Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 08:34

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Ik vraag me nou al een tijdje af hoe het komt dat als je iemand ziet gapen. Dat je dan vaak zelf ook gaat gapen. Ik dacht dat gapen te maken had met een tekort aan zuurstof in de hersenen. Maar ik krijg toch niet spontaan tekort aan zuurstof in mijn brein doordat ik iemand zit gapen? Zelfs tijdens het tiepen van dit topic begin ik al te gapen. 8)7

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 13:24

Impry

Rallymedia.nl

http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/site/vraag/34/
Waarom gapen mensen?
De kans is groot dat je tijdens het lezen van dit antwoord, minstens een keer moet gapen. Ik heb in ieder geval een aantal keren moeten gapen tijdens het schrijven van dit antwoord en dat komt niet omdat ik het onderwerp saai vind. Nee, het komt doordat gapen aanstekelijk is: als je iemand ziet gapen, als je erover leest of als je iemand hoort gapen, is de kans groot dat jij ook moet geeuwen. Hoe komt dit nou en waarom gapen we eigenlijk?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Die vraag is al best vaker gesteld: [search=gapen] » gapen... :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

In beide referenties wordt volgens mij niet duidelijk uitgelegd waarom iemand aangestoken wordt door het zien van een gapend persoon. Heeft de topicstarter zelf misschien een idee?

[ Voor 15% gewijzigd door Opi op 14-08-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 21-07 15:20

Dido

heforshe

Gapen zou een sociale rol kunnen hebben.
Daar is wel het eea over te vinden via google:
http://www.mindhacks.com/blog/2004/12/the_social_yawn.html
http://www.google.com/sea...nction&btnG=Google+Search

Ik weet bijvoorbeeld dat het voor (veel) katten geruststellend werkt als je gaapt. Ik heb ooit gehoord dat dat zou komen omdat je tijdens het gapen niet alert kunt zijn, en je er dus mee aangeeft dat je je niet bedreigd voelt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Dido schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:53:
Gapen zou een sociale rol kunnen hebben.
Daar is wel het eea over te vinden via google:
http://www.mindhacks.com/blog/2004/12/the_social_yawn.html
http://www.google.com/sea...nction&btnG=Google+Search

Ik weet bijvoorbeeld dat het voor (veel) katten geruststellend werkt als je gaapt. Ik heb ooit gehoord dat dat zou komen omdat je tijdens het gapen niet alert kunt zijn, en je er dus mee aangeeft dat je je niet bedreigd voelt.
Dit gebeurt bij mij (mensen) wel totaal in het onbewustzijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ElmarNieser schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:01:
[...]

Dat lijkt me wel zo logisch ja. Het is niet zo dat je denkt van "ik voel me hier wel op m'n gemak, ik ga eens even lekker gapen" ;)

Maar het is denk ik net zoiets als lachen. Als iemand begint te lachen, dan beginnen anderen om 'm heen vaak ook te lachen, ookal weten ze niet waarom. Het is iets aanstekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:04:
[...]

Maar het is denk ik net zoiets als lachen. Als iemand begint te lachen, dan beginnen anderen om 'm heen vaak ook te lachen, ookal weten ze niet waarom. Het is iets aanstekelijks.
Maar als ik lees over lachen, ga ik ook niet lachen. Daar integen als ik iets grappigs lees komt er vaak wel een glimlach op mijn gezicht. het menselijk brein blijft een vreemd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ElmarNieser schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:21:
Maar als ik lees over lachen, ga ik ook niet lachen. Daar integen als ik iets grappigs lees komt er vaak wel een glimlach op mijn gezicht. het menselijk brein blijft een vreemd iets.
Nu heb ik niet zo hard dat ik ga gapen als ik erover lees, maar misschien is dat effect te wijten aan visualisatie. Als je leest over gapen kun je dat goed visualiseren, hetgeen misschien hetzelfde effect heeft als het daadwerkelijk zien. Lachen is (ook) iets auditiefs, dat is misschien lastiger realistisch voor te stellen, waardoor eht niet werkt als je er alleen over leest.
ElmarNieser schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:01:
Ja, zoals zoveel dingen. Het feit dat we rode lippen op een vrouw aantrekkelijk vinden schijnt ermee te maken te hebben dat ze een "kopie" zijn van de schaamlippen. Ik mag hopen dat dat onbewust gebeurt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Dido op 14-08-2006 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een deel van de tijd heeft het ook eenvoudigweg te maken met bijvoorbeeld zuurstofgebrek. Dat zet iedereen tot gapen aan en als iedereen regelmatig gaapt, is de kans dat er meerdere mensen tegelijk gapen ook groter.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Confusion schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:09:
Een deel van de tijd heeft het ook eenvoudigweg te maken met bijvoorbeeld zuurstofgebrek. Dat zet iedereen tot gapen aan en als iedereen regelmatig gaapt, is de kans dat er meerdere mensen tegelijk gapen ook groter.
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het groepsgewijs gapen wijst op een verlaagd zuurstofgehalte in de lucht, want dan zijn ozonlaag en broeikaseffect wel de laatste dingen waar een klimaatconferentie zich druk over moet maken...

