schrijven naar /

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Ik ben bezig om mplayer te compileren. De eerste x dat ik zoiets doe en met hulp van wat guides lukt het heel aardig ;)

Probleem zit ah eind. Ik moet een skin kopieren/uitpakken in ' usr/share/mplayer/skins; ...Ik kan echter niet schrijven naar deze map, het lijkt wel of mijn hele bestandssysyteem op slot staat.

Met sudo vanaf de terminal lukt het niet, met 'gksudo' heb ik wel mappen kunnen aanmaken in 'usr/share..........'
Dan uitpakken van de gedownloade skin, dat lukt dus ook niet.

Mijn vraag: hoe kan ik volledige schrijfrechten over ' / ' krijgen?? En het liefst grafisch, dus bv. gewoon met archiefbeheer bv. ?

Mijn andere partitities hebben wel gewoon alle rechten, alleen de root-partitie doet erg moeilijk. En , tsja, het gaat alleen maar om een skin, dus ik vind het nogal knullig dat in ubuntu by the way dit zo een gedoe is...

Weet iemand een simpele manier?

Verwijderd

In ubuntu kan je standaard niet inloggen als root, kijk hier:
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#User_Administration
hoe je dat kan aanpassen, dan heb je ook schrijfrechten op de root dir.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
Probeer je die skin in usr/share/[..] te zetten of in /usr/share/[..]? Dat maakt nogal een verschil afhankelijk van wat je current working directory is.
Volledige schrijfrechten op heel je filesystem moet je niet willen trouwens. Dat maakt je hele systeem een stapje minder veilig, en is ook helemaal niet nodig. Je hebt alleen schrijfrechten nodig op /usr/share/mplayer/skins

Waarom lukte het niet met sudo precies? Dat is waarschijnlijk wel de way to go zeg maar. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 14-08-2006 11:23 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

neeroeter schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:20:
Ik kan echter niet schrijven naar deze map, het lijkt wel of mijn hele bestandssysyteem op slot staat.
Staat het ook. Veiligheidsfeature.
Mijn vraag: hoe kan ik volledige schrijfrechten over ' / ' krijgen?? En het liefst grafisch, dus bv. gewoon met archiefbeheer bv. ?
Niet. Als je dat doet wil je systeem gegarandeerd niet meer booten namelijk omwille van de veiligheid. Je zou niet de eerste zijn die daar last van had overigens.
Weet iemand een simpele manier?
sudo voor je commando's proppen en je wachtwoord invoeren als erom gevraagd wordt. Daarmee regel je tijdelijk rechten om bijvoorbeeld files te schrijven in die plekken waar dat nu niet mag.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat komt omdat Ubuntu met een speciaal rechtensysteem werkt. Jij hebt alleen schrijfrechten in je eigen map. De rest van het bestandssysteem mag je neit in schrijven, maar root wel, de "superuser". Je kan een script aanmaken, waardoor je grafisch als root n het bestandssysteem kan schrijven:
sudo gedit /usr/share/applications/Nautilus-root.desktop
Met daarin de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Desktop Entry]
Name=File Browser (Root)
Comment=Browse the filesystem with the file manager
Exec=gksudo "nautilus --browser %U"
Icon=file-manager
Terminal=false
Type=Application
Categories=Application;System;

Dan kan je onder Application->System naar 'File Browser (Root)' gaan, password invoeren je kan overal schrijven.

Let wel op: weet wat je doet, want verkeerde bestanden verwijderen (dat kan dan nl ook) verneukt je systeem!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doe je het via je shell? Copy and paste hier je commando's dan eens. Een 'geen toegang' foutmelding is vrijwel uitgesloten als je sudo gebruikt, dus doe je iets verkeerd.

🌞🍃

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar, waarom compileer je zelf als `sudo aptitude install mplayer` ook werkt?

• neeroeter
Yo, daar zijn ze weer ,de snelle reacties :) .. heel fijn mensen.

Nou, sudo werkt dus niet, kan met dat commando geen rechten krijgen, wordt aangegeven na de opdracht ( 'you are not permitted....')

gksudo lukt wel, maar ik vind het nog lastig om met de terminal tar-commando's uit te voeren. Vandaar dat ik grafisch volledige vrijheid wil ( tijdelijk ).

Idd zou ik ff als administrator/root in willen loggen om volledige controle over de hele directory-structuur te hebben, dus bedankt voor het scriptje!

En over veiligheid, ach....ik weet prima dat ik niet moet klooien als root in het gehele systeem, maar het is zo lullig als je ff een skin wil installeren en je valt over de beperkingen heen.
Ik zal het script proberen, lukt het niet, kom ik hier weer terug!

