Nieuw moederbord, hoe zit het exact met PCI en PCI-X?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 12:39
Hallo

Ik ben van plan om een nieuw moederbor, processor, geheugen en videokaart te kopen. ik heb mijn oog laten vallen op de Asus M2N32 WS Professional.
Dit moederbord heeft 2 PCIe 16x sloten, 2 PCI 1x sloten, 1 "coventioneel" pci slot en 2 (wat ik aanneem) PCI-X sloten.

In mijn huidige systeem heb ik een Hauppauge WinTV PVR 250 TV kaart en een Audigu 2 geluidskaart zitten. Ik heb op internet al rondgezocht naar de pinlayout van deze 2 kaarten en ben tot de conclusie gekomen dat de TV kaart in het PCI slot kan en de Audigy 2 (als ik hem aanhoud, moederbord heeft ook eigen geluidskaart) in een van de twee PCI-X sloten geplaatst kan worden.

Omdat ik tegelijkertijd met het verbouwen van mijn pc mijn computerhok ga veranderen (bureau's verplaatsen => modem + WLAN router (108 mbit) komen paar meter van pc af te staan is het niet mogelijk om dit te overbruggen met een netwerkkabeltje (ik vind het lelijk uitzien om een kabel te trekken terwijl het makkelijker draadloos kan.

Omdat ik dus wireless wil gaan met mijn pc moet er dus ook een draadloze PCI netwerkkaart (wil perse geen USB of externe oplossing!) in de pc bijgwbouwd worden. Ik heb een netwerkkaart gevonden te weten de Asus WL-138gE, maar ik kom er bij go(t/d ;)) niet achter of dit een PCI of PCI-X kaart is. Mocht dit niet het geval zijn, zijn er eventueel PCI-X kaarten te koop ergens,. of moet ik voor een moederbord (liefst Asus) gaan zoeken met meer PCI sloten?

Persoonlijk vind ik het hele PCI - PCI-X verhaal erg wazig en kan ik ook niet goed snappen hoe het exact zit met de verschillende soorten kaarten die wel of niet bij een moederbordslot zouden passen
edit:

Topictitle is te wazig, kan hij misschien aangepast worden naar: "Hoe zit het exact met PCI PCI-X"?

[ Voor 9% gewijzigd door ThaStealth op 13-08-2006 19:30 ]

Mess with the best, die like the rest

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ThaStealth schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:28:
[...]
Ik heb een netwerkkaart gevonden te weten de Asus WL-138gE, maar ik kom er bij go(t/d ;)) niet achter of dit een PCI of PCI-X kaart is.
http://images.google.nl/images?q=Asus%20WL-138gE
Aan de hand van de kenmerken van beide standaarden kom je tot de conclusie dat het een PCI-kaart is ;)
Persoonlijk vind ik het hele PCI - PCI-X verhaal erg wazig en kan ik ook niet goed snappen hoe het exact zit met de verschillende soorten kaarten die wel of niet bij een moederbordslot zouden passen
Wellicht heb je iets aan de PMG FAQ » PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen? :)

Wat ik eigenlijk wil weten: waarom wil je een moederbord met PCI-X sloten erop?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien dat het stukje in de PMG FAQ je wat verder in de juiste richting brengt.

edit:
spuit elf

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 13-08-2006 19:37 ]

ARME AOW’er

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 13:28
Enige verhaal wat voor jou belangrijk zou zijn, en wellicht voor een leek niet direct op te maken is met een korte uitleg over PCI-X, het is compatible met elkaar. 64Bit sloten is niets meer dan een uitbreiding op een 32bit PCI slot.

Waar moet je wel op letten?

Een hedendaags PCI slot loopt op 5V, een PCI-X slot op 3.3V. De kaarten die je er in wil steken moeten dus op 3.3V kunnen lopen. Hoe zie je dat? Dat is met de FAQ makkelijk op te maken. Ben je lui? PCI kaarten met 2 gleuven (aan de voor èn achterzijde) werken in de PCI-X sloten.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• ThaStealth
r00n schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:34:
http://images.google.nl/images?q=Asus%20WL-138gE
Aan de hand van de kenmerken van beide standaarden kom je tot de conclusie dat het een PCI-kaart is ;)
Hardware Junk schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:38:
Waar moet je wel op letten?