Ik kan me voorstellen dat in een afgesloten ruimte zo'n effect wel eens een rol kan spelen, maar het "meegaapeffect" doet zich ook in de open lucht voor. Het zou wel heel opvallend zijn dat sociologen, psychologen en biologen hier al jaren onderzoek naar doen bij mens en dier, menen een sociale functie van gapen te onderkennen, een oorzakelijk verband zien tussen een gapend individu en de gaap-reactie van andere individuen, terwijl het de hele tijd met slechte ventilatie te maken heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vergelijkbaar met het schirk-alert-effect dat we (vrijwel allemaal) ondervinden wanneer er een krijtje over het bord piept, gelijkend op een waarschuwingskreet van een (mens)aap... Kennelijk inderdaad een rudimentair overblijfsel uit ons savannen-verleden :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dido schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:46:
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het groepsgewijs gapen wijst op een verlaagd zuurstofgehalte in de lucht, want dan zijn ozonlaag en broeikaseffect wel de laatste dingen waar een klimaatconferentie zich druk over moet maken...
Dat hoop ik ook niet :). Ik bedoelde het als een 'ook': soms suggereren mensen dat het een telepathisch effect moet zijn, omdat ze ook weleens gezamelijk gapen terwijl ze elkaar niet eens zien. Los van het feit dat je een aanzettende gaap kan horen, lijken een deel van de gevallen me verklaarbaar als 'toeval': statistisch te verwachten. Ik wil niet ontkennen dat er een causaal verband is tussen de ene gaap en de andere :P.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-07 21:22
gapen is er toch voor om een korte verfrissing te geven aan je lichaam op het moment dat je moe bent.
zodat je net iets langer door kan gaan.
ik heb nooit iets gehoord van zuutstof tekort naar de hersenen.

het diend gewoon als oppepper aan het lichaam

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dutchzilla schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 00:38:
gapen is er toch voor om een korte verfrissing te geven aan je lichaam op het moment dat je moe bent.
zodat je net iets langer door kan gaan.
ik heb nooit iets gehoord van zuutstof tekort naar de hersenen.

het diend gewoon als oppepper aan het lichaam
En dat zuig je zo uit je duim? Dat jij nog nooit gehoord hebt over zuurstof tekort zegt vrij weinig, zoek maar eens op Google naar 'gapen'. Vrijwel alle links op de eerste pagina alleen al vermelden zuurstof tekort en zeggen niks over een 'oppepper'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Zo is het ook aan de bar, als je met een biertje zit met een aantal mensen , en 1 iemand een slok neemt is de kans groot dat er een aantal volgen

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Confusion schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:56:
[...]

Dat hoop ik ook niet :). Ik bedoelde het als een 'ook': soms suggereren mensen dat het een telepathisch effect moet zijn, omdat ze ook weleens gezamelijk gapen terwijl ze elkaar niet eens zien. Los van het feit dat je een aanzettende gaap kan horen, lijken een deel van de gevallen me verklaarbaar als 'toeval': statistisch te verwachten. Ik wil niet ontkennen dat er een causaal verband is tussen de ene gaap en de andere :P.
En terwijl ik dit lees... juist. :O

Dus, zelfs lezen erover heeft invloed :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 15-08-2006 09:09 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10
Toch apart dat ook mijn ratten, zelfs met hun ogen dicht 'gapen' als ze net wakker worden, echt aangestoken worden ze dan niet ;)

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:15

The End

!Beginning

Ik weet in ieder geval redelijk zeker dat gapen aanstekelijk is. Ik kon bij onze hond voor zijn neus gaan zitten nepgapen en dan ging hij zelf echt gapen. (Dit werkte ook bij diverse vriendinnen :) ).

Ik heb zelf echter heel vaak dat ik in de sportschool (fitness) na een tijdje begin te gapen (Meestal na 45 minuten) en dan niet een klein beetje, maar aan een stuk door. Dit heb ik bijvoorbeeld niet als ik 2+ uur intensief fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 19:33

MaDLiVe

.-Observer-.

The End schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:33:
Ik heb zelf echter heel vaak dat ik in de sportschool (fitness) na een tijdje begin te gapen (Meestal na 45 minuten) en dan niet een klein beetje, maar aan een stuk door. Dit heb ik bijvoorbeeld niet als ik 2+ uur intensief fiets...
Dit verschijnsel heeft gewoon echt te maken met een lager zuurstofgehalte in het bloed en/of het anticiperen daarop. Daar hoeft geen discussie over te bestaan dat is gewoon zo (de eerste hits bij google bevestigen dat :P). Dat geeft echter nog geen verklaring waarom het zo aanstekelijk is :)

Ik vind de verklaring die dido geeft best wel aardig. Als iemand gaapt en jij gaat meegapen terwijl je de persoon in kwestie niet ziet hoeft natuurlijk niet persee te betekenen dat je lichaam het niet waarneemt :) (onbewust nemen we tal van dingen waar en ons lichaam reageert daar vaak passend op)

