Maffe boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben laatst bij een vriend langs geweest om wat cd's op te halen en hij had echt maffe boxen staan. Normaal zie je een conus enzo. zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/home/jbl_html/images/products/products_lrg/N38.gif
Bij hem ziet zijn speakers ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~rjjkolk/jpgtje2.jpg
ze zijn helemaal vlak en als je ze van dichtbij ziet lijkt het wel of ze er een honingraat in verwerkt hebben.

Wat is het, en heeft iemand er ervaring mee?
Hoe klinkt?

ff omgezet naar jpg

Pak je rust!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Zover ik weet is dit de bass unit. De REL Q200E (subwoofer) heeft er ook een:
Afbeeldingslocatie: http://www.rel.net/images/q200e/q200e_1.jpg

Hoe het klinkt zou ik je niet kunnen vertellen. Heb er geen ervaring mee...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 14:00
Sommige KEF speakers hebben ook zoiets.
Het is (denk ik) een speaker zonder spreekspoel, een soort van alternatieve basreflexpoort.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik neem aan dat alleen de bas-speakers konussen van deze vorm hadden? Bij lage bassen klinkt een platte konus namelijk iets strakker, dat zal de reden wel geweest zijn. Moet je maar es in hifi subkasten kijken, kom je ze ook wel es tegen.

Bij PA geluidsmateriaal heb ik ze nooit gezien eigenlijk, misschien dat het rendament wat lager ligt dan bij een 'cone' vorm aangezien het oppervlakte op deze manier minder is.

Kef gebruikt zulk soort ook, maar dan niet als actieve unit, maar passief. Aangedreven door reflex van andere bas-speaker.

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

er zijn dus speakers gemaakt die een soort van piepschuim in de conus hadden!! dan heb je meer geluid ofzo!!

"Luie mensen worden ook moe!"

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Op zondag 28 januari 2001 18:08 schreef pindkaas het volgende:
er zijn dus speakers gemaakt die een soort van piepschuim in de conus hadden!! dan heb je meer geluid ofzo!!
Jah dat zie je alleen als de konus passief gebruikt wordt. Met dat piepschuim heeft de speaker een grotere massa. Voordeel als het gaat om lage bassen.
Actief is dit dus nix, te grote massa om rechtsreeks aangedreven te worden.

• Den the Man
  • Niet online
Alle 3 de speakers in de box zijn van het zelfde materiaal gemaakt

je moet het ziet als dit:
Afbeeldingslocatie: Http://www.casema.net/~rjjkolk/jpgtje1.jpg
(a.u.b. mij fotoshop kwaliteiten niet afkraken ;))

je zult wel denken waarom ik er zo over doorhamer, maar ze zagen er zeer cool uit.

ff omgezet naar jpg

Pak je rust!

Verwijderd

MaxDamage: er bestaan in principe geen luidsprekers zonder spreekspoel (alleen electrostaten, en die zien er bepaald niet zo uit als de bovenstaande foto's). Wat jij bedoelt is een passief membraan. Meestal ziet dat er idd uit als een platte speaker, maar een passief membraan kan ook een in rubber opgehangen stuk hout zijn. Het is idd een soort van alternatieve reflexpoort, alleen een poort versterkt de bas juist, terwijl een passief membraan dient voor een betere demping van de basluidspreker (en voegt dus geen geluid toe)

Er zijn twee redenen waarom een platte conus ipv een trechtervormige gebruikt word:

1- Als je zeg maar een lage-, midden- en hogetoon luidspreker boven elkaar hebt, en de middentoner heeft een trechtervormige conus, dan kan er een soort van miniatuur-wervelinkje (vortex) ontstaan in die conus. Dat komt, omdat het geluid van de lage- en hogetonenspeakers gaan reflecteren in de "trechter" van de middentoner. Dat verstoort de correcte afstraling, en dus het stereobeeld en de plaatsing van het geluid.

2- Bij basluidsprekers is de trechter van de conus soms opgevuld met een blok materiaal om het trillende systeem (spoel+conus) zwaarder te maken. Dit levert een diepere bas op. Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar ik las een keer in een brochure van Thiel dat ook zij een gewicht in de conus gebruiken om diepere bas te produceren. Zoiets zal de conus van de hierboven afgebeelde subwoofer ook wel zijn.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Tnx Nare Man, altijd weer interessant om het weer iets beter te begrijpen allemaal.

Wat ik trouwens nog ff wilde zeggen is dat ik het altijd heel opmerkelijk vond dat in de Passive units in de KEF speakers van me vader ook bestonden uit een groot stuk piepschuim hangend in een rubber surround inclusief een spreekspoel(?), die uiteraard niet word gebruikt. Dus dit soort konussen worden WEL actief gebruikt? (deze unit was ook nog eens ovaal) Wat is dan nog het voordeel... uitleg plz

Verwijderd

Inclusief spreekspoel, maar zonder magneetsysteem? Weird...:)

De unit die jij bedoelt ken ik waarschijnlijk wel - ik gok de legendarische KEF B139. Dit is een chassis wat vanwege z'n uitstekende eigenschappen zeer geschikt was voor transmissielijn luidsprekers. Hij word echter al een jaartje of 15-20 niet meer gemaakt. Van deze unit is ook een passieve versie gemaakt, de B139B. Dit is hetzelfde chassis maar dan bedoelt als passief membraan (dus zonder actief magneetsysteem). Waarschijnlijk ben jij een van deze 2 tegengekomen.

Verwijderd

Magneet kan ook nog welles aan de voorkant van de speaker zitten, zie je welles bij superoude philips speakers..