• neeroeter
Harm schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:36:
Maar, waarom compileer je zelf als `sudo aptitude install mplayer` ook werkt?
Omdat dat een oude mplayer oplevert, die in vergelijking met de laaste versie op de site van mplayer, nogal kreupel is...en dit is leuker!

• neeroeter
Het is al voor elkaar.

Commando gmplayer levert nu een gui op. Werkt toch leuker dan van de commandline vin ik. Geldt althans voor een mediaplayer....

Dat scriptje is erg mooi!

Bedankt.

Mplayer geeft nog wel wat foutmeldingen, maar daar ga ik eerst zelf maar eens achteraan, zoals het een verse linux-gebruiker betaamt ;)

Misschien tot straks, mocht ik vastlopen....

Verwijderd

neeroeter schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:44:
[...]

Omdat dat een oude mplayer oplevert, die in vergelijking met de laaste versie op de site van mplayer, nogal kreupel is...en dit is leuker!
Ik gebruik nochtans gewoon de allernieuwste versie van mplayer op mijn Debian Unstable, rechstreeks uit een package, dus dat moet zeker op Ubuntu ook beschikbaar zijn.
Zelf allerhande dingen compileren mag dan leuk lijken, maar slim is het niet.
Zeker als je de basisvaardigheden van een UNIX/Linux systeem nog niet onder de knie hebt zoals jij.
Als het even kan, ben je veel beter (en veiliger) met officiele packages.

• neeroeter
Ben ik het hartgrondig mee oneens.

Verneuk ik mijn ubuntu.....hup opnieuw beginnen, niks ad hand. ( Of oplossen, als mogelijk )

Enne...hoe leer je anders nieuwe computer vaardigheden? Synaptic opstarten is ook geen kunst. Ad hand van een guide zelf ad slag is een stuk leerzamer.

• mithras
  • Niet online
Maar welk sudo commando voer je dan in? Met de melding "you are not permitted" vind ik het wel vreemd, als gksudo wel werkt 8)7
Zit je verder op de gebruiker die je zelf hebt gemaakt, of die van de standaard installatie afkomstig is?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

mplayer is bedoeld als commandline speler! de GUI is erg rot (alleen de OSX versie zit wel ok in elkaar). Gebruik VLC, xine-ui, of totem als je een mooie GUI wilt..

Er zijn zat packages die mplayer als dependency hebben, en dit gaat je alleen maar gezeur opleveren.

En Als je dan perse zelf wilt compileren, zet alles dan op zn minst onder /usr/local ipv /usr, anders zit je je package manager nog meer in de weg.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
neeroeter schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:42:

Verneuk ik mijn ubuntu.....hup opnieuw beginnen, niks ad hand. ( Of oplossen, als mogelijk )

Enne...hoe leer je anders nieuwe computer vaardigheden? Synaptic opstarten is ook geen kunst. Ad hand van een guide zelf ad slag is een stuk leerzamer.
Niet waar. Zoals in de FAQ van dit forum ook staat: gebruik de packagemanager van je distro. Waar haal je nu updates vandaan met je handgemaakte mplayer? Heb je daar securitysupport op? Daarnaast heb je nu je systeem "vervuilt" doordat je handinstallatie waarschijnlijk de spullen op andere plekken neerzet dan je packagemanager.

Compilen is niet stoer, compilen is alleen nodig als er echt geen package voor is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• mithras
  • Niet online
Zwerver schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:50:
[...]

Niet waar. Zoals in de FAQ van dit forum ook staat: gebruik de packagemanager van je distro. Waar haal je nu updates vandaan met je handgemaakte mplayer? Heb je daar securitysupport op? Daarnaast heb je nu je systeem "vervuilt" doordat je handinstallatie waarschijnlijk de spullen op andere plekken neerzet dan je packagemanager.

Compilen is niet stoer, compilen is alleen nodig als er echt geen package voor is.
^^with him
Gebruik gewoon je packagemanager, ben je makkelijk zat af. Dat vaak Linux als moeilijk wordt beschouwd moet je niet het argument geven dat je dus zelf moet kunnen compileren ;)
Gebruik synaptic / aptitude lekker, hoef je niet lastig te doen, gaat het altijd goed, krijg je automatisch de updates binnen en verneuk je je systeem niet (door bijv met rechten te spelen of het op een verkeerde plek te installeren)

• Cyphax
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
Ik kan me trouwens zeer goed voorstellen dat je het leuk vindt om te klooien met software compilen hoor, maar dan zou ik Slackware (;)) of Gentoo of Debian of net wat installeren in een vm (VMWare server is gratis en werkt goed in Linux!), of zelf een LSF opbouwen (ook in een VM). Dan blijft jouw eigen installatie mooi schoon. Zwerver en Mithras86 (en eenieder die hetzelfde beweert) hebben gelijk: die packagemanagers zijn er niet voor niets en bieden alleen maar voordelen over het algemeen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

neeroeter schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:42:
Ad hand van een guide zelf ad slag is een stuk leerzamer.
Sorry, commando's overtypen van een "guide" leer je helemaal niets mee.
En al zeker niet als je nog niet de meest basische kennis van een UNIX/Linux filesystem hebt.

