Toon posts:

netwerkopstelling met 8 pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege een verouderd netwerk in m'n studentenhuis, zijn we van plan de hele netwerkinstallatie te vervangen.
Het huis bestaat uit 4 verdiepingen met elk 2 PC's die verbonden moeten zijn met het netwerk/internet. Internet komt zoals gebruikelijk binnen op de begane grond waarna de kabel via een modem naar een router loopt. Op het schema zie je de verdere indeling van het netwerk.

-------------------------------------------------------
|------------------->PC 6
|------------------->PC 7
|
HUB 3
| (3e verdieping)
--------------------------------------------------------
|
|------------------->PC 4
|------------------->PC 5
HUB 2
| (2e verdieping)
|
|------------------->PC 3
|------------------->Laptop
HUB 1
| (1e verdieping)
---------------------------------------------------------
|
|-------------------> PC 2
|-------------------> PC 1
Router
|
Modem
| (begane grond)
Internetkabel

Ik vroeg me af of dit de meest gunstige opstelling is mbt tot router en hubs/switches. Ik wil het liefst een gewoon kabel-netwerk installeren vanwege de grote betrouwbaarheid én de snelheid van een kabel-netwerk tov een draadloos netwerk. Internet geschiedt overigens via de kabel van UPC.

Hoe zou dit netwerk (het best) ingedeeld moeten worden?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
8 pc's op een chello lijntje, wel wat veel van het goede. Wat als 1 van de pc's het hele lijntje gaat voltrekken met torrents, emule, ftp'servers e.d.?

Gebruik je nou hub's of switches? Lees dit eens door: Hub of switch ???

[ Voor 16% gewijzigd door Noork op 09-08-2006 13:36 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Zoals het er nu al staan, maar dan met switches ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Modem + Router
|||
|||
||----Switch 1 -- allemaal computers
||
||
||
|---- Switch 2 -- Allemaal computers
|
|
|
---- Switch 3 - Allemaal computers

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:33:
8 pc's op een chello lijntje, wel wat veel van het goede. Wat als 1 van de pc's het hele lijntje gaat voltrekken met torrents, emule, ftp'servers e.d.?

Gebruik je nou hub's of switches?
Het werkt nu best aardig, alleen kan ik geen VPN opzetten met de uni wat waarschijnlijk ligt aan het rommelige netwerk (firewalls/hubs etc.).

Ik meen dat we nu hubs hebben (10Mbit nog, dus zééér oud!!)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik dit schema bekijk, prik je HUB (ik hoop dat je een swtich bedoeld :P ) in HUB. Hoe hoger je zit hoe trager het netwerk wordt.

Kleine aanpassing zou ik doen: elke HUB op elke verdieping in de router op de begane grond prikken.

En je netwerk is prima:
code:
1
2
3
4
5
6
 +-Switch-4 ->pc1 + pc2
 |  +-Switch-3 ->pc1 + pc2
 |  |  +-Switch-2 ->pc1 + pc2
 |  |  |  +-Switch-1 ->pc1 + pc2
 |  |  |  |
[  Router  ]

Edit: Door m'n kick-ass ACSII-Art ben ik natuurlijk weer veels te laat 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 09-08-2006 13:38 ]

Ey!! Macarena \o/

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-02 16:16
Als je de ruimte hebt om kabels te trekken, dan is het het beste om 1 switch te nemen op de begane grond, en van daaruit kabels te trekken naar elke pc. Gekoppelde hubs zijn niet ideaal.
Nadeel is wel dat er ipv 1 kabel van verdieping naar verdieping er dus 8 door de eerste vloer/langs de trap moeten.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
bartgabriels schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:34:
Zoals het er nu al staan, maar dan met switches ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Modem + Router
|||
|||
||----Switch 1 -- allemaal computers
||
||
||
|---- Switch 2 -- Allemaal computers
|
|
|
---- Switch 3 - Allemaal computers
* Dus de 2 pc's op de begane vloer kunnen nog steeds direct aan de router?

