Toon posts:

Laag Budget Office PC: Samengesteld, meningen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb voor mijzelf een PC samengesteld. De eisen die ik aan het systeem stel zijn:

- Levensduur: minstens 3 jaar
- Vooral office gebruik, met MS Office, internet, chat e.d.
- Mogelijkheid om zo nu en dan games te spelen
- Door middel van kleine upgrades straks mogelijkheid tot vloeiend draaien Windows Vista (HDD + RAM upgrades)
- Budget: 350€ MAX.

Een moeilijk streven, maar ik heb dan ook in mijn achterhoofd rekening gehouden met enkele dingen die ik al heb (lees je zo wel :p). Mijn systeem, zoals ik die graag zie.

Intel Pentium D, 805, Socket 775, Boxed € 97,62
Asus P5VD2-MX, Retail € 56,69
Corsair ValueSelect, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x € 48,50
Asus EAX1600PRO/TD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 € 86,41
Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail € 45,57
Monitor € 25,00
Toetsenbord zelf
20GB HDD Maxtor IDE
CD/DVD speler
CD brander
Kast + 300W voeding
Totaal € 359,79

Een aardig systeem voor dit budget en deze eisen, al zeg ik het zelf. Ik heb rekening gehouden met ruime upgrade mogelijkheden. Zo is het mogelijk om een nieuw moederbord erin te steken, met DDRII geheugen en PCI-e. Ook kan ik een Core 2 Duo erin zetten op dit moederbord. Ook kan ik hier later meerdere SATA HDD inzetten (wat ik van plan ben zodra de prijzen dalen en mijn budget weer wat groter is). Tevens kan ik een andere grafische kaart op het huidige moederbord zetten, mocht dit nodig zijn.

De spullen met een prijs erachter koop ik nieuw, op de monitor na, die kan ik overkopen. De andere spullen heb ik nog liggen. Het systeem heb ik samengesteld met componenten van Azerty.nl

Graag hoor ik de meningen over dit systeempje, zoals is deze videokaart geschikt voor zo nu en dan een spelletje, is de 300W voeding eerst genoeg voor deze set-up e.d. Alle meningen mogen verkondigt worden :)

Mvg,

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
20GB is vrij krap tegenwoordig, het gaat met XP nog wel, maar met Vista zul je ruimteproblemen hebben.
Ook wil je spellen spelen, aangezien die vrij veel ruimte vreten is 20GB dan te krap.

Misschien is iets zoals een Celeron D misschien beter, ze kosten minder, en voor simpel officegebruik heb je niet meer nodig.

359€ is trouwens meer dan 350€ ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-02 12:12
een core 2 duo gaat ook niet lukken op dit moederboard..

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:24:
20GB is vrij krap tegenwoordig, het gaat met XP nog wel, maar met Vista zul je ruimteproblemen hebben.
Ook wil je spellen spelen, aangezien die vrij veel ruimte vreten is 20GB dan te krap.

Misschien is iets zoals een Celeron D misschien beter, ze kosten minder, en voor simpel officegebruik heb je niet meer nodig.

359€ is trouwens meer dan 350€ ;)
Ik heb vernomen dat er binnenkort prijsdalingen zullen zijn op het gebied van HDDs, hier wil ik dus even op wachten :) (Tenzij dit natuurlijk een minimale prijsdaling zou zijn...) Deze Pentium D is lekker over te clocken, dus lijkt het mij verstandiger om die erin te houden. Tevens presteren deze ook beter in games en vind ik het gewoon makkelijk om een iets krachtigere processor te draaien, sinds ik veel processorkracht gebruik soms.

En ja, het is meer :'(
een core 2 duo gaat ook niet lukken op dit moederboard..
Volgens de specificaties van Asus wel... :) Is dit bordje trouwens geschikt voor een beetje overclocken (geen gigantische resultaten maar net dat beetje meer).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 16:32 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Die 20gig is ind erg krap als je xp en games etc erop wil zetten maar die kan je vervangen als je meer budget hebt. Die 300w voeding kan krap zijn als dit een goedkoop merk is. Aopen, tagan, etc zullen met 300w wel toekomen.
En ind die core 2 duo zal niet direct lukken volgens mij