• neeroeter
Zwerver schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:50:
[...]

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:14:
[...]

Sorry, commando's overtypen van een "guide" leer je helemaal niets mee.
En al zeker niet als je nog niet de meest basische kennis van een UNIX/Linux filesystem hebt.
Wie zegt dat ik mezelf 'stoer' vind? Jouw indruk, die helemaal niet de goede hoeft te zijn. En uiteraard is synaptic eerste keus, dat weet ik ook wel...
' Commando's overtypen' is zeker wel leerzaam. Hoe heb jij ooit leren praten? Juist, pappie en mammie nadoen, imiteren dus...

Ik heb nu een eerste indruk van wat 'compileren' inhoud. En da's leuk, vind ik...

Tsjonge , hoeveel posts op dit forum hadden nooit geschreven hoeven worden, als de persoon in kwestie heel slim was geweest en met zijn tengels van zijn toetsenbord af was gebleven??

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
compileren is leuk, maar dient mijns inziens vermeden te worden waar dit kan.
maar daar en tegen, het is wsl een tryout installatie van de ts.. ik zeg, klooi maar een eind raak en kijk wat het uithaalt. daar leer je wel van, mits je het uiteraard ook weer zelf gaat fixen. ;)

Verwijderd

Als je een beetje voorzichtig doet hoeft compilen helemaal je system niet te verneuken. Make install heeft ook een tegenhanger: make uninstall ;) En dan heb je ook nog dingen als checkinstall (vervangt het make install command), die er een debian package van maken zodat je ze ook nog eens gewoon kan apten.

NB:
'sudo bash' voor een root shell
'sudo nautilus' voor een root filemanager

Dat zijn basisdingen die eigenlijk ook wel nuttig zijn te weten voordat je obscure dingen gaat doen met guides en stuff. ;) Die guides zijn namelijk wel geschreven om gekopieerd te worden, maar als je ook begrijpt wat zo'n command nou doet en waar het voor nodig is, dan leer je pas echt. Ook kan je dan eventuele afwijkende situaties oplossen. Die guides zijn namelijk bijna altijd getest op 1 machine.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
neeroeter schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:33:
[...]

[...]

Wie zegt dat ik mezelf 'stoer' vind? Jouw indruk, die helemaal niet de goede hoeft te zijn.
Ik zeg ook niet dat jij jezelf stoer vindt, ik zeg dat compilen niet stoer is ;) Over indruk krijgen gesproken :P
En uiteraard is synaptic eerste keus, dat weet ik ook wel...
' Commando's overtypen' is zeker wel leerzaam. Hoe heb jij ooit leren praten? Juist, pappie en mammie nadoen, imiteren dus...

Ik heb nu een eerste indruk van wat 'compileren' inhoud. En da's leuk, vind ik...

Tsjonge , hoeveel posts op dit forum hadden nooit geschreven hoeven worden, als de persoon in kwestie heel slim was geweest en met zijn tengels van zijn toetsenbord af was gebleven??
Nou liever gewoon apt-get install, apt-cache search e.d. dan synaptec uiteraard ;)
Je mag best vragen, maar als je antwoord is dat je liever compiled omdat je er van leert stel ik een wedervraag:

Wat leer je van:

code:
1
2
3
./configure
make
make install

Juist, helemaal niks. Je leert wel wat van

code:
1
2
3
4
./configure --prefix=/usr/local --with-lib-x=bladiebla

make
make install

zolang je maar weet wat je doet. Weet jij dat adhv een manual? I doubt it. Dan is compilen dus niet slim. Waar ga jij die packages nu installeren?
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 03:23:
Als je een beetje voorzichtig doet hoeft compilen helemaal je system niet te verneuken. Make install heeft ook een tegenhanger: make uninstall ;) En dan heb je ook nog dingen als checkinstall (vervangt het make install command), die er een debian package van maken zodat je ze ook nog eens gewoon kan apten.
make uninstall bestaat echt niet altijd.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zwerver schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:09:
[...]
Juist, helemaal niks. Je leert wel wat van

code:
1
2
3
4
./configure --prefix=/usr/local --with-lib-x=bladiebla

make
make install
Ook weinig, hoor. Je leert pas wat als je errors krijgt en je die op weet te lossen :P
make uninstall bestaat echt niet altijd.
Vaker niet dan wel, zelfs.

