Toon posts:

TV kabel naar 8 televisies

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We zijn het hele internet en Tv netwerk in huis aan het vernieuwen.
In dit topic heb ik al een vraag gesteld over het internetnetwerk, maar nu ben ik het kabel/tv netwerk aan het bekijken. Graag jullie advies over de volgende situatie.

De UPC-kabel kom op de begane grond binnen en moet verdeeld worden over 4 verdiepingen met elk 2 TV aansluitingen (2 kamers per verdieping) per verdieping. In totaal moeten er dus 8 TV's aangesloten worden.

Nu weet ik dat je internet heel makkelijk en kwalitatief goed kunt splitsen naar verschillende pc's maar hoe zit dit met TV's? Bestaan er ook switches voor kabel-TV en welke opstelling is het beste om de kwaliteit van het beeld hoogwaardig te houden?

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hirschmann versterker en connectoren nemen. En neem dikke kabels, omdat deze merkbaar beter afschermen tegen ruis. Alles is verkrijgbaar bij satelliet- en hobby-electronica zaken. Bij bouwmarkten verkopen ze meestal rommel.

Deze heb ik nu net even van google, en geeft wel een mooi overzicht:
http://www.improver.nl/easysubpage0014.html

Niet vergeten de versterker te plaatsen op de plek waar het kabelsignaal het huis binnenkomt. Anders versterk je ook de "nieuwe" ruis. (ruis die binnen het huis op het signaal is gekomen, door naastgelegen stroomdraden enzo)

[ Voor 13% gewijzigd door Miletos op 14-08-2006 15:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar komt bij dat je bij een dergelijk lange cable run absoluut apart instelbare versterking per uitgang van de versterker moet hebben. Anders is het onvermijdelijk dat de hoge frequenties bovenin te zwak zijn en/of de lage frequenties onderin te sterk :o

Alternatief is om de boel in te regelen voor de langste kabellengtes en vervolgens dempers op de rest van de uitgangen zetten - maar dat is nog ergere priegelwerk.

Vergeet niet dat CATV een analoge signaal is en bovendien een breed spectrum aan frequenties beslaat. Het is een hele kunst om in een geval als dit het volledige spectrum goed op alle kamers te krijgen. Haal in geval van twijfel professioneel advies (nee, niet UPC helpdesk bellen, zij zijn maar tot het eerste aansluitpunt verantwoordelijk) voordat je apparatuur gaat kopen, want als je dit goed wilt doen gaat het niet echt goedkoop zijn en voor je het weet heb je iets verkeerd gedaan en je hele investering is om zeep.

Overigens, als je het wel goedkoop wilt doen is er een goede optie als je chello internet hebt: gebruik de modem als goedkoop meetapparaat. Modem + laptop waarmee je de embedded statuspagina op 192.168.100.1 kunt uitlezen is alles wat je dan nodig hebt. Twee waardes zijn van belang:

Downstream Rx (receive) level (moet zo dicht mogelijk bij 0 zijn)
Upstream Tx (transmit) level (moet <55dBmV zijn)

Noteer de waardes allereerst als je direct aansluit op het eerste aansluitpunt. Hang vervolgens de versterker ertussen. Hang de modem nu achter de langste kabel (mag rustig opgerold naast je liggen, je kunt dit dus doen voordat je alles wegwerkt). Kijk naar die waardes. Vrijwel zeker is de Rx level gezakt en de Tx level gestegen. Aangezien een binnenhuisversterker alleen de downstream versterkt kun je niets aan de Tx doen, maar wel aan de Rx. Regel de versterker in dat het Rx level achter die kabel hetzelfde is als wat je eerst op het aansluitpunt meette. Noteer of de Tx boven of onder de 55dB is. Is het eronder, dan kun je retourdiensten (DTV) evt op die kabel aansluiten. Is het erboven, dan is dat niet echt aan te raden.
Herhaal oefening voor alle kabels. Als het meezit heb je zo de boel goed ingeregeld en is er goede kans dat je overal goed TV kunt kijken :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb op de site van hirschmann een mooie handleiding gevonden. alleen nu is mijn vraag wat het voordeel is van een versterker met retourgang (GHV-830) tov een 'gewone' versterker (GHV-30E). Het is speciaal bedoel voor kabelinternet. Maar wat doet het dan?

handleiding: http://www.hirschmann.nl/...t/100189_handboek_mmc.pdf (pagina 15)

8 aansluitingen in minister-opstelling.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:25:
ok ik heb op de site van hirschmann een mooie handleiding gevonden. alleen nu is mijn vraag wat het voordeel is van een versterker met retourgang (GHV-830) tov een 'gewone' versterker (GHV-30E). Het is speciaal bedoel voor kabelinternet. Maar wat doet het dan?

handleiding: http://www.hirschmann.nl/...t/100189_handboek_mmc.pdf (pagina 15)

8 aansluitingen in minister-opstelling.
De op pagina 15 genoemde optie is idd een prima mogelijkheid. Je moet dan alleen wel 8 aparte kabels trekken.