** De vervanging van hubs > switches is dus echt aan te raden?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:34:
[...]

Het werkt nu best aardig, alleen kan ik geen VPN opzetten met de uni wat waarschijnlijk ligt aan het rommelige netwerk (firewalls/hubs etc.).

Ik meen dat we nu hubs hebben (10Mbit nog, dus zééér oud!!)
Als je onderling ook veel bestanden deelt is het aardig om deze te vervangen.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:54

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De kans is groot dat er CAT5 kabels gebruikt zijn - 10 MBit geeft aan dat het gewoon ethernet hubjes zijn. Die hubjes simpel weg vervangen door switches, dan moet het geen probleem opleveren. Als je ervoor zorgt dat beneden een router met ingebouwde switch hebt staan die je DHCP server laat spelen, en je prikt de 4 vertikale kabels in, dan heb je imho de meest optimale situatie voor het minste geld.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Wat ben je van plan met het netwerk zelf te doen? Een kleine interne fileserver? Dan is snelheid wel leuk om te hebben, en dan kies je al snel voor een switch ipv die 10Mbit hubs.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 13:40 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
vandijk schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:37:
Als je de ruimte hebt om kabels te trekken, dan is het het beste om 1 switch te nemen op de begane grond, en van daaruit kabels te trekken naar elke pc. Gekoppelde hubs zijn niet ideaal.
Nadeel is wel dat er ipv 1 kabel van verdieping naar verdieping er dus 8 door de eerste vloer/langs de trap moeten.
wat is het probleem dat je tegenkomt bij gekoppelde hubs/switches?

is het ook niet mogelijk om vanuit de router 4 kabels naar 4 switches te trekken en aan elke switch 2 pc's te hangen. dan heb je geen switches gekoppeld.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:37:
[...]

Als je onderling ook veel bestanden deelt is het aardig om deze te vervangen.
momenteel wordt er geen gebruik gemaakt van (intern) filesharing, maar mij lijkt het verstandig om het gewoon in 1x goed aan te leggen. dus mogelijk voor een eigen server of iets dergelijks.

de hubs door switches vervangen (>10Mbit) lijkt me dan ook verstandig en de hele bekabeling wordt ook vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:38:
De kans is groot dat er CAT5 kabels gebruikt zijn - 10 MBit geeft aan dat het gewoon ethernet hubjes zijn. Die hubjes simpel weg vervangen door switches, dan moet het geen probleem opleveren. Als je ervoor zorgt dat beneden een router met ingebouwde switch hebt staan die je DHCP server laat spelen, en je prikt de 4 vertikale kabels in, dan heb je imho de meest optimale situatie voor het minste geld.
heb je ook routers zonder ingebouwde switch dan?

wat zijn degelijke netwerkrouters en switches?

• Amd-xP
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-02 08:40
Waarom 3 of meer switchjes ?

Als je bij de router een grote switch neer zet.. ben je klaar..

Verwijderd

Ik vermoed dat het probleem van de VPN niet zit in je hubs, maar in je router. ik denk dat je voor de router wel een VPN verbinding krijgt, maar erachter niet. Wat voor router is het?

En hecht je nog waarde aan enige security?

en met 1 switch moet je kabels vnaf beneden naar boven trekken. met 3 switches zijn er minder kabels door de plafonds nodig denk :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
J-J-Jordy schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:42:
Waarom 3 of meer switchjes ?

Als je bij de router een grote switch neer zet.. ben je klaar..
dan moet je dus 8 kabels trekken :(

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Als je de mogelijkheid hebt, is de oplossing van vandijk de mooiste. Gewoon één switch beneden neergooien, en van daaruit kabels trekken direct naar de clients. Volledig volgens KISS benadering.

Geen Ping, wel Pong

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:37:
[...]