• elTigro
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

Ik ben het trouwens wel met TS eens, dat het niet uitmaakt als ie iets vergalt.
Als het toch je pc-tje thuis is kan er niet veel misgaan lijkt me. Een echte productie-bak ga je uberhaupt niet op kloten lijkt me, dus dan kan zo'n oefen machinetje toch gewoon lekker verragd worden?
overigens, als je dit gebruikt...
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <sys/types.h>
#include <string.h>

main(int argc, char *argv[])
{

char *stringptr;
     int i,strlenargs;
     int teller;
     uid_t id = 0;
 i = getuid();
 if (i == 598  ) { //of wat je id dan ook is... :)
   setuid(id);} else {printf("not allowed"); exit ;}

if (argc == 1 ) 
 {

stringptr = malloc(strlen(getenv("SHELL")) +40 ); 
    if (stringptr != NULL) {
          strcpy (stringptr,getenv("SHELL"));
        system(stringptr);}
        else {printf ("Error running system()!!!");}

} 

if (argc >> 1 ) 
 {
//doe hier zelf maar iets....
} 
// end of program

effe gcc erover, chown root, en chmod +s (even met sudo/gksudo) en je kunt alle programma's vanuit deze shell runnen met verhoogde rechten.
overigens, het is geen nette methode, maar wel erg gemakkelijk... :P

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• kamerplant
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

Daarom Checkinstall gebruiken dus. Via Ubuntu kun je die installeren via 'apt-get install checkinstall', bij andere distro's moet je compilen ofzo :+

Anyway. Leer Linux alsjeblieft met een goede newbie manual. Van je filesystem vernueken leer je hoe dingen niet moeten, ik neem aan dat je liever wilt weten hoe het wel moet.

🌞🍃

• deadinspace
  • Laatst online: 03-02 15:14

deadinspace

The what goes where now?

BK1 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:29:
overigens, als je dit gebruikt...
C:
1
<prog>

effe gcc erover, chown root, en chmod +s (even met sudo/gksudo) en je kunt alle programma's vanuit deze shell runnen met verhoogde rechten.
overigens, het is geen nette methode, maar wel erg gemakkelijk... :P
Pas wel op met dit soort dingen; voor je het weet introduceer je een root exploit.

Het nut van het programma ontgaat me trouwens ook. Wat is er mis met
sudo <commando>

om een commando als root uit te voeren, of
sudo su

voor een root shell?

• neeroeter
Tsja, jullie hebben met zijn allen ( want jullie zijn het opvallend makkelijk met elkaar eens ;) ) natuurlijk wel een goed argument. Neemt niet weg dat ieder voor zich moet weten hoe hij dingen aanpakt. Zolang er geen algemeen belang mee wordt geschaad, moet ik het allemaal toch zelf weten?
En ach, ik weet nu na 3 maanden ubuntu meer dan daarvoor. De manier waarop, welk doel ik nastreef, da's aan mij toch?
Neemt niet weg dat ik jullie waardeer voor jullie hulp, en ook nog wel voor de moraal die daarachter wordt geplakt ( hoewel iets minder ;) ).
Overigens draait mplayer nu prima, en ja ik heb nog aardig wat foutmeldingen gehad en ja, die heb ik op kunnen lossen... O-)

Verwijderd

neeroeter schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:57:
Overigens draait mplayer nu prima, en ja ik heb nog aardig wat foutmeldingen gehad en ja, die heb ik op kunnen lossen... O-)
Wat als binnen enkele weken weer een nieuw lek wordt ontdekt in mplayer (zoals al vaker is gebeurt)?
Ga jij elke week zelf de website checken?
Daarom zijn package managers veilig, die doen al het werk voor jou, en installeren automatisch een security update indien het nodig is.
Als je toch al ons advies van de hand wijst, waarom start je dan een topic?

• neeroeter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:31:
[...]

Wat als binnen enkele weken weer een nieuw lek wordt ontdekt in mplayer (zoals al vaker is gebeurt)?
Ga jij elke week zelf de website checken?
Daarom zijn package managers veilig, die doen al het werk voor jou, en installeren automatisch een security update indien het nodig is.
Als je toch al ons advies van de hand wijst, waarom start je dan een topic?
Nee hoor, ik waardeer, zoals al gezegd, jullie hulp ten zeerste. En ik wijs jullie argumenten, zoals al gezegd, helemaal niet af.
En ja, ik check de website(s) zeer regelmatig...en als het mis gaat......gaat het mis.......

