Toon posts:

DirectX 10 en de huidige 3d kaarten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.788 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:37:
[...]

Misschien een kwestie van begrijpend lezen: JSK in "DirectX 10 en de huidige 3d kaarten"

Er staat "compatible". Dat is dus hetzelfde als compliant maar zeker niet certified.

Certified wordt een onderdeel alleen als alle functies af fabriek aan boord zijn; dit lijkt in de uitspraak van die engineer dus impliciet ontkend en is daarom een 7-serie compatible met DX10 maar zeker niet certified.

Of zou het ook toeval zijn dat zowel Ati als NVidia al bezig zijn om nieuwe GPU's de markt op te schoppen voordat Vista geleverd kan worden?

*edit*
Besides; NVidia snijdt zich nu enorm in de vingers als de "certified" niet overal op internet zouden zetten. Want iedereen vraagt zich nu af wat er wel/niet certified is onder Windows en hierdoor staan de verkopen van PC's (en onderdelen) zwaar onder druk in afwachting van Vista.
Je stelt hier compatible en compliant gelijk aan elkaar. Nochtans is in het verleden dit telkens male anders verklaard (zie search GOT)
Compliant = DX features hardwarematig ondersteund
Compatible = Kaart zal bepaalde functies softwarematig afhandelen, de rest hardwarematig

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een rare vraag, maar is er überhaupt info over de volgende generatie videokaarten?

We zitten allemaal met smart te wacht (ik ook), maar er is weinig over te vinden?
Je zou verwachten dat er toch iets van info is over nieuwe kaarten of nieuwe GPU's? Als ze over een aantal maanden al uit moeten komen, mag de hype-machine al gaan draaien :P
Of heb ik niet goed gezocht?

Wie heeft info over de nieuwe kaarten/gpu's?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-07 05:35
@merlijn
Jouw keuze om een notebook te nemen vind ik vreemd als je wensen hebt om straks "volledig" klaar te zijn voor Vista en DX 10 games.
Als je nu een computer nodig hebt en je wil straks dx10 games spelen, koop dan een pc en breid die volgend jaar uit.
Met Intel duo, 2gig ram en grote hd ben je idd klaar voor Vista echter de grafische kaart wordt een probleem.
En in een notebook kan je die meestal niet wijzigen, daar die onboard vastgesoldeerd zitten op het moederbord.
Heb geen ervaring met xps serie, maar zou navragen of je volgend jaar een dx10 kaart of module upgrade erin zou kunnen steken om voor dx10 klaar te zijn.
Succes met je beslissing.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar is er überhaupt info over de volgende generatie videokaarten?

We zitten allemaal met smart te wacht (ik ook), maar er is weinig over te vinden?
Je zou verwachten dat er toch iets van info is over nieuwe kaarten of nieuwe GPU's? Als ze over een aantal maanden al uit moeten komen, mag de hype-machine al gaan draaien :P
Of heb ik niet goed gezocht?

Wie heeft info over de nieuwe kaarten/gpu's?
Nee je hebt waarschijnlijk wel goed gezocht. Ik heb ookal gezocht naar info, maar iedereen spreek elkaar tegen. Er is gewoon nog geen zinnig woord over te zeggen. Ik denk daarom ook niet dat de G80 in september wordt gereleased zoals wordt beweerd in dit http://tweakers.net/nieuws/43297/ artikel, want dan zou je verwachten dat er al veel meer over bekend is.
Het enige waar de meeste bronnen het wel over eens zijn is dat de R600 van ATi krachtiger en energievretender zal zijn als de G80, en ook langer op zich zal laten wachten als de G80. Maar dan heb je wel een betere kaart die Directx10 beter ondersteund dan de de G80.

[speculatie]
Hierdoor neem aan ik aan dat de G80 ergens in oktober/november uitgebracht wordt. Aangezien de G80 minder is als de R600 zal Nvidia die wel willen releasen voordat ATi de tegenhanger kan uitbrengen. ATi zal wel ergens rond December uitkomen met hun R600 zodat ze nog optijd zijn voor Vista. Dit zou overeenkomen met het artikel van tweakers waar ik hierboven naar link, want als ze in oktober releasen kan het best zijn dat ze in juli nog geen vertragingen hadden, want wat maakt eind september of begin oktober nu uit. Daarnaast zou het ook verklaren dat we nog weinig horen van de G80 in de media, aangezien we nog vroeg in September zitten, zullen ze nu nog niet te veel loslaten, maar eerder vlak voor de release. Maargoed dus is extreem speculatief.
[/speculatie]

