Toon posts:

Harde schijf stuk - heeft formatteren zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn nagelnieuwe MAXTOR 250 GB IDE, aangelosten op moederbord, lijkt me stuk. Dit zijn de symptomen:
- Booten gaat enorm langzaam, varierend van 2-10 minuten
- Windows is traag
- Als ik boot van een andere schijf (80GB) op dezelfde controller gaat dat ook traag. Maar als ik de 250 GB eraf haal, dan is booten van die schijf wel snel.
- Soms wordt ie helemaal niet gezien door bios
- Soms wordt ie wel gezien, maar krijg ik een 'Disk boot failure'
- Checkdisk vond echter geen fouten
- Primary of secondary controller gebruiken maakt niks uit
- Ik heb nog een IDE-PCI-kaart. Daarop aangesloten doet 'ie het alleen als ie aan het einde van de kabel zit, erg vreemd. Maar op zich is ie op die manier wel snel, althans met browsen in de verkenner.

Ik vraag me of in dit geval herformatteren zin heeft, of dat ie maar gelijk terug moet naar de fabrikant of de winkel? Of zijn er nog andere opties? bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 10:53 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Formatteren kun je altijd proberen natuuurlijk. Probeer ook eens met het maxtor progje te testen of die disk verder wel goed is.

zie ook de OM FAQ / Beleid

[ Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 11-08-2006 10:51 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:20
Als ie zo nieuw is: terug! Formatteren kan soms wel iets helpen (markeren bad sectors bijv.), maar de problemen komen uiteindelijk dan toch terug.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Is hij SATA of PATA? En in in het geval van PATA, boot hij wel normaal in zijn eentje op een aparte IDE controller + als master zijnde?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Kijk eens in het BIOS naar de MODE (PIO etc) waarin die disk opereert.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-02 22:02
Klinkt inderdaad als HD failure. Maar, misschien ook even een andere IDE kabel proberen?
Gebruikt je voor CHKDSK alle opties? Check ook eens HDtune. En maak een backup van al je belangrijke bestanden.

"That was left handed..." - JJH

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Controleer de jumpers van beide schijven eens en probeer een andere instelling zoals in het OM FAQ / Beleid is aangegeven.

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Topicstarter
@Demon: Hij is Ultra/ATA, dat is PATA toch? Hij heeft dezelfde problemen alleen op een een controller, als master.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27
uit je aangepaste TS lees ik dat de Hd via PCI-IDE wel snel reageert en werkt.
Ben je weleens gestart zonder oude schijf?
Om te zien of windows van af de cd zich wil installeren?
dan moet je wel de schijf leeg hebben. zonder partities en zonder MBR dacht ik...

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Wat zegt het BIOS over de MODE zou UDMA moeten zijn. Indien PIO, dan afkoppelen, en opnieuw booten. Daarna aankoppelen en weer opnieuw detecteren.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:10:
@Demon: Hij is Ultra/ATA, dat is PATA toch? Hij heeft dezelfde problemen alleen op een een controller, als master.
Je hebt gelijk, te snel gelezen en zat twee gelijksoortige topics tegelijk te beantwoorden ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
@Jouke: andere kabel had ik ook geprobeerd, hielp niet. En ik had alle opties aan bij checkdisk.

Ben nu aan het backuppen, hij is nu aangesloten op de PCI-controller. Ook nu wordt de PC af en toe enorm traag, lijkt af en toe even te bevriezen. Dat lijkt me ook niet echt normaal.

Verwijderd

De HD en IDE controller uit device manager verwijderen en opnieuw opstarten. Werkt vaak wel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ is hier compleet en duidelijk over: OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.