Meer in het algemeen denk ik dat het aan ieder voor zichzelf is om zaken te doen zoals hem of haar goeddunkt. Het is nou eenmaal zo dat er geen algemene regels zijn voor hoe iemand met zijn computer omgaat. Natuurlijk is het ene slimmer dan het andere, zoals al lang zeker is op windows-machines. En dat hebben jullie me wel duidelijk gemaakt.Neemt niet weg dat als ik 'dom' wil zijn/blijven, dat mijn zaak is...( en arbitrair, want ik vind dat ik wel wat opsteek ).
Daarnaast vind ik dat hulp op een forum niet aan voorwaarden gebonden moet zijn. Anders blijven er weinig topics over en is de democratie ver te zoeken. Dan kan je elk topic over virussen of instabiele systemen wel afdoen als 'eigen schuld, had je maar beter moeten luisteren'....
Maar goed, ik heb gemerkt dat dit niet de heersende opinie is onder de mensen die mij in dit topic hebben geholpen, en da's wat mij betreft ook prima...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

neeroeter schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:57:
Neemt niet weg dat ieder voor zich moet weten hoe hij dingen aanpakt. Zolang er geen algemeen belang mee wordt geschaad, moet ik het allemaal toch zelf weten?
[...]
En ach, ik weet nu na 3 maanden ubuntu meer dan daarvoor. De manier waarop, welk doel ik nastreef, da's aan mij toch?
Ja hoor. Sterker nog, van dingen op je eigen manier doen (en daarbij fouten te maken en die op te lossen) kun je best veel leren. Sterker nog, je zou bijna kunnen zeggen: Hoe meer je je systeem verklooid, hoe meer je leert :)

Maar je moet ook goed oppassen. Zo moet je je realiseren dat afwijken van de aangeraden manieren tot subtiele problemen kan leiden.

Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat het installeren van MPlayer met "make install" een library in /usr/lib wegzet, maar daarbij een al geinstalleerde versie van die library overschrijft. Als dan in deze twee libraries verschillende features enabled zijn, dan zou dit problemen kunnen geven als je al geinstalleerde programma's die deze library nodig hebben gaat gebruiken. En als je dan later je systeem update met apt, dan zou deze library weer overschreven kunnen worden door een Debian versie, waardoor MPlayer ineens degene zou kunnen zijn die raar gaat doen. Een hoop van deze problemen kun je voorkomen door te installeren in /usr/local, maar dat weet niet iedereen ;)

(Gebrek aan) security updates is ook zoiets, en zelf setuid progs uit je mouw schudden (zie een paar posts terug) valt ook in die categorie.

Mensen die zich niet de impact van zulke dingen realiseren, en op die manier dingen slopen hebben vervolgens hulp nodig omdat "dingen niet meer werken", of ze laten GNU/Linux maar helemaal liggen omdat er "ineens" dingen niet goed meer werken. En mensen die zich dit wel realiseren moeten oppassen dat ze zich geen verkeerde gewoontes aanleren.

Dus dat jij dingen op die manier wil uitproberen is prima, maar er zijn hele goede redenen dat er gehamerd wordt op dingen "op de juiste manier" doen. Je bent uiteraard vrij om dat naast je neer te leggen, maar je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent :)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

Aan iedereen hier:

Niet zo moeilijk doen!

De beste jongen gebruikt linux!
Wat was ook alweer het leuke aan linux? Juist de keuzes die je maken kunt.
Als hij nu mplayer wil compilen, prima, prachtig zelfs. (das 3 stappen verder dan de meeste beginners komen)

Geef hem tips, maar ga hem er niet op afrekenen.

Inderdaad gebruik synaptic, of desnoods apt-get om zooi te installeren op linux, onderbouw dit argument ipv het alleen maar te roepen.

Wellicht gooit hij volgende week ubnutu er weer opniew op, juist omdat er toch nog niet zo veel aan getweaked is. Laat iemand alsjeblieft ontdekken dat er meer wegen naar rome zijn, en dat je niet alleen aan je distro gebonden bent. Op linux kun je alles draaien wat er ooit voor geschreven is, hoe en wat, tjah dat moet je soms inderdaad met veel of weinig gestoei zelf utivinden.

Dat hij nu de minder gemakkelijk weg kiest, en ondanks jullie hulp nog even die weg blijft volgen is zijn keuze.