[ Voor 4% gewijzigd door MaDLiVe op 16-08-2006 01:34 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10
En mijn ratten gapen omdat de buren dat doen? :p
Denk dat het een combinatie is... gapen kun je doen door zuurstof tekort, en zie je iemand anders dat doen dan heeft je eigen lichaam er blijkbaar ook ineens behoefte aan... :?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

The End schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:33:
Ik weet in ieder geval redelijk zeker dat gapen aanstekelijk is. Ik kon bij onze hond voor zijn neus gaan zitten nepgapen en dan ging hij zelf echt gapen. (Dit werkte ook bij diverse vriendinnen :) ).
offtopic:
Dat lijkt me een perfecte pick-up, ja. Zodra ze gaapt "Jij lijkt op mijn hond!". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 19:33

MaDLiVe

.-Observer-.

man-o-script schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:27:
En mijn ratten gapen omdat de buren dat doen? :p
Denk dat het een combinatie is... gapen kun je doen door zuurstof tekort, en zie je iemand anders dat doen dan heeft je eigen lichaam er blijkbaar ook ineens behoefte aan... :?
Je zou je bijvoorbeeld in dezelfde relaxte toestand kunnen bevinden waarbij er bij alle individuen behoefte is aan een diepe ademhaling en dus iets meer zuurstof. Wanneer er 1 iemand gaapt zou een 2de iemand kunnen gapen omdat zijn of haar lichaam waarneemt dat de persoon gaapt. Dieren die gapen beleven ook een moment van tijdelijke kwetsbaarheid. Dus daarom is het relatief veiliger om collectief te gapen :P
Dit is een mogelijkheid en zo zijn er meer :P

[ Voor 9% gewijzigd door MaDLiVe op 16-08-2006 12:50 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
ik dacht dat om een overschot aan zuurstof ging
adem maar eens een paar keer flink in door je mond, en adem dan gelijk rustig uit via je neus.
je zult na een paar keer al gaan gapen, en je gaat je slaperig voelen.
Het heeft tenslotte te maken met moe zijn, in meerdere opzichten.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Maar is het dan zo dat er op een gegeven moment in een gebouw een overschot of juist een tekort aan zuurstof is zodat er een paar mensen tegelijk gaan gapen?

Ik weet namelijk zeker dat ik het meerdere keren heb meegemaakt (omdat ik hier de laatste jaren toevallig ook al op zat te letten :P ) dat ik moest gapen en dat ik één of twee mensen om mij heen ook ineens zag gapen. En dan was het meestal zo dat ze mij _echt niet_ hebben zien gapen of zo. Dat kan toch geen toeval zijn? Misschien toch iets onderbewusts?
Het lijkt erop alsof er bepaalde onbekende stoffen vrijkomen of zo die we nog niet kennen en dat sommige mensen op dat moment getriggerd worden. Dit puur als voorbeeld natuurlijk, maar vaag is het wel..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-07 22:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Het komt door wat in het Engels het "sympathetic nerve system" wordt genoemd. Het blijkt dat als we iemand een handeling zien uitvoeren, onze hersenen die handeling ook "in gedachten" uitvoeren. Het daadwerkelijk uitvoeren van die handeling wordt echter onderdrukt.

Je kent vast wel van die mensen die "met je mee praten". Hun mondbewegingen zijn alsof zij zeggen wat jij zegt, en vaak zeggen ze je laatste woord ook gedeeltelijk zelf mee. Dit komt omdat kennelijk de blokkage op hun "sympathetic nerve system" minder sterk is.

Je kent het ook vast wel dat je "meebokst" als je een bokswedstrijd aan het kijken bent. Of dat je inelkaarkrimpt bij het zien hoe iemand in zijn noten getrapt wordt (of zelfs al terwijl je dit leest). En iedereen kent uiteraard de collectieve slappe lach.

Dat wordt allemaal veroorzaakt door dat sympathetic nerve system. Het bestaat om ons in staat te stellen om te leren van wat iemand anders voordoet. Zo leer je bijvoorbeeld praten. Je hoort iemand praten, en je doet het in gedachten na om het te leren.

De geeuw en de (slappe) lach zijn in die zin anders dat die niet door bewuste processen geregeld worden maar door onderbewuste processen. De blokkage van het sympathetic nerve system, die tussen het onderbewuste (waar het sympathetic nerve system ook toe behoort) en het bewuste zit, komt daardoor niet in actie. Als je iemand ziet gapen, aapt jouw sympathetic nerve system dat onderbewust na, en vervolgens wordt het in het echt ook nagedaan omdat het daadwerkelijke "geeuw-systeem" getriggerd is door het sympathetic nerve system.

Hierdoor komt het ook dat alleen mensengeeuwen aanstekelijk zijn. Als je een dier ziet geeuwen, of zelfs een baby, dan heeft dit nauwelijks effect omdat je normaalgesproken niet van die individuën leert. Maar van andere volwassenen leer je wel. Eigenlijk is het probleem dus dat je probeert te leren te gapen, terwijl je dat al veel te goed kan ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1