Toon posts:

probleem Sweex SATA PCI Card / integrated Promise Fasttrack

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De search maakte me niet veel wijzer en Google al evenmin, dus stel ik mijn (vrij specifieke) vraag hier maar even.

Nuttige info:
  • Moederbord: MSI K7N2 Delta ILSR met 2 SATA-poorten en geïntegreerde Promise Fasttrack controller
  • HDD's: 2 oudere Maxtor SATA schijven (80GB en 160GB), 1 nieuwe Maxtor DiamondMax 10 schijf (250GB)
  • geen RAID-configuratie nodig, dus oudere schijven allebei apart gestriped
  • extra SATA-card: Sweex SATA Raid PCI card
Probleem:

2 oudere schijven werken al jaren probleemloos (aangesloten op moederbord). Extra schijf aangeschaft maar SATA-poort te kort. Sweex-kaart bijgekocht en extra schijf er op aangesloten: computer geraakt bij start-up niet meer voorbij Promise deel.

Om de 2 ouderen schijven te laten werken heb ik vroeger 2 stripes aangemaakt, voor elke schijf één, en voor zover ik begrijp werken ze dan als losse schijven. Dat was de bedoeling omdat ik geen RAID-configuratie nodig heb.

Dit wou ik ook doen bij de nieuwe schijf die op de Sweex-controller hangt, maar in het menu zegt die controller me dat er "te weinig identieke schijven" zijn. Hij zoekt er dus nog één om een RAID-configuratie te maken. Stel ik niets in, dan herkent de controller de schijf echter wel (verschijnt kort in de start-up), maar als dan 1 seconde laten de info van Promise verschijnt (met de 2 andere schijven) hangt hij.

3 mogelijke oorzaken (denk ik):
  • De Sweex-controller kan niet gebruikt worden met een enkele schijf.
  • De Sweex-controller geeft een conflict met de geïntegreerde Promise-controller
  • DiamondMax 10 conflict met nForce4 (dubieus: nieuwe schijf werkt wel indien aangesloten op moederbord)
  • Ik ken te weinig van RAID en SATA en zou beter een nieuw moederbord kopen met meerdere poorten.
Herkent er iemand dit probleem? En zo ja, is er een oplossing voor? Zou het één van de voorgestelde oorzaken kunnen zijn? Ik heb al vanalles geprobeerd, opgezocht en gelezen, maar heb het antwoord nog niet gevonden. Misschien kijk ik er gewoon over, maar elke hint wordt ten zeerste op prijs gesteld!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
offtopic:
Nee hè, iemand heeft weer een sweex spul gekocht. Hoe lang gaat het nog duren, voordat mensen doorhebben, dat je bij sweex de problemen er gewoon bijkoopt.

Sweex zal toch zelf wel een handleiding erbij hebben? Wat zegt die erover?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Luister naar wat Devotion zegt. Ik snap ook niet waarom mensen hun geld toevertrouwen aan Sweex. Vooral (belangrijke) data wegschrijven laat je nu over aan een B dan wel niet C merk :(

Ik zou de sweex terugbrengen en voor een degelijk merk kiezen die ook degelijke handleidingen erbij levert.

Instagram / YouTube

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Hehe wat komt me dit bekend voor zelfde moederbord :) zelfde sweex kaart
Heb sweex kaartje teruggebracht en een goeie adaptec kaart geleend, moest hem alleen ff gebruiken om wat data op m'n sata schijfen te zetten in raid0.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het ligt aan het merk dan.

De reden waarom ik het gekocht heb echter, was enkel omdat ik een extra SATA-poort nodig had. 'k Had geen behoefte aan RAID-configuraties en ik had het dringend nodig, dus maar onmiddellijk op zoek gegaan naar de goedkoopste oplossing. Het was pas toen ik informatie over mijn probleem zocht dat ik las dat Sweex niet echt betrouwbaar is.

Ik vermoed dat betere (duurdere) merken geen probleem hebben met het instellen van mijn nieuwe schijf? Of voor conflicten zorgen? Dan maar even de Pricewatch er op na gaan...

Bedankt voor de tips, maar als je toch nog een workaround weet ofzo, laat maar komen.

offtopic:
PS: de handleiding had ik uiteraard al opnieuw nagelezen. Installatie-instructies in veel talen, maar weinig extra uitleg.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 22:05 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:59:
Ok, het ligt aan het merk dan.

De reden waarom ik het gekocht heb echter, was enkel omdat ik een extra SATA-poort nodig had. 'k Had geen behoefte aan RAID-configuraties en ik had het dringend nodig, dus maar onmiddellijk op zoek gegaan naar de goedkoopste oplossing. Het was pas toen ik informatie over mijn probleem zocht dat ik las dat Sweex niet echt betrouwbaar is.