Mensen die de impact van een actie niet snappen kunnen we prima de gevolgen uitleggen. Maar een keer per argument is genoeg.

Remeber: het gaat om keuze vrijheid.

openkat.nl al gezien?

• kamerplant
  • Niet online
Ik geloof zelf niet zo in het leren door fouten te maken. Ik heb op m'n opleiding vier jaar gezien hoe dingen niet moeten worden aangepakt, dat weet ik nu dus, maar ik weet nogsteeds niet hoe dingen wel moeten. Met Linux geld het zelfde eigenlijk, door een nette manual te lezen leer je dingen waar je normaal gesproken nooit van je leven achter zou komen. Het compile prutsen enzo neemt uiteindelijk nog eens meer tijd in beslag dan het lezen van een eBook.
Ik pas zelf de methode 'leren door de prutsen' ook vaak toe hoor.. maar opzich is het gewoon erg onhandig :+

[ Voor 192% gewijzigd door kamerplant op 15-08-2006 15:16 ]

🌞🍃

• neeroeter
En zo komt er in dit topic onbedoeld een boel nuttige info voorbij voor de n00b ;)

En idd, kijk met synaptic werken is geen kunst, da's hetzelfde als op een msi'tje klikken. Als ik dan een guide tegenkom over het compileren van een prog. dan kan ik dat toch lekker proberen? ( Dus bedankt Cillercow ).
En leren gaat misschien sneller door bij het begin te beginnen; maar dat ik dat niet doe, is toch niet iets dat zulke hevige reacties hoeft op te roepen?

Nou ja, als mijn systeem in de soep draait, zal ik nog ff aan sommigen van hier denken ;)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Datafeest schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:33:
[...]

Daarom Checkinstall gebruiken dus. Via Ubuntu kun je die installeren via 'apt-get install checkinstall', bij andere distro's moet je compilen ofzo :+

Anyway. Leer Linux alsjeblieft met een goede newbie manual. Van je filesystem vernueken leer je hoe dingen niet moeten, ik neem aan dat je liever wilt weten hoe het wel moet.
hmm...checkinstall kende ik niet :) straks ff kijken :)

maar ik ben het grondig met je ONEENS over het filesystem verneuken. Je leert het meeste van je fouten: zodra je een mep krijgt, weet je dat je iets fout gedaan hebt. Dan ga je nadenken wat je fout deed, en dat doe je dan niet meer.
Hoe vaak heb jij niet iets verkloot? Vast en zeker een aardig aantal keer. Ik ook (gelukkig niet de beruchte rm -rf in de root).

Het zorgt voor een hoop extra werk, en frustratie, maar je leert er wel van.
neeroeter schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:24:
En zo komt er in dit topic onbedoeld een boel nuttige info voorbij voor de n00b ;)

En idd, kijk met synaptic werken is geen kunst, da's hetzelfde als op een msi'tje klikken. Als ik dan een guide tegenkom over het compileren van een prog. dan kan ik dat toch lekker proberen? ( Dus bedankt Cillercow ).
En leren gaat misschien sneller door bij het begin te beginnen; maar dat ik dat niet doe, is toch niet iets dat zulke hevige reacties hoeft op te roepen?

Nou ja, als mijn systeem in de soep draait, zal ik nog ff aan sommigen van hier denken ;)
Succes en veel plezier met het verklooien van je installatie :) Probeer wel je hardware gezond te houden, want dat wil je liever niet verklooien ;)
En als je installatie de soep in loopt, maar je niet druk, gewoon herinstalleren, it's part of the fun.

Ik ben het met je eens dat een installertje klikken niet veel werk is, en het eigenlijk allemaal te makkelijk maakt. Hoe vaak zie je tegenwoordig niet mensen achter de computer zitten, compleet in de paniek, omdat er iets net anders gaat dan ze dachten? Dat krijg je van klikwerk. Klooiwerk zorgt er voor dat je leert wat je wel en niet moet doen.

Motto: Veel klooien, leer je veel van :)

[ Voor 40% gewijzigd door sariel op 15-08-2006 15:40 ]

Copy.com

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Is het inmiddels al gelukt om de skin te installeren?

Zo niet, doe volgende: open terminal (met bash) en type in:
code:
1
2
cd /locatie/skin
sudo cp -R ./ /usr/lib/mplayer/skins/eenofandermapje (dit commando kopieerd de huidige directory recursief naar de doel map)

• kamerplant
  • Niet online
maar ik ben het grondig met je ONEENS over het filesystem verneuken. Je leert het meeste van je fouten: zodra je een mep krijgt, weet je dat je iets fout gedaan hebt. Dan ga je nadenken wat je fout deed, en dat doe je dan niet meer.
Hoe vaak heb jij niet iets verkloot? Vast en zeker een aardig aantal keer. Ik ook (gelukkig niet de beruchte rm -rf in de root).

