Socket 754 en >4 geheugenbanken: DDR333

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een s754 MSI K8T moederbord met 2 dubbelzijdige 512MB modules erin (dat zijn totaal 4 banken dus). Nu kan mijn moederbord (of eigenlijk de memory controller op elke socket754 processor) maar maximaal 4 geheugenbanken aan op DDR400-snelheid.

Nu wil ik er nog een reepje van 512MB bijzetten (er is nog wel fysiek 1 slot vrij), wat er volgens de handleiding en andere bronnen op internet op neerkomt dat mijn geheugen nog maar op DDR333-snelheid gaat lopen. Mijn vraag is of dit ook een merkbaar performanceverlies gaat opleveren? Hebben mensen hier 'real-life' ervaring mee?

Of heeft iemand misschien nog andere tips om de boel toch op DDR400 te laten draaien? Mijn moederbord heeft 3 geheugensloten en alleen de combinatie Singe-Single-Double of Single-Single-Single houdt ze op 400MHz. Ik heb dus al twee doublesides, dus het gaat denk ik sowieso op 333 lopen, ongeacht wat ik er nog voor reepje bij in prop. Alle reepjes vervangen is geen optie, omdat dat me te duur is ;) Verder zie ik eigenlijk geen mogelijkheden...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je daadwerkelijk van die extra 512MB gebruik denkt te maken, dan is het altijd sneller. Anders zit je de hele tijd te swappen naar de harddisk, die op zich ruim 100x langzamer is dan een beetje RAM geheugen.

Voor de rest verwijs ik je naar PMG FAQ » Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:54
Ik werk ook op een 754 systeem, en ik kan uit ervaring vertellen dat het slecht met meerder reepjes geheugen om kan gaan op DDR400 ;)

De enigste manier om de snelheid op 400 (PC3200) te houden is om 2x singel sided geheugen erin te prikken of 1x Dual sided geheugen te gerbuiken.
(tenminste zo werkt het bij en aangezien de geheugen controller in de CPU zit ingebouwd moet het op elk stysteem toch werken :? )
Dus in princiepe zou je nu op DDR333 (PC2700) snelheid moet werken als je nu 2x dual sided reepjes erin heb zitten :) maar dat moet je even in je Bios bekijken.

En ik denk dat je als je er totaal 3 dual sided reepjes geheugen in je moederbord prikt de snelheid zelf verlaagd word tot DDR266 (PC2100)

• Palomar
  • Niet online
Ikw erk nu wel op DDR400 hoor. In de manual staat ook dat 2 dubbelzijdige reepjes nog werken op 400. Als je dan nog 1 extra plaatst gaat ie naar DDR333. De enige mogelijkheid om 3 sloten te gebruiken is minimaal 2 singlesides reepjes te gebruiken en 1 single of double.

Maar ik ben op het idee gekomen om even in de bios handmatig de snelheid naar DDR333 te zetten. Memory benchmark gaat direct van 3000MB/s naar 2400MB/s, maarja dat zijn maar statische getalletjes. Ik ga gewoon even wat programma's proberen om te kijken of het ook langzamer aanvoelt. Ik hoop van niet ;)

• Palomar
  • Niet online
Ik heb net even getest met 3Dmark2003 en de score met het geheugen op DDR400 is 9513 en op DDR333 9327. Imo een verwaarloosbaar klein verschil. Denk dat ik dus gewoon een extra reepje geheugen haal.

• Palomar
  • Niet online
*update*

ik heb gisteren een extra reepje corsair valueram 1GB gehaald (ik had al 2 stuks corsair valueram 512MB erin), maar de boel wordt nu nog maar op 100MHz geklokt (200DDR) ipv. de verwachte 333DDR. Ik heb alle mogelijke combinaties van reepjes in de 3 sloten al geprobeerd, maar het maakt niet uit. Het is iig veel te traag. In memory benchmarks presteert de boel nu als een pentium3 en in windows vista krijgt mn PC hierdoor nog maar een 1 als rating, terwijl dit eerst 3 was. 3Dmark haalt nog zo'n 8800 punten ipv. 9500 wat het eerst was.

Zou dit gewoon incompatibiliteit zijn tussen die verschillende reepjes? Ik heb gezocht, maar volgens mij is hier geen passende oplossing voor. Ws. haal ik dan nog maar een identiek 1GB corsair reepje. Dat zou neem ik aan wel snel moeten werken?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lukt het forceren op DDR333 of zelfs DDR400 ook niet?

• Palomar
  • Niet online
Oja, dat ben ik vergeten te vermelden. Als ik dat forceer blijft ie gewoon op DDR200 staan. Kennelijk kan het niet overruled worden :? Ik heb ook al die timing (CAS e.d.) zo hoog mogelijk gezet, maar het lijkt wel of het niks uitmaakt wat ik instel.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer het eens met de meest recente BIOS :)

• Palomar
  • Niet online
Ik heb maar de eenvoudigste manier gekozen en zojuist nog zo'n zelfde reepje 1GB gehaald en de boel draait weer op DDR400 :). Die andere 2x512MB raak ik wel weer kwijt via de vraag en aanbod....

Qua bios had ik geloof ik al de recentste en op het forum van MSI las ik dat dat ook niet zoveel uitmaakt. Verschillende types mixen schijnt gewoon erg problematisch te zijn bij de Athlon64.
Pagina: 1