Een hedendaags PCI slot loopt op 5V, een PCI-X slot op 3.3V. De kaarten die je er in wil steken moeten dus op 3.3V kunnen lopen. Hoe zie je dat? Dat is met de FAQ makkelijk op te maken. Ben je lui? PCI kaarten met 2 gleuven (aan de voor èn achterzijde) werken in de PCI-X sloten.
In dat geval gaat het dus niet lukken daar mijn enige 5v pci slot al in gebruik genomen word door mijn TV kaart
r00n schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:34:
Wat ik eigenlijk wil weten: waarom wil een moederbord met PCI-X sloten erop?
Ik wil eigk helemaal geen PCI-X meuk, maar dat bord lijkt me superfijn met alle specificaties. Het enige nadeel is dus de PCI sloten die bijna niet aanwezig zijn. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een ander moederbord denk ik (tenzij iemand een oplossing heeft, wat ik graag zou willen omdat het een mooi bord is!)

• Hardware Junk
Ik zou niet weten wat ik met een moederbord moest zonder PCI-X. Ik kom chronisch te kort met 'maar' 2 PCI-X sloten. Heb er eigenlijk 4 nodig :|

Maar er zijn wel degelijk draadloze netwerkkaarten, TV-Tuners en geluidskaarten te koop die ook op 3.3V werken. Enige waar je als leek dus op moet letten is dat de kaart op het contact gedeelte 2 sleuven heeft. Een 'normaal' PCI kaartje heeft de gleuf aan de achterzijde zitten (rechts) en een 3.3V PCI kaart aan de voorzijde (links).

Als je hier specifiek om vraagt, krijg je wel bij veel PC zaken een vreemde blik toegeworpen :)

Let wel dat mocht je ooit een PCI-X kaartje in het overgebleven slot wil stoppen, dat deze mogelijk niet op volle toeren kan draaien.

Waarom is PCI-X zo lekker? Normaal is een PCI slot 32bit. Op 33MHz zit je dan aan een maximale bandbreedte van 133MB/s. Door gebruik te maken van PCI-X kan dit snel op lopen naar 533MB/s (66MHz 64bit) en meer. Hier trek je bv. voordeel als je veel over het netwerk pompt naar je harde schijf. Dit gaat snel in zijn totaal over de 133MB/s. Een voordeel van moederborden met een PCI-X slot is dat ze veelal de onboard netwerkkaart al onder verdelen op de PCI-X bus.

Let wel dat in sommige gevallen ook PCI draadloze netwerkkaartjes kunnen zorgen voor vastlopers. Was voor mij de enige manier om mijn profie PC's hard te laten freezen :| Netwerkkabeltjes zijn prima weg te werken (hier loopt het door het hele huis achter de plinten).

edit:
De Audigy 2 past perfect op het PCI-X slot en zou naar behoren moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hardware Junk op 13-08-2006 20:16 ]

• ThaStealth
Hardware Junk schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:09:
Ik zou niet weten wat ik met een moederbord moest zonder PCI-X. Ik kom chronisch te kort met 'maar' 2 PCI-X sloten. Heb er eigenlijk 4 nodig :|

Maar er zijn wel degelijk draadloze netwerkkaarten, TV-Tuners en geluidskaarten te koop die ook op 3.3V werken. Enige waar je als leek dus op moet letten is dat de kaart op het contact gedeelte 2 sleuven heeft. Een 'normaal' PCI kaartje heeft de gleuf aan de achterzijde zitten (rechts) en een 3.3V PCI kaart aan de voorzijde (links).

Als je hier specifiek om vraagt, krijg je wel bij veel PC zaken een vreemde blik toegeworpen :)

Let wel dat mocht je ooit een PCI-X kaartje in het overgebleven slot wil stoppen, dat deze mogelijk niet op volle toeren kan draaien.

Waarom is PCI-X zo lekker? Normaal is een PCI slot 32bit. Op 33MHz zit je dan aan een maximale bandbreedte van 133MB/s. Door gebruik te maken van PCI-X kan dit snel op lopen naar 533MB/s (66MHz 64bit) en meer. Hier trek je bv. voordeel als je veel over het netwerk pompt naar je harde schijf. Dit gaat snel in zijn totaal over de 133MB/s. Een voordeel van moederborden met een PCI-X slot is dat ze veelal de onboard netwerkkaart al onder verdelen op de PCI-X bus.

Let wel dat in sommige gevallen ook PCI draadloze netwerkkaartjes kunnen zorgen voor vastlopers. Was voor mij de enige manier om mijn profie PC's hard te laten freezen :| Netwerkkabeltjes zijn prima weg te werken (hier loopt het door het hele huis achter de plinten).
Weet je misschien een netwerkkaart die op 125 mbits werkt en PCI-X of PCIe was?