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:04:
[...]
Het enige waar de meeste bronnen het wel over eens zijn is dat de R600 van ATi krachtiger en energievretender zal zijn als de G80, en ook langer op zich zal laten wachten als de G80. Maar dan heb je wel een betere kaart die Directx10 beter ondersteund dan de de G80.
Niemand weet momenteel wat we kunnen verwachten van de G80, hij wordt als minder krachtig beschouwd omdat hij geen unified shading architectuur zal hebben maar nvidia kan ook gelijk hebben en het kan te vroeg zijn om USA te gebruiken.

btw, Crytek heeft in een interview verklaart dat het nu echte dx10 kaarten heeft & dat ze momenteel met die kaarten ontwikkelen (hoewel het zeer lastig is, zowel dx10 en de drivers zijn nog in beta, er zijn dagelijks nieuwe builds wat het ontwikkelen hels maakt). De vraag is natuulijk, is het een G80 of een R600, beide zouden al hun eerste tapeout hebben gehad.

//edit, het interview:
GI: The game is heading to the PC this winter, but most likely you’ll be hitting before Windows Vista is released. Are you going to have a DX10 patch for the game after Vista is released?

Yerli: No, it will be integrated. We already have DX10 footage – it was shown at the Microsoft Press Conference. The 360 trailer (shown in the EA booth) that’s DX10 as well. The video is captured from actual DX10 hardware.

GI: How close are you working with Microsoft with Vista and DX10?

Yerli: Very close. Actually we are so close that we get new drivers everyday, new hardware, and new builds. You know, our programmers are crazy about it. It’s an insult that they go crazy because what happens is that everyday potentially a new thing has to be rebuilt. Since it’s Vista we are working with Alpha versions of Vista, we are working with drivers that get updated everyday with new source code, we work with hardware that are prototypes, everything is just unstable. And then our game is unstable in development. We want to understand where it crashes, and why and who caused it.

So it’s a nightmare, but, it just means that we are working so state of the art it means we are able to put in DX10 rendering inside the game before DX10 is available. DX10 is available as a SDK, it’s not that it’s not available, but DX10 rendering or DX10 hardware.

GI: There’s been some confusion on someone who said that Crysis runs better on Windows XP and DX9 than Vista and DX10. Can you help clarify that?

Yerli: What I said was DX9 on Vista runs better than DX9 on XP. So if I have a gaming PC, and I’m comparing DX9 on XP versus DX9 on Vista, Vista runs better. The operating system is optimized for graphics drivers and optimized for gaming. It’s optimized for more controller functions – the game simply runs more smoothly. Just seeing Far Cry - it runs better. That’s a hell of an achievement because for me that’s reason enough to change operating systems. Also there’s a gamer score support, rich game saves, many game aspects supported. You can literally save your game and see a screenshot of that save in Explorer. That’s just fantastic.
http://www.gameinformer.c...8/N06.0830.2058.31148.htm

[ Voor 54% gewijzigd door oeLangOetan op 01-09-2006 23:45 ]

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Ik heb van iemand die in direct contact zit met nVidia gehaard dat er eerst nog wat DirectX9-revisies aankomen voordat de DirectX10-kaarten komen. Dit lijkt mij ook het meest logische, aangezien DirectX10 nog steeds niet "af" is. De DirectX10-kaarten gaan dan ook nooit eerder uitkomen als Vista zelf, het moment waarop DirectX10 geen bèta meer is.

• oeLangOetan
needless to say schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:43:
Ik heb van iemand die in direct contact zit met nVidia gehaard
proficiat
...dat er eerst nog wat DirectX9-revisies aankomen voordat de DirectX10-kaarten komen. Dit lijkt mij ook het meest logische, aangezien DirectX10 nog steeds niet "af" is. De DirectX10-kaarten gaan dan ook nooit eerder uitkomen als Vista zelf, het moment waarop DirectX10 geen bèta meer is.
DX10 komt samen met vista uit
DX10 kaarten zullen dx9 drivers hebben voor windowsxp, niets dat ze tegenhoud om voor vista gelanceerd te worden
De laatste versie van dx9 wordt dx9L of dx9Ex die in vista zit (naast dx10).

• needless to say
oeLangOetan schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:34:
[...]

proficiat

[...]

DX10 komt samen met vista uit
DX10 kaarten zullen dx9 drivers hebben voor windowsxp, niets dat ze tegenhoud om voor vista gelanceerd te worden
De laatste versie van dx9 wordt dx9L of dx9Ex die in vista zit (naast dx10).
Hmm, bij revisie doelde ik dus op de kaarten hé....

