legale windows xp kopen vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 12.614 views sinds 30-01-2008

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-03 11:04
Ok, mn broertje wil een leuke game pc hebben, nu heeft iemand er een leuke te koop staan, echter, daar zit geen windows XP bij, die licentie gebruikt hij voor zn nieuwe.

Nou zit ik dus rond te kijken en zie windows licenties te koop voor rond de 90 euro en de retail voor rond de 250 euro????

Kan iemand mij deze situatie uitleggen?
Zijn die 90 euro illegaal of zoiets en die retail versie de enige legale?

Of me uitleggen, hoe windows XP home LEGAAL te krijgen voor een schappelijke prijs en waar ik dan op moet letten? (verschillende mensen vertellen me: let op met die licentie handelaren?)
Wat is dan bijvoorbeeld een betrouwbare leverancier?

Sorry, maar wist niet waar deze vraag op andere plek te stellen.

Verwijderd

De goedkopere Windows XP versies zijn voor systeem bouwers, die mogen dus alleen bij een nieuw systeem worden verkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 20:24 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

De € 90,- versie is een OEM versie, en mag alleen gebruikt worden icm nieuwe hardware. :)

Signature

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Is het niet zo dat een licentie zonder CD/DVD is? Dat je dus alleen de key koopt? Natuurlijk geen probleem als je al een Windows CD hebt, maar dat is de vraag.

Als je nog studeert (of je broertje) is het handig om via school te informeren om een exemplaar te kopen. Via school is altijd goedkoper.

Verwijderd

De XP Home voor 99 euro is een OEM versie die alleen bij nieuwe PCs mag worden geleverd.

Legaal is dus 250 euro neertellen.

[edit]
Ik ben traag :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 20:24 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die van 90 euro is een OEM licentie en mag alleen gekocht worden bij aanschaf van een nieuw systeem of bij componenten die essentieel zijn voor gebruik van een PC, zoals moederbord etc.

In feite mogen winkeliers geen OEM licenties verkopen.

Zie voor meer info wat betreft OEM licenties; [XP] OEM, mag dat nu wel of niet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Loop een normale pc-winkel binnen (geen webshop voor de zekerheid) en vraag om een exemplaartje XP Home, als ze je laten kiezen tussen OEM of Retail moet je OEM kiezen, je hebt dan voor ongeveer €100 een legale versie.

Er zit echter een heel verhaal achter: Officiëel mag de OEM-versie alleen bij een nieuw systeem verkocht worden, en 'los' mag alleen Retail gebruikt worden, maar veel winkels verkopen gewoon losse OEM-versies (zeker als je zegt dat je een nieuw systeem hebt), aangezien Microsoft er niets van merkt zal hij gewoon legaal zijn.

Als je een winkel wilt weten waar je ze zonder problemen kan bestellen (losse OEM's dus), DM of mail mij, ivm spam mag ik het hier niet posten ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Half waar; OEM-versies in de nieuwe bruine kartonnetjes mogen, zo goed als, verkocht worden zonder aankoop van een systeem. Je bent alleen wel verplicht om de CD + produkt-code mee te verkopen zodra je het systeem (waar je het op gaat installeren) later verkoopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:26:
Half waar; OEM-versies in de nieuwe bruine kartonnetjes mogen, zo goed als, verkocht worden zonder aankoop van een systeem. Je bent alleen wel verplicht om de CD + produkt-code mee te verkopen zodra je het systeem (waar je het op gaat installeren) later verkoopt.
Die is nieuwe voor mij, heb je hier een bron voor ?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:29:
[...]

Die is nieuwe voor mij, heb je hier een bron voor ?
Ja, stond vandaag ergens op GoT/T.net; zal ff zoeken...

-> nieuws: Pc-bouwers stoppen Vista-coupon bij nieuwe systemen
In de reakties hebben een aantal mensen ook een discussie over OEM.

Zelf kan ik het bevestigen noch ontkennen want wij hebben alleen maar VLK en Partner-programme licenties.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 11-08-2006 20:32 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DarthPlastic schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:25:
Als je een winkel wilt weten waar je ze zonder problemen kan bestellen (losse OEM's dus), DM of mail mij, ivm spam mag ik het hier niet posten ;)
8)7
Dat staat gewoon hier: pricewatch: Microsoft Windows XP Professional (OEM, NL)
Wat nu spam?

