Langzame schrijf snelheid ide hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 952 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162325

Topicstarter
Zoals het topic al doet vermelden is het probleem dat mijn ide hdd belachelijk langzaam presteerd als het gaat om data kopieren of toevoegen.

Het is een 200GB ide HDD die ik gebruik als data opslag (documenten en muziek) naast mijn sata II raid 0 opstelling die ik voor mijn os'en etc. gebruik. Het probleem is echter dat als ik data van of naar mijn ide wil kopieren de snelheden belachelijk langzaam zijn (20GB verplaatsen naar een partitie op mijn raid 0 HDD zegt ie ongeveer 12 uur, en ook als ik firewire gebruik klopt het niet 20gb verplaatsen duurt dik 2 uur terwijl dit eigenlijk rond de 2 min zou moeten zijn). Nu vraag ik mij dus echt af waaraan dit kan liggen. De ide hdd is van wd en mijn moederbord is een msi 945p Platinum. Ik ben op de website van msi al alle mogelijke opties na gegaan waaraan dit zou kunnen liggen. Ook ben ik stap voor stap de bios instellingen nagegaan maar niets mocht baten.

De hdd staan momenteel ingesteld als master op de primary ide aansluiting op het moederbord. Blockmode en UDMA zijn beiden enabled.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Oppervlakte kontrole is dit goed?
Met hd tune kun je dit doen, ook de snelheid testen, en ook smart uitlezen, dus of de hd nog goed is.
heb je alle drivers van het moederbord geinstallerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 21:00
Ik had pas ook een ide schijf die niet goed meer reageerde; data kopieren/verplaatsen naar andere schijven in dezelfde computer ging tergend langzaam. ik heb de ide kabel vervangen en toen was alles weer normaal. je zegt dat je firewire "hebt gebruikt"; bedoel je dat je de wd in een externe behuizing hebt gestopt en via firewire hebt aangesloten of heb je geprobeerd iets van een firewire device naar de bewuste hd te kopieren?

heb je al tooltjes als hdtune/speedfan gebruikt om naar de smart waarden van de schijf te kijken en de prestaties te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
Controleer of je een 80-aderige kabel gebruikt. 40-aderige kabel werkt trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Maar staat UDMA ook in Windows goed geregeld? Dat het in het bios goed staat, betekend nog niet dat het besturingssysteem het correct doet.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik een 80-aderige rounded kabel die bedoeld is voor ultra ata devices dus daar zou het zeker niet aan mogen liggen. En met firewire bedoel ik dat ik een externe schijf met firewire erop aan heb gesloten. Dus iets geprobeerd van de ide naar het firewire device te kopieren. Ik heb de hdd met een tooltje van wd gestest en die zei dat er niets mee aan de hand was. Maar ik zal hd tune eens testen dan.

En om op Motrax zijn reply te reageren, ik heb bij apparaatbeheer gekeken en dan de specificaties van mijn ide geopend. Nu is er een optie om udma aan te zetten deze is ook aangevinkt, maar ik kan deze optie echter niet uitvinken en dus opnieuw aanvinken om te kijken of hij het dan wel normaal zou doen.

*edit*

Ik heb de hdd getest met hd tune, hij is volgens hd tune niet kapot, maar uit de benchmarkt test blijkt ook dat er iets helemaal niet klopt 8)7

Aangezien de transfer rate average 2.0 mb/s is terwijl hij op ATA/ATAPI 6 staat en UDMA Mode 5 actief is. En dit _zou_ voor een transfer rate van ongeveer 100 mb/s moeten zorgen als ik mij niet vergis :?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beunie/thumb_hdd_01.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beunie/thumb_hdd_02.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beunie/thumb_hdd_03.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beunie/thumb_hdd_04.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 162325 op 14-08-2006 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 21:00
100MB/s zal hij niet halen, maar 60 a 65MB/s wel. ik zou toch even een andere kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

2 MB/s is inderdaad pokketraag. Kan je de hd even in een andere pc hangen? Als je ook daar zo een trage snelheid hebt moet er toch iets fundamenteel mis zijn met de schijf. Als daar de snelheid iets normaler is (dus +40MB/s) kan je in je apparaatsbeheer de ide controllers verwijderen en je pc heropstarten.

Maar eens een ander kabeltje proberen, desnoods 40 aderig kan nooit kwaad. De ide controller eens wegdoen en rebooten ook niet :P

Edit:

je cpu load is wel enorm hoog. Probeer eens met andere hd snelheidmeetsoftware zoals hd tach de snelheid te meten. En kijk je taakbeheeer eens na op processen die volop aan het werken zijn en daardoor ook de pc kunnen vertragen. Hoewel 2 MB/s wel te traag is zelfs voor een 486 uit het stenen tijdperk.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 97447 op 14-08-2006 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb opnieuw de drivers geinstalleerd maar geen succes. Nog steeds even langzaam.

Maar ik ben wel wat anders, raars tegen gekomen. Ik dacht laat ik die hd tune eens in vista draaien aangezien ik de data transfer van mijn ide daar toch sneller vind gaan, en ja hoor dat is ie dus ook. Nog niet zo snel als het zou moeten maar toch al 7 keer sneller als in xp :?

Denk toch dat het een driver probleem of iets dergelijks is. Terwijl dit opzich niet zou mogen aangezien ik na iedere clean install altijd als eerste de nieuwste chipset drivers doe installeren en dus zou het dan allemaal optimaal moeten werken lijkt mij toch.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beunie/thumb_bench_vista.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik heb dezelfde schijf (alleen dan de BB versie) en deze haalt toch snelheden van ruim boven de 50MB/s, dus ergens klopt het nog niet. Ik zie aan het plaatje van HDTune dat de schijf een keer een CRC error heeft gehad. Lijkt mij ook niet erg betrouwbaar dus.

Je weet zeker dat in Windows wel alles goed is? Ga naar het configuratiescherm > systeem > hardware > apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI controllers > primair IDE kanaal (en secundair). Dan kijken bij het tabblad Geavanceerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, hij werkt dus weer zoals het moet. Maar hoe het komt.. ik had hem dus geformatteerd maar nog steeds was de schrijfsnelheid zo belachelijk laag. Nu dacht ik voor de gein, haal hem eens van master af. Dit heb ik dus gedaan en hem op primary slave gehange met niets op primary master. En jawel hoor hij doet het weer :*)

Gemiddelde schrijf snelheid van 55mb/s nu, zoals het moet! Nog bedankt voor de reply's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Weet je _heel_ zeker dat je een 80-aderige kabel gebruikt? Hier namelijk ook een hd zonder 80-aderige kabel aangesloten en daar gaat ook het e.e.a. niet goed mee...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1