Nu heb ik nog een tweede probleem gevonden, ik kan niet goed zien of het 2 PATA aansluitingen heeft (het heeft er 2, maar met verschillende controllers), kan ik toch 4 apparaten erop aansluiten?

ik heb gekeken naar andere Asus moederbordjes maar die hebben vaak maar 1 PATA aansluiting (eventueel op te lossen met een SATA hd aan te schaffen of een PATA Raid kaartje te kopen.....

Advies gevraagd dus wat ik moet doen :)

• Hardware Junk
Draadloos 125Mbit. Wat zinloos. Als je zo iets wil berijken, mag je de zender/ontvanger niet te ver uit elkaar zetten. Ook zal je een gedrocht van een antenne krijgen. Geef dan liever maar bedraad netwerk. 1000Mbit en makkelijk weg te werken.

Wil je een RAID controller, zit je al heel snel boven de bandbreedte van PCI 32bit. Dan is PCI-X of PCI-E de enige oplossing. Volgens mij bestaan er alleen geen Pata RAID controllers op PCI-E, enkel Sata, SCSI of SAS.

Op het moederbord zie ik ene rode en een blauwe ATA connector. 2x2 is 4 ATA app. Ik zou alleen in Sata investeren en niet in ATA schijven/branders. Ook kan je voor harde schijven als nood een ATA -> Sata converter op de HDD aansluiten.

Verwijderd

volgens mij moet je geen pro board kopen maar een p5w dh of zo, die heeft een berg pci sloten.
ALs je niks met pci-x doet heb je volgens mij niks aan de pro boarden van asus.

Wat mis je op de p5w dh?

• Hardware Junk
Wat mis je op de p5w dh?
Als ik zelf als buitenstaander er naar kijk. Een hele hoop Sata poorten en PCI-X sloten :|

Ik vind het jammer. PCI-X sloten geven veel bandbreedte. Iets wat je zeker op de PCI bus nodig hebt. 32Bit PCI ken ik persoonlijk ook al vanaf een Pentium 75MHz. Toen was 133MB/s best veel. Met de komst van de Pentium 2 300MHz werd dit al erg krap. Laat staan met de hedendaagse dual cores :| Gezien PCI-X ook steeds krapper gaat worden, heeft men nu PCI-E. Er zijn echter te weinig kaarten voor verkrijgbaar. Als je te weinig Sata poorten zou hebben op de 'DH', zit je aan een PCI-E kaartje. Deze vind je meestal alleen in een fysieke PCI-E 8x vorm. Ik neem aan dat de topicstarter 2 videokaarten wil plaatsen. Dus hou je erg weinig over. Wat je als leek aan PCI-X hebt, deze bus draait tegenwoordig op 66MHz en een stuk meer. Redelijk wat PCI kaarten kunnen 66MHz, dus dan is het altijd nog 266MB/s vs. 133MB/s.

Kleine kosten om toch een iets hogere bandbreedte te krijgen is een PCI-E 1x draadloze netwerkkaart te nemen. Mijn ervaring alhier zijn vastlopers vanwege de hoog frequente storing in de PC hierdoor (PCI). Druk je dit idee toch door is USB 2.0 extern een beter idee. Het is maar de vraag waar je dan op voorbereid wil zijn.

Meeste mensen willen een upgrade. Geen downgrade (van bijvoorbeeld van een geek dual Opteron naar een simpele dual core). Daarmee is het soms handig om voor snellere technieken open te staan en zodoende het systeem hier aan aan te passen. Het kan vaker uitkomen dat WS borden voor de normale consument een leuke uitkomst is. Hoogste irritatie factor van consumenten welke weerlegt worden naar mij, is een RAID subsysteem @ PCI 32Bit en zeer lage prestaties. Meeste zitten nu ook thuis met een PCI-X plankje. Geen probleem. Zijn dat wel zeer veeleisende consumenten hoor. Wil je 2x 73GB Raptor in RAID 0 gooien, heb je aan een PCI-E 1x lane genoeg. Backups dan wel via een ander subsysteem, maar aan de hand van de topicstart heb je ook nog IDE schijven.

