De search maakte me niet veel wijzer en Google al evenmin, dus stel ik mijn (vrij specifieke) vraag hier maar even.
Nuttige info:
2 oudere schijven werken al jaren probleemloos (aangesloten op moederbord). Extra schijf aangeschaft maar SATA-poort te kort. Sweex-kaart bijgekocht en extra schijf er op aangesloten: computer geraakt bij start-up niet meer voorbij Promise deel.
Om de 2 ouderen schijven te laten werken heb ik vroeger 2 stripes aangemaakt, voor elke schijf één, en voor zover ik begrijp werken ze dan als losse schijven. Dat was de bedoeling omdat ik geen RAID-configuratie nodig heb.
Dit wou ik ook doen bij de nieuwe schijf die op de Sweex-controller hangt, maar in het menu zegt die controller me dat er "te weinig identieke schijven" zijn. Hij zoekt er dus nog één om een RAID-configuratie te maken. Stel ik niets in, dan herkent de controller de schijf echter wel (verschijnt kort in de start-up), maar als dan 1 seconde laten de info van Promise verschijnt (met de 2 andere schijven) hangt hij.
3 mogelijke oorzaken (denk ik):
Nuttige info:
- Moederbord: MSI K7N2 Delta ILSR met 2 SATA-poorten en geïntegreerde Promise Fasttrack controller
- HDD's: 2 oudere Maxtor SATA schijven (80GB en 160GB), 1 nieuwe Maxtor DiamondMax 10 schijf (250GB)
- geen RAID-configuratie nodig, dus oudere schijven allebei apart gestriped
- extra SATA-card: Sweex SATA Raid PCI card
2 oudere schijven werken al jaren probleemloos (aangesloten op moederbord). Extra schijf aangeschaft maar SATA-poort te kort. Sweex-kaart bijgekocht en extra schijf er op aangesloten: computer geraakt bij start-up niet meer voorbij Promise deel.
Om de 2 ouderen schijven te laten werken heb ik vroeger 2 stripes aangemaakt, voor elke schijf één, en voor zover ik begrijp werken ze dan als losse schijven. Dat was de bedoeling omdat ik geen RAID-configuratie nodig heb.
Dit wou ik ook doen bij de nieuwe schijf die op de Sweex-controller hangt, maar in het menu zegt die controller me dat er "te weinig identieke schijven" zijn. Hij zoekt er dus nog één om een RAID-configuratie te maken. Stel ik niets in, dan herkent de controller de schijf echter wel (verschijnt kort in de start-up), maar als dan 1 seconde laten de info van Promise verschijnt (met de 2 andere schijven) hangt hij.
3 mogelijke oorzaken (denk ik):
- De Sweex-controller kan niet gebruikt worden met een enkele schijf.
- De Sweex-controller geeft een conflict met de geïntegreerde Promise-controller
- DiamondMax 10 conflict met nForce4 (dubieus: nieuwe schijf werkt wel indien aangesloten op moederbord)
- Ik ken te weinig van RAID en SATA en zou beter een nieuw moederbord kopen met meerdere poorten.