Ik vermoed dat betere (duurdere) merken geen probleem hebben met het instellen van mijn nieuwe schijf? Of voor conflicten zorgen? Dan maar even de Pricewatch er op na gaan...

Bedankt voor de tips, maar als je toch nog een workaround weet ofzo, laat maar komen.
offtopic:
Het is echt puur Sweex :P Ik heb vandaag weer meerdere topics voorbij zien komen waar er problemen waren met Sweex. Zo is het en zo zal het ook nog wel blijven, zolang er nog mensen zijn, die alleen maar naar de prijs kijken. Hoewel andere (lees: betere) merken wel wat meer kosten bieden ze toch een betere kwaliteit/prijs verhouding, omdat ze (in tegenstelling tot sweex) gewoon goed functionerende producten op de markt brengen. Zie inmiddels ook mijn sig. :D
Omdat je 'm pas zo kort heb kan je 'm waarschijnlijk ook nog wel gewoon terugbrengen.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een bijna identieke configuratie.
Aanvankelijk had ik ook opstartproblemen maar die heb ik kunnen oplossen door de bootdrive op de Sweex controller aan te sluiten.
Ik heb ook al eens twee HD's op de Sweex aangesloten en dat werkte zonder probleem. Ik had de Sweex controller gekocht omdat die Promise controller geen SATA DVD recorders herkent.

Mijn configuratie:

Sweex:
SATA1: Maxtor 160GB (boot)
SATA2: Plextor 760SA

Promise:
SATA1: Samsung 250GB

Die Sweex controller werkt hier dus al maanden prima :P

[ Voor 7% gewijzigd door Twister336 op 12-08-2006 23:04 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Twister336 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:03:
Ik heb een bijna identieke configuratie.
Aanvankelijk had ik ook opstartproblemen maar die heb ik kunnen oplossen door de bootdrive op de Sweex controller aan te sluiten.
Ik heb ook al eens twee HD's op de Sweex aangesloten en dat werkte zonder probleem. Ik had de Sweex controller gekocht omdat die Promise controller geen SATA DVD recorders herkent.

Mijn configuratie:

Sweex:
SATA1: Maxtor 160GB (boot)
SATA2: Plextor 760SA

Promise:
SATA1: Samsung 250GB

Die Sweex controller werkt hier dus al maanden prima :P
Woow :? Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een PX-760SA aan die Sweex te knopen...? Op de Plextor site staat dat Plextors zowel IDE als SATA niet op dat soort kaarten werekn :?

Heeft iemand goeie ervaringen met Sata PCI/PCIe kaarten van SIIG...?, Ik kom zelf ook 1 Sata te kort en zag ook zo'n Sweex kaart liggen maar heb (zo blijkt) en verstandige keuze gemaakt hem niet te kopen omdat ik A. Het merk niet kende, B. Het is en ziet er nogal goedkoop uit, nou wil ik niet zeggen dat het duurste ALTIJD het beste is maar vaak wel.

Nou weet ik dat Promise de MASTER is onder de IDE/SATA (Raid) kaarten enzo maar toen kwam ik weer op het volgende probleem.

99% van alle SATA kaarten zijn voor een PCI slot.

Al mijn PCI sloten (3 stuks op een Asus P5B Deluxe) zitten al vol dus is de enige optie nog om een PCI-E SATA kaart te vinden en SIIG is de enige die zo'n kaart heeft.

Maarja ik ken SIIG ook helemaal niet en de pricewatch kent het hele merk niet, dus is deze kaart wel aan te bevelen...?, en werkt deze ook met SATA DVD branders...?

Kaarten die ik in gedachte had zijn:

http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1002
http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1003 (RAID VERSIE)

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
crack_en_hack schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:19:
[...]Woow :? Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een PX-760SA aan die Sweex te knopen...? Op de Plextor site staat dat Plextors zowel IDE als SATA niet op dat soort kaarten werekn :?

Maarja ik ken SIIG ook helemaal niet en de pricewatch kent het hele merk niet, dus is deze kaart wel aan te bevelen...?, en werkt deze ook met SATA DVD branders...?

Kaarten die ik in gedachte had zijn:

http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1002
http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1003 (RAID VERSIE)
Dat was niet moeilijk. Gewoon kabeltjes aansluiten ;)

Op de Amerikaanse Plextor website staat een lijst met ondersteunde moederborden/PCI kaarten.
De eerste SIIG staat er bij.

Ik dacht dat het de SATA chipset was die de compatibiliteit bepaalt maar blijkbaar is dit niet zo. Mijn Sweex kaartje gebruikt de Sil3112 chipset. Op de lijst staan twee kaartjes met die chipset die wel werken en drie die niet werken. Vreemd...
Pagina: 1