Zelf vind ik het altijd leuk een U320 kaartje aan te raden icm 2-3 15K SCSI schijven als boot config in RAID 0. Gezien in de gemiddelde PC de harde schijf een extreme bottleneck is, niet iets om over het hoofd te zien. U320 SCSI is nog best goedkoop en zeer goed te doen 2e hands. En ja, dan zit je aan PCI-X. En ja, 2ehands is voor de meesten een te groot risico. Risico is evengroot nieuw van de fabrikant een DOA te krijgen dan een harde schijf blind 2ehands kopen welke bij thuiskomst DOA is. Voordeel van 2ehands is dat je er op kan staan het eerst werkend te zien waarmee je DOA uit sluit. Mocht je jezelf er eventueel in kunnen vinden, neem geen OEM! Dáár ben je als 2e eigenaar niet goed af bij een defect. Retail is garantie op de schijf en niet op de bon/machine.

Verwijderd

pci-x is leuk maar als je er geen kaarten voor hebt...
Ik heb m'n tyan k8we de deur uit gedaan, en m'n pci-x kaarten ook!
De asus p5w dh heeft 5 sata poorten.
Nou weet ik niet hoeveel drives je eraan wilt knopen maar ik kom met m'n raid 0 van 4 schijven + 1 data schijf eigenlijk vergenoeg.
Verder kunnen er nog 4 pata devices aan.

Verder, pci-x is dood, pci-e is de toekomst.
En de asus heeft 4 pci-e sloten!

Ik zie niet in wat de TS met pci-x moet....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 12:41 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:40:
Verder, pci-x is dood, pci-e is de toekomst.
En de asus heeft 4 pci-e sloten!

De opmerking PCI-X is dood is een beetje voorbarig volgens mij. Voordat de industrie/bedrijven in hun servers daadwerkelijk volledig overgaan op PCI-e zijn we wel weer een tijdje verder. Laat PCI-e eerst zijn stabilieteit maar eens bewijzen. (voor mij heeft het dat al, maar bedrijven zijn vaak wat trager. ;) )

Laatst hoorde ik nog dat in sommige situaties er nog ISA kaartjes gebruikt worden...

Maar PCI-e heeft natuurlijk de toekomst en zal inderdaad uiteindelijke PCI-X geheel vervangen.

In iedergeval lijkt de Asus M2N32 WS Pro mij een heel leuk bordje voor een upgrade, wannneer ik mijn Dual Athlon systeempje wil uitfaseren. Ik heb namelijk een BC4852 S-ATA RAID5 controller PCI-X die ik nu niet zomaar vervang voor een PCI-e kaartje. Dat wordt mij simpel gezegd te duur. :)

Maar je opmerking " wat moet TS met PCI-X" begrijp ik wel. Wanneer je niet vanplan bent dergelijke RAID controllers of iets van dien aard te gebruiken, dan kun je beter een moederbord uitzoeken die inplaats van PCI-X een paar extra PCI of PCI-e sloten heeft.

mmm eind conclusie... Oke, PCI-X is aan het verouderen maar direct uitgefaseerd is het nog niet volgens mij. :)

Overigens is de Asus M2N32 WS Pro wel verkrijbaar in Nederland. Ik kan hem op de site namelijk niet vinden. Alleen op de Asus global site.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2006 16:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ThaStealth
Hardware Junk schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:47:
Draadloos 125Mbit. Wat zinloos. Als je zo iets wil berijken, mag je de zender/ontvanger niet te ver uit elkaar zetten. Ook zal je een gedrocht van een antenne krijgen. Geef dan liever maar bedraad netwerk. 1000Mbit en makkelijk weg te werken.
ik niet hoe een bedraadnetwerk makkelijk weg te werken is als een draadLOOS netwerk ;)

Zoals in de openingspost stond wil ik mijn pc kamer anders inrichten, ik heb 2 bureau's en die komen tegen verschillende muren te staan.
Vanwege diverse redenen komt het modem bij het 1e bureau en mijn pc bij het andere. De kortste weg is dan dus 2 muren van elkaar, maar er zit een deur tussen en niemand wil een kabel die over de deuropening loopt. Dus zou ik de andere kant uitgaan, dus dat ik alle muren gebruik, maar dat vind ik een flutoplossing, heb ik nog een kabel lopen in het zicht.