ARME AOW’er

• DarthPlastic
Klopt, maar die hebben veel winkels niet (en ik kan t weten, heb ze vorige week binnengekregen)

Bij OEM-bedrijven komen XP-cd's idd in een kartonnen doosje van (naar keuze) 1, 3 of 30 stuks.
Als je dus 'los' OEM wilt kopen moet je een doosje van 1 hebben (XP OEM Singlepack).
Aangezien veel winkels dit niet hebben en dus een los exemplaar uit een 3- of 30-pack sturen is dit officiëel niet goed volgens MS.

Sowieso volg ik het singlepack-verhaal niet helemaal, op de doos staat namelijk dat deze alleen verzonden mag worden naar systeembouwers of winkels (losse verkoop van inhoud), niet direct naar een klant.
Bij elk OEM-pakje zit namelijk ook nog een setje met Preinstallation-schijfjes, deze zijn sowieso verboden voor de consument om ze in bezit te hebben of te gebruiken, dus een 'bruin doosje' mag nooit naar een klant.
Het enigste wat ik me zo kan voorstellen is om het XP-pakketje wat in die doos zit los te versturen, maar dan kun je net zo goed een exemplaar uit een multipack gebruiken.
Bij ons verkopen we iig alles gewoon los, maakt geen moer uit.
TS wilde een betrouwbare winkel voor een legale licentie, omdat niemand alle winkels kent (en hun procedures mbt. OEM-verkoop) bood ik dat aan, omdat ik weet hoe het er bij ons bedrijf aan toe gaat, en dus weet dat hij daar een legale versie kan kopen, betrouwbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door DarthPlastic op 11-08-2006 20:37 ]

• MAX3400

MAX3400

Wat ik even van de site van 1to0 haal (zie vorige link van iemand naar de PW):

Product informatie
Microsoft Windows XP Home (OEM, NL) Incl.SP2

Deze voorwaarden zijn van toepassing voor WIN software via 1to0 verkocht

Sinds augustus 2005 is het mogelijk om een OEM versie aan een klant te leveren. Computer onderdelen hoeven niet verkocht te worden aan de klant, Ze moeten aangeven dat ze zelf het systeem bouwen, voor support zijn ze dan ook op hun zelf aangewezen

*edit*
Aan de andere kant is Microsoft het er nog steeeds niet mee eens:

Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.

Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.

[ Voor 50% gewijzigd door MAX3400 op 11-08-2006 20:38 ]

• DarthPlastic
MAX3400 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:36:
Wat ik even van de site van 1to0 haal (zie vorige link van iemand naar de PW):

Product informatie
Microsoft Windows XP Home (OEM, NL) Incl.SP2

Deze voorwaarden zijn van toepassing voor WIN software via 1to0 verkocht

Sinds augustus 2005 is het mogelijk om een OEM versie aan een klant te leveren. Computer onderdelen hoeven niet verkocht te worden aan de klant, Ze moeten aangeven dat ze zelf het systeem bouwen, voor support zijn ze dan ook op hun zelf aangewezen
Idd, zo zit het, een XP Singlepack (en eventueel een cd'tje van een multipack?) mag nog steeds niet naar een consument verstuurd worden, maar wel naar een systeembouwer.
Door jezelf systeembouwer te noemen mag het wel, dat gebeurt dus vaak bij de verkoop van OEM-software, zonder dat je het weet, meer voor de boekhouding.

Het enigste nadeel is dat je licentie nog steeds maar op één configuratie werkt, ga je ooit teveel veranderen dan is het systeem niet meer conform de specificaties van de bouwer, en is hij niet meer 'geactiveerd'.

• MAX3400

MAX3400

DarthPlastic schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:40:*knip* ga je ooit teveel veranderen dan is het systeem niet meer conform de specificaties van de bouwer, en is hij niet meer 'geactiveerd'.
Dat ging volgens mij om 3 major hardware-changes, zoals een CPU, mobo en/of HDD? Maar ja, ik dacht te hebben gelezen dat ook dat wel mogelijk was (ergens in de support van Microsoft).

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bootje schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:24:
Is het niet zo dat een licentie zonder CD/DVD is? Dat je dus alleen de key koopt? Natuurlijk geen probleem als je al een Windows CD hebt, maar dat is de vraag.

Als je nog studeert (of je broertje) is het handig om via school te informeren om een exemplaar te kopen. Via school is altijd goedkoper.
Studentenlicenties zijn idd erg goedkoop:
De site: www.surfspot.nl, gewoon inloggen met je hogeschool / universiteit netwerkaccount.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DarthPlastic schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:40:
[...]
Het enigste nadeel is dat je licentie nog steeds maar op één configuratie werkt, ga je ooit teveel veranderen dan is het systeem niet meer conform de specificaties van de bouwer, en is hij niet meer 'geactiveerd'.
Ja, en dan bel je met Microsoft, je vertelt dat een onderdeel wat stuk is is vervangen en je krijgt zonder enig probleem een nieuwe code.