Revisies van de huidige DriectX9-kaarten die nog moeten uitkomen. En uiteraard de DirectX10-kaarten wanneer Vista uitkomt.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 12:06

Format-C

Tracing Rays

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook DOM van een graka fabrikant dat ze al in Oktober DX10 kaarten zouden gaan leveren; je hebt er immers niets aan. :N

ik denk persoonlijk dat zowel ATi als nVidia zo'n beetje tegen december aan hun kaarten releasen. (Maar ja, wie ben ik) Met een beetje geluk zijn ze dan met kerst redelijk goed te krijgen en verkopen ze er heel veel...

Dat lijkt mij het meest logische.

Ik zou NOOIT een DX10 kaart kopen als DX10 er zelf nog niet is. Dus als er over 2 maanden een kaart te koop zou zijn, zeg een G80, zou ik hem nooit kopen. Ten eerste die kaarten zullen na release wel weer heerlijk duur zijn, en ten 2e gewoon omdat je er g1 hol aan hebt zolang Vista er niet is...

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

RappieRappie schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 02:33:
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook DOM van een graka fabrikant dat ze al in Oktober DX10 kaarten zouden gaan leveren; je hebt er immers niets aan. :N

ik denk persoonlijk dat zowel ATi als nVidia zo'n beetje tegen december aan hun kaarten releasen. (Maar ja, wie ben ik) Met een beetje geluk zijn ze dan met kerst redelijk goed te krijgen en verkopen ze er heel veel...

Dat lijkt mij het meest logische.

Ik zou NOOIT een DX10 kaart kopen als DX10 er zelf nog niet is. Dus als er over 2 maanden een kaart te koop zou zijn, zeg een G80, zou ik hem nooit kopen. Ten eerste die kaarten zullen na release wel weer heerlijk duur zijn, en ten 2e gewoon omdat je er g1 hol aan hebt zolang Vista er niet is...
Het is helemaal niet zo dom om alvast DX10 kaarten uit te brengen. Mensen die nu een nieuw systeem nodig heben zijn daarmee al dan voor bereid.

Verder zal in Vista alles wat onder DX10 valt, DX9/8/7 via een software emulator op het scherm getoverd worden. Je kan er wel vanuit gaan dat een DX10 kaart sneller is als het hardware supported word dan wanneer een aantal features op een DX9 kaart softwarematig gerenderd moet worden, simpele weg van de logica aanhouden. Tevens moet DX10 meer de cpu ontlasten waardoor ze sneller worden in het weergeven op je scherm.

Nvidia en ATi zullen wel gek zijn om nu al DX10 support in hun hardware te hebben en dat straks eventjes met een driver allemaal unlocken, snijden ze zichzelf lekker mee in de vingers, toch ?

Tevens moet DX10 een betere game SDK krijgen waardoor het makkelijker progammeren word voor gamedevelopers. Voorgaande jaren heben laten zien dat ondanks features die op een een videokaart zitten deze maar nauwelijk werden gebruikt. Met DX10 moet dat allemaal veranderen. En wat ik met name van de Crysis engine heb gezien word er straks veel mogelijk met minder rekenkracht. Ik gellof niet dat Crytek al DX10 kaarten heeft, maar mogelijk in zware hardware opstellingen dit al vlekkeloos kunnen tonen. Quad SLi nu is straks misschien een enkelvoudige core.

En jah, de laatste reeks DX9 kaarten zullen gerust met DX10 overweg kunnen, maar ik denk dat de snelheid er aardig op zal inboeten. Dus compliant is wel wel heel iets anders dan dedicated ;) Gelukkig betreft het een heel nieuwe APi, zou het geen verbetering teweeg brengen zouden ze het niet uitbrengen, aangezien de roep van de developerswereld heel hoog is hierom, met name het progammeren van effecten, dat word straks simpeler, alhoewel, ik moet Valve nog iets goed zien doen voor de community })

Verwijderd

Ik zou NOOIT een DX10 kaart kopen als DX10 er zelf nog niet is. Dus als er over 2 maanden een kaart te koop zou zijn, zeg een G80, zou ik hem nooit kopen
En wat nou als Nvidia deze kaarten veel sneller maakt dan de 7xxx serie, ook onder Directx9. Dan heb je dus wel voordeel met een de 8-serie, ook nu al. En als ze dan zeggen dat je ook al beter future-proof bent omdat ie al DX10 ondersteund, waarom zou je dan niet overstappen??
Reken maar dat de G80 en R600 veel sneller zijn dan de huidige kaarten, ook met DX9.0c.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Alleen zijn er geen games die mijn X1900XTX niet met acceptabele framerates trekt, dus ik zou niet weten wat ik ermee moet. Zolang er geen games zijn waarvoor ik eventueel een G80 of R600 nodig zou kunnen hebben zie ik het nut er niet van in.