Door de lucht is het misschien 2/3 meter wat overbrugt moet worden, zonder muren of whatever, geen probleem dus om een goede snelheid te kunnen halen!
Wil je een RAID controller, zit je al heel snel boven de bandbreedte van PCI 32bit. Dan is PCI-X of PCI-E de enige oplossing. Volgens mij bestaan er alleen geen Pata RAID controllers op PCI-E, enkel Sata, SCSI of SAS.
RAID controller hoef ik niet, heb genoeg opslagruimte en vind de snelheid goed genoeg van mijn hd's.
Op het moederbord zie ik ene rode en een blauwe ATA connector. 2x2 is 4 ATA app. Ik zou alleen in Sata investeren en niet in ATA schijven/branders. Ook kan je voor harde schijven als nood een ATA -> Sata converter op de HDD aansluiten.
Tnx voor de tip over die converters, is het uitzoeken waard, heb je misschien een paar merken die dat soort dingen leveren?
Heb nu eenmaal 2 ATA hd's en 2 optische stations in ata vorm, vind het zonde om ze weg te gooien terwijl er niets aan stuk is, alleen maar omdat de aansluiting misschien ietsjes verouderd is.
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 08:05:
volgens mij moet je geen pro board kopen maar een p5w dh of zo, die heeft een berg pci sloten.
ALs je niks met pci-x doet heb je volgens mij niks aan de pro boarden van asus.

Wat mis je op de p5w dh?
Is conroe, ik wil AMD X2 het liefste ivm beschikbaarheid en omdat ik (sorry ;)) amd fan ben :o
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:40:
Ik wil helemaal niets met PCI-X, zelf vind ik het compleet nutteloos tov PCIe, maarja ik ben gebonden wat een moederbord me bied...

Het mobo moet dus het liefst een Asus zijn die AMD X2 ondersteund, 2 PATA poorten heeft en zomin mogelijk PCI-X heeft....
_Dune_ schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:54:
Overigens is de Asus M2N32 WS Pro wel verkrijbaar in Nederland. Ik kan hem op de site namelijk niet vinden. Alleen op de Asus global site.
Heb al navraag gedaan en hijs bij verschillende webshops & pc tenten te bestellen

Als ik het dus goed heb zou deze adapter (Belkin PCI Adapter WLAN 125Mbit):
Afbeeldingslocatie: http://www.4launch.nl/shop/images/producten/005158b.jpg
op een PCI-X slot moeten werken?

[ Voor 35% gewijzigd door ThaStealth op 14-08-2006 18:22 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ThaStealth schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:44:
[...]
Als ik het dus goed heb zou deze adapter (Belkin PCI Adapter WLAN 125Mbit):
[afbeelding]
op een PCI-X slot moeten werken?
Zie wederom PMG FAQ » PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen?
De kaart op deze foto is een 32-bit Universal PCI-kaart, dus kan hij inderdaad in een PCI-X slot.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaStealth: kun je eens aangeven wát er onduidelijk is aan het paar keer eerder genoemde PCI gedeelte in de PMG FAQ? Dan zal ik het te zijner tijd wellicht bijwerken :) Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daar niet uit komt.

• ThaStealth
Ik denk dat het makkelijker zou zijn als erbij stond welke kaarten bij welke sloten kunnen passen, bij de kaart die ik boven poste dat die op een PCI en op een PCI-X slot past.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06
In de FAQ staat dat het tot op zekere hoogte forwards- en backwards-compatible is met elkaar, gevolgd door gegevens hoe je het verder kunt uitzoeken. M.a.w. je wilt toch niet voor elke bestaande kaart een opname in de FAQ? Dit is GoT!, geen helpdesk. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ParkOverall op 15-08-2006 19:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat het makkelijker zou zijn als erbij stond welke kaarten bij welke sloten kunnen passen, bij de kaart die ik boven poste dat die op een PCI en op een PCI-X slot past.
Dat staat er ook gewoon op :? Sterker, het is zelfs geillustreerd, duidelijker kan niet.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 15-08-2006 20:27 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als het past werkt het, of het past kun je zien aan de gleuven. (puur 5v kaarten zijn dus anders dan hybrides)

Vrijwel iedere nieuwe pci kaart kan beide voltages aan, dus dit zou geen problemen mogen geven.

• ThaStealth
BalusC schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:27:
[...]
Dat staat er ook gewoon op :? Sterker, het is zelfs geillustreerd, duidelijker kan niet.
Nee ik bedoelde meer eigk waar je die soorten slots kan aantreffen (dus welke een pure PCI kaart is en welke een half om half is en welke een PCI-X kaart is), maar aan de hand van dit topic is het me een stuk duidelijker geworden (waarvoor dank :))

Laatste post was gewoon ff controle om te checken of ik het goed begreep, is nogal zonde om een kaart aan te schaffen die niet past omdat de uitsparingen verschillen ;).

Nog even een off topic vraagje:
is het toegstaan of te vragen of er problemen zijn bij de levering van AMD Athlon X2 5000+ CPU's? kep al verschillende pc tenten gevraagd en geen van allen weet wanneer ze die dingen binnen krijgen...

Pagina: 1