* Dus de 2 pc's op de begane vloer kunnen nog steeds direct aan de router?
Ja dat kan, ik persoonlijk zou dat niet doen. Meeste router hebben toch maar 4 LAN poorten, dus kom je er 1 te kort.
** De vervanging van hubs > switches is dus echt aan te raden?
Een switch koppeld de poorten van zender & ontvanger als het ware aan elkaar de rest van de PC's ontvangt de data niet. Zie het als fluisteren in gezelschap.
Een hub daarintegen dumpt alles wat binnenkomt op de andere poorten, en zal dus het netwerk belasten. Ga met 10 man door elkaar lopen schreeuwen, vertraagd elke conversatie.

Een sweex 8 poorts 10/10mbit switch kost 11 euro. En zijn prima voor jouw senario.

Dus als je het in een keer goed wil aanpakken, op elke verdieping een switch, ook op de begane grond, en elke switch in de router prikken.

Edit: als je nog een extra 11 euro over hebt, zou ik zelf gaan voor 5 switches.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Router
     |
Main-Switch
|  |  |  |
|  |  |  Switch-BG
|  |  Switch-V1
|  Switch-V2
Switch-V3

Stel dat je router het begeeft, blijft het netwerk nog doorlopen.

Met deze opstelling zitten niet direct de poorten van je Router vol. En hebt je zowel op je Router als op je Main-Switch nog 3 poorten vrij. Je bent dan nog uitbreidbaar om er later nog een server bij te prikken. Bijvoorbeeld voor een gezamelijke opslog voor media-bestand (muziek, films).

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 09-08-2006 14:20 ]

Ey!! Macarena \o/

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

RaZ schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:48:
[...]

Ja dat kan, ik persoonlijk zou dat niet doen. Meeste router hebben toch maar 4 LAN poorten, dus kom je er 1 te kort.

[...]

verhaal...

Een sweex 8 poorts 10/100mbit switch kost 11 euro. En zijn prima voor jouw senario.

Dus als je het in een keer goed wil aanpakken, op elke verdieping een switch, ook op de begane grond, en elke switch in de router prikken.

Edit: als je nog een extra 11 euro over hebt, zou ik zelf gaan voor 5 switches.
verhaal....
Iets met Gigabit uplinks en 3 kabels naar beneden waar een Gbit switch staat?
Misschien niet volledig gebruikt op dit moment, later misschien wel handig.
Want zodra de mogelijkheden hebt ga je ze ook gebruiken...

Nu kun je amper aan filesharing doen, straks al een stuk meer.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1GBit is idd beter, maar even snel de goedkoopste 100/1000mbit 8 poorts switch in de pricewatch komt al richting de 60 euro. 5 10/100mbit switch is dus even duur als 1 (10/)100/1000mbit. Ik neem aan omdat het voor een studentenhuis is, dat er niet State-of-the-Art apparatuur hoeft te staan.
offtopic:
Heb enkel even snel gekeken bij switches met een filter op 1000, en 1 poort met 1000mbit er niet tussen gezien. Zelfs 5 poort switches, die genoeg moeten zijn, zijn een stuk duurder.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:43:
Ik vermoed dat het probleem van de VPN niet zit in je hubs, maar in je router. ik denk dat je voor de router wel een VPN verbinding krijgt, maar erachter niet. Wat voor router is het?

En hecht je nog waarde aan enige security?
qua security: ik heb niet echt goede ervaringen met hardware firewalls in routers (zie VPN). Ik ben van mening dat ieder voor een eigen beveiliging moet zorgen.

de router: EDIMAX 4-poorts router. type aanduiding heb ik zo niet bij de hand.

EDIT:
aangezien de kosten gedeeld gaan worden met alle bewoners en via de huurprijs betaald gaan worden, kan het budget redelijk hoog zijn. Het hoeft natuurlijk geen high-end te zijn, maar het moet zeker 5 jaar voldoen aan de standaarden. Filesharing/eigen server moet hierbij wel een optie blijven.
400-800 euro moet geen probleem zijn.
Welke router en switches raden jullie aan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 15:16 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voor 8 pc's voldoet een sweex switch prima. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Vind je sweex niets, ga dan eens kijken voor 3Com oid. Is goed spul, en ook niet al te duur.