80FPS of 160FPS, ik vind beide goed genoeg. Er zijn simpelweg geen games die zwaar genoeg zijn om voor mij een G80 te rechtvaardigen. Al helemaal niet omdat ik op 1280 x 1024 speel.

En futureproof daar geloof ik niet meer in; op het moment dat je iets koopt is er 2 of 3 maanden later weer iets beters en snellers. Met nieuwe features en of betere snelheden... En wij betalen elke keer weer de hoofdprijs voor iets wat na 3 maanden nog maar de helft kost... :O

Op zich zal DX10 wel leuk worden, maar ik ga er vanuit dat je een DX10 game ook gewoon op DX9 kan draaien, met íets minder eyecandy. Kijk maar naar CoD2, daar kan je ook kiezen tussen 2 DX leveels. En dat zal bij DX10 ook wel zo worden met een hele hoop games.

Het gaat immers om games VERKOPEN. En als er games zijn die alleen goed draaien op DX10 zelf, verkoopt zo'n game niet goed, omdat heel veel mensen simpelweg geen geld hebben om telkens te upgraden. Het is maar een klein percentage die dat wel doet. Maar daar zit het geld niet voor EA e.d.

:)

[ Voor 53% gewijzigd door Format-C op 02-09-2006 11:50 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• anandus
  • Niet online
RappieRappie schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:43:
Alleen zijn er geen games die mijn X1900XTX niet met acceptabele framerates trekt, dus ik zou niet weten wat ik ermee moet. Zolang er geen games zijn waarvoor ik eventueel een G80 of R600 nodig zou kunnen hebben zie ik het nut er niet van in.

80FPS of 160FPS, ik vind beide goed genoeg. Er zijn simpelweg geen games die zwaar genoeg zijn om voor mij een G80 te rechtvaardigen. Al helemaal niet omdat ik op 1280 x 1024 speel.
Ja, maar niet iedereen heeft een X1900XTX :P
En als ik zo'n kaart zou hebben zou ik ook een aantal jaar wachten met upgraden :)

Ikzelf, bijvoobeeld, heb een 6800. En dat kaartje begint wel duidelijk steeds vaker te sputteren bij games. Eigenlijk wacht ik ook gewoon op een Dx10-kaart (die uiteraard ook sneller zal zijn dan mijn 6800).

• oeLangOetan
needless to say schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 02:03:
[...]
Revisies van de huidige DriectX9-kaarten die nog moeten uitkomen.
Van ati komen er nog een paar revisies voor het mainstreamsegment (R570 & R560) en die kaarten zullen beschikbaar blijven totdat de nieuwe dx10 mainstream & low-end kaarten komen. Van nvidia gaan we geen revisies meer zien, behalve een paar kaarten die naar 80nm worden gebracht en die net als bij ati de mainstream & low-end moeten vullen totdat ze voor die segmenten ook dx10 kaarten hebben.
Die revisies zijn eerder om kosten te besparen dan om dx9 een langer leven te geven uiteindelijk willen ze zo snel mogelijk hun hele aanbod dx10 maken (ook al presteren ze minder dan dx9 tegenhangers).

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:47:
[...]
Ja, maar niet iedereen heeft een X1900XTX :P
En als ik zo'n kaart zou hebben zou ik ook een aantal jaar wachten met upgraden :)

Ikzelf, bijvoobeeld, heb een 6800. En dat kaartje begint wel duidelijk steeds vaker te sputteren bij games. Eigenlijk wacht ik ook gewoon op een Dx10-kaart (die uiteraard ook sneller zal zijn dan mijn 6800).
Zelfde voor mij. 6800GT draait nu alles nog gemiddelde tot hoogste instellingen, maar ik weet zeker dat Crysis een probleem word. Ik wil echter niet upgraden voor er DX10 kaarten zijn omdat ik mijn huidige framerates nog net acceptabel vind en de beeldkwaliteit nog wel mee kan (veel nog op 2xaa/2xaf). Ik denk dat ik rond de zomer volgend jaar ga upgraden.

Verwijderd

Ik denk dat ik rond de zomer volgend jaar ga upgraden.
ik mag toch hopen dat de DX 10 videokaarten eerder op de markt zijn!!

