scrollen op webpagina's was moeizaam, geluid kraakte op de meeste vreemde momenten. TV kaart was af en toe vergeten wat een TV kaart is en nog veel meer ellende. Als ik dan een willekeurige kaart eruit trok was alles weer koek en ei. 8)7
Pagina: 1