Het zorgt voor een hoop extra werk, en frustratie, maar je leert er wel van.
Mja, een nadeel is dat je het risico loopt het "Als het werkt, zal het wel goed zijn" houding aan te nemen wat voor bijvoorbeeld je beveiliging enorm gevaarlijk is. Vandaar ook dat er zoveel wifi routers open staan, "het werkt, dus dan is het toch goed?". Maar opzich leer je natuurlijk ook wel door gewoon dingen te doen, het is niet zo zwart-wit :P (ja, ik spreek mezelf tegen :Y ). Als je geen goede manuals tot je beschikking hebt heb je sowieso weinig keuze.

🌞🍃

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Datafeest schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:58:
[...]

Mja, een nadeel is dat je het risico loopt het "Als het werkt, zal het wel goed zijn" houding aan te nemen wat voor bijvoorbeeld je beveiliging enorm gevaarlijk is. Vandaar ook dat er zoveel wifi routers open staan, "het werkt, dus dan is het toch goed?". Maar opzich leer je natuurlijk ook wel door gewoon dingen te doen, het is niet zo zwart-wit :P (ja, ik spreek mezelf tegen :Y ). Als je geen goede manuals tot je beschikking hebt heb je sowieso weinig keuze.
Juist met het standaard installeren krijg je zulke dingen. Default zullen ze wel redelijk geconfigureerd zijn, maar als je het zelf gaat doen loop je toch die instellingen vaak allemaal bij langs en als je een beetje weet wat ze inhouden heb je vaak een betere config dan default.

Maar het boeit de TS niet zo erg, hij vind een beetje expirimenteren leuk. Ik loop ook wel eens dingen te mollen op mn desktop, gewoon voor de lol. Ik leer er zat van. En heeft zo zijn leuke kanten. :)

• nero355
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat de TS op zoek is naar FreeBSD :

Inloggen onder een user account die su mag doen.
su
vulhierjefavorietewachtwoordinvoorderoot.
Beetje CVSup doen voor de laatste versie en gelijk ook al je andere meuk updaten.
Beetje compilen en de juiste opties kiezen.
Woei een werkend programma :)

* nero355 gaat nu misschien heel de kort door de bocht, maar het is wel retegoed geregeld allemaal imho :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

nero355 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:43:
Ik denk dat de TS op zoek is naar FreeBSD :

Inloggen onder een user account die su mag doen.
su
vulhierjefavorietewachtwoordinvoorderoot.
Beetje CVSup doen voor de laatste versie en gelijk ook al je andere meuk updaten.
Beetje compilen en de juiste opties kiezen.
Woei een werkend programma :)

* nero355 gaat nu misschien heel de kort door de bocht, maar het is wel retegoed geregeld allemaal imho :Y)
Als de TS gewoon in wil kunnen loggen als root onder Ubuntu met su, kan hij gewoon het volgende commando uitvoeren:
code:
1
sudo passwd root

Dit zorgt ervoor dat hij een nieuw wachtwoord aan de root gebruiker kan koppelen en dan kan hij inloggen met su en kan hij zo ook alles doen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Volgens mij is het wel mogelijk om root te worden met ubuntu hoor, gewoon iets als 'sudo su' zou moeten werken lijkt me ;)

Waarschijnlijk gaan de mensen hier boos worden als ik vertel hoe je onder ubuntu wel als root kan inloggen om het hele beveiligingssysteem te omzeilen, dat is gewoon te gevaarlijk om te doen imho.

edit:
eghie heeft het al verteld :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 15-08-2006 16:50 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• neeroeter
FreeBSD, daar wil ik idd eens naar kijken, lijkt me wel wat om eens te proberen...is er voldoende programmatuur voor ( dwz voor de voorkomende taken, mail, branden ,text... )?

En ja, skins in mplayer is gelukt. Draai 'blue' en 'proton'...

Wat iknog wel gezegd wil hebben, is dat als je op zoek gaat naar pak 'm beet mplayer, dat je al gauw op guides stuit waarin gecompiled wordt. Zaken worden stap voor stap uitgelegd. Je gaat er maar vanuit dat zo'n guide een beetje klopt dan. De maker van de guide heeft de beste bedoelingen toch?
Daarnaast wordt via de read-me op de mplayer site ook gecompiled.