Ik zou dan wel gaan voor GBit als het budget niet zo'n probleem is. Van UPC hoor ik niet erge goede berichten, is het niet verstandiger om te kijken naar een goede DSL lijn met een hoge upload?

Losse routers heb ik geen ervaring mee, heb nu 1 die gratis bij mn abo zat, vorige router was een getweakt modem. Beide voldoen prima.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
UPC is niet echt storingsvrij idd. Maar een DSL abonnement zou wel een optie zijn. Er is echter geen telefoonaansluiting aanwezig in huis. Overigens maakt dit voor de setup niets uit, want we kunnen later altijd nog switchen (haha) van kabel naar DSL. Dan moeten we alleen het modem veranderen.

Ik heb al een linksys router gevonden met een 8 poortsswitch erin. Lijkt me een prima apparaat. En dan ben ik van plan alle bekabeling van de begane grond af door te trekken naar alle kamers. Simpeler kan idd niet.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik zou zelf eens kijken naar deze 3Com GigaBite Switches. Ikzelf heb ook een 3Com Swith en die bevalt me perfect. Let even op de de 16 poorts GigaBit versie een ventiltor heeft die aan gaat als hij te warm drijgt te worden. De versie van 8 en 5 poortjes hebben geen ventilator d'r in zitten.

Ik zou iig niet meer kijken naar 10/100 switches, omdat je toch overal al snel GigaBit NIC's tegenkomt vandaag de dag.

De 3C1670800A (8 poorts GigaBit) is zo'n € 87,- en daarmee kan een tijdje vooruit, met een perfecte thrughput.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:14:
UPC is niet echt storingsvrij idd. Maar een DSL abonnement zou wel een optie zijn. Er is echter geen telefoonaansluiting aanwezig in huis. Overigens maakt dit voor de setup niets uit, want we kunnen later altijd nog switchen (haha) van kabel naar DSL. Dan moeten we alleen het modem veranderen.

Ik heb al een linksys router gevonden met een 8 poortsswitch erin. Lijkt me een prima apparaat. En dan ben ik van plan alle bekabeling van de begane grond af door te trekken naar alle kamers. Simpeler kan idd niet.
In je vorige post zeg je dat je voor minimaal 5 jaar goed zit. Als je nu een 8poorts switch aanschaft, zit je per direct tot je maximale cappaciteit.
Je wilde ook geld uittrekken voor een server, maar daar heb je dan geen aansluiting meer voor.

Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou zorgen dat er uitbreidings mogelijkheden zijn. Schaf jij straks die router aan en de bekabeling. Over 3 maanden voldoet het niet meer, weer een verhoging van de huur. 8)7

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:20:
[...]

In je vorige post zeg je dat je voor minimaal 5 jaar goed zit. Als je nu een 8poorts switch aanschaft, zit je per direct tot je maximale cappaciteit.
Je wilde ook geld uittrekken voor een server, maar daar heb je dan geen aansluiting meer voor.

Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou zorgen dat er uitbreidings mogelijkheden zijn. Schaf jij straks die router aan en de bekabeling. Over 3 maanden voldoet het niet meer, weer een verhoging van de huur. 8)7
je hebt helemaal gelijk. 16-poorts switch it is!

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Asus GigaX 2124, nette 24 poorts gbit switch die managed is (je kunt dus beperkingen instellen per poort)

En dan op alles kamers iets van een UTP Wall Outlet (bij iedere fatsoenlijke electronicazaak verkrijgbaar, de bouwmarkt levert troep) en fatsoenlijk kabels.
Dubbele Cat6 kabels kun je bij een installateur vaak wel kopen, maakt het trekken wat makkelijker.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1