Verwijderd

Topicstarter
601jean schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:31:
Die 20gig is ind erg krap als je xp en games etc erop wil zetten maar die kan je vervangen als je meer budget hebt. Die 300w voeding kan krap zijn als dit een goedkoop merk is. Aopen, tagan, etc zullen met 300w wel toekomen.
En ind die core 2 duo zal niet direct lukken volgens mij
Ik weet zo niet wat voor merk dit is, dit kan ik ook niet direct controleren, maar ik meen mij te herinneren dat de PC waar deze voeding in zit eentje is van Packard Bell, uit het jaar 2001.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:58
Ik zou toch een 160GB schijf halen op z'n minst, kost tegenwoordig 60 euro, maar is veel sneller dan die 20GB schijf. De grootste bottleneck in je systeem is tegenwoordig de hardeschijf waar alles van af wordt geladen, dan is het wel fijn dat dat mooi snel gaat.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:47:
Ik zou toch een 160GB schijf halen op z'n minst, kost tegenwoordig 60 euro, maar is veel sneller dan die 20GB schijf. De grootste bottleneck in je systeem is tegenwoordig de hardeschijf waar alles van af wordt geladen, dan is het wel fijn dat dat mooi snel gaat.
Goed, ik heb gekozen voor "Maxtor DiamondMax 10, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300". Dit betekent echter dat ik op 416€ zit, wat me eigenlijk teveel is. Maarja, goedkoper is geen optie als ik dit zo bekijk. Ik denk dat ik het hier eerst maar op moet houden. Verder nog opmerkingen, vooral over de voeding?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Pff voor 350 euro een gamesysteem samenstellen lukt je nooit. Een officesysteem gaat wel. Met 512 RAM geraak je echt niet ver voor games. en met 20 gigabyte ook niet. Mijn advies is doorsparen tot een 650 euro. Kunje al 1 giga RAM en een 80 gigabyte HD kopen met een betere videokaart(geforce 7900 gt) Daarna je cpu overclocken(je hebt een overclockmonster dat 4 ghz haalt) en je hebt een pracht van een gamesysteem.

http://specs.tweak.to/16567

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

skelleniels schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:49:
Pff voor 350 euro een gamesysteem samenstellen lukt je nooit. Een officesysteem gaat wel. Met 512 RAM geraak je echt niet ver voor games. en met 20 gigabyte ook niet. Mijn advies is doorsparen tot een 650 euro. Kunje al 1 giga RAM en een 80 gigabyte HD kopen met een betere videokaart(geforce 7900 gt) Daarna je cpu overclocken(je hebt een overclockmonster dat 4 ghz haalt) en je hebt een pracht van een gamesysteem.
Ja en dan kan je misschien beter doorsparen tot je 1000 euro hebt.... Snap je? Er komt geen einde aan natuurlijk. Al zou ik wel zorgen voor 1 GB (2x512MB) RAM. Dat is een verademing, zelfs voor office apps. Met 512 MB ga je het ook redden natuurlijk, maar voor het multitasking werk is 1 GB echt wel erg fijn. Ik ervaar meer geheugen als een prestatiewinst voor een lage prijs.

Verwijderd

Hann1BaL schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:55:
[...]

Ja en dan kan je misschien beter doorsparen tot je 1000 euro hebt.... Snap je? Er komt geen einde aan natuurlijk. Al zou ik wel zorgen voor 1 GB (2x512MB) RAM. Dat is een verademing, zelfs voor office apps. Met 512 MB ga je het ook redden natuurlijk, maar voor het multitasking werk is 1 GB echt wel erg fijn. Ik ervaar meer geheugen als een prestatiewinst voor een lage prijs.
onzin.
je moet wel rieel zijn met een buget en voor 350 kan je geen game pc maken.
600 is toch wel het minimum, dat zegt hij gewoon. nergens voor nodig om iemand daarna nog iets beters aan te raden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:49
Niks op aan te merken, prima config. Wel zou ik kijken of je wat aan die 20GB kunt doen, tot een GB of 120 is het weinig meer.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Asus P5VD2-MX, Retail € 56,69
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed € 186,47
Aspire X-Gear, Zwart € 62,18
TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4300, 533 MHz, 1 x € 39,04
Western Digital Caviar Special Edition, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 45,92

en dan heb je een nieuwe kast met voeding (450w)
een sata hd
c2d
je kan nadien pci-e kaart insteken

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 12:28 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 13:07

Acheron

updatepack.nl

Een office systeem zelf samenstellen is erg lastig tegenwoordig om concurrend te zijn met de all-in-one systemen van de bekende computerwinkels. Zeker als je ook de prijs voor een Windows-licentie moet meenemen. Ik ben zelf erg tevreden over de systemen van Fujitsi-Siemens. Zijn erg stil en bieden best veel voor het geld.
En een monitor van E25? Wat moet ik me daar bij voorstellen. Als er een ding belangrijk is aan computers is het wel een goed computerscherm.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

ik vind het een beetje zonde om zo'n systeem te kopen..
ten eerste is de CPU een dual core celeron, met games enzo kan je daar echt bar weinig van verwachten.

het moederbord ondersteund de core 2 duo, maar het is een VIA-bordje, dat is toch wel een stuk minder dan bijvoorbeeld de intel of nvidia chipsets.

daarbij ondersteund het bord alleen singlechannel met een max van DDR2-533, dus max 4.3 GB/s.
dat is dus erg weinig, zeker als je een core 2 duo erin wil zetten wordt dat een bottleneck.

