PC2700 DDR bottleneck voor AMD X2?

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
'k Ben voornemens een Athlon X2 3800 aan te schaffen. Nu laat het budget de aanschaf van twee reepjes pc3200 512mb geheugen helaas even niet toe en zal de X2 gebruikt gaan worden met twee reepjes pc2700 512mb geheugen welke reeds in mijn bezit zijn. Ik vroeg me af of dit pc2700 geheugen de X2 3800 (of meer, de performance in zijn algemeenheid) verschrikkelijk gaat bottlenecken.

Het geheel moet gaan samenwerken op de MSI K8N Neo FX-2 (nForce 3 250gb chipset).

[ Voor 4% gewijzigd door HydroDiOxide op 11-08-2006 09:15 ]

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou het niet doen omdat PC3200 geheugen zowat evenveel kost als PC2700 geheugen. Zoek hier maar eens. http://tweakers.net/price...rijs&orderSort=asc&page=2

Als je er toch PC2700 inzet dan heb je wel een stukje langzamer systeem. Want het geheugen loopt niet 1:1 zoals bij PC3200.

Je zou het wel tijdelijk kunnen plaatsen in je systeem tot je geld heb voor sneller geheugen.

[ Voor 31% gewijzigd door tdn135 op 11-08-2006 09:11 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 11:13
Het zal ind een bottleneck zijn voor je cpu maar je kan wel dual channel draaien met je 2 reepjes ddr2700 dus de prestaties zullen wel meevallen. Beste wel om ddr3200 te steken als je terug budget hebt.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Lijkt mij dat je dat geheugen minstens op PC3200 kunt draaien, misschien dat het voltage wat hoger moet of de timings wat relaxer. Dan draai je tenminste 1:1, m.a.w. gewoon proberen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HydroDiOxide schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:03:
Ik vroeg me af of dit pc2700 geheugen de X2 3800 (of meer, de performance in zijn algemeenheid) verschrikkelijk gaat bottlenecken.
Verschrikkelijk? Nee. Misschien 5% à 10%.
Bottlenecken? Jazeker.

• HydroDiOxide
Cheers! Mijn vraag is beantwoord. We gaan ermee aan de slag.

• HydroDiOxide
@Djoekie. Helaas, toch nog even een n00b vraagje ertegenaan. Heb even in dit topic zitten snuffelen, maar ik kom er niet uit hoe ik alleen het pc2700 geheugen van 166 naar 200 kan krijgen, zonder de cpu te OC'en. Beetje off-topic misschien, mijn excuses.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31
In je BIOS staat waarschijnlijk een optie CPU/MEM Divider.
Deze moet je op 1:1 zetten (Als je cpu een 200MHz bus heeft)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij nforce moederborden kun je niet de direct een divider kiezen. Wat je wel kunt kiezen is het type geheugen. Stel je overklokt niet, zet dan je geheugen op 200MHz ipv 166MHz.

Ga je wel overklokken (je bent immers niet voor niks een tweaker en die 3800+ kan zeer lekker overklokken), houdt er dan rekening mee dat als je geheugen frequentie mee stijgt met je cpu bus (heeft officieel anders). Voorbeeld: Je cpu bus gaat omhoog van 200MHz naar 250MHz = 25% extra. Je geheugen is dan ook 25% mee overklokt. Als je je geheugen dan op 166MHz instelt, dan draait het stiekem op 166*1,25 = 207.5MHz.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
BalusC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:26:
[...]
Verschrikkelijk? Nee. Misschien 5% à 10%.
Bottlenecken? Jazeker.
Hmm, is afhankelijk van wat je doet. Kan me herinneren dat het in de meeste reviews erg weinig uitmaakte.

Zie b.v.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810

(Gaat over Conroe, AMD versie kon ik even niet vinden)

• Dukey

Dukey

vassago schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:02:
[...]

Hmm, is afhankelijk van wat je doet. Kan me herinneren dat het in de meeste reviews erg weinig uitmaakte.

Zie b.v.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810

(Gaat over Conroe, AMD versie kon ik even niet vinden)
Dat is errug nuttige informatie....ander type geheugen, andere processors, andere moederborden met andere chipsets :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Djoekie schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

Dat is errug nuttige informatie....ander type geheugen, andere processors, andere moederborden met andere chipsets :+
Toch wel nuttig: het geeft duidelijk aan dat het effect van geheugenbandbreedte verschilt tussen applicaties. Die verschillen ga je ook met een totaal ander systeem zien :o

Oslik blyat! Oslik!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Djoekie schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

Nee, jouw post is nuttig. Echt een post van "kijk mij eens een bijdehandte opmerking maken zondag dat ik iets toe te voegen heb" |:(

• Dukey

Dukey

vassago schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:45:
[...]

Nee, jouw post is nuttig. Echt een post van "kijk mij eens een bijdehandte opmerking maken zondag dat ik iets toe te voegen heb" |:(
Oh ja, ik "voeg toe" dat het een totaal ander platform is waarop getest wordt dan wat de TS voor handen heeft. En bij AMD wordt er toch altijd op gehamerd dat de interne geheugencontroller zo geweldig is. Dus er is wel degelijk een verschil wat de uitkomsten van alle tests zou veranderen (zowel positief als negatief).

Wat ik alleen maar wil aangeven is dat de TS nu op verkeerd spoor wordt gezet. Als hij bijv porgramma x gebruikt en uit jouw artikel blijkt dat de performance omhoog gaat met zoveel procent en vervolgens ziet hij dat niet terug op z'n eigen pc. Dan komt dus weer een nieuwe vraag met waarom?

Maar laten we de discussie maar sluiten, aangezien we niet onze meningen delen (en van dion_b ben ik dat zowiezo gewend).

Ennuh die opmerking had ik niet op "zondag" gepost :z :+ ....

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 12-08-2006 08:55 ]

• HydroDiOxide
Samenvattend:

PC2700 geheugen zal een bottleneckend (heerlijk) effect hebben in het systeem genoemd in de startpost. De mate van dit effect is klein (BalusC) of te verwaarlozen (artikel anandtech), maar dit laatste staat niet vast om dat anandtech een ander kist heeft getest.

Het bottleneckende effect is op te heffen door het PC2700 geheugen over te clocken van 166 naar 200 mhz (is ddr400 en hoe kwam je dan ook al weer op die 800fsb?).

Correct me if I'm wrong.

[ Voor 3% gewijzigd door HydroDiOxide op 13-08-2006 20:29 ]

Pagina: 1