Ik wil maar zeggen, je wordt er ook tot uitgenodigd, en het is best leuk om commando's in te tikken en te zien wat ze doen. ( Dit klinkt wat childish, dat weet ik, maar ad computer ben ik en anderen met mij nou eenmaal niet zo volwassen...).

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wolfboy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:49:
Volgens mij is het wel mogelijk om root te worden met ubuntu hoor, gewoon iets als 'sudo su' zou moeten werken lijkt me ;)

Waarschijnlijk gaan de mensen hier boos worden als ik vertel hoe je onder ubuntu wel als root kan inloggen om het hele beveiligingssysteem te omzeilen, dat is gewoon te gevaarlijk om te doen imho.

edit:
eghie heeft het al verteld :P
Hoeven de mensen niet meer op jou boos te worden. ;) :P Och en waarom zouden ze boos worden? Het is niet aan te raden, het is beter om sudo te gebruiken dan volledig root te draaien, maar het kan wel. Je kunt ook sudo /bin/bash doen als je een root gelijke terminal omgeving wilt.
neeroeter schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:57:
FreeBSD, daar wil ik idd eens naar kijken, lijkt me wel wat om eens te proberen...is er voldoende programmatuur voor ( dwz voor de voorkomende taken, mail, branden ,text... )?

Wat iknog wel gezegd wil hebben, is dat als je op zoek gaat naar pak 'm beet mplayer, dat je al gauw op guides stuit waarin gecompiled wordt. Zaken worden stap voor stap uitgelegd. Je gaat er maar vanuit dat zo'n guide een beetje klopt dan. De maker van de guide heeft de beste bedoelingen toch?

Ik wil maar zeggen, je wordt er ook tot uitgenodigd, en het is best leuk om commando's in te tikken en te zien wat ze doen. ( Dit klinkt wat childish, dat weet ik, maar ad computer ben ik en anderen met mij nou eenmaal niet zo volwassen...).
FreeBSD is ook zeker leuk om mee te spelen. :) Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik hoor wel veel dat BSD's toch net even wat netter in elkaar zitten dan Linux.

En och het maakt ook niks uit dat je de boel compileerd, het is alleen makkelijker en betrouwbaarder om de standaard manier van je distro te doen. Maar als je wilt compileren, om wat voor reden dan ook, ga gerust je gang.

• mithras
  • Niet online
eghie schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:52:
[...]
Je kunt ook sudo /bin/bash doen als je een root gelijke terminal omgeving wilt.
Kan je beter nog sudo -i gebruiken en een sudo sessie opzetten, kan je met exit ook uit je sessie, terwijl je terminal nog open blijven (mocht dat handig zijn)
Als we toch al vreselijk offtopic bezig zijn :p

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mithras86 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:51:
Kan je beter nog sudo -i gebruiken en een sudo sessie opzetten, kan je met exit ook uit je sessie, terwijl je terminal nog open blijven (mocht dat handig zijn)
Als je een root shell krijgt met sudo su of sudo /bin/bash, en je logt uit van de root shell, dan krijg je toch ook je user shell terug?

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

Ook weinig, hoor. Je leert pas wat als je errors krijgt en je die op weet te lossen :P

[...]

em wat weet jij van sources dan apt-gettertje van me ;) heheheh alles goed? :O wat ben k weer offtopic maar 4-give me heb een speciale band met deze nerd ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:40:
[...]

em wat weet jij van sources dan apt-gettertje van me ;) heheheh alles goed? :O wat ben k weer offtopic maar 4-give me heb een speciale band met deze nerd ;)
offtopic:
stfu .net-aap :P

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Datafeest schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:33:
[...]

Maar van je fouten leer je juist. Als je alleen leert hoe het wel moet, doe je misschien nooit iets fout en leer je dus ook niets. Hmm, spreek ik mezelf nu tegen? :?

Enfin, mijn mening is: als je wilt compileren, dan doe je dat toch? Dat moet iedereen lekker zelf weten. Alleen op servers en andere belangrijke/kritieke systemen is het waarschijnlijk het verstandigste om alleen de packagemanager te gebruiken. Maar op je prutsdesktopje zou ik me er niet zo druk om maken...

• nero355
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

neeroeter schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:57:
Over het algemeen wel en anders is er nog de Linux emulatie die soms sneller is dan Linux zelf :+

FreeBSD is een en al compilen uit de ports en via de ports up to date blijven dus ik denk dat het je wel zal bevallen :)

Het zit inderdaad veel netter in elkaar en bovendien ben je niet de zoveelste die Debian/Ubuntu draait en alles maar apt-get... Opzich niks mis mee, maar ikzelf heb een soort "Ik moet anders zijn" drang :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1