512 MB geheugen is oom erg krap, in games gewoon simpelweg te weinig.

ook is de grafische kaart niet geschikt voor high-res gamen dus veel zal low/medium moeten. maar dat gebeurt zoiezo wel met zo'n CPU.

tjah 600 euro is idd het minimum

waar haal je trouwens een scherm van 25 euro vandaan? zelfs CRT's komen niet lager dan 80 dacht ik.

Verwijderd

Gebruik nog even je huidige muis en neem 2x zoveel geheugen. Ga je meer plezier van hebben in games dan een fancy muis van 45 euro.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Wat voor een 300W voeding is dat? Heeft deze wel de juiste aansluitingen? Ik ben net ook overgestapt naar een nieuw systeem en had ook nog een 300W voeding liggen. Echter, deze had een 20 pins aansluiting voor het moederbord, terwijl nieuwe moederborden een 24-pins aansluiting hebben.

Nou blijkt het soms wel te werken als je die 20-pins stekker gewoon in de 24-pins aansluiting doet (dit kan maar op 1 manier), maar eigenlijk voldoet je voeding dan niet echt meer. Nieuwe hardware maakt vooral gebruik van de +12V lijnen (ATX 2.01), oudere hardware vooral van de +5V lijn (ATX 1.3). Het zou dus best kunnen dat jouw voeding wat te weinig vermogen kan leveren op de +12V lijn. Zie ook de FAQ.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Hann1BaL schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:55:
[...]

Het absolute minimum voor een gamesysteem vind ik toch wel 600 euro. Omdat hij er nog een muis en beeldscherm moet bijkopen, heb ik er 650 van gemaakt. Als hij 1 gigabyte, pentium D805, 80 gigabyte en geforce 7900 gt. Dan kan hij al een mooi gamesysteem maken, zeker als hij de cpu overclocked. Tuurlijk kun je ook nog lager en een 7600 gt nemen en een celeron en 512 RAM, maar dan moet je tevreden zijn met zeer lage settings. Dit voornamelijk door 512 RAM en de celeron. Trouwens als je budget maar 350 euro is, raad ik aan om een xbox360 te kopen en eventueel voor 50 euro een 2dehands systeempje op de kop tikken voor wat msn en internet. Zo kun je nog alles doen en zullen je games met zeer mooie beelden draaien.

http://specs.tweak.to/16567

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:00:
[...]

onzin.
je moet wel rieel zijn met een buget en voor 350 kan je geen game pc maken.
600 is toch wel het minimum, dat zegt hij gewoon. nergens voor nodig om iemand daarna nog iets beters aan te raden.
Nee, dat is wel zo, maar hij stelt een budget en dan moet je die niet zomaar even 100 procent willen verhogen. Het is altijd nuttig om iets beters aan te raden. Het is namelijk beter. Alleen moet je dan wel bedenken wat je definitie van beter is. Sneller, of meer naar wens van de gebruiker in de zin van kosten en eisen die de gebruiker stelt.

De TS heeft wel gezegd dat die af en toe een game speelt, maar voor hetzelfde geld zijn dat RTSs en hoeft de pc geen zware 3d FPSs aan te kunnen. Ik vind het daarom makkelijk gezegd om maar even 600 euro als budget aan te raden. Ik zou ook aanraden om iets meer uit te geven, namelijk een klein budget voor extra geheugen zoals ik al eerder aangaf.

Overigens gaat het hier niet om een gamepc, maar een office pc die eventueel ook af en toe gebruikt zou worden voor een game. Ik vind dat een essentieel verschil. Primaire gebruik ligt dus niet bij games. Vandaar dat het ook niet erg gaat zijn dat games misschien niet op full detaill gaan draaien. Uiteraard moet je concessies doen voor 350 euro.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
Lijkt mij een aardig pc'tje voor het doel en budget. Misschien oppassen met de voeding als het ene B-merk, zeker als je gaat overklokken.

Je kan altijd later nog een grotere harde schijf kopen en een betere videokaart mocht je dat nodig hebben. 512 mb is opzich wel genoeg om af een toe een game te spelen, maar verwacht niet dat je de nieuwste spellen goed kan draaien (oblivion, etc).

Verwacht niet teveel van het moederbordje alleen, ga er niet van uit dat je er C2D processors op kan zetten. Of iniedergeval of het slim is, zoals hierboven al werd gemeld kan dit moederbord niet bepaald het beste van het geheugen aan dus als je er een C2D instopt zal hij zeker worden gelimiteerd door het moederbord.
Pagina: 1