Verwijderd

Topicstarter
waarom gaapt men?
Ik heb al eens gehoord dat mensen dat doen als ze zuurstof tekort in de hersenen hebben...
Maar waarom moet je dan gapen als je iemand anders zien gapen?
En wat heeft dat met te weinig slaap te maken?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Even denken.

Volgens mij was het inderdaad om een zuurstoftekort in je hersenen snel aan te vullen. Gapen ga je vooral doen als je van inactief plotseling actief (of op zijn minst actiever) wordt.

De zuurstof aanvoer naar je hersenen staat dan bijna stil, omdat je ze toch niet gebruikt. Als je ze dan ineens gaat gebruiken, moet er snel zuurstof heen, dus gaap je om flink snel flink veel zuurstof binnen te krijgen.

Het heeft in zoverre met slaap te maken dat je niet zult gapen als je volop druk bezig bent - de zuurstoftoevoer is dan al optimaal. Je gaapt alleen als je heel inactief was een tijd lang.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 11:44 schreef Dryade het volgende:
waarom gaapt men?
Ik heb al eens gehoord dat mensen dat doen als ze zuurstof tekort in de hersenen hebben...
Maar waarom moet je dan gapen als je iemand anders zien gapen?
En wat heeft dat met te weinig slaap te maken?
Gapen is aanstekelijk... net als lachen, huilen en krabben.
Dit heel een andere oorzaak... Ik weet zo even niet hoe het orgaantje heet, maar er is een onderdeel in je hersenen die alles in je gedachte simuleerd wat je ziet. Deze orgaan zorgt er ook voor dat je je kan inleven in een andere persoon. Om een voorbeeld te noemen: Het zorgt ervoor dat je AU roept als iemand onderuit gaat in Jackass.

Gapen voor het slapen gaan?
Ik denk dat het te maken heeft met dat je lichaam zo erg ontspant dat het te weinig zuurstof binnen krijgt simpelweg omdat je niet intens genoeg ademt. Je longen vallen ook in slaap (maar dat is mijn theorie)

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Vroeger dacht men, dat als je gaapte er dan allerlei geesten naar binnen gingen/konden gaan... Daarom was het noodzakelijk om je hand voor je mond te houden om deze geesten tegen te houden.

Tot zover geschiedenis...

Verder is hetgeen mijn voorgangers zeiden waar.

I used to be an atheist, until I realised I was god.

Verwijderd

De theorie gaat dat je alleen meegaapt met mensen tot wie je je aangetrokken voelt. Waarom dit precies is weet ik niet maar je kunt het wel als test gebruiken om te kijken of iemand een crush op je heeft :). Even gapen en kijken of de betreffende de persoon je nagaapt en dan weet je genoeg. :)

Verwijderd

Nee, volgens mij was het een signaal dat je hersenen opvangt en jou aanzet tot gapen. Daardoor komt het dat je moet gapen zodra je iemand anders ziet gapen....

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
hier staat een goede uitleg. Samenvatting: het is nog vrij onbekend wat de functie van het gapen is; onderzoek kan de "zuurstof-tekort" reden niet bevestigen.

Verwijderd

De zuurstof-tekort reden lijkt volgens mij niet te kloppen. Omdat meestal na het gapen even niet geademd wordt, waardoor het teveel aan zuurstof dus weer wordt teniet gedaan. Ik denk zelf dat het meer een soort uitrekken is.

Verwijderd

Zoals gezegd ga je als je iemand ziet gapen meegapen dat heb ik ook maar ik doe het ook al als ik erover lees of praat. Hoe verklaar je dat dan???

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
[even wat totaal offtopic posts verwijderd]

Verwijderd

Ik heb ook gehoord dat mensen gaan gapen die net een zware maaltijd ophebben (boerenkoel met worst o.i.d.) en dan kort daarop inspannende activiteiten (flink sporten) gaan doen.

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 17:21 schreef sambalbijen het volgende:
Zoals gezegd ga je als je iemand ziet gapen meegapen dat heb ik ook maar ik doe het ook al als ik erover lees of praat. Hoe verklaar je dat dan???
je gaat dan gapen omdat je dan ook bezig met gapen er staat ergens een link in deze topic waar ze het verder uitleggen. Ik ging er ook van gapen ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik meen ergens te hebben gelezen dat het juist een zuurstofoverschot 'aflost'.. als je weinig aktief bent neem je wel normaal zuurstof op maar gebruik je niet zoveel.. het teveel gaap je dan uit..

Verwijderd

Als ik me het medische gedeelte van mijn opleiding goed herinner wordt het in/uitadem tempo bepaald door de zuurgraad van het bloed. Het lijkt me niet zo waarschijnlijk dat gapen door een zuurstoftekort wordt veroorzaakt.
Ik denk dat het meer een soort spieroefening is om voor een goede doorbloeding tijdens inactiviteit te zorgen (mede ook omdat mensen en dieren zich vaak uitrekken bij het gapen)

Verwijderd

Gaaahp!

Raar woord eigenlijk gaap. Een ding staat vast ik moet er iig van gapen. >:)
Waarom gapen aanstekelijk is? Omdat de gene die je ziet gapen alle zuurstof inademt en zo zn eigen tekort aanvult

Verwijderd

gaaaaaappppp :Z :Z :Z :Z tis al laat :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen, ik heb weer wat geleerd vandaag...