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 13:54

p@dd0

psychonaut

Stukje van de site van Phase Linear over de Aliante

A New Approach to Subwoofer Design
The ideal speaker for bass frequencies is a pure piston since its movement is more linear than that of a traditional cone, and it obviously needs sufficient mass to move enough air to reproduce the lowest frequencies.
It is also desirable for the woofer to possess some form of mechanical filtering to limit the output of mid-range frequencies. This helps to improve sound quality in the midrange and allows the use of simpler crossover networks with more gradual slopes, giving advantages in terms of efficiency and reduced phase distortion.
Afbeeldingslocatie: http://www.phase-linear.com/assets/images/aliante1.jpg
De aliante is dus een platte subwoofer voor in de auto.
Die door iedereen om zijn audiofiele kwaliteiten word bewonderd.
Nog een stukje van de site van Phase Linear over de Aliante

Aliante is for those who seek to reproduce the original recording accurately, rather than produce their own cloudy, bass-heavy version of the original.
It doesn’t try to be the “best of all worlds” in other words, it doesn’t aim to be the right speaker for everybody, and we believe that’s the key to its success.
There are two distinct types of subwoofer buyers and their preferences are so different that it would be crazy to design a speaker that could be ideal for both of them, because the result would be a compromise that wouldn’t totallysatisfy either of them. Instead, Aliante has a clear aim to be the best audiophile bass speaker at an affordable price.
And judging from the numerous awards already won, it seems the experts agree that it is.
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/golfII.JPG
Aliante in het wild.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

mvds

Totally awesome!

Kan je even je plaatjes naar jpg omzetten, ze laden nogal langzaam... :)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op maandag 29 januari 2001 09:30 schreef obsidian het volgende:
Kan je even je plaatjes naar jpg omzetten, ze laden nogal langzaam... :)
:?

Amantes amentes
--
Be inspired!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

mvds

Totally awesome!

Op maandag 29 januari 2001 09:34 schreef p@dd0 het volgende:

[..]
:?
De tweede staat nu als een gif en heeft bij mij 3 minuten nodig om te laden. Gaat over de starter van deze draad overigens.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

De oude KEF B139 speakers (jaren 70) waren nog vreemder: een langwerpige rechthoek met afgeronde hoeken. Conus had hetzelfde uiterlijk als wat jij laat zien, dus het komt zeker vaker voor :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Den the Man
  • Niet online
Op maandag 29 januari 2001 09:43 schreef obsidian het volgende:

[..]
De tweede staat nu als een gif en heeft bij mij 3 minuten nodig om te laden. Gaat over de starter van deze draad overigens.
Als je weet waar het vandaan komt..... (het begint met een C en het eindigd op asema, rara wat is het???)

Pak je rust!

• Den the Man
  • Niet online
Ik heb een ie-meeltje ontvangen van harry met daarin een foto van die boxen.
volgens hem zit er best wel goed geluid in.

Afbeeldingslocatie: Http://www.casema.net/~rjjkolk/plaat.jpg

Ik vind dat zo COOL die platte speakers in die box!

Pak je rust!

• Zeepoog
  • Laatst online: 05-02 10:34
mijn vader had ze in de auto, maar zo goedkoop dat er geen fijn geluid uit kwam! eentje dee 't later ook al niet meer.. ik vind gewone normale conus eigenlijk wel mooier.. !

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 09:50 schreef Exirion het volgende:
De oude KEF B139 speakers (jaren 70) waren nog vreemder: een langwerpige rechthoek met afgeronde hoeken. Conus had hetzelfde uiterlijk als wat jij laat zien, dus het komt zeker vaker voor :)
Heb je mijn reply hier ergens boven gelezen? Staat ook een link bij naar het originele datasheet van die B139's. Echt supergave dingen, ik heb jammer genoeg nooit de eer gehad om ze zelf in een luidspreker te mogen verwerken...

Over die lineariteit. Ik kan me d'r heel goed iets bij voorstellen, bij platte conussen om de lineariteit te bewaren. Maar waarom zou B&W dan in de Nautilus, Thiel in de CS7 en Tannoy in de Kingdom dan gewoon trechtervormige conussen gebruiken? Omdat een platte conus allerlei nadelen heeft zoals ongewenste partieëltrillingen e.d. waar een trechter- of Nawi-vorm geen last van heeft.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 29 januari 2001 19:37 schreef nare man het volgende:

[..]
Heb je mijn reply hier ergens boven gelezen? Staat ook een link bij naar het originele datasheet van die B139's. Echt supergave dingen, ik heb jammer genoeg nooit de eer gehad om ze zelf in een luidspreker te mogen verwerken...

Over die lineariteit. Ik kan me d'r heel goed iets bij voorstellen, bij platte conussen om de lineariteit te bewaren. Maar waarom zou B&W dan in de Nautilus, Thiel in de CS7 en Tannoy in de Kingdom dan gewoon trechtervormige conussen gebruiken? Omdat een platte conus allerlei nadelen heeft zoals ongewenste partieëltrillingen e.d. waar een trechter- of Nawi-vorm geen last van heeft.
M'n vader had vroeger twee gigantische kisten staan, en dat waren transmission line systemen met 2 KEF B139's per box erin. Hij heeft nu twee sublieme boxen staan (ook zelfbouw), maar hij wil die KEF's weer eens van stal halen en er een nieuwe paar boxen mee bouwen :) In principe zijn de moderene speakers in bepaalde opzichten beter, maar de B139's zijn nogsteeds uniek in hun soort dus hij wil er weer mee gaan experimenteren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op maandag 29 januari 2001 19:29 schreef Zeepoog het volgende:
mijn vader had ze in de auto, maar zo goedkoop dat er geen fijn geluid uit kwam! eentje dee 't later ook al niet meer.. ik vind gewone normale conus eigenlijk wel mooier.. !
Ik neem aan dat jij het niet over de aliante hebt;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Pagina: 1