Ik geloof dat van mijn originele configuratie alleen de DVD-speler nog over is. :)

ARME AOW’er

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Of je installeerd een minder legale versie, en als je 'm probeert te activeren/updaten krijg je van microsoft een aanbod om een legale licentie voor €89 te kopen. :Y)

• DarthPlastic
Mikey5times schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:46:
Of je installeerd een minder legale versie, en als je 'm probeert te activeren/updaten krijg je van microsoft een aanbod om een legale licentie voor €89 te kopen. :Y)
Klinkt grappig natuurlijk :) maar wie weet wat er voor info bewaard wordt over je, dat is die €10 korting mij niet waard...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 12:28
MAX3400 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:36:
Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.

Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
Dit gaat over het los verkopen van de licentie-stickers, niet over de single packs.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Als je toch een xp licentie gaat kopen voor een game pc zou ik wel gaan voor een winkel waar je er meteen gratis een vista upgrade licentie coupon erbij krijgt aangezien er na de launch van vista volgend jaar (of later ;) )vast wel vista only spellen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 20:55 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:54:
Als je toch een xp licentie gaat kopen voor een game pc zou ik wel gaan voor een winkel waar je er meteen gratis een vista upgrade licentie coupon erbij krijgt aangezien er na de launch van vista volgend jaar (of later ;) )vast wel vista only spellen komen.
Zeer waarschijnlijk gaat het dan om upgrades naar Vista Home of Vista Pro; en eerlijk gezegd zou ik daarmee nog niet dood mee willen worden gevonden.

* MAX3400 wacht fijn op Vista Ultimate.

Verwijderd

Ok, ik zat ook al langere tijd met deze vraag. Stel ik koop nu een legale Windows (OEM) voor mijn desktop (nu nog een Athlon XP), en ik upgrade mijn moederbord + cpu + geheugen + videokaart naar een nieuw conroe systeem, blijft de licentie dan geldig?
(dus in principe blijft alleen de kast, psu en hardeschijven behouden :P )

Eigenlijk wil ik dus nu gewoon zo'n licentie aanschaffen en dan later vista draaien op mijn Conroe upgraded pc
Is het legaal?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 12:28
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:59:
[...]

Ok, ik zat ook al langere tijd met deze vraag. Stel ik koop nu een legale Windows (OEM) voor mijn desktop (nu nog een Athlon XP), en ik upgrade mijn moederbord + cpu + geheugen + videokaart naar een nieuw conroe systeem, blijft de licentie dan geldig?
Dat ligt er volgens MS aan of je een upgrade doet of een reparatie :) Bij een upgrade is je licentie niet meer geldig, bij een reparatie wel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

hallo,

ik heb nu een nieuwe laptop gekocht en kreeg daarbij vista home premium. maar die zat al op de laptop. maarja. ik vind winxp pro veel beter. daarom wil ik dat. ik zoek nu goedkope winxp pro cd+licentie.

of kan ik upgraden naar win xp pro.
dus van vista naar xp?

Verwijderd

Technisch heet dat downgraden, alhoewel ik het ook een verbetering zou vinden :+

Ik geloof dat je als je een geldige licentie van Vista hebt, je ook XP mag draaien of nog oudere versies van Windows. Of dat ook voor een OEM versie op gaat weet ik niet. Je serial zal iig niet werken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:48:
of kan ik downgraden naar win xp pro.
dus van vista naar xp?
Met wat googlewerk of gerichter: zoeken op microsoft.nl had je je antwoord al kunnen vinden :)

Dit document van de MS Licensing site beschrijft alle mogelijke opties.

Met een Home edition heb je géén downgrade rechten.
Je zal dus een nieuwe XP Home Licentie moeten aanschaffen.

pricewatch: Microsoft Windows XP Home (OEM, NL)

Omdat dit een ouder topic is wat eigenlijk over iets anders gaat lijkt het me verstandiger als je met een dergelijk afwijkende vraag (mag ik downgraden/een oudere versie installeren) dan een nieuw topic opent.

Dat voorkomt ook dat anderen gaan reageren op een vraag eerder in het topic die
1) voor jou niet relevant is
2) toch al achterhaald is en waarschijnlijk niet eens meer van belang.

Daarom doe ik dit topic ook maar op slot ;)

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 04-09-2007 16:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.