Verwijderd

Een populair wetenschappelijk maandblad beweerde iets anders, namelijk dat het een poging to activatie is wanneer je moe bent.
Daarnaast opent het ook de buis van Eustachius, maar dat is gewoon een positieve bijkomstigheid.

Daarnaast hadden ze allerlei geinige onderzoekjes, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat als iemand in je buurt gaapt je ook gaapt als je die persoon aardig vindt.

Verwijderd

Dit is eecht vet interessant ;) !! Ik gaap wel vaak dus wou ik wel eens weten..

:Z :Z :Z.. Gaan we weer

Verwijderd

Gapen doe ik alleen als ik moe ben of me mega verveel tijdens sommige lessen op school... denk eerder dat je hersenen dan een inactief worden.

Verwijderd

ik gaap alleen als ik geen zware lichamelijke inspanning doe ... dus de bovenstaande theoriën kloppen waarschijnlijk wel ...

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
monkey see, monkey do :P

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
Ik gaap ook alleen als ik me heel erg verveel tijdens de lessen,
maar ik val ook wel eens (bijna) in slaap tijdens de lessen, maar op die dagen moet ik juist niet gapen...

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

De wetenschappers zijn er tot op heden niet uit WAAROM men gaapt!
Tevens zo met hikken, of de functie van vocht uit de ogen tijdens het huilen.

Gelukkig vliegen we wel naar de maan toe...
edit:
om nog maar te zwijgen over uitrekken

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

De meeste "gapers", gapen idd van vermoeidheid en slaap.

Sommige "gapers" daarintegen,
gapen idd van de honger of van het net gegeten hebben.

Ik weet niet meer welke van beiden het was.

Dan heb je ook nog de spreekwoordelijke "gapers".

En dat zijn diegenen die je altijd maar zo staan aan te kijken met open mond, nietszeggend en dwars door je heen de vergetelheid in kijkend.

:P

edit:

maar waarom werkt gapen dan aanstekelijk.
Als ik gaap, krijgen andere mensen door het zien daarvan dan ook ineens de drang om meer zuurstof op te halen uit het bloed?
Dat is toch wel weer een beetje dubieus dan.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 21:16 schreef Chello200 het volgende:
monkey see, monkey do :P
KLopt!!

Verwijderd

Topicstarter
Zou de redenen van gapen erfelijk zijn?

Verwijderd

Uiteraard, het is een reflex en reflexen zijn erfelijk

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 00:53 schreef Blerk_NKK het volgende:
Als ik me het medische gedeelte van mijn opleiding goed herinner wordt het in/uitadem tempo bepaald door de zuurgraad van het bloed. Het lijkt me niet zo waarschijnlijk dat gapen door een zuurstoftekort wordt veroorzaakt.
Ik denk dat het meer een soort spieroefening is om voor een goede doorbloeding tijdens inactiviteit te zorgen (mede ook omdat mensen en dieren zich vaak uitrekken bij het gapen)
Maar kan het dan niet ook zijn dat de concentratie zuurstof in het bloed de zuurgraad beinvloed? Uit test is iig gebleken dat mensen vaak voor een activiteit gaan gapen. Maar ze weten dus nog niet precies waarom.

Al die kennis, maar ze weten nog niet eens waarom we gapen. Sociaal gedrag zou een reden kunnen zijn, als je geen fysieke reden kan vinden (is die gevonden?), maar dat kan natuurlijk niet, want ook solitaire dieren gapen (kijk maar eens naar je kat).
Ze weten trouwens ook nog niet eens waarom je een brood moet 'zagen' ipv snijden. :)

Verwijderd

Grappig dat ik best veel moet gapen bij het zien van deze topic... en dan ook nog eens lezen. Ik denk dat ik minstens 5 keer heb gegaapt of de neiging ertoe heb gekregen :D

Verwijderd

Topicstarter
Boeiend, ik zal er eens op gaan letten of mijn ouders om de zelfde redenen gapen als ik ...
(nu gaap ik omdat ik al vanaf 5 uur 's ochtends wakker ben...)

Verwijderd

Misschien niet interessant maar ik heb tijdens het lezen van dit echt al tig keer gegaapt... Moest het toch ff zeggen :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 20:53 schreef hicham het volgende:
Grappig dat ik best veel moet gapen bij het zien van deze topic... en dan ook nog eens lezen. Ik denk dat ik minstens 5 keer heb gegaapt of de neiging ertoe heb gekregen :D
Ik was dus nog niet tot hier met lezen :)

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Ga dat gapen wel ff proberen bij mensen, en kijken of ze mij wel mogen :)

hopelijk wordt het resultaat positief :z

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

En net zoals jullie heb ik ook enorm veel zitten gapen net tijdens het lezen van het topic en het lezen van de howstuffworks webby.

Alhoewel ik nu totaal niet meer de neiging heb om te gapen (heb al minstens nu 3 minuten niet meer gegaapt)

Verwijderd

Topicstarter
Dit bedoel ik dus... als je denkt aan gapen, bijvoorbeeld doordat je er met mensen over aan het kletsen bent, moet je gapen...
Pagina: 1