Een misschien handigere optie is om per verdieping 1 kabel te leggen en die daar te splitsen in de beide einddozen. Op die manier heb je maar 4 kabels naar beneden nodig, alwaar je een centrale tap zet. Het levert je wel iets extra verlies (2-poorts + 4poorts tap geeft meer verlies dan 1 8-poorts tap) maar bespaart wel aardig kabels leggen.

Wil je het zoals op pagina 15 doen (wel de beste optie) dan kun je misschien beter een zwaardere tap nemen met aftakkingen.
Dit zijn taps met een doorlusaansluiting, -4db, en een aantal "zij"aftappingen: -14, -12, -10, -8 db.
Daar dan weer een 20 of 30db versterker voor (afhankelijk van de totale kabellengte). Voordeel hiervan is dat je de meest ver weggelegen kamers op -8db kan zetten, en de dichtsbijzijnde op bv -14. Zo compenseer je langere kabels en houd je overal een gelijk signaal over.

Als je een normale, op alle poorten gelijke, tap neemt, heb je kans dat de kamer met de langste kabel te weinig signaal heeft, of de kamer ernaast weer overstuurd wordt.

Retoursignaal is niets anders dan alle retourfrequenties (<25 of <45Mhz afhankelijk van model geloof ik) terug te laten passeren. Er zijn ook nog versterkers met retourversterking. Voor puur TV kijken is retourband niet van belang, alleen voor internet en digitale TV.

Kwa kabels zeker goede kabel nemen: koka799 oid (als je bij Hirschmann blijft).
Zoals hierboven al gezegt is de kunst om de hele freq.band lineair te houden, en da's niet eenvoudig. De demping van een kabel tussen VHF (<200Mhz) en eind UHF band (800Mhz) verschilt rustig 10db op 100m.
200 MHz 8.3 dB
400 MHz 11.8 dB
800 MHz 17.0 dB
De zwaardere versterkers kun je daarom vaak ook apart afregelen kwa versterking voor FM/VHF en UHF. (oa sommige Bosch versterkers)

Naast Hirschmann kun je ook kijken naar Tratec, Kathrein. Of je stapt bij een serieuze installateur binnen voor advies.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 14-08-2006 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:03:
[...]

De op pagina 15 genoemde optie is idd een prima mogelijkheid. Je moet dan alleen wel 8 aparte kabels trekken.

Een misschien handigere optie is om per verdieping 1 kabel te leggen en die daar te splitsen in de beide einddozen. Op die manier heb je maar 4 kabels naar beneden nodig, alwaar je een centrale tap zet. Het levert je wel iets extra verlies (2-poorts + 4poorts tap geeft meer verlies dan 1 8-poorts tap) maar bespaart wel aardig kabels leggen.

Wil je het zoals op pagina 15 doen (wel de beste optie) dan kun je misschien beter een zwaardere tap nemen met aftakkingen.
Dit zijn taps met een doorlusaansluiting, -4db, en een aantal "zij"aftappingen: -14, -12, -10, -8 db.
Daar dan weer een 20 of 30db versterker voor (afhankelijk van de totale kabellengte). Voordeel hiervan is dat je de meest ver weggelegen kamers op -8db kan zetten, en de dichtsbijzijnde op bv -14. Zo compenseer je langere kabels en houd je overal een gelijk signaal over.

Als je een normale, op alle poorten gelijke, tap neemt, heb je kans dat de kamer met de langste kabel te weinig signaal heeft, of de kamer ernaast weer overstuurd wordt.

Retoursignaal is niets anders dan alle retourfrequenties (<25 of <45Mhz afhankelijk van model geloof ik) terug te laten passeren. Er zijn ook nog versterkers met retourversterking. Voor puur TV kijken is retourband niet van belang, alleen voor internet en digitale TV.
De multi-tap van hirschmann met 8 taps (AFC2081) heeft toch verschillende aftappingen bedoeld voor verschillende kabellengtes?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:12:
[...]

De multi-tap van hirschmann met 8 taps (AFC2081) heeft toch verschillende aftappingen bedoeld voor verschillende kabellengtes?
Yeps, even overheen gekeken. Heeft idd -12,5 tot -19db aftappunten. Je moet alleen wel alle niet-gebruikte uitgangen terminaten met een 75ohm afsluitweerstand, en in dit geval heb je een 30db versterker nodig (20db is denk ik net niet voldoende als je op -19 wilt aftappen EN nog eens kabel/connectorloss hebt)

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik de goede versterker gekozen ;) (GHV-830A)
Pagina: 1