• anandus
  • Niet online
ATi's R600 en nVidia's G80 vertraagd

The Inquirer heeft geruchten opgevangen dat zowel nVidia’s G80 als ATi’s R600 vertraging hebben opgelopen. Oorsponkelijk was het de verwachting dat nVidia de G80 in september of oktober zou introduceren en de ATi R600 zou aan het einde van dit jaar in de winkelschappen verschijnen. Nu zal de nVidia G80 waarschijnlijk eind oktober geïntroduceerd worden om in begin november in de winkelschappen te verschijnen. ATi’s R600 zal pas in 2007 geïntroduceerd worden waarmee nVidia een voorsprong van drie maanden krijgt wat betreft het aan de man brengen van de eerste DirectX 10-hardware.

Tegelijkertijd met het nieuws over het uitstel van de nieuwe gpu's heeft The Inquirer enkele opmerkelijke details over de architectuur van de G80 genoteerd. De G80 zou een geheugenbus krijgen met een bandbreedte van 384 bit, een bijzonder getal in de computer-wereld waar machten van twee de dienst uit maken. Tevens zou de G80-chip ongeveer 400 vierkante millimeter groot worden waarbij circa 33 procent gebruikt wordt voor DirectX 10-functionaliteit. Desondanks wordt verwacht dat de chip voornamelijk sterk zal presteren in DirectX 9-benchmarks en dat de R600 de grootste DirectX 10-spierballen zal hebben.
Zo, eindelijk wat info (van de inquirer :X).

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Het lijkt erop dat de G80 een "halve" DX10 kaart wordt als ik het goed lees. En de R600 een "echte" DX10 kaart.

Dan weet ik al waarvoor ik ga. :)

Ik las trouwens ook op L'inq dat die nieuwe generatie GPU's wel eens 200W of meer zouden kunnen gaan gebruiken. En dan hebben we het alleen nog maar over de GPU!!! 7(8)7

Edit:
The short story is this, G80 form Nvidia is looking to suck down 175W on a 90nm process, probably a bit less on 80nm. R600 from ATI is looking to take about 200W in 80nm, and less if they pull off a shrink to 65nm.

Either way, this is simply too much. The current 100+W is borderline insane, and adding half again to it is just silly, speed is OK, but I think we have just passed the point of being ludicrous. When you are at more than twice the power of the CPU, it is time to hit yourself on the head with the same high velocity cluestick that AMD and Intel have already experienced. µ

[ Voor 52% gewijzigd door Format-C op 14-09-2006 23:54 ]

Verwijderd

hey mense,

ik bezit nu zelf sins enkele weken een nvidea XFX 8800 GTX,
deze zou standaard directx10 volledig ondersteunen maar de vraag is natuurlijk... waneer komt deze uit?
aan andere mense raad ik aan nog even te wachten om zulke kaarten aan te schaffen, ze zijn nog zeer duur (mijne koste me 609 euro maar ik wou gwn de beste hebben en het paste in men budget)
ik hoorde geruchten dat DX10 eind january uitkwam , maar hij laat op zich wachten, iemand een ide?

PS: microsoft zwijgt in alle talen over een release van DX10

• needless to say
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:56:
hey mense,

ik bezit nu zelf sins enkele weken een nvidea XFX 8800 GTX,
deze zou standaard directx10 volledig ondersteunen maar de vraag is natuurlijk... waneer komt deze uit?
aan andere mense raad ik aan nog even te wachten om zulke kaarten aan te schaffen, ze zijn nog zeer duur (mijne koste me 609 euro maar ik wou gwn de beste hebben en het paste in men budget)
ik hoorde geruchten dat DX10 eind january uitkwam , maar hij laat op zich wachten, iemand een ide?

PS: microsoft zwijgt in alle talen over een release van DX10
Lol, microsoft zwijgt helemaal niet? DirectX 10 is een onderdeel van Vista. DX10 draait dan ook gewoon niet op XP en zal dus ook niet vroeger uitkomen als de release van Vista.

Dus nu moet je doen:
1. Wachten op de release van Vista.
2. Vista kopen
3. Downloaden van de DirectX10-drivers op de site van nVidia (die drivers zouden ook beschikbaar worden bij de release van Vista).

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

needless to say schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:32:
[...]

Lol, microsoft zwijgt helemaal niet? DirectX 10 is een onderdeel van Vista. DX10 draait dan ook gewoon niet op XP en zal dus ook niet vroeger uitkomen als de release van Vista.

Dus nu moet je doen:
1. Wachten op de release van Vista.
2. Vista kopen
3. Downloaden van de DirectX10-drivers op de site van nVidia (die drivers zouden ook beschikbaar worden bij de release van Vista).
4. Spel kopen dat voor DX10 geschreven / gepatched is. (is er nog niet)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Pagina: 1 2 Laatste